Pahoittelen sivuraidetta, tällä ehkä haluan kertoa sitä, että luksustavaraa myydään aika eritavoilla myös kotimaassa:
Maailmalla erikoisin kokemus palvelun karkaamisesta täysin käsistä sattui Kansas Cityssä olevassa hifiliikkeessä. Myyjä kautta rantojen kyseli millaista hifiä löytyy kotoa, kerroin meneväni kuulokkeilla kun raskaampi kalusto kotimaassa. Suoraan myös sanoin, että maassa sen verran lyhyen aikaa, etten ostamassa vaan katselemassa tulevaisuutta ajatellen. Ajattelin suomalaiseen tyyliin, että häätö tulee. Sen sijaan vietiin takahuoneeseen kuuntelutilaan, haettiin levyt esiin, tuotiin ruokapuolta ja aikuisten juomia eteen. Todettiin, että onhan meillä myynti Suomessakin. Hienoa edustusta merkiltä. Kokeileppa tehdä sama kotimaisessa Rolexin myymälässä venäläiseltä kuullostavan aksentin kanssa.
Usein tuumaan kelloliikkeessä, että en ostamassa vaan katselemassa tulevaisuutta ajatellen loppuu asiakaspalvelu heti ja myyjä katoaa takahuoneeseen selaamaan instagramia. Keskisen kellolle tosin täytyy antaa positiivista palautetta, rouva ystävällisesti kertoi, että "Jos haluat verkkokaupan varastosta katsella malleja niin hän hakee. Tilaile rauhassa sitten kotoa." Palvelu on siis kyläkaupassa parempaa kuin Lindroosilla...
Kotimaan osalta aistii, että aftersales palvelutkin ovat kyllä kellopuolella usein aika kuraa kun vertaa vaikka tuohon hifipuoleen. Aika pienillä ostoksilla saattaa tulla kutsuja asiakasiltoihin ja erilaisiin tapahtumiin tutustumaan uutuuksiin. Viimeksi tuli kutsua kutustumaan Genelecin kotiteatteriratkaisuja leffateatteriin tarjoilujen kera, rahaa olin firmaan käyttänyt alle käytetyn Tudorin verran. Facebookin kelloryhmissä on väki ihmeissään, jos Maira joskus saa kutsun jonnekkin
Se olisi vain hemmetin paljon halvempaa sitouttaa olemassa oleva asiakas kuin hankkia uusia. Mutta omahan on liiketoimintansa.
Aikanaan kun nuorena poikana ensimmäisessä myyntityössä olin. Toimitusjohtaja painotti kovasanaisesti. "Älä koskaan aliarvioi asiakkaan maksukykyä tai ostohaluja" tämä on parhaita oppeja mitä koskaan saanut asiakaspalveluun. Tämän opin kun saisi noiden kivipalatsien myyntitykeille vietyä perille. Suurimmat kaupat tein tuolloin "resupekka-metsämiehen" näköiselle jampalle, joka tuli mummopyörällä firman pihaan. Kaveri rakensi tuolloin neljä luksus paritaloa golf-kentän viereen...