Automaatti kellot & käyntivara

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kellox
  • Aloitettu Aloitettu

Kellox

Jäsen
Olen tässä kesän aikana törmännyt erääseen ongelmaan joka tuottaa lisää harmaita hiuksia.
Jos otan pyörittimestä "vedetyn" kellon niin yksikään kello ei ole käynyt koko viikoa ranteessa. Olenko mä niin s....nan patalaiska etten saa liikunallani aikaiseksi tarvitavaa määrää liikettä jotta kellot jaksaisivat käydä viikosta toiseen. Olen kokeillut nyt useammalla omalla Seikolla (joukossa uusia)sekä yhdellä Nitellalla & Leopard:lla(uusi ETA 2783 koneisto). Näiden lisäksi kaverin parilla Omegalla ja toisen kaiffan Tudorilla ja Tag:lla. Noiten kaifojen kellot jotka olen saanut testii, niiden tarkat tyypit eviät ole enää muistissa. Yleensä noi automaatit hiipuu la-su välillä.
Itse mä olen sairas (selkä paskana) joten varsinainen liikunta jää ma&to sallivuoroihin. Tässä himassa taasen istun paljon koneeella, räplään jotakin kelloa tahi askartelen (tällä hetkellä piippu telinettä) joten sitä lie voi verrata toimisto työhön. Eukko armastakin jeesailen noissa kotihomissa sen mukaan miten pystyn niistä suoriutumaan. Ilmeisesti liikun liian vähän tahi sanotaanko heilutelen käsiä nihkeästi.
Siispä onko muilla ollut saman tyyppisiä ongelmia? Kuinka paljon liikettä automaatti oikeastaan tarvitsee pitääkseen itsensä kuosissa?

Vs: Automaatti kellot & käyntivara

Seiko Spork jota ei voi vetää vaan ns heilutellaan käyntiin. Otan aamulla käyttöön ja heiluttelelen 20s ja ranteeseen. Istun päivän konttorissa tai auton ratissa ja kävelen hyvin vähän. Kotona katson sarjoja, luen jne ja otan kelln pois 9 illalla. Ei koskaan ongelmia. Omegat vedän 40-50 pyöräytystä ja käyttö saman tapaista. Ei ongelmia. Olisiko vika winderissä?
Pe iltana viikon käytön jälkeen kun jätän Seikon pöydälle, kestää veto su yöhön asti eli n 50 tuntia. On siis täydessä vedossa käytön jälkeen.

Itsellä automaatti pysyy kyllä käynnissä, kun laitan sen aamulla ranteeseen, päivä toimistotyötä ja konttorin sisällä ravaamista ja kotiin tullessa kello pois ranteesta. Kävelyä autolta töihin ja takaisin 10 min suuntaansa. Jos illemmalla lähden kävelylenkille, otan toki kellon mukaan, mutta aika paljolti mennään tuolla työpäivän aikana tullella vedolla. Tietysti laitan aina kellon ranteeseen, kun kotoa poistun. Viikonlopun ylikin kestää, kunhan vaan ottaa kellon mukaan viikonlopun askareisiin.

TAG Heuer miulla pysynyt hyvin käynnissä päivän touhuissa, likaisiin hommiin otan sen pois ranteesta sekä myös yöksi kun nukun. En ole koskaan kylläkään kokeillut pysyykö kello käynnissä valmistajan lupaamaa muistaakseni 38 tuntia...

Ei ole ollut ongelmia käynnin kanssa. Työpäivisin tulee otettua 25 000 - 35 000 askelta eli liikuttua reilu 10 kilometriä. Iltaisin vielä 2-3km lenkki koiran kera. Kello ranteessa pahimpia remontteja lukuunottamatta aamusta iltaan. Kello lienee täydessä vedossa joka ilta.

Kaikki automaatit pysyneet kädessä käynnissä.

Joidenkin ihmisten sanotaan olevan niin liikkumattomia, että automaattikello saattaa seisahtua kädessä mutta se taitaa olla kovin harvinaista. Voisi olla avaajalla sekin kyseessä? Jos ne kerran wonderissä pysyvät käynnissä.

Tai sitten on kyseessä hidasliikkeinen ihminen ja winderin malli sellainen, että se ei luo kunnon vetoa pohjalle. Sekin on mahdollista.

Testaisin pitämällä vuorokauden winderissä ja ottaisin siitä kellon pöydälle, seuraisin miten kauan pysyy käynnissä (helppoa kun päivyrillisessä laittaa lapulle ylös missä kohtaa oltiin, ja seisovasta kellosta miinustaa tuohon).

Jos tulos on oleellisesti alle luvatun maksimin kaikilla kokeilluilla kelloilla, winder ei juurikana lataa. Toisaalta, winderin olisikin imho hyvä antaa mahdollisimmanvähän kyytiä, koska sehän kuluttaa kelloa.

Optimi lienisikin se konkariseppien kertoma "kerran kuussa käyntiin laittaminen", säästäväisin tapa käyttää kelloa, joka ei ole usein ranteessa.

arbit sanoi:
Joidenkin ihmisten sanotaan olevan niin liikkumattomia, että automaattikello saattaa seisahtua kädessä mutta se taitaa olla kovin harvinaista. Voisi olla avaajalla sekin kyseessä? Jos ne kerran wonderissä pysyvät käynnissä.
Tai sitten on kyseessä hidasliikkeinen ihminen ja winderin malli sellainen, että se ei luo kunnon vetoa pohjalle. Sekin on mahdollista.
Siis kaikki testatut kellot ovat taatusti ehjiä, näyttävät ajan oikein, tämä on lähtökohta.
Inhottavinpia ovat juuri kellot joissa ei ole manuaalivedon mahdollisuutta.
Ilmeisesti kuulun tuohon liikkumattomien & hidasliikkeisten ryhmään. :-\
Nyt ajatelin tehdä kunnon testisarjan ja kirjata päivämäärat ja ajat ylös.
Tälläkertaa käytän vain omia kelloja. Mikä on minulle uutta on se että winder ei juurikaan lataa.
Olen ollut siinä käsityksessä että käytettävä winderin ohjelma määrää lataako vai ylläpitääkö se kelloa.
Mulla tosin on vain sellainen DIY mallinen joka tekee tavallaan heiluri liikettä ja ainoa säätö on ajastin.
Lisättään aikaa, minkäänlaista ylivedon mahdolisuuttahan ei ole.
No kahellaan. teen testit, laitan ajat ylös ja kun kaikki on testattu palaan asiaan.
TMZ sanoi:
... aamulla ranteeseen, päivä toimistotyötä ja konttorin sisällä ravaamista ja kotiin tullessa kello pois ranteesta. Kävelyä autolta töihin ja takaisin 10 min suuntaansa. Jos illemmalla lähden kävelylenkille, otan toki kellon mukaan, mutta aika paljolti mennään tuolla työpäivän aikana tullella vedolla. Tietysti laitan aina kellon ranteeseen, kun kotoa poistun. Viikonlopun ylikin kestää, kunhan vaan ottaa kellon mukaan viikonlopun askareisiin.
Voisin nopeasti kuvitella että minulla on suunilleen samanlainen pv. Autoilua tulee noin 3-4 kertaa viikossa kun vien WanhanKotkan kaupoille. Oikeastaan ainoa suurempi ero on se että minulla kello on 24/7 ranteessa ja kuntolenkit jää väliin.

DIY-winderiä epäilisin tosiaan myös, sen liikkumattoman oman ranteen lisäksi. Kellojen kulmasta riippuu se, miten liike vaikuttaa siihen, saako se heilurin heilumaan ok :)

Oikein käyvä kello ei välttämättä lataudu oikein. Riittää, että huollossa ei ole vaihdetu uutta vetopainon laakeria tai muuta autovetopuolen häikkää on olemassa. Uusi kello on tietysti "luultavammin oikein toimiva kapine".

Kellox sanoi:
Siis kaikki testatut kellot ovat taatusti ehjiä, näyttävät ajan oikein, tämä on lähtökohta.

;D

Kellox sanoi:
..kun vien WanhanKotkan kaupoille.

Löysätkää ranneketta! Väljästi ranteeseen kiinnitetty kello heilahtelee paljon enemmän kuin tiukka. Sitä tulee myös vaistomaisesti ohjailtua toisella kädellä parempaan asentoon...

Vaikka yleensä tuo on aika harvinaista, että automaatti ei saa tarpeeksi vetoa jatkuvasti käytettynä, on se kuitenkin mahdollista. Ei se oikeastaan vaadi muuta kuin sen, että käsi ei tee mitään ylimääräisiä liikkeitä, ja tarpeellisetkin liikkeet ovat sen verran rauhallisia, että vetopaino ei ota täysiä kierroksia.

Itselläni kädet tekevät paljon turhia liikkeitä jo tietokoneella istuessani. Oikea käsi on usein hiirelle varattuna, joten hiusten harominen, tavaroiden siirtely, kahvikuppi jne. jää vasemmalle kädelle. Muutenkin kaikenlainen tavaroiden esille ottaminen, käyttö ja arkiaskareet lataavat kelloa, jos liikkeet eivät ole erityisen rauhallisia. Minulla automaatti on saanut päivän aikana saanut liian vähän vetoa vain yhden kerran. Kello oli aamulla pysähdyksissä, joten käynnistin parilla vedolla ja laitoin aikaan. Päivän aikana en tehnyt muuta kuin ajoin autoa maantiellä vajaa 10 h ja loppuilta meni TV:tä katsoessa. Ei ihme että kello pysähtyi yöllä ennen myöhäistä aamua.

Olen törmännyt ulkomaisillakin palstoilla siihen että joillakin veto ei meinaa riittää. Joillekin tuo selitys liikkumattomuudesta on aivan liian tylsä. Hauskin selitys tähän mennessä on ollut "henkilön poikkeuksellisen voimakas biomagneettinen kenttä", joka saa kellon pysähtymään. :D

TMZ sanoi:
Itsellä automaatti pysyy kyllä käynnissä, kun laitan sen aamulla ranteeseen, päivä toimistotyötä ja konttorin sisällä ravaamista ja kotiin tullessa kello pois ranteesta. Kävelyä autolta töihin ja takaisin 10 min suuntaansa. Jos illemmalla lähden kävelylenkille, otan toki kellon mukaan, mutta aika paljolti mennään tuolla työpäivän aikana tullella vedolla. Tietysti laitan aina kellon ranteeseen, kun kotoa poistun. Viikonlopun ylikin kestää, kunhan vaan ottaa kellon mukaan viikonlopun askareisiin.

Minä käytän "kauramoottoripyörittäjää", mun kellolle, joka on nyt huollossa ihan eri asioista.
Esimerkiksi kun illalla katson leffaa, niin usein mainostauoilla pyöritän kellokättä pari-kolmekymmentä kertaa.
Sillon kun sain sen, niin olin niin innoissani ensimmäisestä mekaanisesta kellosta, että jopa nukuin sen kanssa ja voi pyhä sylvi se piti silloin aikansa todella hyvin, kun oli kädessä 24/7.
Kello oli poissa ranteessa vain sen 5 minsaa, kun kävin suihkussa.

Jos tekee staattista työtä, eli naputtelee tietokonetta koko päivän, niin voihan sitä kättä joskus aina pyörittää - Eri asia sitten mitä työkaverit funtsii :D

Mulla on arkikellona Seiko 5 president, joka on nähnyt monenlaista, ja välillä ottanut reilumpaakin tälliä vastaan. Niin tottunut siihen olen, että se on ranteessa nukkuessakin, eikä sitä tule edes ajatelleeksi. Suihkun ajaksi sentään otan sen pois.
Yleensä perjantaisin näihin aikoihin (kuten nyt) otan Seikon pois ja sujautan Taagin Aquaracerin ranteeseen, ja lähden mieron tielle. Kun sunnuntai-iltana todellisuus iskee päin näköä, ja pitää taas miettiä paluuta normaalielämään, niin Seiko vielä käy.
Jos vasta maanantai-aamuna laittaa Seikon käteen, niin silloin se on jo pysähtynyt ;D

Määkin pidän kelloa aina ranteessa, myös suihkussa, remonteissa, nukkuessa ja ei nukkuessa, oon todennut saman, että pitää sekunnilleen aikaa. Siihenhän rannekello on oikeestaan tehty, ranteeseen.

Eikä ole tarvinnut vetonuppiin koskea muuta kuin joka toinen kuukausi päivää vaihdettaessa.
Tästäkin pahasta varmaan pääsis kun hankkis ikuisella kalenteritoiminnolla olevan rannekellon.

Heh! Hyvä että löytyy muitakin jotka nukkuu kello kädessä. Luulin että jengi täällä nauraa sille mutta, kuten edellä sanottu: Ranteeseenhan se kello kuuluuu!

Nissilä sanoi:
Heh! Hyvä että löytyy muitakin jotka nukkuu kello kädessä. Luulin että jengi täällä nauraa sille mutta, kuten edellä sanottu: Ranteeseenhan se kello kuuluuu!

Minulla aika (sic) ajoin kello ranteessa nukkuessa. Isoista hyvin istuvia saatan pitää ja pieni kevyt on lähes huomaamatta joskus ranteessa yöllä.

Nissilä sanoi:
Jouni sanoi:
Löysätkää ranneketta! Väljästi ranteeseen kiinnitetty kello heilahtelee paljon enemmän kuin tiukka. Sitä tulee myös vaistomaisesti ohjailtua toisella kädellä parempaan asentoon...
Juurikin näin. Kyllähän mä olen pärjännyt "puoli"automaatien kanssa. Kunhan muistaa kerran viikossa vetää mutta sitten nämä täys automaatit joissa ei ole käsivedon mahdillisuutta. Esim vaikka Seikon 6139 (white helmet). Sitäpaitsi monessa se nuppi silleen tavallaan jemmassa ja siksi todella inhottavia vetää. Mun paksuilla nakeilla homma tuntuu inhoitavan vaikeelta. No nyttemmin olen hankkinut selaisia nupeihin saatavia "tartuntavarsia" jotka ovat helpotaneet asiaa todella paljon. Tietty onhan noi quartsit mutta jos paristot ei ole tiptop kuosissa ne hyytyy kun ja jos joutuvat pitkäksi aikaa kunnon pakkaseen. Kyllä mekaaniset on vaa talvella pop. Tieto siitä etten ole yksin ongelman kanssa, se että se on tiedostettu muuallakin helpottaa jo oloa.

Kellox sanoi:
No nyttemmin olen hankkinut selaisia nupeihin saatavia "tartuntavarsia" jotka ovat helpotaneet asiaa todella paljon.

Tuossahan on kätevä peli. Onko nuo niin tiukkoja, että kierrelukittu nuppi aukeaa myös? Itse tykkään aamulla ennen kellon ranteeseen laittoa vetää nupista 15-20 kierrosta.

pietu sanoi:
Kellox sanoi:
No nyttemmin olen hankkinut selaisia nupeihin saatavia "tartuntavarsia" jotka ovat helpotaneet asiaa todella paljon.
Tuossahan on kätevä peli. Onko nuo niin tiukkoja, että kierrelukittu nuppi aukeaa myös? Itse tykkään aamulla ennen kellon ranteeseen laittoa vetää nupista 15-20 kierrosta.

Nuo eivät ole ihan samanlaisia mitkä minulla on, otin ne vain esimerkiksi. Niissä mitkä minulla on on 4 leukaa jotka kiristyvät vartta pyörittämällä. Vähän samalla tekniikalla kuin ns kiinteäkaraiset poraistukat. Sanoin ne ovat kärjestään ohuempia ja mahtuvat monasti sellaisiinkin rakoihin mihin nuppi joskus uppoaa. Muutama kierrelukittu on tullut vastaan joisa oli mielestäni jo lähtökohtaisesti kiristetty aivan liian kireään.

Sopii väljästi tähän topiciin. Riittääkö 38 h käyntivara normaalikäytössä, jos kello on joka toinen päivä ranteessa?

Itsellä kun on vaan noita Powermaticeja ja niitä ei kyllä tarvitse juuri käsin vetää, kolmenkaan kellon kierrossa.

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
14 080
Jäsenet
7 178
Uusin jäsen
stnygard
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back