Automaattikellon ranneaika

Kontti A

Uusi jäsen
Liittynyt
6.2.2020
Viestit
11
Olen harkinnut ekan automaattikellon ostamista. Oris ja Longines tällä hetkellä mietinnässä. Kuinka paljon automaattikellot tarvii toimiakseen vuorokaudessa aktiivista käyttöä ts ranneaikaa? Itellä ei onnistu työssä kellon pitäminen ranteessa, joten käyttöaika/vrk jää väkisinkin normaalia pienemmäksi. Joten olisko sittenkin kvartsi mulle parempi vaihtoehto?
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
Ainahan voi ostaa pyörittimen. Itsellä on yksi kello ranteessa ja viisi pyörimässä (kvartsit ja manuaalivetoiset sitten päälle).

Aktiivisen ranneajan tarvetta lienee vaikea arvioida, koska käyttäjät ovat erilaisia ja kellotkin ovat erilaisia.
 

Kontti A

Uusi jäsen
Liittynyt
6.2.2020
Viestit
11
Eipä käyny mielessäkään kyseiset vekottimet. Pikaisesti googlaamalla tarjontaa kellojen personal trainereille näkyy olevan hyvin. Tämä auttoi paljon kiitos!
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Mulla on kaksi pyöritintä ja kaksi automaatti Omegaa. Toinen,chrono,päivittäin liikkuvassa työssä. Tavaksi tullut laittaa yöksi winderiin. Helpottaa kun ei tarvitse ruuvi kruunuja aina availla vetääkseen. Mulla toimii näin. Viikonloppuisin käytän vintage Omegaa. Helppo vetää kerran päivässä. Ainahan qwartsi on vaihtoehto,ei ne mitenkään huonoja ole. Itsellänikin satunnais käytössä Certina ds 2 chrono. Mutta jos päivittäin liikkuu niin ainakin Valjoux 7750 toimii vetämättä 24/7.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Pyöritintä en lähtisi heti ostamaan (itse asiassa en ostaisi sitä ollenkaan koska turhaan kuluttaa kelloa) vaan testaisin miten automaatti toimii omassa arjessa. Jos kello joskus pysähtyy niin eipä tuo ole iso homma vääntää nupista taas käyntiin tai jo varuiksi joskus vääntää siihen lisää käyntiä ettei edes pääse pysähtymään. En ymmärrä miksi tästä asiasta tehdään niin iso ongelma. Se nupin vääntäminenhän on osa harrastusta ja mukavaa toimintaa.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Komppaan vahvasti puhtia. Automaattivetokoneiston liikkeessä pitäminen 24/7 ei ole mielestäni perusteltua, vaikka kello olisi uudehko tai äskettäin huollettukin. Olen nähnyt suhteellisen uusiakin kelloja, joissa esim. automaatin vaihtajarattaat ovat kuluneet ihan totaalisen loppuun, ja väittäisin että jatkuvalla winderissä pitämisellä on tässä ollut osuutensa. Jatkuvasti täydessä vireessä oleminen ei tee vetojousellekaan hyvää.

Tästä asiasta löytyy kyllä mielipiteitä suuntaan ja toiseen ja keskustelua vähintään riittämiin. Omassa käytössä (siisti sisätyö, rauhallinen elämäntyyli muutenkin) Seikon automaatit ja perus-etat on ainakin pysyneet käynnissä ilman minkäänlaisia ongelmia. Just my 2c.
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
Mites sitten ne joilla on vain yksi kello, automaatti. Pitäisikö sen antaa "levätä" (=käydä veto loppuun ja seistä)?
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Kyllähän kelloa (uutta tai huollettua) täytyy tohtia pitää (normi-) käytössä jatkuvasti, tarkoitan vaan sitä, että automaattivetokoneistoa ei pyöritetä jatkuvasti, ja sen kautta pidetä jousta koko ajan ihan täydessä vireessä.

Ainakin ennen manuaalivetoisen kellon kanssa neuvottiin vetämään se täyteen vain kerran päivässä, mieluiten aamulla. Saadaan paras toiminta-aika juuri virkatuntien aikana, ja kello jaksaa yöpöydällä käydä hienosti vielä seuraavaan aamuun tarkkuuden oleellisesti kärsimättä. Tämä siis aikana, jolloin esim. taskukellojen käyntivara oli huomattavasti nykyaikaista rannekelloja pienempi.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Guru Heikki Loppela sanoi ettei ole teknistä syytä pitää kelloa täysi vireessä. Mulla ollut Omega Seamaster 300m chrono kohta 20 vuotta. Päivittäin winderissä ns. lepoaikana. Ei ongelmia,cosc aikaa käynyt aina. Ja aina valmiina käyttöön.
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
Eihän se kello winderissakaan pyöri koko ajan, vaan välillä pyörii ja sitten on taas pidemmän ajan pyörimättä. Ja mitä parempi winderi, sitä paremmin nämä voi säätää mieleisekseen.
 

tinke

Jäsen
Liittynyt
17.10.2014
Viestit
110
Mulla on kaksi pyöritintä ja kaksi automaatti Omegaa. Toinen,chrono,päivittäin liikkuvassa työssä. Tavaksi tullut laittaa yöksi winderiin. Helpottaa kun ei tarvitse ruuvi kruunuja aina availla vetääkseen. Mulla toimii näin. Viikonloppuisin käytän vintage Omegaa. Helppo vetää kerran päivässä. Ainahan qwartsi on vaihtoehto,ei ne mitenkään huonoja ole. Itsellänikin satunnais käytössä Certina ds 2 chrono. Mutta jos päivittäin liikkuu niin ainakin Valjoux 7750 toimii vetämättä 24/7.
Jos tuo chrono on päivisin ranteessa niin miksi ihmeessä se pitää yöksi laittaa winderiin? Eikö tuo jaksa pysyä muuten käynnissä vai mikä järki?
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 596
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös