Breitling 1950

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pasiz
  • Aloitettu Aloitettu

pasiz

Jäsen
Ystäväni tuuppasi minulle restaurointiin Breitlingin, vuodelta 1950.

Pahoittelen kuvien vähyyttä.

Kuori oli kulunut monilta osin, ja kysyinkin, haluaako hän pinnoituksen. Vastaus oli että ei, vaan kellon ilme pitää säilyttää patinoituneena. Edes viisareiden lumea joka vuosien saatossa oli karissut pois, ei maalattu uudelleen.

breitling_3_zpsde6cde87.jpg

breitling_1_zpsf3c9d955.jpg

Kello ei toiminut lainkaan kun se tuli huoltoon, lähtöolettamana oli, että rasvat ovat kuivuneet. Takakannen avaamisen jälkeen totuus iski, joku oli ehtinyt sisälmyksiin ensin (tarina ei kerro, oliko kyseessä ammattilainen vai ei, huoltomerkintöjä takakannesta löytyi). Projekti oli jäänyt vaiheeseen, vesivahinko oli melkoinen, keyless ruosteessa, stemmi ruosteessa.

Felsa 690 Bidynator on kuitenkin mielestäni hienoimpia 50 luvun automaatteja, olin jopa iloinen purkaessani tuota vanhusta.

breitling_2_zps18999812.jpg

breitling_5_zps9a127867.jpg

breitling_4_zps6072f31c.jpg

Aloitin purkamalla osiin ja ruosteenpoistolla. Tässä vaiheessa kuitenkin selvisi, että keskisekuntipinjonin rattaasta puuttuu hammas (Täysin mystistä, miten sivuvetoisesta keskisekuntirattaasta voi hammas hävitä). Nyt ongelman muodosti uuden keskisekuntipinjonin metsästys. Kaikki suomalaiset sepät läpi soitettuani lähdin etsimään kauempaa, Intiasta jo löytyikin kivasti keskisekuntipinjoni oikean mittaisena (bidynatoreissa on kolmea eri pituutta), joka liikahti suomeen päin kohtuullisin kustannuksin.

breitling_6_zpscff80583.jpg

Ruosteenpoiston jälkeen olikin vuorossa koneiston pesu. Keskisekuntipinjoni ilmestyi postiin, pesun kautta ja homma nippuun. Olin purkaessa ihmetellyt trainin nihkeyttä, luulin sen johtuvan pikeentyneistä öljyistä, mutta ei, big wheelin laakerointi (pitäiskö tän olla isopyörä?) oli ruvella. Luulen että tämä on aiheutunut samalla kuin hammasvauriot, ei ole ennen näkynyt lohjennutta kiveä. Eli kivi vaihtoon, kas kummaa, felsalta sai halvemmalla koneiston mainplaten, kuin mitä seitzin kivet maksavat. Eli pohjalevy vaihtoon (kaivoin vanhan pohjalevyn äsken romukopasta, otin kuvan rikkoontuneesta kivestä)

guvcview_image-11_zps16e6feff.jpg

Pohjalevyn vaihdon jälkeen ihmettelemään käyntilaitetta, banking pinnit piti toki säätää sopiviksi (joka tapahtuu vääntämällä), tämän jälkeen käynti kuntoon ja kello kasaan (uusi lasike toki laitettiin).

breitling_7_zpsdd3b4f4e.jpg

breitling_serviced_2_zps1cafa69f.jpg

Komea ilmestys, kuin myös harvinainen suomessa (1950 luku on ollut melko köyhää, ei monilla ollut Breitblingejä ranteessa).

Vs: Breitling 1950

Olipa kontrastia, kaunista kiiltoa ja ruostevauriota.

Kiva nähdä näitä Breitlingin simppelimpiä tauluja, uusia ja vanhoja.

Tuon koneiston räikkämekanismi on erittäin hieno, kyseessä on siis molempiin suuntiin vetävä automaatti. Räikkäkannen alla on J:n muotoinen keinu, jonka päässä on ratas. Vetopainon pyöriessä tuo keinu kääntyy rattaan jäännösvoimasta oikeaa räikkää kohti. Nerokas toteutus, sekä vähemmän vikaherkkä kuin reverserit. Ainoana haittapuolena mainittakoon räikän ääni, tuo pitää hentoista surinaa kun roottori pyörii.

Roottorin laakerit ovat tuossa vielä kivilaakereita, jolloin roottorin välystä voi säätää. Roottorissa on myös pikalukitusvipu (näkyy roottorin keskilaakerin painottomalla puolella), jolloin roottorin irroittaminen koneistosta on helppoa, eikä ole irtoavaa ruuvia.

Kyllä ennen vaan osattiin.

:goodjob

Niin monessa teollisessa/mekaanisessa asiassa on edellinen vuosituhat paljon nykyistämme kauniimpi, tekemisen meiningissä on käsityön ja monumentaalisuuden/koristeellisuuden/kestävyyden aika päättynyt 60-luvulle..

Siinäpä huoltokohde. :P Minulle koneisto on vain "virtuaalisesti" tuttu. DeCarlen "Complicated Watches"-kirjassa koneisto käydään läpi.

:nicethread

Nuo vanhemmat Breitlingit näyttävät olevan hienoja. Ulkonäkökin on mukavasti menneen ajan kauneutta.

Tuo koneiston valmistaja on minulle ennestään tuntematon (kuten varmaan suurin osa muutenkin). Näyttää ja kuulostaa vakuuttavalta.

nouneim sanoi:
Nuo vanhemmat Breitlingit näyttävät olevan hienoja. Ulkonäkökin on mukavasti menneen ajan kauneutta.

Tuo koneiston valmistaja on minulle ennestään tuntematon (kuten varmaan suurin osa muutenkin). Näyttää ja kuulostaa vakuuttavalta.

Felsa 690 on käsittääkseni ensimmäinen (esitelty 1947) bidirektionaalinen eli molempiin suuntiin vetävä automaatti. Pioneerityötä siis. Felsan koneet on miellyttäviä huoltaa, ainoa tuossa bidynatorissa miinuksena mainittakoon, että koko traini on yhden sillan alla.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 299
Jäsenet
7 669
Uusin jäsen
AarniS
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back