kanikune
Kelloista innostunut
- Liittynyt
- 10.3.2013
- Viestit
- 924
Certina DS-2 pääsi huoltoon.
Certinan DS-2:sissa on lisäiskusuojaus kopassa. Kellon koneisto "kelluu" kopan sisällä, eikä kellotaulukaan ota kiinni edestä koppaan.
Jotain on tapahtunut joskus, sillä taulu on ottanut osumaa - nähtävästi kemikaalista. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että kenties kellossa on ollut liikaa öljyä..
Certinan päivyrikiekon draiverikiekko on erilainen toteutus. Tässä planeettaratas pyörii rattaassa ja yllättäen vain kerran vuorokaudessa päiväkiekkoa siirtävä kynsi osuu ulkokehälle. Tämä rakenne tekee vaihtamisesta nopeamman yhdellä erikoisemmalla komponentilla ja tämä varmaankin ollut tässä motivaationa, kun koneistoa on suunniteltu.
Koneisto ilman roottoria.
Autovetokilkkeiden alta paljastuu reilusti kiviä.
Tämä on hyvä merkki, kun tynnyrin yläpuslakin on laakeroitu.
2. rattaalle on oma silta.
Jousikotelo ui öljyssä, joka voisi selittää taulun kohtaloa.
Ja osissa.
Osat pestyinä. Yläiskukiviasetelma menossa paikoilleen.
Uusi jousi.
Tynnyri ja 2. ratas..
Ratasjuoksu.
Silta paikoilleen.
Kännäri on mennyt paikoilleen heti 2. rattaan sillan jälkeen. Keyless..
Tässä on käsittääkseni usean Certinan kaliiberin heikko kohta. Jos kännäri jumahtaa huoltamattomana, voi keylesin välitysratas alkaa syömään minuuttiratasta.
Keylessin perusosat paikoilleen, jonka jälkeen kello käymään..
Alkulukemat.
Tässä autovedon räikkärattaat. HYvin samantapainen toteutus, kuin esimerkiksi Rolexin 1030 kaliiberissa. Rattaissa levyjen alla on kynnet jotka tarraavat rattaan keskiosan pyöriessä toiseen suuntaan ja päästävät pyörimään toiseen suuntaan.
Autoveto kokoontumassa. Kuten näkyy, autoveto vetää kruunurattaan kautta tynnyriä.
Autoveto paketissa.
Kalenteripuoli menossa pakettiin. Päiväkiekon click on myös huomion arvoinen.
Tässä vaiheessa piti ottaa askel taaksepäin. Roottori ei mahdu menemään paikoilleen koppakehän ollessa paikoillaan.
Uusi kruunu. DS-konsepti tulee käsittääkseni juuri tästä. Kaksi o-rengasta kruunussa. Toinen normaalisti kruunun sisällä, toinen kruunuakselilla, joka vielä tiivistää kruunuakselin nuppiputkea vasten.
Koneisto paikallaan kopassa.
Kello selvisi puhtain paperein tiiveystestistä.
Tämän huollon aikana arvostukseni Certinaan nousi selvästi. Koneisto on laadukas inhouse, yhdistettynä vedenpitävään robustiin koppaan.
Certinan DS-2:sissa on lisäiskusuojaus kopassa. Kellon koneisto "kelluu" kopan sisällä, eikä kellotaulukaan ota kiinni edestä koppaan.
Jotain on tapahtunut joskus, sillä taulu on ottanut osumaa - nähtävästi kemikaalista. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että kenties kellossa on ollut liikaa öljyä..
Certinan päivyrikiekon draiverikiekko on erilainen toteutus. Tässä planeettaratas pyörii rattaassa ja yllättäen vain kerran vuorokaudessa päiväkiekkoa siirtävä kynsi osuu ulkokehälle. Tämä rakenne tekee vaihtamisesta nopeamman yhdellä erikoisemmalla komponentilla ja tämä varmaankin ollut tässä motivaationa, kun koneistoa on suunniteltu.
Koneisto ilman roottoria.
Autovetokilkkeiden alta paljastuu reilusti kiviä.
Tämä on hyvä merkki, kun tynnyrin yläpuslakin on laakeroitu.
2. rattaalle on oma silta.
Jousikotelo ui öljyssä, joka voisi selittää taulun kohtaloa.
Ja osissa.
Osat pestyinä. Yläiskukiviasetelma menossa paikoilleen.
Uusi jousi.
Tynnyri ja 2. ratas..
Ratasjuoksu.
Silta paikoilleen.
Kännäri on mennyt paikoilleen heti 2. rattaan sillan jälkeen. Keyless..
Tässä on käsittääkseni usean Certinan kaliiberin heikko kohta. Jos kännäri jumahtaa huoltamattomana, voi keylesin välitysratas alkaa syömään minuuttiratasta.
Keylessin perusosat paikoilleen, jonka jälkeen kello käymään..
Alkulukemat.
Tässä autovedon räikkärattaat. HYvin samantapainen toteutus, kuin esimerkiksi Rolexin 1030 kaliiberissa. Rattaissa levyjen alla on kynnet jotka tarraavat rattaan keskiosan pyöriessä toiseen suuntaan ja päästävät pyörimään toiseen suuntaan.
Autoveto kokoontumassa. Kuten näkyy, autoveto vetää kruunurattaan kautta tynnyriä.
Autoveto paketissa.
Kalenteripuoli menossa pakettiin. Päiväkiekon click on myös huomion arvoinen.
Tässä vaiheessa piti ottaa askel taaksepäin. Roottori ei mahdu menemään paikoilleen koppakehän ollessa paikoillaan.
Uusi kruunu. DS-konsepti tulee käsittääkseni juuri tästä. Kaksi o-rengasta kruunussa. Toinen normaalisti kruunun sisällä, toinen kruunuakselilla, joka vielä tiivistää kruunuakselin nuppiputkea vasten.
Koneisto paikallaan kopassa.
Kello selvisi puhtain paperein tiiveystestistä.
Tämän huollon aikana arvostukseni Certinaan nousi selvästi. Koneisto on laadukas inhouse, yhdistettynä vedenpitävään robustiin koppaan.