ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Paljon on keskusteltu ulkomaiden foorumilla siitä, että kumpi on "parempi" koneisto. Aikaisempia keskusteluita oli jo vuodelta 2007, eli seitsemän vuotta sitten. Tähän päivän saakka ei ole mitään konkreettisia todiseita/viittauksia joissa voidaan toteaa kumpi on parempi. Tai en ole ainakaan löytänyt netin avaruudesta. Molemmat ovat hyvin suosittuja ja käytettyjä. ETA 2824-2 tunnetaan alkuperäisenä ja Sellita SW200 sen kloonina (enemmän tai vähemmän). SW200 koneistossa on 26 kiviä kun taas 2824-2 koneistossa on 25 kiviä, muut speksit ovat aikalailla samanlaisia.

Sellita on joskus toiminut ETA:n alivalmistajana. Heillä on tietoa, taitoa ja kapasiteettia. Minua ei häiritse yhtään että he valmistavat ns. 2824-2 klooneja. Jos laki sen salli, niin se on hyväksyttävä. Lääketeollisuudessa tämä on arkipäivä, eli heti kun joku lääkkeen patentti vanhentuu, samana päivänä ilmestyy "rinnakkaislääke" markkinoille.

Minulla on kaksi kysymystä, minkä toivoisin löytäväni vastausta.

1. Osaako kukaan sanoa miksi Sellita laittoi yhden lisäkiven SW200 koneistoon? Onko se parannus jostakin?

2. Onko teille ihan sama kumpi koneisto on kellossanne? Eli onko se ns. "deal breaker", jos kellossa on Sellita SW200?

Sillä välin, kun odotan vastausta niin.. "let's twist again, like we did last summer"... :dance
 

jkk

Jäsen
Liittynyt
1.4.2013
Viestit
430
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Binh sanoi:
Lääketeollisuudessa tämä on arkipäivä, eli heti kun joku lääkkeen patentti vanhentuu, samana päivänä ilmestyy "rinnakkaislääke" markkinoille.

Kuitenkin rinnakkaislääke ei toimi aina samallalailla, sydänlääkkeistä löytyy tässä petheessä kokemuksia. Olisiko kopiokoneistossa sama juttu, toimii yleensä, mutta ei aina.
Parempi vertaus kuin rinnakkaislääkkeet on esimerkiksi Abloyn lukot patentti on 20 vuotta ja sen jälkeen kuka tahansa kykenevä voi avaimia kopioida.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Gallup-mielessä vastaan, että minulle molemmat ovat riittävän autenttisia.
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
396
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Samoilla linjoilla. Ei ole väliä kumpi mylly kellosta löytyy, kun se on vain osa, vaikka olisikin tärkeä osa, kokonaisuutta. Arvioisin kelloa myös muilla asioilla, vaikkapa fiiliksellä, kokonaislaadulla, tarkkuudella, hinnalla tai merkillä.
 

Magilla

Kaikkea mitä ei voi syödä voi kerätä
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
251
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Ykköskysymykseen en osaa vastata.

Tuohon kakkoskysymykseen mennään aikalailla fiilispohjalla ja itse innostun enemmän kellosta jossa on ETA koneisto. Tuntuu tutummalta ja turvallisemmalta.
 

zeikok

Jäsen
Liittynyt
3.4.2013
Viestit
161
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

En osaa kovin tarkasti perustella ja aikapaljon on nyt mutuilua. Kysymys on tietyllä tapaa epämääräinen, sillä 2824:sta on valmistettu useammalla eri tasolla eri muodoissa kuin SW200:sta joten vertailun vuoksi pitäisi ehkä määritellä tarkemmin mitä verrataan.

Sellitalla on pitkät juuret ja ETA on vielä pari vuotta sitten tilannut koneistojaan ja ebauchejaan sieltä. En ainakaan katso Sellitaa yhtään alaspäin ETAn suhteen. Sellita on käsitykseni mukaan ebauchena jonkin verran kalliimpi, kuin mitä ETA oli silloin niitä sai.

Tavallaan luotan siihen, että huippuvalmistajat kuten Breitling, IWC, Ulysse Nardin tai Tudor käyttäisivät ETAaa jos he näkisivät sen järkevämpänä. Nythän kaikki ovat siirtyneet Sellitaan koska sieltä saa edelleen ebaucheja jotka mahdollistavat oman virittämisen ja säätämisen. Sinänsä se ei siis edes voi olla dealbreaker - jos haluaa vähääkään tunnetumman valmistajan laitetta ranteeseen.
 

op

Jäsen
Liittynyt
23.4.2013
Viestit
367
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Kyllä minulle Sellita kelpaa ja oikeastaan haluaisinkin Sellitalla varustetun kellon, kun nuo muut ovat kaikki lähinnä ETAa.
 

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

zeikok sanoi:
En osaa kovin tarkasti perustella ja aikapaljon on nyt mutuilua. Kysymys on tietyllä tapaa epämääräinen, sillä 2824:sta on valmistettu useammalla eri tasolla eri muodoissa kuin SW200:sta joten vertailun vuoksi pitäisi ehkä määritellä tarkemmin mitä verrataan.

Sellitalla on pitkät juuret ja ETA on vielä pari vuotta sitten tilannut koneistojaan ja ebauchejaan sieltä. En ainakaan katso Sellitaa yhtään alaspäin ETAn suhteen. Sellita on käsitykseni mukaan ebauchena jonkin verran kalliimpi, kuin mitä ETA oli silloin niitä sai.

Tavallaan luotan siihen, että huippuvalmistajat kuten Breitling, IWC, Ulysse Nardin tai Tudor käyttäisivät ETAaa jos he näkisivät sen järkevämpänä. Nythän kaikki ovat siirtyneet Sellitaan koska sieltä saa edelleen ebaucheja jotka mahdollistavat oman virittämisen ja säätämisen. Sinänsä se ei siis edes voi olla dealbreaker - jos haluaa vähääkään tunnetumman valmistajan laitetta ranteeseen.

Sellitalla ja ETA:lla on vissiin täsmälleen samanlaiset tasoluokitukset: Standard, Spécial (Elaboré), Prémium (Top) ja Chronomètre. Minkä tason koneistoja nämä huippuvalmistajat käyttävät eniten? Esim. Tudor BB:ssä?

Vastauksestanne olen saanut käsityksen siitä, että Sellitaa on yhtä arvostettu siinä missä ETA:kin. Vielä kun joku jaksaisi selittää tai analysoida ETA:n strategiaa, miksi se rajoittaa niiden koneistojen saatavuutta?
 

mp67

Jäsen
Liittynyt
19.9.2013
Viestit
444
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Binh sanoi:
zeikok sanoi:
En osaa kovin tarkasti perustella ja aikapaljon on nyt mutuilua. Kysymys on tietyllä tapaa epämääräinen, sillä 2824:sta on valmistettu useammalla eri tasolla eri muodoissa kuin SW200:sta joten vertailun vuoksi pitäisi ehkä määritellä tarkemmin mitä verrataan.

Sellitalla on pitkät juuret ja ETA on vielä pari vuotta sitten tilannut koneistojaan ja ebauchejaan sieltä. En ainakaan katso Sellitaa yhtään alaspäin ETAn suhteen. Sellita on käsitykseni mukaan ebauchena jonkin verran kalliimpi, kuin mitä ETA oli silloin niitä sai.

Tavallaan luotan siihen, että huippuvalmistajat kuten Breitling, IWC, Ulysse Nardin tai Tudor käyttäisivät ETAaa jos he näkisivät sen järkevämpänä. Nythän kaikki ovat siirtyneet Sellitaan koska sieltä saa edelleen ebaucheja jotka mahdollistavat oman virittämisen ja säätämisen. Sinänsä se ei siis edes voi olla dealbreaker - jos haluaa vähääkään tunnetumman valmistajan laitetta ranteeseen.

Sellitalla ja ETA:lla on vissiin täsmälleen samanlaiset tasoluokitukset: Standard, Spécial (Elaboré), Prémium (Top) ja Chronomètre. Minkä tason koneistoja nämä huippuvalmistajat käyttävät eniten? Esim. Tudor BB:ssä?

Vastauksestanne olen saanut käsityksen siitä, että Sellitaa on yhtä arvostettu siinä missä ETA:kin. Vielä kun joku jaksaisi selittää tai analysoida ETA:n strategiaa, miksi se rajoittaa niiden koneistojen saatavuutta?

Tudor BB:ssä on top versio.
 

Joksa

Certina DS Cronos a Cool Cat's..Here's Mine :)
Liittynyt
17.3.2014
Viestit
25
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Se olisi kyllä kiva tietää se rajoitus politiikka mikä on ollut noissa Eta calibeereissa jo jo parin vuoden ajan? ,olen huomannut että moni ns.microkellovalmistajat laittavat Etan sijaan Miyota 9015, 24 jewel automatic, 28,800 BPH koneiston ja on aiheiuttanut paljon närääkin jollain..
 

zeikok

Jäsen
Liittynyt
3.4.2013
Viestit
161
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Binh sanoi:
zeikok sanoi:
En osaa kovin tarkasti perustella ja aikapaljon on nyt mutuilua. Kysymys on tietyllä tapaa epämääräinen, sillä 2824:sta on valmistettu useammalla eri tasolla eri muodoissa kuin SW200:sta joten vertailun vuoksi pitäisi ehkä määritellä tarkemmin mitä verrataan.

Sellitalla on pitkät juuret ja ETA on vielä pari vuotta sitten tilannut koneistojaan ja ebauchejaan sieltä. En ainakaan katso Sellitaa yhtään alaspäin ETAn suhteen. Sellita on käsitykseni mukaan ebauchena jonkin verran kalliimpi, kuin mitä ETA oli silloin niitä sai.

Tavallaan luotan siihen, että huippuvalmistajat kuten Breitling, IWC, Ulysse Nardin tai Tudor käyttäisivät ETAaa jos he näkisivät sen järkevämpänä. Nythän kaikki ovat siirtyneet Sellitaan koska sieltä saa edelleen ebaucheja jotka mahdollistavat oman virittämisen ja säätämisen. Sinänsä se ei siis edes voi olla dealbreaker - jos haluaa vähääkään tunnetumman valmistajan laitetta ranteeseen.

Sellitalla ja ETA:lla on vissiin täsmälleen samanlaiset tasoluokitukset: Standard, Spécial (Elaboré), Prémium (Top) ja Chronomètre. Minkä tason koneistoja nämä huippuvalmistajat käyttävät eniten? Esim. Tudor BB:ssä?

Vastauksestanne olen saanut käsityksen siitä, että Sellitaa on yhtä arvostettu siinä missä ETA:kin. Vielä kun joku jaksaisi selittää tai analysoida ETA:n strategiaa, miksi se rajoittaa niiden koneistojen saatavuutta?

Pitäisi varmaan puhua Swatch Groupin strategiasta, eikä pelkästään ETA:n strategiasta. Kyllähän ETA:lta saa edelleen koneistoja, mutta enää ei saa niitä ebaucheja, joista laatuvalmistajat rakentelivat ennen omat koneistonsa. Oma mutu on, että SG halusi rajoittaa montaa asiaa:

- Se ei enää halunnut, että omien merkkien kanssa kilpailevat valmistajat tekevät peruskoneistoihin muutoksia ja myyvät niitä ominaan.
- Se ei halunnut, että SG-merkkien kilpailijat saisivat koneistoja edullisesti.
- Aikaisemmin valmistajat tilasivat ebaucheja huomattavia määriä varastoon, mikä toisinaan johti varastojen tyhjentämisiin pikkuvalmistajille, mikä puolestaan mahdollisti monen pienen ja edullisen kellovalmistajan markkinoille tulon, mikä taas söi SG:n kakkua suhteellisesti melko paljon - tästä ymmärrettävästi haluttiin eroon.

Ne on varmaan laskeneet, että tämä tapa tuottaa heille eniten. Lisäksi Sveitsissä on käsittääkseni ollut aikaisemmin erikoinen lainsäädäntö kelloteollisuutta koskien, jossa SG on ETA:n kautta ollut aikaisemmin velvoitettu tuottamaan koneistojaan kaikille (liittynyt jotenkin määrävään markkina-asemaan aikaisempien kauppojen yhteydessä). Tätä kaiketi ei enää ole.
 

jkk

Jäsen
Liittynyt
1.4.2013
Viestit
430
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Pari vuotta sitten Stephan Sarpaneva sanoi, että kyllä sitä ETAa saa ostaa, mutta pitää ostaa iso erä kerralla. Sarpanevan kellothan oli aluksi ETA koneella.
 

op

Jäsen
Liittynyt
23.4.2013
Viestit
367
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Joksa sanoi:
olen huomannut että moni ns.microkellovalmistajat laittavat Etan sijaan Miyota 9015, 24 jewel automatic, 28,800 BPH koneiston ja on aiheiuttanut paljon närääkin jollain..

Ainakin mitä olen lukenut tuosta 9015:sta, niin pitäisi olla hyvä koneisto, ehkä jopa tarkempi kuin perus ETA-2824. Mitä olen ymmärtänyt, niin tuo 9015 oli alunperin aika edullinen koneisto verrattuna ETAan, mutta Swatch Group teki mitä teki, niin nyt 9015:llä on paljon menekkiä ja koneiston hinta on kai liki kaksinkertaistunut, mutta se on silti edullisempi kuin ETA.
 

K.K.Kello

Jäsen
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
210
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

op sanoi:
Joksa sanoi:
olen huomannut että moni ns.microkellovalmistajat laittavat Etan sijaan Miyota 9015, 24 jewel automatic, 28,800 BPH koneiston ja on aiheiuttanut paljon närääkin jollain..

Ainakin mitä olen lukenut tuosta 9015:sta, niin pitäisi olla hyvä koneisto, ehkä jopa tarkempi kuin perus ETA-2824. Mitä olen ymmärtänyt, niin tuo 9015 oli alunperin aika edullinen koneisto verrattuna ETAan, mutta Swatch Group teki mitä teki, niin nyt 9015:llä on paljon menekkiä ja koneiston hinta on kai liki kaksinkertaistunut, mutta se on silti edullisempi kuin ETA.

Olen sanonut tämän ennenkin, mutta Miyota on aivan huippu reguloinnissa. Heillä on sellaista osaamista mitä esim. LVHM ostaa tuotantolaitoksiinsa aiheen tiimoilta. Eli Miyota pystyy reguloimaa koneistonsa erittäin tarkasti ja edullisesti ja sen voi huomata jokainen, joka ostaa kellon 901x koneella. Koneet käyvät järjestäen erittäin tarkasti ja pienellä asentovaihtelulla "out of the box". Tietysti kaikki muukin tuotanto on aivan viimeisen päälle automatisoitua, hyvän laadun ja edullisen hinnan mahdollistamiseksi.

Sveitsiläinen kelloteollisuus on muuten yksi Citizenin suurimmista asiakkasta hienomekaanisten työstökoneiden osalta. Ja kun puhutaan "inhousesta" niin näillä japanilaisilla on aikalailla eri lähestymistapa asiaan, tekevät kellokoneiston valmistukseen käytettävät koneensakin itse :)
 

Joksa

Certina DS Cronos a Cool Cat's..Here's Mine :)
Liittynyt
17.3.2014
Viestit
25
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Minulla on pari vuotta vanha Smiths Everest .jossa kyseinen miyota ja olen ollut erittäin tyytyväinen . Vedettävä ,automaatti . Hackin toiminto..Tämä on ilman päivyriä mutta paivyri mallejakin on on vain tässä otettu osat pois ,on nimittäin se naksu vetonupissa josta päivyriä säädettäis..
 

Vertti

Uusi jäsen
Liittynyt
13.11.2013
Viestit
37
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Mitenkäs sellitan (ja miyotan) huolto onnistuu suomessa?
 

pasiz

Jäsen
Liittynyt
11.9.2013
Viestit
465
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Vertti sanoi:
Mitenkäs sellitan (ja miyotan) huolto onnistuu suomessa?

Miksikäs ei onnistuisi, sama huoltoprosessi se on kuin eta:ssa.

-P
 

Omegamies

Jäsen
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
129
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Kertokaas asiantuntijat minulle jotain Valgrangen koneistosta. Tietoni mukaan minun Chopardissa on Valgrange A07.211 koneisto. Hyvä huono keskinkertainen verrattavissa mihin.. ??
 

Omegamies

Jäsen
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
129
Vs: ETA 2824-2 ja Sellita SW200

Jostain luinkin jo että tämä Valgrange on ETA:n koneistoja..
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 570
Viestit
64 607
Jäsenet
6 962
Uusin jäsen
Topi.
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös