Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

ETA 2836-2 nos

Kaupamees

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
0
Tilasin projektia varten Sveitsistä koneiston. Oletin nos koneiston olevan tehtaalla tarkastettu ja öljytty, mutta näistähän ei tiedä kuinka pitkään ne ovat kierrossa olleet, niin päätin purkaa ja huoltaa koneiston. Purkaessa kävi ilmi, että koneessa on todella vanhat öljyt, mutta samalla selvisi myös pari ongelmakohtaa.

Eli kalenteriratas meni irrottaessa kolmeen osaan ja käyntirattaassa on kahden hampaan vaurio. Olen kyllä Kiinalaisten kanssa tottunut pieniin lipsahduksiin, mutta näyttää siltä ettei Sveitsiläisiinkään voi ihan täydellisesti luottaa. Ongelmat on tosin korjattavissa ja jotain voi odottaa keskiluokituksen nos koneistolta, mutta rikkinäisiä osia tulee kyllä todella harvoin vastaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nouneim

Aktivisti
Tykkäyksiä
0
Vs: ETA 2836-2 nos

Vastaavaan hampaan puuttumiseen olen törmännyt vain eräässä Vostokissa:
https://kellofoorumi.fi/index.php?topic=7449.0

Tuossa hammas puuttui tuntirattaasta. Se ei sinänsä ole niin kriittinen, koska se ei juurikaan koe rasitusta, mutta onhan se kuitenkin puute...

Ja kalenterimekanismeissakin juuri Vostokissa olen törmännyt vastaavaan. Siirtomekanismista oli tappi murtunut, ja siksi kalenteri ei siirtynyt. Pieni irrallinen tappi koneistossa on jo riski lisävaurioille.

Eli sattuu sitä muillekin kuin sveitsiläisille!

Tapin murtuminen saattoi olla joko valmistusvika, tai sitten kiekko on jostain syystä jumittanut, ja tappi on murtunut jännitykseen joutuessaan. Eli syynä voi olla muukin kuin valmistusvirhe, esimerkiksi jokin lika väärässä paikassa. Koneisto nimittäin ei ollut likimainkaan puhdas.

Kellouutiset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
7 299
Jäsenet
4 414
Uusin jäsen
Ezgoes
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet