kanikune
Kelloista innostunut
- Liittynyt
- 10.3.2013
- Viestit
- 923
Apa lähetti pari kelloa, tässä ensimmäinen. Rudolf Piili. Erikoinen nimi kellolla. Alkuun en kiinnittänyt siihen huomiota, mutta sitten pieni taustatyö avasi, että kyseessä on suomalainen suklari! Imatralla 60-luvulla toiminut perheyritys on tehnyt tällaista kelloa. Leijonakin on käyttänyt AS:n kaliibereja ja nämähän ovat hyvälaatuisia koneistoja, joten mikä jottei.
Takakannen alta paljastuu automaattikoneisto. Roottorissa on erikoinen kiinnitysmekanismi. Toinen keskellä akselin vieressä näkyvistä ruuveista kääntää liparetta, joka vapauttaa roottorin koneistosta. Toinen ruuvi pitää peitelevyä kiinni.
Tässä roottorin mekanismi purettuna. Roottori hämäävästi kylläkin jo katollaan.
Kunnon metallinen soviterengas ja jööti o-rengas.
Päivyrimekanismissa on jämpti toteutus. Päivämäärä napsahtaa kerralla kohdalleen. Kello yhdessätoista näkyvä kynsilaite siirtää päiväkiekkoa. Tuntirattaan vieressä näkyvä iso ratas pyörii vastapäivään. Tämä ratas alkaa työntää em. kynttä eteenpäin. Kuvasssa hieman näkyvä kynsi joustaa toiseen suuntaan, muttei paluusuuntaan. Kun kynsi palaa, siirtää se samalla päivyrin kohilleen.
Iso ratas pois, jonka alla näkyy "työntöpinta".
Siirtokynnen palauttava jousi pois.
Kuten kuvasta näkyy, koneisto on viimeistelemätön, mutta toiminnallisuuteen on satsattu. Ankkurirattaan alakivi on hatutettu.
Käyntipuolen kimppuun.
Autosilta pois.
Osaa pois.
Tynnyrillä oma silta, samaan tyyliin kuin vasta olleessa Tissotissa.
2nd wheelillä oma silta.
Osissa.
..paitsi että irtokivet vielä pois.
Tässä kaliiberissa myös autosillan tynnyriä ajavan rattaan yläakseli on hatutettu. Tämä ei ole kuitenkaan estänyt kulumista, ja akselin ylempi kivi pitää vaihtaa.
Sovitan ratasta paikoilleen, jotta varmasti tulee mitattua oikea paikka
0.32 milliä näyttäisi olevan oikea koko. Kiven ulkomitan saa tietysti itse kivestä.
Osat pestyinä.
Alkuun shokkikivet paikoilleen, jonka päälle stemmin kimppuun.
Tämän jälkeen tynnyrin hieman erikoisen ratkaisun kimppuun. Tynnyrin alla on räikkä mekanismi, joka antaa myöten, kun tynnyriä vedetään käsivedolla. Kellosta kuuluu siis tällöin kahden räikän rutina.
Keskiratas paikalleen.
Uutta jousta.
Ennen liipotinta keyless pakettiin.
Tässä vaiheessa autosilta osui silmiin, joten pakettiin. Normi räikkärattaa 2 kpl, joten molempaan suuntaan kelaava automaatti.
Ja paikoilleen.
Flippailu jatkuu, päivyripuolen kimppuun.
Ja taulua vailla.
Uusi kruunu tupla-o-renkailla.
Uusi "Tension Ring" lasike. Superwaterproof. Pala suomalaista suklarihistoriaa. Ennen tätä en tiennyt että sellaista on edes olemassa C
Takakannen alta paljastuu automaattikoneisto. Roottorissa on erikoinen kiinnitysmekanismi. Toinen keskellä akselin vieressä näkyvistä ruuveista kääntää liparetta, joka vapauttaa roottorin koneistosta. Toinen ruuvi pitää peitelevyä kiinni.
Tässä roottorin mekanismi purettuna. Roottori hämäävästi kylläkin jo katollaan.
Kunnon metallinen soviterengas ja jööti o-rengas.
Päivyrimekanismissa on jämpti toteutus. Päivämäärä napsahtaa kerralla kohdalleen. Kello yhdessätoista näkyvä kynsilaite siirtää päiväkiekkoa. Tuntirattaan vieressä näkyvä iso ratas pyörii vastapäivään. Tämä ratas alkaa työntää em. kynttä eteenpäin. Kuvasssa hieman näkyvä kynsi joustaa toiseen suuntaan, muttei paluusuuntaan. Kun kynsi palaa, siirtää se samalla päivyrin kohilleen.
Iso ratas pois, jonka alla näkyy "työntöpinta".
Siirtokynnen palauttava jousi pois.
Kuten kuvasta näkyy, koneisto on viimeistelemätön, mutta toiminnallisuuteen on satsattu. Ankkurirattaan alakivi on hatutettu.
Käyntipuolen kimppuun.
Autosilta pois.
Osaa pois.
Tynnyrillä oma silta, samaan tyyliin kuin vasta olleessa Tissotissa.
2nd wheelillä oma silta.
Osissa.
..paitsi että irtokivet vielä pois.
Tässä kaliiberissa myös autosillan tynnyriä ajavan rattaan yläakseli on hatutettu. Tämä ei ole kuitenkaan estänyt kulumista, ja akselin ylempi kivi pitää vaihtaa.
Sovitan ratasta paikoilleen, jotta varmasti tulee mitattua oikea paikka
0.32 milliä näyttäisi olevan oikea koko. Kiven ulkomitan saa tietysti itse kivestä.
Osat pestyinä.
Alkuun shokkikivet paikoilleen, jonka päälle stemmin kimppuun.
Tämän jälkeen tynnyrin hieman erikoisen ratkaisun kimppuun. Tynnyrin alla on räikkä mekanismi, joka antaa myöten, kun tynnyriä vedetään käsivedolla. Kellosta kuuluu siis tällöin kahden räikän rutina.
Keskiratas paikalleen.
Uutta jousta.
Ennen liipotinta keyless pakettiin.
Tässä vaiheessa autosilta osui silmiin, joten pakettiin. Normi räikkärattaa 2 kpl, joten molempaan suuntaan kelaava automaatti.
Ja paikoilleen.
Flippailu jatkuu, päivyripuolen kimppuun.
Ja taulua vailla.
Uusi kruunu tupla-o-renkailla.
Uusi "Tension Ring" lasike. Superwaterproof. Pala suomalaista suklarihistoriaa. Ennen tätä en tiennyt että sellaista on edes olemassa C