Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

H: Seiko Automatic Chronograph "Pogue" 6139-6002

kanikune

Kelloista innostunut
Tykkäyksiä
3
Seiko Pogue ja klassikko 6139. Pientä remonttia tiedossa tällä kertaa, vaikka ulkopuolelta kaikki kunnossa.

Alkuun kaikki näyttää nätiltä.

Viikonpäiväkiekossa on muutama ihmeellinen painauma. Vaihtoon.

Muuten taulun puolella asiat näyttävät olevan mallillaan.

Roottori sen sijaan on alkanut kukkimaan huolella. Tiivisteet kellossa olivat aivan kovettuneet. Liekköhän roottorin metalli heikointa metallia koneistossa, koska tämä ottanut ensimmäisenä osumaa. Sinänsä kätevää,

Paljon likaa on päässyt koneistoon, joten huolto on paikallaan. Purkaessa enempi selvisi, että tynnyri oli auennut, joten tämä selittää kuivaneen rasvan leviämisen koneistoon.

Autovedon räikkärattaan alakivi oli myös jostain syystä lohjennut. Tämä meni uusiksi - samalla vaihtui yläkipusla kiveksi. Tietenkin myös itse räikkäratas meni vaihtoon, koska lohjennut kivi oli tehnyt laakeripinnalle sievää jälkeä.

Koneisto pestynä.

Alkuun keyless.

Uusi jousi. Ratasjuoksu.

Kännäri paikoileen ja minuuttiratas ja sen peitelevy.

Kronomekanismi paketoitui jo - sanotaanko, rutiinilla :)

Alkulukemat.

Taulun ja viisarien kasaaminen helpottuu asiaan vihkiytyneellä koneistopitimellä.

Koneisto kopassa.

Autovetomoduuli paikallaan, roottori vaihdettu.

Huoltoshokista toivuttuaan amplitudikin nousee vielä.

Tiiveystestattuna huolettomampia käyttövuosia!

Tony

Seikos mostly...
Tykkäyksiä
10
Vs: H: Seiko Automatic Chronograph "Pogue" 6139-6002

Noniin, tässä on minun kello kyseessä ja haluaisin heittää tähän vähän omaa kommenttia ja taustaa mukaan.

Ensinnäkin kiitoksia Kanikunelle, komea projekti taas. :goodjob

Sitten taustaa: tässähän on se tavallinen tapaus, että kellon myyjä kertoi kellon olevan "tarkistettu ja käy ja pitää hyvin aikaa". Ei sentään luvannut, että se on huollettu. No, ei se mitään, en pidä myyjien huoltoväitteitä kovin suuressa arvossa muutenkaan - ellei huolto ole hyvin dokumentoitu, pelkän väittämän arvo on kokemukseni perusteella nolla. Olen ostanut kelloja sekä "huolettuna" että huoltoa vaativina ja olen tullut siihen tulokseen, että useammin ne huolletut ovat joko huoltamattomia tai huonosti huollettuja kuin sellaisia priimoja minä ne tavataan myydä. Mielummin nykyään ostan huoltoa kaipaavan edullisemmin ja huollatan sen itse kuin jonkun, jonka huoltohistoria on kysymysmerkki. Lopputulos on sitten kello, jonka kuntoa ei tarvitse arvailla. Tietysti feikkiosien ja frankenwatchien spottaus on oma taiteenlajinsa ja välillä todella haastavaa nettikuvien perusteella. Käyttökellojen kyseessäollessa toisaalta sekään ei ola aina niin kriittistä.

No, kello oli sentään hinnaltaan linjassa huoltamattomien kanssa, joten tarkistettuani parhaani mukaan, että se on muuten ok, teimme siitä kaupat.

Heti alkuunsa huomasin, että aika väsynyt tapaus käynniltään. Eli nekin myyntilupaukset olivat ehkä liian positiivisia. ;) Muistelen, että heitto oli jotain tyyliin ~+40s/vrk ja kello kävi vain muutamasta tunnista ehkä parhaimmillaan puoleen vuorokauteen kerrallaan. Hyvin nopeasti totesin, etten viitsi sitä rääkätä sen enempää, jottei se ota enempää kipeetä. Tässä kohtaa sovin Kanikunen kanssa huollosta ja yllä näettekin sen tulokset.

No, nyt kello toivottavasti pelaa pitkään ja voin iloita siitä arkikierrossa muiden Seikojeni kanssa.

Ps. muille vintage-Seikoista kiinnostuneille: tuollainen ~200° pintaan oleva amplitudi on vanhalle normi-Seikoille aika ominainen, ne käyvät selvästi pienemmällä amplitudilla kuin Sveitsiläiset. Jopa 180+° voi vielä olla hyväksyttävä, riippuen mallista, mutta ei sentään sen alle. Nyt saavutettu 244° on jopa varsin korkea lukema. :)

Tony

Seikos mostly...
Tykkäyksiä
10

8)

Tykkäyksiä
1

Kyllä on hieno tuo Pogue, sopisi omaankin kokoelmaan :D

Kellouutiset

Foorumin tilastot

Keskustelut
7 684
Jäsenet
4 583
Uusin jäsen
VJJP
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet