Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

HK: Tissot Powermatic 1853 cal. 205.911

kanikune

Kelloista innostunut
Liittynyt
10.3.2013
Viestit
869
Tykkäyksiä
3
#1
Pitkään teki mieli hommata autoquartz projektiksi - No, kauan aikaa sitten tämä tuli otettuakin "tyän alle".
Kellon idea on lyhyesti: roottori pyörittää generaattoria, joka lataa litiumakkua, josta quartz saa käyttövaransa.
Mekaanisessa automaattikoneistossa roottorilta jouselle on alennusvaihde. Roottorin heilahdus tuottaa erittäin pienen liikkeen tynnyrin akseliin. Tässä autoquartzissa roottorilta generaattorille on ylennysvaihde, roottorin heilahdus tuottaa generaattorissa monta kierrosta.


Kellotaulu on siisti, tätä ei ole rassattu.


Takapuolelta roottori irti. Yksi ruuvi puuttuu sillasta, joten ainakin kerran kello on avattu, lieköhän akku vaihdettu?


Autosillan alta paljastuu piirilevy. Hätäinen mittaus antaa resistanssin kelaan, joten projekti saattaa onnistua.
Kuvassa "n. kello kymmenessä" musta mökylä on generaattori. Sen vieressä iso ratas on generaattoria ajava. Siitä erikoinen ratas että rattaassa on jousi, johon roottorin energiaa ladataan, ennen kuin generaattori alkaa pyörimään. Generaattorin magneetit vastustavat luonnollisesti jonkun verran liikkeelle lähtöä, joten tarpeellinen rakenne.


Pois edellisestiä generattori, sitä ajava ratas, piiri ja akku. Aika yksinkertainen rakenne. Kuvassa ylhäällä näkyy hacking mekanismin vipu, keskellä on vielä käyntipuolen silta ja rattaat paikallaan.




Hyvin ETA:n näköinen kalenteripuoli. Kalenterin pikasäätö löytyy.


Keyless ja päivyrikiekkoa ajava ratas jäljellä.


Vielä käyntipuolen rattaat pois ennen pesuhommia. Staattori ja roottori vasemmalla.


Magneettinen roottori saa pelkän rodicokäsittelyn.


Koska roottorissa oli jo hieman klappia, uusi laakeri tilalle.


Roottori pysyy kitkalla kiinni, sama periaate kuin kivissä.


Sillan puuttuva ruuvi..


Pientä valmistautumista koitokseen.


Osat pestyinä, kokoamisjärjestyksessä.


Ohjeen mukaan mennään. Stemmi, hacking vipu, staattori, roottori, sekä akun kontaktipinta paikallaan.


Käynnin rattaat paikalleen.


Tällä kertaa silta meni kohtuu mukavasti paikalleen, luultavasti tuuria.


Uusi akku paikalleen.


Generaattori ja piiri paikalleen. Ensimmäisellä yrityksellä generaattorin piiriä vasten tuleva kontaktiliuka ei mene kohdilleen piirin kanssa, joten joudun myöhemmin palaamaan iteroimaan.


Autosillan kimppuun. Tässä vaiheessa joudun toteamaan, että räikkäpyörän öljyäminen on pettänyt ja sen akseli on mennyt poikki. Joudun siis keskeyttämään kokoamisen, kunnes saan uuden räikkäpyörän tilattua.


Joitamien viikkojen jälkeen uusi räikkäpyörä on valmiina asennettavaksi.


Osat paikalleen autosiltaan. Kuvassa näkyvä "vipuratas" kytkeytyy, kun akkua ladataan kruunusta. Tässä siis mekanismi, joka erottaa kruunun autovedosta.


Autosilta paikalleen.


Taulun puolen kimppuun.


Keyless kasassa.


Kalenterimekanismi kasassa. Tuntirattaan asentamisen yhteydessä teen taas ilahduttavan havainnon. Tuntirattaan hampaat hyvästä kohtaa pilalla. Kasaaminen menee taas tauolle, kunnes saan tuntirattaan tilattua tähän. Homma menee vielä helpommaksi, sillä kyseistä ratasta ei löydykään heti hyllystä ja se pitää ilmeisesti tilata tehtaalta, ellei jopa kauempaakin asti ja toimitusaika tässä on kaksi kuukautta. Lienee turha sanoa, mikä on projektin opetus. :)
Jos pohtii syytä, mikä rikkoo tuntirattaan, lienee syy ETA:n cannon pinionin rakenne. Jos rasvat jumiuttavat CP:n kitkapinnan, jauhautuvat hampaat jossain kohtaa vetoa palasiksi. Suurin vääntö taitaa kohdistua tuntirattaaseen, sillä sen rikkoutumista olen todistanut ennenkin. Homma jäihin pariksi kuukaudeksi, kunnes tuntiratas tulee..


Lievän odotusajan jälkeen tuntiratas saapuu, ja homman saa vietyä loppuun asti. Kellotaulussa on safiirilasi ja takana uusi lasike.


Nyt kun kaikki kriittiset osat on vaihdettu, kello palvelee pitkään huoletta. Mielestäni myös näitä autoquartzeja kannattaa huollattaa, sillä mekaniikka hajoaa myös näistä huollon puutteeseen. C:)
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
537
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: HK: Tissot Powermatic 1853 cal. 205.911

Näköjään tuo "automaatti veto" on paitsi periaatteeltaan, niin myös toteutukseltaan yllättävän pitkälle sama kuin automaateissa. Räikkärattaatkin taitavat olla perua mekaanisten kellojen puolelta.

Hyvä projekti.
 

Kellouutiset

Foorumin tilastot

Keskustelut
7 563
Viestit
44 505
Jäsenet
4 526
Uusin jäsen
rocky johnson
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös