Kelloharrastajien tulotaso

Vuositulot (ansio + pääomatulot brutto)


  • Ääniä yhteensä
    220

Tampio

Jäsen
Liittynyt
6.5.2013
Viestit
182
Pistetäänpä tällainen hieman leikkimielinenkin profilointikysymys, kun verotiedotkin on taas julkaistu ja lööppilehdissä kohkataan asiasta jo kolmatta päivää. Ylläpito poistakoon, jos tuntuu että on jollain tapaa sopimatonta kysellä ihmisten tuloista.

Itseäni siis kiinnostaa, onko tulotasolla jotain tekemistä kelloinnostuksen kanssa. Palstalla näkee kelloja laidasta laitaan ja usein myös niitä hyvinkin arvokkaita yksilöitä. Olisi mielenkiintoista tietää, onko kelloharrastus vain varakkaampien snobbailua, vai ostetaanko hieman vaatimattomimmillakin tuloilla hienoja ja arvokkaita tiukuja.
 

Swissjürgen

Uusi jäsen
Liittynyt
4.8.2015
Viestit
17
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Lähestyisin tätä kysymystä enemmän siitä näkökulmasta, että paljonko esim. vuosituloista menee harrastustoimintaan tai moninkokertainen kuukausitienesti ranteessa tikittää. Kaikkihan on suhteellista.

Toisessa rakkaassa harrastuksessa eli sijoittamisessakin enemmän arvostaa niitä, jotka onnistuvat saamaan vähällä enemmän kuin tylsän rahaston päällä istuvia rahakeisareita. Tonnilla on vaikeampi tehdä tonni kuin kymppitonnilla.
 

Tampio

Jäsen
Liittynyt
6.5.2013
Viestit
182
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Eihän tämä kysely sinällään mitään kerro, tulothan voi olla vaikka nolla, mutta omaisuus silti mittava.

Ehkä mielenkiintoisempaa olisi kysyä omaisuuden määrää ja kalleimman kellon arvoa :)
 

Tampio

Jäsen
Liittynyt
6.5.2013
Viestit
182
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Yllättävänkin hyvin tähän tullut vastauksia ja jo tulleiden vastausten perusteella näyttäisi palstalla pyörivän kohtuullisen keskituloista porukkaa.
 

ML 112

Jäsen
Liittynyt
7.10.2013
Viestit
161
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Ai siinä kysyttiin vuosituloja, mä katoin että kuukausi.. ;D
 

Tampio

Jäsen
Liittynyt
6.5.2013
Viestit
182
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

ML 112 sanoi:
Ai siinä kysyttiin vuosituloja, mä katoin että kuukausi.. ;D

You lucky bastard! :goodjob
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Tampio sanoi:
ML 112 sanoi:
Ai siinä kysyttiin vuosituloja, mä katoin että kuukausi.. ;D

You lucky bastard! :goodjob

Niin, onhan se varmaan palkannauttijoille tuttu ilmaus tuo kuukausi mutta täällä lienee muitakin kuin minä, joiden tulot vaihtelee kuukausittain, jopa 0 € - 100 000€ riiipuen miten saa rahoja kotiutettua.
Lisäksi kustannukset elää vielä omaa elämäänsä, joten minulle helpompi ilmaus on vuositulo, joka sekin vaihtelee sen mukaan miten raha liikkuu, vaikka tavoitteena on pitää se mahdollisimman vakiona.
 

Vintage-Mies

Uusi jäsen
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Tampio sanoi:
Eihän tämä kysely sinällään mitään kerro, tulothan voi olla vaikka nolla, mutta omaisuus silti mittava.

Ehkä sellaisiakin ääliöitä on, jotka eivät saa mittavaa omaisuuttaan poikimaan, mutta oikeasti raha tulee rahan luo. Yleensä mittavan omaisuuden omistajilla on myös mittavat pääomatulot.
 

Casiodude

Wake up and elevate your game!
Liittynyt
17.10.2015
Viestit
137
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Vintage-Mies sanoi:
Tampio sanoi:
Eihän tämä kysely sinällään mitään kerro, tulothan voi olla vaikka nolla, mutta omaisuus silti mittava.

Ehkä sellaisiakin ääliöitä on, jotka eivät saa mittavaa omaisuuttaan poikimaan, mutta oikeasti raha tulee rahan luo. Yleensä mittavan omaisuuden omistajilla on myös mittavat pääomatulot.

Itse silmäilin verotiedoista muutamia opiskelukavereita. Monien vuositulot yli 300k€, mutta ei euroakaan pääomatuloja, ja tuosta veroja se 55%.

Mihin ne rahat menee? Kuulemma asuntolainaan, autoon ja "kulutukseen". Mitään ei jää fikkaan, paitsi se tönö, jossa ollaan all-in.

Itse pyrin vähän toisin käyttämään vähempiä rahojani. Kulut minimiin ja kaikki mahdollinen varallisuuteen hajautetusti.
 

Veko

Uusi jäsen
Liittynyt
21.7.2020
Viestit
12
30-40 000 e vuositulot, vuodesta eli työmäärästä riippuen vaihtelua se 2000-3000 e vuosittain.
 

Kheldaur

Uusi jäsen
Liittynyt
5.8.2020
Viestit
3
Lähihoitajana se palkka vaihtelee tuossa 30k-40k välillä. Siihen toki vaikuttaa lisät ym. muut kuten ylityötunnit, joita tullut tänä vuonna paljon aiempaa enemmän. Ja koska tulotaso on verrattain matala, niin kelloharrastus on aika matalatasoista ja omalla kohdallani vasta alussa.
 

Baron Samedi

Uusi jäsen
Liittynyt
31.12.2016
Viestit
7
Itse en ole matalimmasta päästä enkä korkeimmasta mutta harrastusten ollessa halvimmasta päästä eli 1) reissaaminen ja 2) Spring Drivet, ei kauheasti jää poikimaankaan. Mutta toisaalta, jälkikasvua (ainakaan tunnustettua) ei ole ja mitään täältä ei saa mukaan maaliviivan toiselle puolelle, niin mieluummin investoin niihin asioihin jotka tuovat iloa.
 

Jartsu01

Uusi jäsen
Liittynyt
16.7.2020
Viestit
15
Verokalenteri ei välttämättä paljasta omaisuudesta mitään, pääomatulojen kanssa kun voi pelata tappioilla, vakuutuskuorilla jne. viimeisin tietysti osakesäästötili jossa siirrät verotusta tulevaisuuteen.

Itse olen verottajan mukaan hyvätuloinen, mutta en toki mitään iltalehden veroliitteen materiaalia.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Tulotaso ei paljon kerro käytettävissä olevan rahan määrästä ja harrastaa voi myös "pikkurahalla".
Velkainen hyvätuloinen voi olla periaatteessa "köyhempi" kuin velaton keskituloinen.
"Ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Itse olen yrittäjä ja tulot on vaihdelleet muutamasta kymmenestä tuhannnesta reiluun sataan, siis verotettava. Ja tämmöinen "henkilöyritys" kun on, pitää muistaa ettei kaikkin ole omaa rahaa vaan osa kuuluu yritykselle.
 

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
840
Vs: Kelloharrastajien tulotaso

Ehkä sellaisiakin ääliöitä on, jotka eivät saa mittavaa omaisuuttaan poikimaan, mutta oikeasti raha tulee rahan luo. Yleensä mittavan omaisuuden omistajilla on myös mittavat pääomatulot.

Pääsääntöisesti näin, toki poikkeus aina vahvistaa säännön: Muutamalla tutulla mittava metsäomaisuus. Valtaosina vuosia pääomatulot nollassa. Hakata ei kannata, jos ei hoitosuunnitelma/tukinhinta kohtaa/rahalle ei tarvetta. Osalla myös pääoma piilotettu sijoitusyhtiöön, josta rahaa ei oteta enempää kuin tarve. Tämä kyllä saattaa mennä sairaudenkin puolelle, ei raaskita nostaa rahaa ja kituutetaan vaikka olisi miljoonaomaisuus.

Kulurakenteen kun saa sellaiseksi, ettei ole ns. pakollisia laskuja, joita maksaa niin voi harrastaakin. (Lue, osta käteiselle turhakkeet ja käyttökamppeet. Sijoituksiin voi lainata, mikäli kantti kestää) Kaikista pahin tällä hetkellä omassa lähipiirissä on autot. Vuokrataan, liissataan tai rahoitetaan jäätävän kalliita autoja suhteessa tulotasoon. Useammalla tutulla tuolla 30-35k€ tulotasolla 30k€ uusi auto, joka vielä vaihtuu muutaman vuoden välein. Tulotason noustessa rahoitettavan auton hinta nousee suhteessa. Ei tässä yhtälössä rahaa jää casiota kummempaan. Toinen on sitten priorisointikysymys. Työkaveri osti possun mennä syksynä, sama jamppa kauhuissaan rolexista ranteessa. Porschen arvonalenema kuitenkin parissa kuussa kelloa isompi. Jokainen meistä priorisoi ja selittää päätöksensä itselleen järkeväksi. Yksi tekee pari ulkomaanmatkaa vuodessa, toinen ostaa kellon, kolmas tekee molemmat.

Täysin toinen keskustelu mikä unohtuu, että euron arvo ei ole sama ympäri maan. Valtaosa kotitalouden tuloista menee asumiseen. Jos maakunnassa saa maalämmössä olevaa omakotitaloa lähteä valitsemaan kaupungin yksiön hinnalla, mahdollistaa se sen että kaveri voi olla velattomana omakotitalossa reilusti alle nelikymppisenä. -> Rahaa jää vaikka kelloihin myös pienituloisella.
 
Viimeksi muokattu:

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Pääsääntöisesti näin, toki poikkeus aina vahvistaa säännön: Muutamalla tutulla mittava metsäomaisuus. Valtaosina vuosia pääomatulot nollassa. Hakata ei kannata, jos ei hoitosuunnitelma/tukinhinta kohtaa/rahalle ei tarvetta. Osalla myös pääoma piilotettu sijoitusyhtiöön, josta rahaa ei oteta enempää kuin tarve. Tämä kyllä saattaa mennä sairaudenkin puolelle, ei raaskita nostaa rahaa ja kituutetaan vaikka olisi miljoonaomaisuus.

"Nalle" puhui joskus laiskasta omaisuudesta, metsä kuuluu helposti siihen johtuen sen hitaasta kasvusta ja huonosta hyödyntämisestä.
Ukkini oli aikoinaan sitä mieltä, että metsä on parhaimmillaan silloin kun siellä ei käy tai sitä ei hakkaa.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 604
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös