Hyvää pohdintaa foorumilaisilla aiheesta.
Koistisesta minä kyllä tykkään. Jotenkin hän osaa erittäin hyvin pukea ajatukset sanoiksi.
Kyllähän tämä harrastus on keskiluokkaiselle, pieneltä kyläpahaselta lähtöisin olevalle sellainen, että pitkälti yksin on tämän harrastuksen osalta saanut olla.
Tarkoitan tuolla sitä, että esim. autoista tai vaikkapa aseista voi työporukan ja muunkin tuttavapiirin kanssa puhua ihan rajoituksetta…. Mutta kelloista ei, harmi kyllä.
Eli viiden tonnin De Luxe- tukkisen Sakolaisen hirvikiväärin päällä saman hintainen Swarovski tai Zeiss on ihan ok, mutta jo 500€ kellosta on jotain ihan utopistista monelle. (Vaikka rahaa olisikin)
Ei siinä, laadukkaista aseista tykkään minäkin, yhtä paljon kuin mekaanisista kelloista, mutta pointti on siis se, kuinka eri kategoriaan ne tietyissä piireissä luetaan.
Vaikka itse näen vanhoissa laatuaseissa hyvin paljon samaa kuin mekaanisissa kelloissa… Ne ovat suoraviivaisia kapistuksia ja uppoavat tällaiseen yksinkertaiseen mieheen koska kaikki mitä niiden toimiessa tapahtuu, on ymmärrettävissä mekaniikalla. Ja tavallaan niissä pätee aivan sama, tietynlainen laatuaspekti kuin mekaanisissa kelloissa.
Perehdy asiaan, tiedä mitä ostat ja mistä maksat.
Ota ensin käteesi 2000- luvulla italiassa valmistettu Finn Classic ja seuraavana vanha Valmet Tourula 412 ja tiedät hetkessä, miksi se 40 vuotta vanha Valmet viedään suorastaan käsistä vähintään kolminkertaiseen hintaan verrattuna italialaisten halpiskopioon…
Tai, vertaa nykyistä muovi- Waltheria 007:n PPK:n ja vastaus on sama kuin edelliseen.
Tai Smith & Wessonin brasilialaista kopiota, Taurusta vanhaan Smithin Highway Patrolmaniin….
Molemmat ovat toki ”pyssyjä”, mutta siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin.
Aurinkolaseista en edes jaksa….
Nykyinen Ray-Ban on täysi vitsi verrattuna Bausch & Lombin aikaisiin USA- Ray-Baneihin.… (pois lukien viimeiset kaksi vuotta jolloin laatu romahti lähes nykyiselle tasolleen)
Nuokin on vaan asioita jotka pitää itse kokea, että uskoo… Tai yleensä edes tietää mistä puhutaan.
Jokainen joka on kerran päähänsä laittanut esim. Chromax- ajosarjan B20- linsseillä olevat USA Ray-Banit, tietää mistä puhun. Mikään valmistaja ei pääse tänäkään päivänä edes lähelle niitä. (Ei se Oakleykaan, vaikka kohta sitä paskafirmaa joku tarjoaa)