Kellojen brändäys, nimet ja logot

samyel

Aktivisti
Harvoin tulee nimiä pohdittua niminä. Apulanta-bändin nimen innoittamana tuli mieleen, että häiritseekö kelloväkeä nimi ja/tai brändäys kelloissa?

Mulle esim. Formex kuulostaa joltain Ostos TV -nimeltä ja logo vähän näyttääkin siltä.

Toinen on Grand Seiko. Kellot varmasti laadukkaita, mutta ”Suuri Seiko”? Mitä jos joku rinnastettava brändi tekis vastaavaa: perus-Rolexin rinnalle Great Rolex?

Christopher Ward on porukkaa joskus häirinnyt. Mulle se on ollut samaa luokkaa kuin omaa nimeään käyttävät brändien luojat yleensä. Toki kun uskottavuus on parantunut, on myös nimi haitannut vähemmän.

Bald Eagle

Jäsen
Minua harmittaa toisinaan se että välillä törmää tilanteeseen että kellojen sijaan keskustellaankin brändistä eikä siitä kellosta. Esimerkiksi merkit A Lange & Söhne, Blancpain ja Piaget saavat välillä kohtelua joka kertoo enemmän firman mainosmiesten työn jäljestä kuin kelloseppien aikaansaannoksista.

blingmatic

Uusi jäsen
Grand Seiko on nimensä veroinen: isonlainen hyppy ylöspäin Seikolta laatua ajatellen. Rakkaalla lapsella on monta nimeä: wokkikasviksien mausteeksi laittamani soijakastike, Kikkoman on yhtä mustaa kuin kellotaulun väri... GS Kikkoman. Erillisnimivillityksen huumassa voi jokainen tehtailla lisää: Suomenkielisille Rolex PTL limited edition (pois tieltä luuserit) ja Ruåtsinkielisille suunnattu MPB special (min pappa betalar). Ensinmainitussa käyttäjätyyppi on luultavasti Juhis (Luottomiehet) ja toisessa Solsidanin Fredde Schillerin työkaveri, Ludde...
Kotimaisen osaamisen saralla SUF kunnostautuu ja julkaisee uuden Finlandisierung-mallin jossa 70-lukua muotoilussa. Boxin mukana aito polyesterisolmio maksileveydellä.
Kun yllämainitut jorinat jätetään sivuun: mainosmiesten työllä haetaan näkyvyyttä, oikeaa ostajakuntaa joka tarttuisi kiinni. Tarjontaa paljon ettei ole helppoa erottua joukosta.
Kolme esimerkkiä, Lange-Blancpain- Piaget ovat niin hyviä että kaikki mainonta, kiiltokuvateksti tuntuu turhalta mutta silloin riski jäädä pimentoon, unholaan. Nykyään ei pelkkä laadukas tuote riitä kuten aiempina vuosikymmeninä.

Koistinen

Aktivisti
Harvoin tulee nimiä pohdittua niminä. Apulanta-bändin nimen innoittamana tuli mieleen, että häiritseekö kelloväkeä nimi ja/tai brändäys kelloissa?

Mulle esim. Formex kuulostaa joltain Ostos TV -nimeltä ja logo vähän näyttääkin siltä.

Toinen on Grand Seiko. Kellot varmasti laadukkaita, mutta ”Suuri Seiko”? Mitä jos joku rinnastettava brändi tekis vastaavaa: perus-Rolexin rinnalle Great Rolex?

Christopher Ward on porukkaa joskus häirinnyt. Mulle se on ollut samaa luokkaa kuin omaa nimeään käyttävät brändien luojat yleensä. Toki kun uskottavuus on parantunut, on myös nimi haitannut vähemmän.
Luulen kanssa, että GrandSeiko olisi aivan eri kokoluokan toimija toisella nimellä, vaikka ihan GS nimellä. Ei oikein keskivertotallaajalla Seiko ja luksus mahdu samaan lauseeseen. Tahdo aina mahtua harrastajillakaan. Saman ongelman kanssa painii Leijona, noiden luksusmalliensa kanssa.

CW itsekin tainut keksityn nimen heikkouden ja lyhentänyt nimeään melkoisesti.

Henkilöidyissä brändeissä hankalaa myös kun riski on melkoinen. Journen osalta tämä taitaa olla käymässä toteen, mikäli verkon huhut paikkansa pitää.

blingmatic

Uusi jäsen
Nimi ei miestä pahenna eikä edes kellomerkkiä mutta asiat joita nimen alla tehdään, ne voivat kyllä sen tehdä. Seiko teki pitkään töitä päästäkseen eroon halpismaineesta joka tuli 70 luvulta lähtien kvartsien mukana. Jos nuo kvartsiversiot olisi jätetty kokonaan pois GS nimikkeistä, olisi selvemmin korkeamman luokan merkki. Ehkä on ns entrylevel tuote joka huokeampi kuin mekaaniset jotka tuovat mainetta. Valmistusmääriä kasvatettaessa kaikilla alkuperäinen hyvä laatu tahtoo vesittyä säästöjen, voittojen, volyymin alttarilla. Kyllä pienten määrien tekijöillekin on oma lääninsä, joskus voi ollakin se plussa jonka vuoksi joku hankkii. Urban Jurgensen ja Piaget eivät ole isoja kuten iso O tai R mutta tekevät hienoja kelloja.

hm42

Aktivisti
Luulen kanssa, että GrandSeiko olisi aivan eri kokoluokan toimija toisella nimellä, vaikka ihan GS nimellä. Ei oikein keskivertotallaajalla Seiko ja luksus mahdu samaan lauseeseen. Tahdo aina mahtua harrastajillakaan. Saman ongelman kanssa painii Leijona, noiden luksusmalliensa kanssa.

Leijonan kanssa on tainnut tämä jo käydä toteen, aika hidasta on niiden x voutilainen -mallien kierto käytettyinä edes puoleen hintaan jo.
Grand Seikolla piti tehdä tauluihin muutos, nostaa GS -logo isommaksi ja piilottaa Seiko näkyvistä...

CW itsekin tainut keksityn nimen heikkouden ja lyhentänyt nimeään melkoisesti.

Henkilöidyissä brändeissä hankalaa myös kun riski on melkoinen. Journen osalta tämä taitaa olla käymässä toteen, mikäli verkon huhut paikkansa pitää.

Journen huhuista en ole kuullutkaan (?), ja CW nyt on noiden logojensa ym kanssa vaihdellut lookkia jo turhan usein muutenkin. Mutta muuten olen ihan samaa mieltä tuosta, että jos kellobrändi on liikaa sen perustajaan naitettu niin mikä mahtaa olla uskottavuus, arvo ja jatkumo kun hänestä aika jättää tai eläköityminen iskee. Jos nimi on keksitty, niin jatkumon pitäisi olla helpompi. Itse ehkä välttäisin tuota henkilöön sidottua brändiä kuitenkin...

Mitäs näitä nyt on, Frederique Constant, Christoper Ward, Richard Mille, Gerald Genta, A. Lange... kiinnostaako ostajaa missä näistä on perustaja jo kuollut, missä on siirtynyt sivuun ja missä on vielä aktiivisesti mukana toiminnassa tai omistajana?

Toisaalta, Audemars Piguet, Patek Phillippe, Jager LeCoultre, Vacheron Constantin, Breguet on nimetty perustajiensa mukaan ja niin vain porskuttavat. Osa on ostettu, osa on vielä itsenäisiä.

Koistinen

Aktivisti
Leijonan kanssa on tainnut tämä jo käydä toteen, aika hidasta on niiden x voutilainen -mallien kierto käytettyinä edes puoleen hintaan jo.
Grand Seikolla piti tehdä tauluihin muutos, nostaa GS -logo isommaksi ja piilottaa Seiko näkyvistä...
Jaloa aikanaan katselin vaan koko hieman karkoitti. Nyt kun käytettynä liikkuu hitaasti kutakuinkin tonnilla voisi uudelleen harkita. Förstit ei oikein näytä käytettynä kelpaavan kenellekkään - Ainakaan nykyhinnoilla. Kronot taitaa jostakin syystä liikkua sujuvammin.

Tuo henkilöön sidottu brändi on kaikissa yrityksissä melko tyypillinen virhe. Se kun antaa alkumetreillä apuja, mutta muuttuu melkoiseksi painolastiksi joutuin. Viimeistään kun omistajanvaihdosta tehdään on henkilöitynyt yritys se joka laskee arvoa järkyttävästä. Toki poikkeuksiakin aina löytyy.

FP:n osalla sekalaista kritiikkiä tullut herran käytöksestä erinäisissä tapahtumissa. Nämä kyllä suurella todennäköisyydellä ovat täysin perättömiä. Valitettavasti vain henkilöön perustuvalla brändillä vahinko jo tullut kun merkkiryhmissä tätä keskustelua käydään.

Viimeksi muokattu:

hm42

Aktivisti
Vai että cancel-kulttuuri iskee kelloihinkin? No ei siinä mitään, minä voin pelastaa mielelläni Chronometre Bleun pilkkahintaan arvottomaksi käyneiden Journe-kellojen polttoroviosta...

Jännää että nykymaailmassa tällaistakin voi tapahtua. Ehkäpä tässäkin kyse on kovaäänisestä mutta hyvin pienestä some-aktivistiloukkaantujaminoriteetista. Odotan innolla heijastuuko tämä käytettyjen kellojen hintapyyntöihin...

Mutta sitä paremmalla syyllä olen ihan samaa mieltä, henkilöbrändi on jatkuvuuden osalta huono ja muutenkin riskinhallinta kriittistä. Parempi olisi olla mieluummin keksitty henkilö.

Tuumin näitä uusia, ensimmäisen sukupolven merkkejä joissa brändi on yhtä kuin se aktiivinen kelloseppä tai muu perustaja. Greubel Forsay, Laurent Ferrier, Maximillian Büsser eli MB&F ainakin, ja se aiemmin mainittu Richard Mille. Kun nämä herrat lähtevät, jääkö brändi? Christopher Ward jätti Christopher Wardin muutama vuosi takaperin ja ehti jo perustaa uuden Tribus-kellomerkin joka ei ollut kovin pitkäikäinen. Kellomerkille tämä ei ollut takapakki.

Koistinen

Aktivisti
Vai että cancel-kulttuuri iskee kelloihinkin? No ei siinä mitään, minä voin pelastaa mielelläni Chronometre Bleun pilkkahintaan arvottomaksi käyneiden Journe-kellojen polttoroviosta...
Edullisemmalla merkillä voisi olla jo "helvetti-irti". Perus FP:n ostajaa ei ihan kauheana taida asia stressata. Saatavuus kun on mitä on ja asiakkaat on jo vuosia valikoitu.

Saattaahan tuo toki jollakin aikavälillä käytettyjen markkinoihin vaikuttaa, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Hinnat kun sellaisia, että pinkka pitää olla kunnossa.

W.R.C.

Aika ei lopu.
Apropoo.....Roger W. Smith

kotus.fi

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 768
Jäsenet
7 032
Uusin jäsen
tuntematon
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet