Kellomerkin arvostus ja hintapoikkeamat ylöspäin

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 215
Kehittelin tällaista teoriaa:
Kellomerkin mitattu ja todennettu hintakeskiarvo kertoo, minkä arvoisia kelloja ko brändiltä odotetaan.

Mitä enemmän merkin keskiarvon joku malli ylittää, sen huonommin hintansa pitävä se on hintapoikkeaman vuoksi. Tällaisen yksilön arvo hilautuu lähemmäksi brändin keskiarvoa muita nopeammin.

Otetaanpa muutama aito esimerkki:

1662145763695.png

Siinä on 2021 mitattuja hintakeskiarvoja yksittäisille kelloille. Mukana on myös kellojen elinkaarikustannuksia (huollot ja varaosat), mutta aika hyvin ne uppoavat tuonne sisään.
Käytettynä kellojen jälleenmyyntihintamielikuva alkaa myös muistuttaa tuota uuden kellon tukkukeskihintaa kellomerkille aika nopeasti.

Malli, joka vaikka ylittää tuon keskitason tuplasti, on jo sellainen poikkeama, että sen sijaan katsoo saman hintatason kelloa mieluummin merkiltä, jonka keskihintataso vastaa hintaa.
Ostaisinko siis kymppitonnin TAGin (esim se tourbillon)? En, mieluummin ostaisin sen hintaluokan kellon Panerailta tai vaikka Zenithiltä.
Ostaisinko 2500e Certinan? En, ostaisin sen hintaluokan kellon Oris-Tudor-hintaluokan valmistajilta.
Ostaisinko 20ke Panerain? En, mieluummin ostaisin sen hintaluokan kellon VC/Breguet -linjalta. Jne.

Toinen testi: oma kellovarasto menee aika pitkälti 20% poikkeamien sisään noista keskiarvoista tälläkin hetkellä. Ja niin on mennyt aika pitkään taaksekin päin pois myydyissä ja vaihdetuissa.
Jotain pointtia tässä lienee.

Ja mitä tästä opimme: yleensä ei kannata ostaa brändin keskihintamielikuvaa merkittävästi kalliimpaa mallia. Sen sijaan ne isommat rahat kannattaa laittaa kellomerkkiin, jonka keskihinta vastaa enemmän hankintabudjettia.
 

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
841
Ulkomuistista lainaten eikös se Buffet joskus tuumannut, että kannattaa mieluummin ostaa vähän hyviä/arvokkaita sijoituksia kuin paljon halpoja... Viisaammat korjaa tarkan sanamuodon. Haki kuitenkin sitä, että kannattaa mieluummin ostaa pieni siivu hyvästä kuin suuri siivu huonosta.

Omassa kellokaapissa näyttää HM42:n tilasto ja teoria kantavan. Oikeastaan kaikki arvokellot ovat olleet laatumerkkien "halppis-kelloja." Eli malleja, joita ei oikein kukaan ole halunnut ostohetkellä itselleen. Nyt kun katselee viimeaikoisia kauppoja, jokainen kello on vähintään tuplannut ostohintansa. Tosin L.U.C Chopardin osalta olisin tilastosta hieman kyyninen - sen verran pieni otanta on myydyistä ja sen verran huonosti tunnettu merkki.

Muutaman vuoden nyt aktiivisesti kellomarkkinoita seuranneena kaksi kalleinta merkkiä harrastaa flippaamalla todennäköisesti ovat G-shock ja Seiko. Varsinkin jos uutena hankkii tai ostaa hype-malleja. Tämäkin tukisi teoriaasi, sillä harrastajat ostavat näissä kelloissa keskihinnan yli menevää.

Edit. Mitä tarkoitan Japanin-poikien dissauksella on se, että prosentuaalisesti tuo harrastus melkoista. Hyvässä kaupassa ottaa turpiin -30%, huonossa -60%. Toki omassa kellokaapissa on arvon nostaja japseja, mutta nekin menisi säännön sisään. Aikanaan kun sai flightmasteria satasen pintaan, onhan sen hinta noussut.
 
Viimeksi muokattu:


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 570
Viestit
64 609
Jäsenet
6 962
Uusin jäsen
Topi.
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös