Vs: KELLOMIES kello
Kiitos aktiivisesta ketjusta, josta sain tietää FB:n kautta,
Toivoisin, että aivan kuten meikäläinenkin (KELLOMIES-tunnari yhtä kuin Joona) kirjoittajat eivät vetäytyisi nimimerkin taakse, vaan jos selkeässä trollausmielessä toimivat (kuten monesta viestistä voi päätellä), laittaisivat sentään oman nimensä peliin. Lähinnä itänaapurissa piiloudutaan nimimerkkien taakse. Joukossa on myös runsaasti asiallista kommentointia, se tunnustettakoon.
Haluan alkuun oikaista pari asiaa, joita on ollut esillä FB:ssä niin minun sivuillani kuin harrastajienkin puolella:
Missään aineistoissamme eikä kellon esittelyssä/esitteessä en ole edes vihjannut, että kello olisi omaa tai jonkun tuttavani suunnittelua. Tällaisella jotkut spekuloivat ja ehkä joku valitettavasti luulikin, mikä ei missään vaiheessa ollut tavoitteeni. Kellon esitteessä lukee selväsanaisesti, joka on ladattavissa sivuiltani, että etsin pitkään markkinoilta KELLOMIES-nimelle sopivaa itseäni miellyttävää kellomallia ja sellainen on nyt löytynyt. Ja vaatimuksena oli, että kun automaattichronosta kyse, ETA Valjoux 7750 toimii silloin parhaiten kiukaana. Tämä on siis ihan fakta – mielistyin yhden sveitsiläisvalmistajan malliin.
Miksi kellon valmistaja ei siis ollut aineistossa keskiössä? Vastakysymykseni kuuluu, että miksi olisi pitänyt olla? Sveitsissä on lukemattomia private label -valmistajia, joita hyödyntäen voi teettää vaikka mitä. Se ei ole kuitenkaan mikään pikku juttu/operaatio hoitaa asiaa kuten ei myöskään soveliaan markkinointikonseptin luonti. Esim. Cover M5 -merkkisenä, Swiss Military tms. (kellomallihan ei itsessään ole Cover- taikka mitään muutakaan merkkiä eli jos laitatat siihen vaikka oman nimesi, se on yhtä "aito" kuin nuo edellä mainitut, jotka Chrono AG lätkäsi kelloihin kaupallisista syistä saadakseen "oman merkin" myyntiin).
Samankaltaisen kellon ko. valmistajalta voi ostaa 1700 eurolla, mutta siinä ei ole esim. kullattua vetopainoa eikä muita hienoja lisäfeatureita, mitä KELLOMIES-kelloon tuli ostajalle mukaan. Kysehän on markkinointikonseptin rakentamisesta, ja jos joku ei ole sellaisesta toiminnasta kelloalalla kuullut, ei ole varmaan koskaan kelloa ostanutkaan puhumattakaan että olisi itse kellokauppias. Mutta kovaa viisastelua näemmä yksi ainoa kello aiheuttaa kentällä... Olisikohan kyse siitä kuuluisasta k-kirjaimella alkavasta sanasta, joka ei tällä kertaa ole kellomies... "suomalainen kansallisaarre, sopisi sarvikuonopuistoon".
Ymmärrän hyvin pettymyksen joidenkin, onneksi harvojen kohdalla, ettei kello ollutkaan ”taiteilijan itsensä kynästä”. Silloin olisi kyllä täytynyt vähintään pari tuhatlappusta lisätä hintaan. Se olisi hurjasti nostanut kellonostokynnystä ja kallistanut vaakakupin todnäk ns. valmiisiin brändikelloihin. Ehkä jotkut tämän asian ymmärsivätkin, vaikkeivät esille ottaneet. Viittaan siis tuohon ”sopivan kellon löytämiseeni” ja että hinta-laatusuhteen pitää kellossamme ehdottomasti olla kohdallaan ja tätä vahvistavaa palautetta on onneksi tullutkin. Seison henkilökohtaisesti KELLOMIES-kellon eli tuotteen takana, ja siitä tässä on kyse.
Toivotan kaikille antoisaa wapunaikaa, intoa kelloharrastukseen ja ennen kaikkea monelle kiitos kiinnostuksesta KELLOMIES-kellon kokonaiskonseptia kohtaan.
Jos konsepti edelleen kovasti nolottaa, niin ainahan voi käydä ostamassa sen yhtä lailla "keksityn" Coverin näillä lisävarusteilla hieman kalliimpaan hintaan, jos se kovasti vaihtoehtona himottaa. Its en osta, koska KELLOMIES-konsepti on riittävän poikkeava.?
Otan mieluusti vastaan suoria yhteydenottoja asiasta (ja omalla nimellä kiitos), terveisin
Joona Vuorenpää
puh. 050 5987 063