kellosepäksi opettelu itse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonsku
  • Aloitettu Aloitettu

jonsku

Uusi jäsen
hei kyselen tässä että miten voisi opetella itse kello sepäksi

Kai kelloja voi oppia huoltamaan ja korjaamaan ihan yrityksen ja erehdyksen kautta, kuten mitä tahansa muutakin. Kirjallisuutta (ainakin saksan-, ranskan-/englanninkielistä) löytynee Amazonista. Ostaa torista laatikollisen halpoja kelloja, hommaa työkalut ja katsoo Youtubesta mallia. Mutta ihan kellosepäksi en itseoppinutta kovin vähillä näytöillä kutsuisi. Mutta kai se onnistuu jos on riittävästi sinniä ja hienomotoriikkaa. Nopeampi ja halvempi tie lienee kuitenkin kelloseppäkoulun kautta.

Youtubessa on sitten videoita monentasoisia, parhaat yleensä maksullisia. Kannattaa etsiä varsinkin vanhempaa kirjallisuutta, archive.org:in "virtuaalikirjastosta", voi lainata ilmaiseksi ja jotain löytyy skannattuna. Kaikki ammatilliset tutkinnot on periaatteeessa mahdollista suorittaa näyttötutkintona ja kellosepän tutkinnollekin löytyy vaatimukset, mitä ammattitaidon osoittamisessa tulee osata ja niistä voi lukea vaikka täältä: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/toteutussuunnitelma/322581/ammatillinen/sisalto/324388
Se on sitten eri asia, ottaako kelloseppäkoulu vastaan suoraan näyttöjä ilman, että siellä opiskelee ja on hyväksytty ensin sinne opiskelijaksi. Kotisivuillaan kun kirjoittavat, että esim. opiskelu työn ohessa tuolla ei onnistu. Toki kuitenkin kaikki ammatissa tarvittava tietotaito on itsenäisesti opiskeltavissa, vaikkei kellosepän papereita käteensä tätä tietä saisikaan, jonkinlaisen käytännön ammattitaidon voi saada. Ja varsinkin jos keskittyy kellojen huoltoon eikä niiden suunnitteluun ja valmistukseen, niin sitä todennäköisemmin itsenäinen opiskelu onnistuu. Hyvin oleellinen asia kuitenkin mielestäni olisi päästä harjoittelemaan ammattilaisen opissa tai vähintään tuntea ammattilaisia, joilta voi tarvittaessa kysyä neuvoa. Itse toimin ihan toisen alan ammatillisena opettajana, kellot ovat pelkkä harrastus ja niissä olen pitäytynyt seinä- ja pöytäkelloissa, joiden huoltotaidon pystyy kohtalaisesti kirjallisuuden ja videoiden perusteella oppimaan, mutta varsinainen kellosepän tutkinto sisältää hyvin paljon sellaista, mistä ei ole kokemusta ja mitä itselläni ei ole aikomustakaan opiskella. Kannattaa tarkastella tätä vastaustani siis tämän valossa.

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
14 446
Jäsenet
7 343
Uusin jäsen
juhojo
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back