Komplikaatiot

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 213
Miten arvotatte eri perinteisiä komplikaatioita mekaanisissa koneistoissa?

Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi aito integroitu ajanotto on varsin hankala toteuttaa - modulit pois laskien siis.
Ajanotoissakin on lisäominaisuuksia, split secondia ja flybackkia ja nopeampaa ja tarkempaa viisarien liikettä ja muuta jotka tekevät tästä vielä vaativampaa tehdä.

Toinen kokonaisuus on astronomiset komplikaatiot - lähinnä kuunkierto jossa on eri tarkkuustasoja, ja perpetual-kalenterit. Mitä tarkemmaksi kuunkierron tekee, sen parempi. Nykyään päästään näissäkin jo aika huimiin saavutuksiin, sadan vuoden tarkkuuden sijaan puhutaan tuhansista tai kymmenistä tuhansista vuosista. Perpetual-kalentereissa en ole vielä löytänyt näitä oliko se sadan vai tuhannen vuoden välein tapahtuvia karkausvuosisäätöjä, tai toisaalta hyppysekuntien tukea. Pitkään kuitenkin kalenteri pysyy ajallaan ilman että käsin pitää kalenteria säätää. Perpetual-kalenteriakin jotkut pitävät yhtenä vaativimmista komplikaatioista. Tähän sarjaan kuuluu myös vuoroveden ilmaisimet ja muut outoudet.

Kolmas kokonaisuus on kellonajan ääniviestit, joko automaattiset tasa- tai puolituntien gongit tai tunti- ja minuutti-ilmaisimet erikseen kytkemällä. Hyvät soundit vaativat paljon tekemistä, miten kaikupohja ääneen pienessä kellon rungossa rakennetaan ja kuinka monisointinen äänen pitäisi olla: soiko kellossa big ben vai jotain simppelimpää ja millaisella volyymillä.

Nämä käsittääkseni ovat komplikaatioiden kolme pääluokkaa, ja jos jokaisesta on jotain samaan kelloon toteutettuna niin kelloa voi kutsua grand complications -kelloksi. Tietenkin mitä monimutkaisempi per laatu, sen uskottavampi lopputuloksesta saadaan.
Esimerkiksi 24h viisari tai kaksoisaika ei suoraan komplikaatioluokkaan kuulu. Annual-kalenteri ehkä perpetual-kalenterin yksinkertaisempana alaluokkana sopisi.


Onko joku grand complication -kello jo kiikarissa?
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Itsellä ei oikein nappaa nuo "monitoimikellot". Käyttökelloista löytyy: Yksi chrono, kaksi "GMT":tä. Noissa on myös päiväys. Yhdessä on "big date", yksi skeleton ja yksi diveri ilman päiväystä. Chronoilla olen ottanut aikaa viimeksi joskus -70 luvulla isävainaan Omegalla. Jossain kiihkeässä flippausvaiheessa piipahti myös herätyksellä varustettu mekaaninen kello, meneekö ne tuohon kolmanteen kategoriaan?

Eli ei ole kiikarissa komplikaatiota.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Mua ei juurikaan innosta kellojen komplikaatiot. Olen ns. kolmen viisarin kellojen mies. Tosin päivyristä tykkään ja myös pyörivä bezel menee luonnollisesti sukelluskelloissa. No nyt hankin juuri GMT:n, joka toi pyörivän bezelin lisäksi neljännen viisarin. Siihen se sitten jääkin. Esimerkiksi kronografilla en tee mitään. Kuunkierto on esteettisesti hieno ja se voisi vielä mennä, mutta mitään erityistä intoa ei ole semmoistakaan hankkia. Vaikka rahaa olisi, tourbilionia en koskaan hankkisi. Mua kiinnostaa komplikastioita ja tekniikkaa enemmän kellon laatu, design ja historia.
 

Jartsu01

Uusi jäsen
Liittynyt
16.7.2020
Viestit
15
Minulla oli pitkään ranteessa kronografi, niillä on kätevä kellottaa erilaisia tuotannon jaksoaikoja. Samalla näki takymetristä tuntikapan, jonka jälkeen pystyi paremmin hahmottamaan missä mennään.

Uudempi ostos (ja suosikki) on maailmanaikakello. GMT minun piti ostaa, mutta kyllä tuossa koukutti se, että siitä näkee yhdellä vilkaisulla useamman aikavyöhykkeen ilman mitään bezel kikkailuja.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Itselle ainakin kronot on ollut kelloharrastuksen alusta lähtien se juttu. Se on sitten tyystin eri asia tarvitsisinko tarkkaa ajanottoa yhtään mihinkään, kronojen ajanotto palvelee tällä hetkellä lähinnä pitsan paistossa ja makaronin keitossa, ja samat asiat hoituisivat riittävällä tarkkuudella varmaan diver-kehälläkin. Mutta nappeja on kiva painella, ja omaan kronot on yleensä ottaen kelloista niitä parhaimman näköisiä, sekä ulkoa että koneiston puolelta.

Ja kotipaikalleni vievän tien varrella on onneksi vielä vanhat kunnon kilometritolpat, joten takymetriasteikonkin kanssa saa leikkiä, jos en jostain syystä Toyotan nopeusmittariin luota.

Muita komplikaatioita en sitten osaisi hirveästi kaivata, Suomessa viihtyvänä yksilönä en GMT:tä omista ainuttakaan, ja kalentereistakaan en välitä hirveästi. Automaattivetoakaan en haluaisi, mutta kovin vähän manuaaleja nykyään saatavilla. Suuri valtaosa kelloistani toki vintagea muutenkin.

En tiedä lasketaanko niitä komplikaatioiksi, mutta hacking on minusta huomattavan hyödyllinen, samoin kuin esim. huipputarkoissa kvartseissa erikseen siirrettävä tuntiosoitin.

Tuollainen Valjoux-pohjainen seppien koulutuskäyttöön aikoinaan myyty komplikaatiokrono löytyy, eipä tuota hirveästi tule pidettyä, kauhea vaiva laittaa kalenterit ja kuunvaiheet oikeaan :DIMG_20200901_185051__01.jpg

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
huipputarkoissa kvartseissa erikseen siirrettävä tuntiosoitin.
Kuinka tarkkoja ne oikein on? Minulla tarkinkin heittää sen n. 1 sek/kk, joten on se aikaan laitettava samalla kuin tuntiosoitinta siirtää kesästä talveen tai toisinpäin.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Kuinka tarkkoja ne oikein on? Minulla tarkinkin heittää sen n. 1 sek/kk, joten on se aikaan laitettava samalla kuin tuntiosoitinta siirtää kesästä talveen tai toisinpäin.
Uusimmista Grand Seikon 9f -koneisista ainakin löytyy tuo ominaisuus, tarkkuuslupaus noissa versiosta riippuen ±10 tai ±5s/vuosi. Joissain uusissa sveitsiläissä muistaakseni on myös.

On minusta ainakin vähän hölmöä mainostaa tarkkuutta per vuosi, jos kello pitää joka tapauksessa säätää uudestaan kahdesti vuodessa. Ja auttaa toki myös aikavyöhykkeeltä toiselle siirryttäessä.
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 596
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös