Vs: Koneiston öljyt
Uskoisin, että hyvinhän ne tuollakin öljyllä käyvät. Ominaisuudet eivät aivan ihanteelliset ole, mutta on se kuivaa parempi. Paineenkesto ei taida olla ihan riittävä niissä kohteissa, joihin tavallisesti suositellaa paksuja paineenkestäviä öljyä, ja mitenköhän mahtaa olla viskositeetin laita niissä kohteissa, joihin laitetaan ohuemmat öljyt? Ei 5W40 kovin paksua taida olla sekään, joten ei se varmaan liikaa ole jarruna nopeasti liikkuvissa akseleissa. Netistähän nuo viskositeettiarvot löytyvät, jos jaksaa kaivaa.
On kelloja aikoinaan käytetty huonommillakin öljyillä, tosin vanhat taskukellot ovatkin rakenteeltaan aika paljon sietäviä. Tosin rasvoja öljyn sijaan on käytetty ennenkin korkeita paineita vastaan.
Rattaita ei ole tapana öljytä, koska se lisää mahdollisen lian kertymistä rattaisiin, ja lika lisää kulumista. Muuten voitelusta rattaissa ei periaatteessa pitäisi olla haittaa, vaikkei juuri etujakaan. Mitenköhän merkittävää mahtaa olla tahmaaminen öljyn vanhentuessa aikanaan? Mitenköhän mahtaa öljy pysyä modernissa suhteellisen nopeasti käyvässä ankkurissa? Nykyiset erikoisöljyt tähtäävät hyvään pysymiseen, mutta hitaammin käyviin (alle 4 tai 3 Hz) kelloihin riittää tavallisemmatkin öljyt.
Ehkä joskus voisi kaivaa ominaisuuksia taulukoista, jotta saa valistuneemman arvauksen.