Kyllästyminen kellomerkkiin

Bald Eagle

Jäsen
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
179
Onko muilla koskaan tullut kyllästymistä johonkin kellomerkkiin? Itselläni useampi merkki kohdannut tämän kohtalon vuosien mittaan. Omalla kohdallani kelloharrastus on kyllä ollutkin paljon sitä että pyrin löytämään uusia kellomerkkejä käteeni. Silti välillä ihmetyttää että se oma suosikkimerkki alkaa jossakin vaiheessa kyllästyttää ja osasta kelloja jopa saattaa olla valmis luopumaan uusien tieltä.
Jotenkin tuo maku on muuttunut vuosien varrella ja sitä alkaa katselemaan harrastusta eri kulmista ja jotkut kellomerkit alkavat näyttämään uusia puolia itsestään.
 

Qristian

Jäsen
Liittynyt
12.4.2013
Viestit
236
En ole varsinaisesti kyllästynyt tai lakannut pitämästä jostain minulla olevasta merkistä (tosin ei mulla ole arvokelloina ollutkaan kuin Rollea ja Omegaa) mutta olen yrittänyt opettaa itseäni pitämään jostain minulle uudesta merkistä niin paljon että ostokynnys ylittyisi. Ei vaan ole pystynyt. Breitlingin ja IWC:n kanssa joskus yritin. Ja sittemmin Blancpainin. Lisättäköön vielä, että olen ollut kyllästynyt Rolexin tarjolla olevaan mallistoon (liikaa bensatankinkorkin näköisiä kelloja), mutta en itse merkkiin.
 
Viimeksi muokattu:

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 215
Johonkin tiettyyn kellomalliin tai -sarjaan kyllästyminen on yleistä, mutta kokonainen merkki kerralla onkin sitten oudompi juttu. Ehkä kelloharrastuksen panostusten noustessa edullisemmat, aiemmin kelvanneet merkit voivat jollain jäädä syrjään kun nousee laatuportaita ylöspäin ja vaatimustaso kasvaa.
Itse kyllä palaan halvempiinkin hintaluokkiin aina uudelleen kun kiinnostava malli julkaistaan.

Erityistä päätöstä en ole asiasta tehnyt, mutta Panerai on jäänyt kokonaan matkalle merkin muotokieleen kyllästymisen vuoksi.
Rolex on jäänyt spekulatiivisen hömppämarkkinansa vuoksi sivuun, ei siksi että olisin niihin kelloihin muuten kyllästynyt. Sitten kun käytetty tool-rolle maksaa käytettynä vähemmän kuin uutena (kuten pitäisi), palataan sen kanssa asiaan.
 

McCone

Uusi jäsen
Liittynyt
15.2.2019
Viestit
80
Hyvä kysymys. Kyllä se on mulla Yema. Vuosi sitten ostettu Superman Maxi Dial Blue ei enää pysy ranteessa sitten millään ja on nyt sarjassa ”turhat pölynkerääjät”. Samassa sarjassa jo ennestään pari Certinan kvartsia ja hopeinen Aero taskunauris 90-luvulta (näissä ei kuitenkaan kyllästymistä merkkiin, eivät vaan tunnu omilta jutuilta). Yema käynyt 2 kertaa tehtaalla rukattavana, käynti on nyt sellaista +7 - +10 s/vrk eli ihan kohtuullinen mutta silloin kun sitä tuli pidettyä aktiivisesti ranteessa sen käynti alkoi muuttua epätarkemmaksi ekan huoltoreissun jälkeen. Viimeisen reissun jälkeen ei ole enää ranteessa pysynyt joten en tiedä muuttuuko tarkkuus tuosta. Meni vaan yksinkertaisesti maku koko kelloon ja samoin brändiin. Joku tällä foorumilla mainitsikin että Yema on kuin kellobrändien SuomiSoffa, eikä mielestäni siinä aivan väärässä ollut. Siitäpä saisi halvalla joku kellon jossa vielä vuosi takuuta jäljellä. Vaikea alkaa sitä myymään kun itseltä meni arvostus merkkiin. Vaikka toki heillä takuukäsittelyt tuntuu pelaavan moitteettomasti.
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
En ole kyllästynyt mihinkään merkkiin. Mutta into on laantunut tasaisemmaksi. Esim Rolexin kanssa saatavuus ja hintojen raketointi käytetyissä on laannuttanut ajatukset useasta Rolexista siihen, että nykyinen EXP 39mm on kiipperi, mutta lisää ei välttämättä tule.

Tilalle on tullut sen sijaan intoa merkkeihin, joita en aiemmin ihmeemmin fiilistellyt. Esim Breitlingia olen alkanut ihan yllättäen harkitsemaan vakavasti. Jopa useamman kappaleen hankintaa ajan saatossa. Aiemmin en merkkiä tajunnut... en toki koskaan inhonnut, mutta en nähnyt omana juttuna aiemmin. Ajatukset ja ajat muuttuu...
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 570
Viestit
64 607
Jäsenet
6 962
Uusin jäsen
Topi.
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös