Mitä kellosi kertoo sinusta?

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 215
Bongasin tämän artikkelin ja siihen liittyvänä tämän kuvan chrono24:sta. En ehkä itse ihan tällä tavalla stereotyyppien kanssa jakoa tekisi, mutta onhan tässä vähän pohjaa mietinnälle.

Minusta ensimmäisenä arviointiperusteena pitäisi olla, miten paljon kellon kantaja tietää kellostaan ja sen historiasta. Toisena on se hankinnan peruste: halutaanko näyttää että siihen on varaa ja kello on näkyvää arvometallia ja sellainen jonka jokainen tunnistaa, vai onko se kellotuntemuksen pohjalta omien mieltymysten mukaan valittu. Onko ostoperusteena hyvä ja tarkoituksenmukainen markkinointi tietylle stereotyypille johon halutaan samaistua, vai halutaanko valinnalla viestittää jotain vain harvoille ja valituille? Jos joku kysyy kellosta niin osaako kertoa sen historiasta tai merkistä enempää? (Olen testannut tätä jokusen kerran Rolex-omistajien kanssa kysymällä, milloin Rolex alkoi valmistaa koneistonsa itse. Tietäisitkö itse vastauksen?)

Itse olen flippaillut niin paljon kelloja että kategoriat ovat omalta osaltani hämärtyneet jo... mutta ehkä näistä löytyisi jotain yleisempää trendiä?

Niputtaisin kultarolexit ja -hublotit sekä RO offshoren jalometallit keskenään samaan - näillä halutaan näyttää arvoa, niin että muutkin huomaavat.
PP/AP/VC, lange, journe, breguet, JLC ja kaverit keskenään samaan poislukien nämä terässport-mallit - näillä näytetään vanhan rahan tyyliä.
Breikku ja Omega ja teräs-rolexit ehkä keskenään samaan - premium-sporttikellot hyvällä markkinoinnilla, ja royal oakit ja nautilukset sitten tähän sarjaan näyttämään että rahalla ei ole niin väliä.
Panerain kanssa muut luxury-design-merkit tyyliin cartier, chopard, bulgari & co - nämä ovat yhtä lailla koruja kuin laadukasta kronologiaa.
Pienten valmistusmäärien ultrakalliit tilaustuotteet omaksi kategoriakseen - pitää tietää mitä haluaa, ja kykenee sen maksamaan.

Tunnistatteko itseänne tai tuttuja kelloharrastajia listalta?




Watch-your-watch-says-about-you-infographic.jpg
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Ovathan nämä tosiaan aika stereotypisia ja yksinkertaistavia juttuja, joista osa ehkä jollain tapaa osuu, mutta moni ei tee oikeutta. Esimerkiksi Rolexin hankinnan takana voi olla hyvin monia tekijöitä, kuten historia, design, brandi tai tekniikka. Tai sitten vain yksi näistä. Vaikea silloin on tehdä tällaisia lokerointeja ja oikeastaan miksi edes tarvitsisi tehdä? Toki jos se helpottaa omaa ajattelua niin mikäs siinä.

Mun mielestä olennaista on intohimo, joka voi kohdentua vaikka mihin; niin kellojen historiaan, designiin, tekniikkaan, brandeihin ym. Jos joku on aidosti innoissaan vaikka jostain brandista ihan vain sen brandin takia niin mikäs siinä. Ihan yhtä arvostettavaa kuin vaikka tekniikkanörtteily.
 
Viimeksi muokattu:

Tapio

Uusi jäsen
Liittynyt
29.1.2019
Viestit
57
Tuosta edeltä: "Rolexin hankinnan takana voi olla hyvin monia tekijöitä, kuten historia, design, brandi tai tekniikka. Tai sitten vain yksi näistä."

Tai sitten se yksi suurin syy: pröystäily somessa. Luki mitä tahansa kellopalstaa niin Rolexin ostajat ovat eniten huolissaan siitä, että 1) mistä hitosta sellaisen saa 2) paljonko sen hinta nousee lähitulevaisuudessa ja 3) tulihan siitä faceen/instaan hyvä kuva (ja näkyyhän se MB/BMW/Ferrari siinä taustalla). Kiinnostaako historia, design, tekniikka? Ei. Brandi, kyllä.

Entäpä sitten Grand Seiko, joka kasvattaa ainakin Jenkeissä markkinoitaan ja ihailijakuntaansa reippaalla vauhdilla. Mitä se kertoo omistajastaan?
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Olenkohan minä sitten Leijona-mies? Ainakin W.R.C: n perusteella, tosin yhtään Leijonaa ei löydy, tosin kuokka ja pokasahakin on jo vaihtunut kaivuriin ja moottorisahaan.
 

samyel

Aktivisti
Liittynyt
23.7.2014
Viestit
584
Pakko tunnustaa, että itselläkin vähän kaksijakoinen mielipide Rolexin suhteen. Usein vaikuttavat olevan hankittu vain statussymboliksi ja toisaalta ovat varmasti yksi laadukkaimmistä kelloista. Ja eipä senkään ketään pitäisi haitata vaikka olisikin statussymboli.

Vaikka usein hinta tuntuu määrittävän sen mitä mieltä kellosta ollaan / paljonko keskustelua se herättää niin toisaalta jos asiaa rinnastaa vaikka autoihin tai polkupyöriin niin eipä mistään Avensiksesta ja Helkamasta juuri porukan sydän läpätä. Kelloissa on tosin autoihin verrattuna se hyvä puoli, että erikoisempia brändejä/malleja voi saada suht järkevään hintaan.

Itse olen viime aikoina innostunut Seikoista (ml. Grand Seiko). Jotenkin uskon vielä sveitsiläistäkin enemmän japanilaiseen tarkkuuteen. Ja Seikon pukukellot vaikuttaa hyviltä suhteessa hintaan. Merkin diverit on jotenkin karkeita ainakin oman kokemukseni mukaan. Ranteessa on nyt roikkunut Cocktail time ja on kyllä hienoa tekoa. Grand Seikoa täytyy joskus hypistellä, olisi kiinnostava nähdä onko merkittävästi parempi kuin bulkkimallit ja millaisia ovat suhteessa esim. Omegaan.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Tai sitten se yksi suurin syy: pröystäily somessa. Luki mitä tahansa kellopalstaa niin Rolexin ostajat ovat eniten huolissaan siitä, että 1) mistä hitosta sellaisen saa 2) paljonko sen hinta nousee lähitulevaisuudessa ja 3) tulihan siitä faceen/instaan hyvä kuva (ja näkyyhän se MB/BMW/Ferrari siinä taustalla). Kiinnostaako historia, design, tekniikka? Ei. Brandi, kyllä.

Kaikenlaisia ihmisiä toki löytyy, mutta uskallan väittää, että aika harva ostaa Rolexin somepröystäilyn takia. Esimerkiksi kiinnostus siihen, että tuliko someen hyvä kuva, ei kerro vielä mitään. Itseäni kiinnostaa kovasti saada hyviä kuvia kelloistani (eivät toki ole Rolexeja) someen. Miksi? Koska arvostqn suuresti hienosti tehtyjä kelloja (oli kyse vaikka 200 egen Seikosta tai harvinaisesta vintagekellosta) ja tykkään ikuistaa niitä hienoihin kuviin. Mieluusti vielä mielenkiintoisissa ympäristöissä, ja näin ja näin herättää myös muiden mielenkiintoa tätä hienoa harrastusta kohtaan. Samalla opin monesti kelloista itsekin jotain uutta.

Eli edelleen välttäisen tekemään suurempia johtopäätöksiä vaikka jonkun somekuvista. Siellä voi hyvin olla taustalla suuri intohimo kelloja kohtaan vaikka olisi vielä Ferrarikin autotallissa.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Pakko tunnustaa, että itselläkin vähän kaksijakoinen mielipide Rolexin suhteen. Usein vaikuttavat olevan hankittu vain statussymboliksi ja toisaalta ovat varmasti yksi laadukkaimmistä kelloista. Ja eipä senkään ketään pitäisi haitata vaikka olisikin statussymboli.

Vaikka usein hinta tuntuu määrittävän sen mitä mieltä kellosta ollaan / paljonko keskustelua se herättää niin toisaalta jos asiaa rinnastaa vaikka autoihin tai polkupyöriin niin eipä mistään Avensiksesta ja Helkamasta juuri porukan sydän läpätä. Kelloissa on tosin autoihin verrattuna se hyvä puoli, että erikoisempia brändejä/malleja voi saada suht järkevään hintaan.

Kyllä, mitäpä siitäkään, jos Rolexin hankkii statussymboliksi.

Itse olen miettinyt viime aikoina Datejustin hankkimista. Mulle ei tuo mitäön erityistä lisäarvoa, että kyseessä on juuri Rolex. Sen sijaan olen hyvin viehättynyt Datejustin designista, historiasta, viimeistelystä ja ajatuksesta ko. kellon takana. Jos vain löydän vastaavalla designilla olevan Tudorin Princen, ostan mieluummin sen, koska saan paljon halvemmalla kaiken saman kuin jos ostaisin Rollen. Poislukien toki sen brändin, mutta sille en anna arvoa. Olen innoissani kelloista, en brändeistä.

Itse olen viime aikoina innostunut Seikoista (ml. Grand Seiko). Jotenkin uskon vielä sveitsiläistäkin enemmän japanilaiseen tarkkuuteen. Ja Seikon pukukellot vaikuttaa hyviltä suhteessa hintaan. Merkin diverit on jotenkin karkeita ainakin oman kokemukseni mukaan. Ranteessa on nyt roikkunut Cocktail time ja on kyllä hienoa tekoa. Grand Seikoa täytyy joskus hypistellä, olisi kiinnostava nähdä onko merkittävästi parempi kuin bulkkimallit ja millaisia ovat suhteessa esim. Omegaan.

Jep, mua innostaa myös Seikot, mutta niin halvat suklarit kuin Grand Seikot. Halvat suklarit on toki osin aika rouheesti tehtyjä, mutta onhan ne toisaalta todella halpoja. Eli hinta-laatusuhde kohillaan. Grand Seikojen huikea viimeistelykin kiinnostaisi, mutta niissä mietityttää huoltaminen. Onko aina luvassa lähettäminen Japaniin? Myös niiden design ei uppoa ihan mahottoman kovaa.
 

samyel

Aktivisti
Liittynyt
23.7.2014
Viestit
584
Datejust on kyllä upea, ja vaikka kykloopista voi olla monta mieltä niin tuohan se tauluun jujua. Grand Seikon huollettavuutta en olekaan tullut ajatelleeksi. En tiedä sitten olisiko eroa Rolexiin, kai inhouset keskimäärin pitää lähettää tehtaalle huoltoon. Hyvä ansaintalogiikka sellaisessa muuten. :) Grand Seikojen design on sikäli vähän hankala kun siellä ei ole mitään kovin ikonisia malleja. Vaikuttavat olevan erinomaisia peruskelloja. Mutta se on varmaan japanilainen tarkkuus/laatu mikä niissä kiinnostaa.

Tällä hetkellä löytyy kädestä/kaapista vain muutama kello ja kaikki melko edullisia. Esim. Chr. Wardin uusimman GMT:n laadusta olen yllättynyt. On helposti samalla tasolla jonkin verran kalliimpienkin sveitsiläisten kanssa. Ja jos vaikkapa Speedmasterin hinnalla saa muutaman (lähes?) yhtä laadukkaan kellon, niin tuleepahan enemmän vaihtelua pienemmällä sijoituksella.

Eipä sillä, Speedy on ikoninen ja upea designin puolesta joten sillä on arvonsa.
 

kuoris

Jäsen
Liittynyt
13.4.2016
Viestit
175
Jos vain löydän vastaavalla designilla olevan Tudorin Princen, ostan mieluummin sen, koska saan paljon halvemmalla kaiken saman kuin jos ostaisin Rollen. Poislukien toki sen brändin, mutta sille en anna arvoa. Olen innoissani kelloista, en brändeistä.

Valitettavasti Tudorin laatu on viime vuosina romahtanut. Viime aikoina olen kuullut juttuja ja nähnyt kuvia uusista Tudoreista joissa on ollut ihan karseita virheitä: indeksit pielessä tauluun nähden, rannekkeissa vikoja, vesitiiviys pettänyt, koneistovikoja etc. Ei missään tapauksessa hyväksyttäviä tuon hintaisille kelloille. On mennyt Suomessakin kelloja palautuksiin jälleenmyyjän kommentein "se on mitä on eikä saada paremmaksi". Hyvä että sentään suostuvat perumaan kauppoja. Pysyisin kaukana kunnes tilanne paranee. No ehkä tuolla tavalla saavat tehtyä eroa Rolexiin.
 

samyel

Aktivisti
Liittynyt
23.7.2014
Viestit
584
Yllättävää ja harmi jos Tudorin laatu menee alaspäin. Varmaan taustalla juuri sen eron tekeminen Rolexiin.

Kellot on useimmiten olleet melko kestäviä hankintoja hintatasosta riippumatta. Toivottavasti ei niissäkin aleta mennä rahanhimossa väärään suuntaan. Luulisi, että ansaintalogiikkana (esim. Tudorilla) riittää inhousen huoltaminen valmistajalla eikä tarvitsisi laatua huonontaa.

Ja onhan toki mahdollista, että ongelma on väliaikainen ja kysyntä ollut niin kovaa hetkellisesti, että on tullut kiire. :)
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Ja onhan toki mahdollista, että ongelma on väliaikainen ja kysyntä ollut niin kovaa hetkellisesti, että on tullut kiire. :)

Uskon, että kyse on nimenomaan tästä. Kysyntä on ollut viime vuosina niin suurta, että tuotanto ja sen laatu ei ole kaikilta osin pysynyt perässä. En ole kuitenkaan mitään laajamittaista ongelmaa havainnut, jotrn kyllä Tudorin uskaltaa edelleen ostaa.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 604
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös