Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

NH35A jätättää minuuttitolkulla

ArtoR

Uusi jäsen
Moikka!

Pistin heräteostoksena Dropista tilaukseen Detomaso Viaggio Automatic -kellon Seiko NH35A koneistolla, kun olen aina halunnut vihreätä kelloa ja tuo nyt vaan miellytti silmää niin kovasti. Safiirilasi, takaikkuna, luotettava japanilainen koneisto ja hinta kohdallaan. Ei tarvinnut kauaa miettiä.

No kello tuli postissa ja näyttää vielä upeammalta ranteessa. Huomasin kuitenkin muutaman tunnin päästä, että tämähän on jäljessä ja pahasti. Näyttää siltä, että koneisto jätättää noin kuusi minuuttia vuorokaudessa.

Haluaisin kysyä yksinkertaisesti: Onko näin suuri poikkeama automaattisesti selkeä vika koneistossa, vai onko mahdollista, että näinkin suuri virhe olisi korjattavissa vain säätöruuvia kääntämällä?

Haluan lähinnä kartoittaa, että millä asenteella hyökkään myyjän kurkkuun.

Kaupamees

Uusi jäsen
-20-+40sek/pv on valmistajan ilmoittamat rajat. Kauanko kello on ollut toiminnassa ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

ArtoR

Uusi jäsen
Tänä aamuna ainakin olen vetänyt täyteen vireeseen. Kiersin ainakin30-40 kertaa koko pianistin peukun mitalla, ja nyt on jo pari minuuttia aamusta jäljessä.

Kello on ollut toiminnassa tiistaista asti.

Vanellus

Uusi jäsen
Takaikkunalliset kellot ovat umpikuorisia herkempiä magnetisoitumaan, jolloin käyvät miten sattuu. Kuulostaa juuri samalta vaivalta, jota olen vaimon Oriksesta pari kertaa huollattanut. Oliko se 15€ veloituksella kunnossa.

ArtoR

Uusi jäsen
Koitin heiluttaa kompassia kellon päällä aiemmin tänään, enkä huomannut kummempaa heiluntaa viisarissa. Voi kai se silti olla magnetisoitunut. Hyvä tietää, että tähän on olemassa ainakin joitakin mahdollisia selityksiä, jotka eivät vaadi suuria toimenpiteitä.

Kaupamees

Uusi jäsen
Kyllä kompassi reagoi herkästi, jos on kyse magnetisoitumisesta. Kellosi on uusi, joten viestiä myyjälle. NH35 on bulkkituote ja jos tuota ei asennusvaiheessa testata ja säädetä, voi lopputuote olla ihan laidasta laitaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ArtoR

Uusi jäsen
Kiitos paljon kaverit. Näin se on tehtävä. Kiusaan myyjää. Ystävällisesti. :)

Crystron

Jäsen
Toki tuollainen vika takuuseenkin ainakin pitäisi hoitua, mutta jos koneisto on muuten kunnossa, niin ei ole kyllä kallis operaatio kellosepällä rukkauttaa kelloa. NH35:n säätövara on muistaakseni aika suuri. Ja varmaan hoituu nopeammin myös.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Pirde

Uusi jäsen
Itsellä on yhdessä kellossa tuo NH35. Kun sain kellon se kävi ällistyttävästi kronometrin tarkasti + 1-2 sek/vrk, kunnes vahingossa pudotin kellon ja se alkoi jätättämään tuon saman 1-2sek/vrk.

Yritin sitten itse säätää "säätövivusta (ei ole säätöruuvia vaan "säätövipu" ainakin mun NH35:ssa) tuota heittoa pois, niin jo ihan hitusenkin säätövipua liikuttamalla koneisto alkoi edistämään minuuttikaupalla. Vein sitten kelloliikkeeseen jossa kello saatiin säädettyä ammattilaisen toimesta taas lähes kronometritasolle. On kyllä hienoa, että tällainen bulkkikoneisto on noinkin tarkka.

teppo teboil

Uusi jäsen
Tuo 15 euroa säädöstä ei tunnu ollenkaan pahalta, jos oikeasti kelloseppä siihen hintaan tekee.

Jos takuuta ei käytä, niin kelloa ehkä kannattaisi käyttää jonkin aikaa ja säädättää sitten kun koneisto on jo vähän sisäänajettu.

Viimeksi muokattu:

Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet