Niksinurkka kellokaupoille

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
939
Niksipirkka hengessä asioita joita kannattaa huomioida uutta tai käytettyä kelloa ostaessa:

1. Jos jostakin ei ole dokumentaatiota, suhtaudu siihen epäillen.

- Kello vasta huollettu. Mikäli tästä ei dokumentaatiota kello on huoltamaton. Kannattaa myös tarkistaa mitä huolletulle kellolle tehty. Törmäsin Rolexiin, jossa mainosmies kauppasi vastahuollettuna. Huolto tarkoitti kyselyn jälkeen hajonneen rannekkeen ja kolhitun kopan huoltoa. Sisuskaluille ei oltu tehty mitään pariinkymmeneen vuoteen. Huoltoja on monenlaisia. Tekijöitä mahtuu moneen junaan, osan jäädessä asemalle.
- Kello on aina hyväkäyntinen myyjän mielestä. Tästä olisi hyvä olla dokumentaatiota tai kannattaa testata itse. Erinomaisella käynnillä myynissä ollutta pukukelloa ostattelin pari viikkoa sitten. Kun kysyin tästä dokumenttiä se lupailtiin seuraavaksi päiväksi. Tämän jälkeen myyjä laittoi radiohiljaisuuden päälle. Taisi mennä testeriin ja nyt mietitään huolletaanko vai odotetaanko seuraavaa ostajaa.

2. Tarkista aina ovh ja todellinen arvo maailmalta ja kilpailijoilta. Pari myyntiliikettä myy kelloja alennuksella, mutta lähtöhinta muita korkeampi.

3. Pyyntihinnat ovat aina pyyntihintoja. Aina kannattaa kohteliaasti tarjota tai kysyä tarjousta. Muutamilla merkeillä tosin on kieltoja antaa alennusta, Tällöin usein saatat saada tingattua ranneketta tms. matkaan. Käytetyissä kelloissa väellä usein kovat lähdöt ja ajan kanssa hinta tulee vastaan.

4. Arvokellokauppaan kuuluu riskejä sekä myyjänä että ostajana. Väärennökset, varkaudet jne. Myynti kannattaa sopia sopivaan paikkaan.

5. Älä vertaa yksityisen ja liikkeen myymien kellojen hintoja. Liike antaa pääsääntöisesti palautusajan ja takuun tuotteelle. Vanhemmalla kellolla vuoden takuu on rahan arvoinen etu, josta kannattaa jokunen euro enemmän maksaa.

6. Älä ylianalysoi. Osta kello josta itse pidät. Muiden mielipiteitä seuraamalla et lopen koskaan ole tyytyväinen. Aina tulee uusi suosikki massoille.
- Ei ole pakko ostaa klassista kolmen kellon kokoelmaa, jos tiedät, ettet jotain tyyppiä käytä.
- Massan ulkopuolelta saa paremman suhteen käytetylle euroille.
- Ole ennakkoluuloton ja kokeile mukavuusalueen ulkopuolelle. Saatat yllättyä positiivisesti

7. Älä osta liian kallista kelloa. Lainarahalla en turhakkeita ostaisi, tai jos joudut luopumaan jostain tärkeästä kellon vuoksi, kannattaa pohtia.
- Jos et raaski pitää kelloa kädessä, mieti onko se sinua varten. Tämä oli itselle opettelun paikka ja tämän vuoksi kauan kuljinkin edulliset kellot ranteessa.
-Halpiskelloilla on myös hyvä testata omaa makua. Itse haaveilin vuosikaudet Breitlingin knonosta. Seikon kloonilla huomasi, ettei ole minua varten. Halpiskellot myös yllättävän laadukkaita.

8. Kellokuumeeseen auttaa usein rannekkeen vaihto.

9. Yksityisiltä ostaessa ei kuvia yleensä käsitelty. Kamera on armoton osumille. Kellokauppiaat taaseen photoshoppaavat hiilestä timanttia. Huonot kuvat ovat usein paremmat kuin ylikäsitellyt.

Saa jatkaa, mitä listalta puuttuu ja missä olen väärässä?
 
Lisäillään kommentteja:

Erinäköiset alusta ja yleiset huutokauppafirmat ovat turhan usein ostajan vastuulla. Kannattaa lukaista kirjana Vilpitön mieli tai sen jatko-osa, saat aika hyvän kuvan suomalaisen taidehuutokaupan tilasta. Samat säännöt näyttävät pätevän kellojenkin puolella. Jos myyjä ei ota selvää, voi aina vedota vilpittömään mieleen käräjillä. Eli kansankielellä kun leikkii sopivan tyhmää, pääsee monesta pälkäästä ja elämässä paljon helpommalla.

Pidin kirjaa äärettömänä kärjistyksenä alustojen/huutokaupan pitäjien epärehellisyydestä, kunnes sain omakohtaista kokemusta. Suuri suomalainen "välittäjä" myi kelloja jotka olivat ns. "liian hyvää ollakseen totta". Alkoi hirvittämään kun hinnat nousivat kiinan tuonniksi turhan korkealle. Otin yhteyttä huutokauppatahoon, hän laittoi viestin, että hyvä kun ilmoitit. Hyvin kohtelias kiitosviesti seurasi perässä.

Mikä yllätti tätä oli huutokauppatalon reaktio. Odotin tuote-erän katoamista verkosta, mutta tätä seurasi jotain ihan muuta. Ilmoitukseen tuli teksti vapaasti muotoiltuna:. "ostajan on tutustuttava tuotteeseen paikan päällä ennen tarjouksen jättämistä" ja kilpailu jatkui entiseen malliin.

Edit. Mikä näissä putiikeissa on tosin positiivista, on se, että kuuleman mukaan rahat saa pääsääntöisesti takaisin reklamoinnin jälkeen. Eli käytä kello varmennuksessa heti oston jälkeen.
 
Erittäin mielenkiintoinen aihe nimimerkki Koistiselta.

Kun otit puheeksi tuon kirjan Vilpitön Mieli, niin haluaisin kertoa, että olen päässyt tai joutunut seuraamaan siihen liittyvää, tai ainakin sitä sivuavaa haaraa toisen harrastukseni kautta. Kohtalo heitteli myös sillä tavalla, että olen tavannut (tai tässä tapauksessa joutunut tapaamaan) ohimennen erään ko. kirjassa esiintyvistä "hahmoista" useamman kerran... Nimittäin sen poispotkitun entisen Hämeen ratsujääkäripataljoonan kapiaisen Lahdesta. Tai eihän häntä virallisesti irtisanottu intin hommista, vaan kun töppäilykiintiö oli aikanaan tullut täyteen, hänet siirrettiin eläkkeelle. Täytyy jopa ihmetellä, kuinka hän on ollut niinkin skarppina noissa huijauskuvioissa, sillä ko. ukko oli yhdessä vaiheessa aika reippaasti alkoholisoitunut. Ei ole nimittäin yksi eikä kaksi kertaa, kun kyseinen hahmo ajoi polkupyörällä entisen työpaikkansa ohi jurrissa huudellen herjoja muun muassa varuskunnan pääporttia vartioiville varusmiehille "mäyräkoira" pyöränsä tarakalla.
Noihin aikoihin olen joutunut myös itse huomauttamaan eräälle kuuluisalle huutokauppatalolle useaan otteeseen replikoiden kauppaamisesta. Ei paljon vastakaikua tullut, puhumattakaan tuotteen poisvetämisestä. Usein sähköpostiini ei vastattu laisinkaan. Pariin otteeseen vastaus oli, että; "Asiakkaamme tietävät mistä ovat huutamassa". Enpä ihmettele, sillä kyseisen (ikävä kyllä edelleen suurta arvostusta nauttivan) puljun silloinen toimitusjohtaja oli myös "vilpittömin mielin" kuvioissa.

Mutta itse tämän foorumin ja keskustelun aiheeseen... Uskon vahvasti, että kellot ovat nykyään aivan samanlainen "lypsylehmä". Esim. käsittämättömän ylipitkät toimitusajat johtuvat takuulla siitä, että niillä listoilla vähintään puolet ovat keksittyjä nimiä. Tai ei siis varsinaisesti keksittyjä, vaan yhden ja saman henkilön sukulaiset ja tuttavat hoitavat jonotusta. Kuvio on tuttu siltä ajalta, kun huuto.net oli Suomen vilkkain kauppapaikka käytetylle antiikille ja kultakauden muotoilulle. Sen alan kauppiaat ja trokarit harrastivat nimittäin aivan samaa. (tämän minulle on eräs tuntemani alan trokari viskipäissään paljastanut jo vuosia sitten)

Varsinaisena "niksinä" käytetyn ostamista varten sanoisin, että se kiiltävin ei ole aina automaattisesti paras. On nimittäin varsin näppärä konsti peittää, tai ainakin vetää huomiota pois kellon sisäisestä kunnosta ja alkuperäisyydestä puleeraamalla pelkkä ulkokuori "uudenveroiseksi". Moni kakku päältä kaunis...
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy varmaan itse HämRjP:ssa (silloin myös UrhK) aikanaan palvelleena lukea tuo kirja jos siinä joku tuon paikan sankari esiintyy. Sori off topic hyvään aiheeseen. Jatkakaa.
 
thats good topic. I hope it’s ok to take part…
I got burned on an action website few years back, took me 2 months to realise I was taken for a ride, but lesson learn. The involvement of solid references is very important but not necessarily always reliable, but a good research pays well most of the time.
 
Buy the seller on äärimmäisen hyvä neuvo mihin tahansa kaupantekoon.

Muuten toivoisin keskustelun pysyvän sellaisilla urilla, että ei yleistetä yksittäisten toimijoiden toimintatapoja koskemaan kaikkia. Tällä ei saavuteta muuta, kuin epäilyksen varjon asettaminen niidenkin toimijoiden päälle, jotka hoitavat asiansa reilusti.

Kellon kuntoluokitukset ovat asia, joka herättää tasaisesti keskustelua. Eli mikä on visuaalinen kunto ja fyysinen kunto. Ensimmäisen pystyy suht hyvin päättelemään kuvista, jos ne ovat totuudenmukaiset. Kelloja kuvaavana olen huomannut sen, että joskus "puleeraus" on paikallaan sen takia, että esim. hiusnaarmut saadaan esille.

Ostajan on puolestaan hyvä muistaa, että jos kyseessä ei ole muoveissa pidetty uusi kello, aiheuttaa pienikin käyttö jonkinlaisia jäljiä, jotka on helppo todeta luupilla. Mutta ei niitä paljain silmin näe, plus jos ostat kellon käyttöön, saat aikaiseksi samanlaiset mikronaarmut ihan itse lyhyessä ajassa.
 
Buy the seller on äärimmäisen hyvä neuvo mihin tahansa kaupantekoon.

Muuten toivoisin keskustelun pysyvän sellaisilla urilla, että ei yleistetä yksittäisten toimijoiden toimintatapoja koskemaan kaikkia. Tällä ei saavuteta muuta, kuin epäilyksen varjon asettaminen niidenkin toimijoiden päälle, jotka hoitavat asiansa reilusti.

Kellon kuntoluokitukset ovat asia, joka herättää tasaisesti keskustelua. Eli mikä on visuaalinen kunto ja fyysinen kunto. Ensimmäisen pystyy suht hyvin päättelemään kuvista, jos ne ovat totuudenmukaiset. Kelloja kuvaavana olen huomannut sen, että joskus "puleeraus" on paikallaan sen takia, että esim. hiusnaarmut saadaan esille.

Ostajan on puolestaan hyvä muistaa, että jos kyseessä ei ole muoveissa pidetty uusi kello, aiheuttaa pienikin käyttö jonkinlaisia jäljiä, jotka on helppo todeta luupilla. Mutta ei niitä paljain silmin näe, plus jos ostat kellon käyttöön, saat aikaiseksi samanlaiset mikronaarmut ihan itse lyhyessä ajassa.
Mairalla joukko erinomaisia neuvoja. Erityisesti tuo boldattu osuus on tosi.

Kuntoluokituksia kellojen en ole tänäpäivänä oppinut vielä lukemaan. Ammattitason visuaalisen luokittelun ja laadun menetelmiä, joita teollisuuden puolella käytetään ei tietääkseni ole yksikään kauppias ottanut haltuun, joten toisen tripla A on toisen B. Ulkoinen laatu ei myöskään korreloi sisuskalujen kanssa kuten ylempänä vinkattiin VETK..:n toimesta.

Kuvien katselua täydentäisin seuraavalla: Osa kauppiaista haluaa, että naarmut näkyy niin ei tule pettymyksiä, vaan positiivinen yllätys kun tuotteen ottaa käteen. Osalla on taas käänteinen taktiikka. Hyvät kuvat myyvät, tässä on myyjän kannalta hankala tilanne. Ollakko liian rehellinen ja menettää kauppa vai siloitella ja hakea optimaalista valaisua ja kuvakulmaa. Yksityisen osalta jako on aina vähän lottoa. Ammattikauppiaan kohdalla selviää totuus nettisivuja viisi minuuttia selaamalla. Jos on myynnissä kymmeniä käytettyjä kelloja eikä yhdessäkään kuvassa ole yhtään vekkiä tai naarmua kannattaa kysellä käsittelemättömiä lisäkuvia, sekä suhtautua niihin varauksella. Etämyynnin etuna on aina palautusoikeus. Tämän vuoksi voi olla parempi tilata kello etänä kuin hakea liikkeestä, saat rauhassa käpistellä läpi ja palauttaa, jos ei miellytä.

Yksityiseltä jos ostat ja epäilet koijariksi. Pari vinkkiä, joita kannattaa harkita.
1. Kannattaa käänteinen kuvahaku tehdä. Näet onko kuvat varastattu jostain.
2. Lisäkuvissa pyydä myyjää pysäyttämään kello johonkin tiettyyn aikaan esimerkiksi 11:43 ja 31 päivä.

Perinteisen neuvon sijoituspuolelta voi lisätä: Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä, kannattaa yleensä perääntyä.

Vanha neuvo mutta toimiva kaikkeen kauppaan. Jos haluat virheettömän tuotteen, osta uusi! Siihen on syynsä miksi käytetty tuote on 50% uuden hinnasta. Tai miksi 30 vuotta vanhassa tuotteessa on naarmuja.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavan usein OSTAJA joka muistaa kaikki nämä käytännölliset vinkit, yksityiskohdat ja hintatietoisuudet unohtaa kaiken kun hän ryhtyy MYYJÄKSI.

(ehkä verrattavissa siihen että kaupungin keskustan jalankulkijasta tulee autonkuljettaja)
 
Tämä on puhdasta spekulaatiota, mutta syitä @W.R.C. mainitsemalle asialle on äkkiseltään kaksi:

1. Voitontavoittelu, eli omat pitää saada pois vaikka kelloa olisi itse käyttänyt.
2. Tunnearvo, josta kukaan ei ole valmis maksamaan mitään.

Kellojen hintaspekulaatioiden määrä on kasvanut viime vuosina (vahva tuntuma), joka on johtanut pitkälti Rolexin vetämänä siihen, että kelloja hankitaan entistä useammin sijoitusmielessä. Haasteeksi muodostuu oikeastaan kaksi asiaa, eli Chrono24:n pyyntihinnat (ei siis myyntihinnat), sekä joskus ehkä tietämättömyydestä johtuva asia, että sama hintakehitysmalli ei muiden kellomerkkien osalta (muutamaa AP:n kaltaista merkkiä lukuunottamatta) toimi.

Tästä pääsen siihen johtopäätökseen, että kuinkahan moni on ostanut omaan maksukykyynsä nähden liian kalliin kellon? Eli kun tulee pienikin yllättävä rahantarve, on kello pistettävä lihoiksi per heti ja se sitten saattaa ajaa siihen, että pyritään olemaan omissa kuntoarvioissa suurpiirteisempi.
 
Hei,

Toivottavasti tämä tulee oikeaan paikkaan.
Klassikkokellot sivuilla on ilmoitus vuoden 2019 kellosta, jossa pitäisi mielestäni olla vielä 2-3 vuotta Omegan antamaa 5 vuoden takuutta jäljellä. Siinä sanotaan kuitenkin "Alkuperäinen takuu: Ei sisälly"
Niin mikä voi johtaa tuollaiseen asiaan? Onko kellolle tehty jotain joka tuhoaa takuun? Onko tässä jotain epälyttävää? Kai Omega nyt näkee sarjanumerosta, onko kellolla takuuta vai ei?
Kysyin asiaa myös liikkeestä. Katsotaan mitä he vastaavat.
 
Hei,

Toivottavasti tämä tulee oikeaan paikkaan.
Klassikkokellot sivuilla on ilmoitus vuoden 2019 kellosta, jossa pitäisi mielestäni olla vielä 2-3 vuotta Omegan antamaa 5 vuoden takuutta jäljellä. Siinä sanotaan kuitenkin "Alkuperäinen takuu: Ei sisälly"
Niin mikä voi johtaa tuollaiseen asiaan? Onko kellolle tehty jotain joka tuhoaa takuun? Onko tässä jotain epälyttävää? Kai Omega nyt näkee sarjanumerosta, onko kellolla takuuta vai ei?
Kysyin asiaa myös liikkeestä. Katsotaan mitä he vastaavat.

Yksi selittävä seikka voisi olla, että kuluttajasuojalaki sanelee suomessa ja useammassa muussa maassa takuuehdot. Nämä eivät aina ole ihan suoraviivaisia. Eri maissa ja markkinoilla on eri takuut jne. Jos halutaan luukuttaa jotain tuotetta, yksi tapa on takuuehdoissa. Jos halutaan hintaa alas, katsellaan takuuehtoja. Itse ehdoissa myös eroja riippuen ostajasta

Otetaan esimerkki. Jos itsellä olisi yritys KelloKoijarit Oy ja kävisin ostamassa paikallisesta omegan liikkeestä poistokellon kellon yritykselleni. Ei myyjäliikkeen tarvisi antaa mitään takuuta, koska ostajana yritys. Yritysten osalta takuuehdot yleensä sovitaankin aika yksityiskohtaisesti kauppakirjassa, koska ei voi vedota kuluttajasuojaan. Kun taas haen yksityishenkilönä on taustalla selkeämpi lainsäädäntö.

Harvemmin tosin yritykset ja kellovalmistajat vetoavat tähän, olisi nimittäin hemmetin huonoa PR:ää merkille. Takavuosina poikkeuden tälle teki Apple. Mikäli koneen alkuperäinen omistaja oli yritys, ei sillä ollut takavalot näkyy kummempaa takuuta. Näitä sitten selviteltiin kun samainen kampe oli myyty trokarin toimesta käytettynä kuluttajalle "Uutta vastaavana". Useamman kerran lähti vihainen asiakas ovet paukkuen. Käytäntö on todennäköisesti voinut Applella muuttua, tuohon aikaan oli vielä IBM:n prossut koneissa. Eli mennään 2000-luvun alkuun.

Voi myös olla, että myyjä ei tiedä tuotteen takuuta. Esimerkiksi Tudoreita on paljon myynnissä niin, että kellolla on jatkettu takuu, josta myyjä ei ole tietoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi selittävä seikka voisi olla, että kuluttajasuojalaki sanelee suomessa ja useammassa muussa maassa takuuehdot. Nämä eivät aina ole ihan suoraviivaisia. Eri maissa ja markkinoilla on eri takuut jne. Jos halutaan luukuttaa jotain tuotetta, yksi tapa on takuuehdoissa. Jos halutaan hintaa alas, katsellaan takuuehtoja. Itse ehdoissa myös eroja riippuen ostajasta

Otetaan esimerkki. Jos itsellä olisi yritys KelloKoijarit Oy ja kävisin ostamassa paikallisesta omegan liikkeestä poistokellon kellon yritykselleni. Ei myyjäliikkeen tarvisi antaa mitään takuuta, koska ostajana yritys. Yritysten osalta takuuehdot yleensä sovitaankin aika yksityiskohtaisesti kauppakirjassa, koska ei voi vedota kuluttajasuojaan. Kun taas haen yksityishenkilönä on taustalla selkeämpi lainsäädäntö.

Harvemmin tosin yritykset ja kellovalmistajat vetoavat tähän, olisi nimittäin hemmetin huonoa PR:ää merkille. Takavuosina poikkeuden tälle teki Apple. Mikäli koneen alkuperäinen omistaja oli yritys, ei sillä ollut takavalot näkyy kummempaa takuuta. Näitä sitten selviteltiin kun samainen kampe oli myyty trokarin toimesta käytettynä kuluttajalle "Uutta vastaavana". Useamman kerran lähti vihainen asiakas ovet paukkuen. Käytäntö on todennäköisesti voinut Applella muuttua, tuohon aikaan oli vielä IBM:n prossut koneissa. Eli mennään 2000-luvun alkuun.

Voi myös olla, että myyjä ei tiedä tuotteen takuuta. Esimerkiksi Tudoreita on paljon myynnissä niin, että kellolla on jatkettu takuu, josta myyjä ei ole tietoinen.
Hei,

Kiitos paljon nopeasta ja hyvästä vastauksesta. Eiköhän siinä ole joku tollainen juttu takana.
 
Hei,

Toivottavasti tämä tulee oikeaan paikkaan.
Klassikkokellot sivuilla on ilmoitus vuoden 2019 kellosta, jossa pitäisi mielestäni olla vielä 2-3 vuotta Omegan antamaa 5 vuoden takuutta jäljellä. Siinä sanotaan kuitenkin "Alkuperäinen takuu: Ei sisälly"
Niin mikä voi johtaa tuollaiseen asiaan? Onko kellolle tehty jotain joka tuhoaa takuun? Onko tässä jotain epälyttävää? Kai Omega nyt näkee sarjanumerosta, onko kellolla takuuta vai ei?
Kysyin asiaa myös liikkeestä. Katsotaan mitä he vastaavat.
Toinen syy voi olla harmaat kauppiaat. AD:n keino kilpailla on palvelu ja virallinen takuu. Jotkut harmaat kauppiaat myöntävät takuun jossa kauppa itse vastaa jos tulee ongelmia, mutta takuu on yleensä myös AD:n takuuta lyhyempi. Tämä on hinta siitä että tuote on ostohinnaltaan edullisempi (eikä välttämättä aina edes ole).

Jos en ihan väärässä ole niin Laatukellot.fi on tällainen harmaa kauppa ainakin joillekin merkeille, Kelloklassikot on samaa firmaa mutta myy käytettyjä kelloja. Tämä voisi selittää takuuasian. Korjatkaa toki viisaammat jos olen väärässä.
 
Yksi selittävä seikka voisi olla, että kuluttajasuojalaki sanelee suomessa ja useammassa muussa maassa takuuehdot.
Pakko olla eri mieltä. Kuluttajansuojalaki ei säätele takuuehtoja. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai kauppiaan antama "ylimääräinen" turva. Kuluttajansuojalaki määrittelee virhevastuun, eli milloin tuotteessa on sellainen virhe, että kuluttajalla on lain mukainen oikeus saada tilanteesta riippuen virhe korjattua, kauppa purettua tai hyvitystä. Takuu on sitten jotain sen päälle annettavaa, ja sitä ei tuo laki säätele.

Kuluttajansuojalaki kyllä säätää takuun ja virhevastuun suhteesta, takuusta tiedottamisesta jne, mutta se ei säätele takuun sisältöä. Tuote voidaan esim. myydä ilman minkäänlaista takuuta, jolloin kuluttajan ainoa turva on lain määrittämä virhevastuu.
 
Toinen syy voi olla harmaat kauppiaat. AD:n keino kilpailla on palvelu ja virallinen takuu. Jotkut harmaat kauppiaat myöntävät takuun jossa kauppa itse vastaa jos tulee ongelmia, mutta takuu on yleensä myös AD:n takuuta lyhyempi. Tämä on hinta siitä että tuote on ostohinnaltaan edullisempi (eikä välttämättä aina edes ole).

Jos en ihan väärässä ole niin Laatukellot.fi on tällainen harmaa kauppa ainakin joillekin merkeille, Kelloklassikot on samaa firmaa mutta myy käytettyjä kelloja. Tämä voisi selittää takuuasian. Korjatkaa toki viisaammat jos olen väärässä.

Yksi vanhimmista liiketoimintamalleista tuo on.

Muilta aloilta on kokemusta enemmän kuin kelloista. Yllättävän hyvää tulosta tekee useampi firma lähialueella, jotka ostavat jämäeriä yrityksiltä ilman sen kummempaa takuuta ja myyvät huutokaupat.comissa/ vastaavissa heikohkoilla ehdoilla etiäpäin. Paikallinen iso verkkokauppias myy esimerkiksi asiakaspalautteet rullakkoina eteenpäin trokareille. Näitä sitten näkee purettuna osiin eri foorumeilla myynnissä. Myyntilauseena, ostin väärän kokoisen tai ei sopinut meille. Saattaa jopa olla Y-tunnus myyjällä taustalla kun ostat facen-kirpputoreilta ja markkinapaikoista. Toki kannattaa esiintyä yksityishenkilönä, niin ei tarvi kuluttajasuojasta murehtia ;)

Omalta nykytyömaalta hakee vastaavalla järjestelyllä valtaosan jämäeristä yrittäjäjobbarit. Ei lyö itse leiville myydä viallisia tai hemmetin vanhoja tuotteita, jäisi vaan se priimakauppa saamatta. Lisäksi samassa ajassa myy kymmenen hyvää kuin yhden huonon. Molemmat osapuolet pärjää ja loppupelissä se loppuasiakaskin kunhan vaan tietää mitä ostaa.

Casiot on melkein tullut ostettua tällaiselta putiikilta. Valikoima vaihtuu ja hinnat matalia kun jämäeriä kauppaa. Muutaman kympin casiossa takuu aivan se ja sama. Saa usein erotuksella tilattua toisen kappaleen jos hajoaa.

Edit. Katselin yhden paikallisen putiikin, tekee tällä mallilla reilun 450 000 euron liikevaihdon ja 50 000 tuloksen yhden miehen voimin ja täysin huutokaupat.comin kautta. Sehän tuossa yrittäjän näkökulmasta on loistavaa, että maksuaikaa ei tarvi neuvotella vaan tavara liikkuu kun rahat tilillä
 
Viimeksi muokattu:
Pakko olla eri mieltä. Kuluttajansuojalaki ei säätele takuuehtoja. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai kauppiaan antama "ylimääräinen" turva. Kuluttajansuojalaki määrittelee virhevastuun, eli milloin tuotteessa on sellainen virhe, että kuluttajalla on lain mukainen oikeus saada tilanteesta riippuen virhe korjattua, kauppa purettua tai hyvitystä. Takuu on sitten jotain sen päälle annettavaa, ja sitä ei tuo laki säätele.

Kuluttajansuojalaki kyllä säätää takuun ja virhevastuun suhteesta, takuusta tiedottamisesta jne, mutta se ei säätele takuun sisältöä. Tuote voidaan esim. myydä ilman minkäänlaista takuuta, jolloin kuluttajan ainoa turva on lain määrittämä virhevastuu.

Tässä olet oikeassa. Muotoilin tuon alkuperäisen viestin huonosti.

Alla olevassa selityksessä aukaisin ehkä paremmin. Tarkoitin tuolla sitä, että yritykselle myydessä ei tarvitse takuuasioista huolehtia ja tämä laskee hintaa myydessä. -> Tämä mahdollistaa osaltaan trokausta. Yritykset saavat keskenään sopia mitä haluavat. Kuluttajalle myydessä on periaatteena "mitä voi kohtuudella olettaa" ja usein voi suomessa olettaa melko paljonkin kun katselee mihin kiistat päätyneet.

Kyllä suomalaista kuluttajasuojalakia valitettavasti joutuu usein laskemaan hintaan. Tämä kuluttajan näkökulmasta loistava asia. Useinhan esimerkiksi nuo maailmalta tutut lisätakuut voi olla melko turhia kun suomessa saa vastaavan suojan lain puitteissa. Olen jopa törmännyt tilanteisiin joissa ulkomailta käännetyt kansainväliset/maksulliset lisätakuuehdot ovat olleet huonommat kuin kuluttajasuojan minimi. Nyt alkuperäinen postaaja vielä ostamasa ulkomailta, jolloin tähän saadaan oma vaikeiskerroin/mahdollisuus tehdä rahaa matkaan.

Kotimaassa takuu on usein myös melko "turha", siinä on listattu ne ehdot, jotka kuluttajalla olisi olemassa ilmankin takuupaperia. Toki poikkeuksia löytyy. Firma uskoo tuotteeseen ja haluaa myydä pitkällä takuulla. Laki on suomessa todella vaativa. Aikanaan juridiikan proffa aloitti luentoa tästä aiheesta sanomalla, että lähtekää siitä oletuksesta, että kuluttaja on täysi idiootti, jota laki koittaa kaikin puolin suojella.

Virhevastuu on suomessa tosiaan vahva. Veikkaan esimerkiksi, että noita Tudorin päivyriongelmia korjataan vielä pitkään takuidenkin jälkeen jälleenmyyjän piikkiin, jos vain jaksaa reklamoida.

Edit. Toinen puoli on myös mitä viestissä hain takaa lauseella "suomessa ja muissa maissa" on se, että näitä trokataan globaalisti. Rolexini taitaa olla lähtöään Helsingistä, Tudor, jostain kreikan takamailta. Uusimmasta hankinnasta, joka vielä matkalla, en tiedä mistä on "varastettu". Kaikki dokut ja rekvisiitat kadonneet. Vaikka merkeillä on globaaleja takuita saa melko soppia silti aikaiseksi. Varsinkin kun maakohtaiset ja kauppiaskohtaiset lisätakuut vanha markkinointikikka.

Palataan aiheeseen: Tipsi kellokaupoille. Aina voi kokeilla ostaa kelloa liikkeeltä "varaosiksi" ja "hajonneena" jos rohkeus riittää ja haluaa elää vaarallisesti ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vielä vähän ihmetyttää se että mihin se 5 vuoden takuun arvo katoaa tässä ketjussa?

Olettaisin että se ensimmäinen ostaja joka hommaa kellon Omegalta saa takuun kellolle ja joutuu siitä maksamaan erikseen tai se sisältyy kellon hintaan. Sitten jos tämä taho myy kellon eteenpäin toiselle myyjälle ja päättää jättää takuut myymättä, niin voiko hän palauttaa ne takuutodistukset Omegalle, jolloin hän saa Omegalta takaisin rahaa?

Takuilla täytyy olla joku rahallinen arvo myyjälle, koska muuten hän ei suostuisi myymään kelloja halvemmalla ilman takuita.

Se arvo voi toki olla myös negatiivinen. Eli jos olet myyjä ja myyt kellon takuun kanssa, niin sinulle syntyy kustannuksia kun asiakas tulee kellonsa kanssa vaatimaan takuuhuoltoa. Esim joudut hoitamaan prosessin ja postitukset ilman mitään korvausta, vaikka Omega lopulta maksaisikin varsinaisen huollon ja varaosta. Jos voit polttaa sen takuukortin takassa, niin tätä vaihtoehtoa ei enää ole. Mutta tää on toki vaan huonohko teoria, joka ei kestä välttämättä tarkempaa tarkastelua :D.
 
Vielä vähän ihmetyttää se että mihin se 5 vuoden takuun arvo katoaa tässä ketjussa?

Olettaisin että se ensimmäinen ostaja joka hommaa kellon Omegalta saa takuun kellolle ja joutuu siitä maksamaan erikseen tai se sisältyy kellon hintaan. Sitten jos tämä taho myy kellon eteenpäin toiselle myyjälle ja päättää jättää takuut myymättä, niin voiko hän palauttaa ne takuutodistukset Omegalle, jolloin hän saa Omegalta takaisin rahaa?

Takuilla täytyy olla joku rahallinen arvo myyjälle, koska muuten hän ei suostuisi myymään kelloja halvemmalla ilman takuita.

Se arvo voi toki olla myös negatiivinen. Eli jos olet myyjä ja myyt kellon takuun kanssa, niin sinulle syntyy kustannuksia kun asiakas tulee kellonsa kanssa vaatimaan takuuhuoltoa. Esim joudut hoitamaan prosessin ja postitukset ilman mitään korvausta, vaikka Omega lopulta maksaisikin varsinaisen huollon ja varaosta. Jos voit polttaa sen takuukortin takassa, niin tätä vaihtoehtoa ei enää ole. Mutta tää on toki vaan huonohko teoria, joka ei kestä välttämättä tarkempaa tarkastelua :D.
Kun ei tiedä kaikkien maiden kuluttajasuojaa niin paha sanoa siirtyykö takuu miten eri maissa. Tämä voi olla selittävä tekijä.

Toinen on tuo yritysten välinen kauppa, jossa voidaan sopia ilman takuuta. Massalla kun ostat voit pärjätä tässä järjestelyssä. Eli saat sen tuotteen esimerkiksi 30% halvemmalla ilman takuuta. Tällä 30% teet tulosta vaikka välistä korjaat omaan laskuun. Suuria merkkejä on väitetysti jäänyt kiinni suoraan harmaille markkinoille myynnistä. Paljon on kelloja myynnissä tälläkin foorumilla tekstillä papereita ei päivätty.

Kolmas on erinäiset säädöt. Itsellä on esimerkiksi Pari Casiota ja yksi Seiko, jotka ostettu kaupan "hautajaisista" Ei "konkurssipesältä" paljoa laatikoita ja takuulappuja saanut. Hopeaa/kultaa myytiin "kilohinnalla" ja kelloja tasarahalla. Tästä kaupasta jälkikäteen harmitti, ettei tullut tyhjennettyä koko seikon hyllyä. Olisi ruokalaskut maksattanut Seikoholistien ryhmällä seuraavan vuoden. Tähän lasken mukaan kaikki konkurssista, varastetun kautta yleiseen veronkiertoon. Lentokentän taxfreellä voi liikematkailijana tehdä tulosta jos on kellokauppias kaverina. Paperit voi olla tosin parempi hukata, jos verokarhu pääsee jäljille.

Edit. Oma kirjoitustyylini on aika kyynisen sarkastinen, eli kaikkea ei kannata ottaa liian tosissaan ;)

Viisaampi voi myös kertoa miten hyvin nuo globaalit takuut toimii. Varmaan premium merkeillä ei ongelmia, mutta veikkaan, että Perkolla voi suomessa olla eriävä mielipide, jos noita omia kelloja yrittäisi taskuuseen korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taisi käydä ensimmäistä kertaa niin, että kellon kadotti suuri kotimainen paketteja toimittava putiikki. Kello noudettu pakettipisteestä ja sen jälkeen se on mystisesti kadonnut. Nelisen päivää nyt ollut teillä tietämättömillä.

Melko suurissa paketeissa näyttää ammattikauppiaat ja sarjaflippaajat kelloja laittavan. Lisäksi yleensä myös paketoitu, joksikin hemmetin tylsäksi. Tyyliin venttiilejä tai pesukoneen varaosia. LVI-tarvikkeet tuntuu olevan myös toimivia, muoviliitintä ei kukaan viitsi lipastaa.

Tästä voi jokainen kellonflippaaja johdatella omat vinkkinsä kellokaupoille: Tyyliin pakettiin reilusti kokoa, maskeeraaksi joksikin tylsäksi ja halvaksi. Äläkä missään tapauksessa niiden kuriirien kanssa jotka haluavat tietää mitä paketissa on kerro totuutta.

Kuriiri selvittelee, mutta hieman pahalta vaikuttaa. Toivo olisi, että jostain tulee vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taisi käydä ensimmäistä kertaa niin, että kellon kadotti suuri kotimainen paketteja toimittava putiikki. Kello noudettu pakettipisteestä ja sen jälkeen se on mystisesti kadonnut. Nelisen päivää nyt ollut teillä tietämättömillä.

Kahdesti on käynyt omille kotimaanlähetyksille niin, että yhtään välitietoja ei päivittynyt seurantaan matkalla kunnes lopulta (yli viikon jälkeen) paketti vain ilmestyi noudettavaksi. Siinä on ilmeisesti joku träkkäyskooditarra pudonnut matkalla mutta paketti löytänyt kuitenkin lopulta myöhemmin sinne minne pitikin.

ja tuohon jälkimmäiseen pointtiin - kannattaa säästää vanhat paketit verkkokauppaostoksista ja käyttää ne uudelleen.
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
14 148
Viestit
66 439
Jäsenet
7 208
Uusin jäsen
Paula Hyttinen
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös