Partahöylät

JP

Jäsen
Liittynyt
6.10.2013
Viestit
162
Hankin ensimmäisen "vanhanajan"-höylän gilleten tilalle, koska en vaan halua maksaa niistä teristä omaisuuksia. Muuta vikaa gilletessä ei oikeastaan olekaan, säilyy kyllä matkahöylänä.

Mutta kotona aion kyllä jatkaa höylä-suti-saippua linjalla. Nyt höylänä Muhle R 89, joku sokoksen/stokkan matkasuti ja partasaippua.

Setti kyllä vaihtuu vielä, tolla on vähän hankala ajaa ylähuuli ihan nenän alta ja suti ainakin on ihan **ska,
mutta muuten positiivinen yllätys.

Ja terät on halpoja :yarr

Mikä olis paras setup, vai tarviiko vaan etsiä itselle sopivin? :what
 

Magilla

Kaikkea mitä ei voi syödä voi kerätä
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
251
Vs: Partahöylät

Sinänsä hauska puheenaihe koska olin itse duunissa Gilletellä about 4 vuotta joskus kauan sitten. Silloin varmaan myydyimmät tuotteet oli aivan tavalliset partakoneenterät. Niitä meni järjettömiä määriä varastosta päivittäin. Huvittavaa sinänsä että kun vuosi sitten tarvitsin ihan muuhun askarteluun tavallisia teriä niin viides kauppa mistä etsin niitä oli Vantaa/Jumbon Stocka jossa vielä löytyi pari pakkausta.

Itselläni jäi Gilleten aikaan teriä yli muutamaksi sadaksi vuodeksi eteenpäin koska olin vannoutunut Philipsin sähkökoneen käyttäjä. Mutta terillä maksoin siihen aikaan parturireissut koska parturit käytti tavallisia teriä ja saatiin siten molemminpuolinen hyöty ;D

Gillette oli myös melko kaukoviisas kun sähkökoneet alkoivat yleistyä. Silloin Gillette osti Braunin ja omistanee Braunin edelleen.

Jatkan kuitenkin edelleen Philips viitoittamalla linjalla ja ajan sähkökoneella hamaan tappiin asti O:)
 

Magilla

Kaikkea mitä ei voi syödä voi kerätä
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
251
Vs: Partahöylät

Paljon on aiheesta saatu aikaiseksi juttua näköjään.

Kaksoisterät oli vasta tulleet markkinoille kun olin Gilletellä. Tavallisen ja kaksoisteräversion välissä oli myös malli jossa terä oli nauhamainen jolloin höylästä pyöräytettiin aina uusi teräosuus. En muista enää nimeä.

Joskus kun tuli testattua 'omia tuotteita' niin partavaahtona oli Gilleten Foamy joka oli helppo levittää käsin ympäri lärviä. En tiedä onko sitäkään enää olemassa :what

Toisaalta ei koko Gilletelläkään taida olla omaa toimipistettä Suomessa enää...
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Partahöylät

Itse vaihdoin about vuosi sitten Mühlen partahöylään ja partasutiin ja vaahtoon. Eikä ole paluuta enää mihinkään Gilletteen. Omalle turvalleni olen huomannut Personna Platinumin terät hitusen soveliaammiksi kuin Astra Superior Platinum -terät, mutta kummatkin siis pieksävät Gilletten mitkä tahansa versiot 100-0.

Mulla kesti kolme ajokertaa totutella ja löytää omalle turvalleni sopivin ajotapa. Sen jälkeen en ole haavavoidetta paljon tarvinnut. Matkakäyttöön hommasin itselleni Prorason ajogeelin, joka korvaa toilettilaukussa partasaippuan, partasudin ja kupin. Toimii hyvin.

Tällaisen setin siis sain vaimoltani lahjaksi.
MuehleRytmoSaarni.jpg


Parhaat opastusvideot löytyvät sitten täältä.
 

jkk

Jäsen
Liittynyt
1.4.2013
Viestit
430
Vs: Partahöylät

Mikäs on paras varuste tukan ajeluun? Chilettelä mennään, mutta löytyykö fiksumpaa tapaa?
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Partahöylät

Parhaasta en tiedä, mutta tehokkain lienee stressi. Lähtee karvat, eivätkä kasva takaisin. :-D

Vakavasti ottaen höylällä ne kai on fiksuin tapa ajaa. Kunhan huolehtii siitä, että terä on taatusti terävä ja muistaa valmistella kuupan ajoa varten samalla tavalla kuin lärvin. Eli ei mitään alkoholipitoisia geelejä kannata ainakaan laittaa.

Kuupan ajelussa saattaisin pitää haavavoiteen tai alunakiven käsien ulottuvilla.
 

JP

Jäsen
Liittynyt
6.10.2013
Viestit
162
Vs: Partahöylät

Tarvii tosiaan totuttelua, tosin yllättävän nopeasti löytyy ajotyyli :)

Tarvii vaan erilainen suti hommata (ei matkamalli), joka menee "pakettiin" vatkatessa. :mad:

Höylä on kyllä hyvä, fusioniin ei ole enää lisää teriä tulossa, ainakaan meille.
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Partahöylät

Tällä lähtee karvat päästä ja naamasta sen mitä tarvii.

60625_pic_2_2_426045.jpg


Edellinen Philips palveli 12 vuotta. Akku ehti loppua mutta johdon päässä toimi hyvin, kunnes lipesi kädestä ja tippui lattialle huonoin seurauksin.

Nykyään tulee höylättyä aika harvoin, ei edes joka vuosi. Ostin ~10 vuotta sitten 40kpl Sensor Excel teriä ja niitä on edelleen jäljellä.

razor3.jpg
 

jkk

Jäsen
Liittynyt
1.4.2013
Viestit
430
Vs: Partahöylät

Tollanen Philips jättää 1,5 millin sängen. Verkkokauppa com myy jotain höylää päänajeluun, onko kokemuksia.
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Partahöylät

jkk sanoi:
Tollanen Philips jättää 1,5 millin sängen. Verkkokauppa com myy jotain höylää päänajeluun, onko kokemuksia.

Juu ei ole tarkoituskaan olla ihan "kalju" kun tukka on pysynyt tähäkin ikään mennessä päässä. Työlästä kait höylällä on ihan nutipää olla?
 

Magilla

Kaikkea mitä ei voi syödä voi kerätä
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
251
Vs: Partahöylät

Jotenkin alkaa kohta tuntumaan että kaikenlaisten partahöylien kehityskaari alkaa olemaan loppuviivoilla. Itse en ainakin keksi mitä uutta alalla enää voisi olla tulollaan. Uskon pikemminkin että sähkökoneiden alalla tapahtunee selkeimmät muutokset tulevaisuudessa.

Vaikka Braunin tuotteet sai ostaa henkilökunnan hinnalla kun olin Gilletellä töissä niin Braun ei yksinkertaisesti vain soveltunut omaan naamaan. Siirryin samantien kilpalevan tuotteen käyttäjäksi eli Philipsiin.
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Partahöylät

Terissä on eroja, jotka olen amatöörinäkin huomannut. Toinen terä sopii paremmin toiselle kuin joku toinen. Lisäksi näissä partahöylissä on erikokoisia ja mallisia, esim. mun käyttämä R89 on ns. iisipiisi, eli varmatoiminen amatöörille. Vähän kuin veneissäkin, niin kiikkerämpää rassia ei kannata ekakertalaiselle antaa.

Sitten on oma lukunsa se, että kiinnostuu ajamaan ihan oikealla partaterällä. Tästä olen haaveillut, mutta siinä on mun tapauksessa enemmän romantisoitunutta fiilistä kuin järkeä.

Miksi mä oikeasti teen märkäajoa, eli siis oikealla höylällä? Se on se fiilis, hetki omaa aikaa. Nautinnollisin hetki on saunan jälkeen, kun naama on parhaimmillaan ajoa varten. Lukittaudun kylppäriin, vatkaan partavaahdon kermaiseksi, sudin sen naamaani ja ajan partani.

Se fiilis.
 

JP

Jäsen
Liittynyt
6.10.2013
Viestit
162
Vs: Partahöylät

Se fiilis mullakin ja onhan toi systeemi aika paljon paremman näkönen kylppärissä kun sähkökone (jollasta en muuten ikinä ole omistanut) tai gilletten muovihöyläpaketti.

Tohon veitseen en uskalla kyllä vaihtaa, ainakaan moneen vuoteen. Tosin lopputuloksen luulis olevan parasta A-luokkaa, jos sillä ajelis.

Onkohan uutuudenviehätystä, mutta vois ajella vaikka pari kertaa päivässä, jos tarvis :D
 

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Vs: Partahöylät

Propsit Mairalle! Sait sen kuulostamaan niin nautinnolliselta esileikkeineen liukuvoiteineen vaahtoinen. ;)
Itse käytän niin arkeina kuin viikonloppuna Philipsin 3D konetta ilman esileikkejä ja liukuvoidetta. Homma on ohi 15 sekunnissa. Dat feeling kun ajan parran joka aamu silmät ristissä. Yes, that feeling... :hair
 

Magilla

Kaikkea mitä ei voi syödä voi kerätä
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
251
Vs: Partahöylät

Kuvan perusteella Binh muuttui huomattavasti nuorekkaammaksi käyttäessään Philipsin 3D konetta ;D ;D ;D
 

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Vs: Partahöylät

Yep yep, lisäksi olen kaljuuntunut sen verran, ettei parturillekaan ole mitään enää asia. ;)
 

JP

Jäsen
Liittynyt
6.10.2013
Viestit
162
Vs: Partahöylät

Nyt alkaa olemaan ajolaitteet koossa: Kent BLK2 suti, Muhle R 89 höylä astra superior platinum terällä ja prosaro ajovoide santelipuu. :bravo

Ajatus rahan säästämisestä tosin meni vähän pieleen, mutta tästä eteenpäin ei kuluja paljon tule.
Terät 12 e/100 kpl ja ajovoide 7,5 e. Riittää pitkään.

Tosin joku teline olis ihan kiva...

Mutta en näiden hinnalla olis saanut kun n. 16 kpl gilletten fusion glide tms. teriä. (Niitä vihreitä)
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Partahöylät

Kaverini kirjoitti kokemuksistaan blogiin. http://tyyliniekka.fi/blogi/seikkailu-miehisyyden-ytimessa/
 

JP

Jäsen
Liittynyt
6.10.2013
Viestit
162
Vs: Partahöylät

Siinähän se oli kynämiehen kirjoittamana 8)

Olis voinu olla mun tekstiä, jos osaisin suoltaa tuntemukset ruudulle.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 605
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös