Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

Tapaus Sellita SW200 automaattiveto ei vetänyt

nouneim

Aktivisti
Tykkäyksiä
0
Olen lukenut muutamia valituksia tällä ja eräällä kansainvälisellä kellopastalla, että Sellitan SW200-koneistoissa on toisinaan ilmennyt veto-ongelmia. Takuun piiriin kuuluva asia, mutta on se vähän kiusallista. Olen lukenut kokemuksia, jossa ongelmat häviävät pesun ja uudelleen voitelun jälkeen, eli ongelma liittyisi voiteluun. Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei ole.

Minulle sattui sitten tulemaan yksi viallinen yksilö. Aiemmin minulla ei ole koskaan ollut ongelmia automaattikellojen vedossa. Siksi hieman yllätti, kun alkoi tuntua että SW200 ei jaksa käydä seuraavan päivän iltapäivään asti, vaikka olisi ollut koko edellisen päivän käytössä! Minulla yleensä vedoksi riittää esimerkiksi pelkkä illan käyttö töiden jälkeen, mutta tämä ei jaksanut käydä edes koko päivän käytöllä.

Päätin kokeilla korjaantuuko ongelma pesulla ja uudelleen voitelulla. Tein toimenpiteen koko vetokoneistolle, vaikka lukemani kokemukset kertoivat ongelman piilevän vain räikkärattaissa (reversing wheels, mitä lienee kelloseppien kielellä suomeksi). Ottamani kuvat tästä nimenomaisesta koneistosta hävisivät jonnekin, joten täytyy tyytyä samanlaisten koneistojen kuviin havainnollistuksessa. Tässä on kuva koneiston päällä olevasta automaattivetomekanismista, vetopaino pois otettuna (koneisto on ETA2824 toisesta kellostani): Nuoli osoittaa toista räikkäratasta. Rattaan tehtävänä on välittää vetopainon veto eteenpäin, yhteen suuntaan, ja antaa periksi toiseen suuntaan. Kyseessä on siis kaksi päällekäistä ratasta, jotka voivat pyöriä toistensa suhteen toiseen suuntaan (veto ei välity), mutta ei toiseen suuntaan (veto välittyy). Kahdella vierekkäisellä räikkärattaalla saadaan siis käytettyä vetopainon liike molempiin suuntiin.

Kuva samasta mekanismista toiselta puolelta:

Kuvassa näkyy rattaan sisällä olevat hakaset, jotka hoitavat rattaiden lukittumisen toiseen suuntaan, mutta näissä kuvissa ei valitettavasti näkynyt voideltavia pintoja.

Kolmannessa kuvassa on vastaava räikkäratas vanhemmasta ETA-koneistosta, ja nuoli osoittaa reunaan joka pitää voidella. SW200 ja ETA2824-koneistoissa on vastaava rakenne. Voiteluun on ainakin kaksi tapaa: Runsaasti ohennettu bensiini-öljyseos, johon rattaat kastetaan. Bensiinin haihduttua, sisään jää ohut kerros öljyä, myös siihen varsinaiseen voideltavaan kohteeseen. Öljyä ei saa olla liikaa esimerkiksi hakasten ja rattaan kannen/pohjan välillä, koska se tahmauttaa niiden toiminnan. Lisäksi käytetään epilaamia, joka hylkii öljyä, ja varmistaa öljyn pysymisen oikeissa paikoissa.

Toinen tapa on voidella nuolella osoitettu reunapinta suoraan öljytikulla, mutta varoen öljyn leviämistä muualle, jottei hakasten väärille pinnoille valu öljyä. Käytin tätä menetelmää, vaikka se on vähän hankalaa. Reuna on todella pieni, ja pitää olla todella huolellinen, että tikku koskettaa vain voideltavan reunan pintaa, eikä osu ylös tai alas, jolloin öljy hulahtaa vääriin paikkoihin. Tämä pitää tehdä hyvin voimakkaasti suurentavan luupin tai mikroskoopin alla. Tällä kertaa käytin luuppia. Öljysin reunan kahdesta eri kohdasta käyttäen hyvin pientä öljymäärää.

Ainakin näin ensihätään vaikuttaa nyt vetävän hyvin. Päivän käytön jälkeen (ilman suuria alkuvetoja) jätin kellon seuraavan päivän iltaan asti rauhaan, ja kello kävi hyvin. Käytin joitakin tunteja saman illan mittaan, ja seuraavana iltapäivänä kävi edelleen hyvin ennen ranteeseen laittoa. Eiköhän tuo kerro riittävästä vedosta.

Palaan asiaan, jos veto huonontuu uudestaan. Vika tosiaan voi olla voiteluun liittyvä, ja korjattavissa ilman osien vaihtoa

arbit

Aktivisti
Tykkäyksiä
2
Vs: Tapaus Sellita SW200 automaattiveto ei vetänyt

Minä uskon myös, että jokainen koneisto pitäisi purkaa, öljytä ja kasata kokoonpantaessa.

Itselläni on ollut yksi huonosti latautuva ko. koneisto n. 10 000 e svh uudehkossa kellossa. Ja toisaalta, lukuisia oikein hyvin käyneitä.

Kellouutiset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
7 299
Jäsenet
4 414
Uusin jäsen
Ezgoes
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet