Veitset

Vs: Veitset

Oma taskuveitseni:

image10_zps9fda3639.jpeg

:bravo

En ole varsinainen veitsihifistrelijä ja tämäkin vänkyrä päätyi minulle "muun muassa". Parempi puolisko tiesi kuitenkin kertoa, että tämä on ilmeisesti ihan laatukampe.

170320154936_zpsnoj4fnwh.jpg

170320154937_zpshyoj2t7e.jpg

170320154938_zpskknq65nb.jpg

Jep. Laatuvehje tuo Solingen. Ns puutarhurin veitsi.
Omat veitsi kiinnostukseni menee Ns sotilasveitsiin. Pitää kuvailla joskus.

Itse olen kääntymässä Macin veitsiin. Kai Shun on kanssa aika makea kädessä, mutta jotenkin Mac vaan istuu paremmin käteen kun pääsin kokeilemaan. Hintaahan niillä on, mutta saa kyllä nämä Fiskarsit sun muut hiljalleen väistyä. Samalla ajattelin vähentää veitsimäärän muutenkin minimiin, jos vaikka viidellä veitsellä pärjäisin.

Kokkiveitsi, fileointiveitsi, juuresveitsi ja leipäveitsi. Viidenneksi kuorimaveitsi. Eiköhän noilla pärjää. Tietty vielä kivi teroittamista varten.

Mac-keittiöveitset kiinnostavat minuakin. Olet toki voinut jo perehtyä asiaan, mutta maceissa on erilainen teroituskulma kuin mihin näillä nurkin on yleensä totuttu. Eli teroitukseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Aloitin vasta opiskelemaan kokiksi ja pitäisi joku veitsisetti hommata niin olen yrittänyt tutustua aiheeseen. Jos täältä löytyy asiaan enemmän perehtyneitä ja luulisi joitain kokkejakin löytyvän, niin otan mielelläni vastaan ehdotuksia minkälaisia veitsiä kannattaa hommata. Ei mitään high end - kamaa vielä tässä vaiheessa, mutta hyvää peruslaatua kuitenkin, millä pärjää ammattikeittiössä.

Maira sanoi:
Kokkiveitsi, fileointiveitsi, juuresveitsi ja leipäveitsi. Viidenneksi kuorimaveitsi. Eiköhän noilla pärjää. Tietty vielä kivi teroittamista varten.

Hyvä perussetti kun vielä lisätään teroituspuikko. Teroituspuikkohan ei varsinaisesti teroita vaan poistaa kierteen, jonka seuraaksena veitsi leikkaa taas täydellisesti. Puikon käyttö toimii vielä materiaalia postamatta, joten se myös lisää veitsen käyttöikää.

Vanha ketju, sori siitä, mutta törmäsin tähän sattumalta, kun plarailin ihan muuta asiaa.
Hyvä terävyyden testausmenetelmä esim. kokinveitselle on perinteinen tomaattitesti.
Keskikokoinen tomaatti pudotetaan terän päälle noin 15 cm korkeudelta. Tomaatin on haljettava vähintään puoleen väliin.
Jos ei, niin teroitushommiin.

dazb2Jl.jpeg

"Homage to Matti A. Pitkänen" - Hackman Finland Stainless Tapio Wirkkala

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
14 350
Jäsenet
7 305
Uusin jäsen
SnuhVeli
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back