Vintage kellojen kupla?

TimePiece

Uusi jäsen
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
43
https://www.express.co.uk/life-style/life/917784/watches-collecting-investment-rolex-omega-tudor-cartier-baselworld-wristwatches

Tuossa yksi artikkeli jossa vintage kelloihin sijoittamista / investointia hehkutellaan. Joku täällä aiemmin sanoi että juuri nyt hinnoissa on aika paljon ilmaa? Onko näin vai jatkavatko hinnat nousuaan? Mikä on sinun mielipiteesi asiasta?

Omasta mielestäni hinnat tulevat nousemaan ja kannattaisi ehkä ostella edukkaampia Omega, Zenith, Certina, Longines etc. kelloja kellolaatikkoon täytteeksi. Nyt tuntuu olevan korkeaa kysyntää vintagelle ja se puolestaan tietenkin nostaa hintaa.

Yleensä näiden kanssa ei tee ainakaan turskaa jos kellosta eroon haluaa. Sen verran tarkka olen, että uutta kelloa en kyllä kovin helposti ostaisi :) Itse yritän ostaa sellaisia kelloja (+asioita noin muutenkin) jotka ovat laadukkaita, miellyttävät omaa silmää sekä pitävät arvonsa ainakin jollain tavalla.
 

eaglesson

Uusi jäsen
Liittynyt
12.1.2018
Viestit
9
Vs: Vintage kellojen kupla?

Hei, suurin hintojen nousu on nähty 2000-luvun alusta lähtien (tai 1990-luvun lopulta). Ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen vintagekellojen hinnat eivät ole juurikaan nousseet, katso esim. täältä: http://www.finertimes.com/index.html. Poikkeuksena ovat Rolexin, Omegan, Patekin ym. kalleimmat ja harvinaisimmat mallit, joiden omistamisesta käydään kilpaa. Ne kellomerkit, joilla on pitkä ja maineikas historia ja jotka ovat pystyneet tuottamaan laadukkaita in house -koneistoja, tulevat varmaan säilyttämään nykyisen arvonsa. Longinesin vintagekellojen hinnat ovat jääneet jälkeen Omegoista, vaikka niiden hienot in house -koneistot ovat vähintäänkin Omegan tasoisia, monien mielestä jopa parempia. Mutta kun maailma on "täynnä" Omega-keräilijöitä ja paljon vähemmän on Longines-keräilijöitä, hinta muodostuu kysynnästä (osin myös näiden merkkien uusien kellojen tasosta). Mielestäni ainakin Jaegerin, Longinesin ja Zenithin vintagekellojen hinnat ovat vielä kohtuullisella tasolla (jopa edullisella) ottaen huomioon niiden koneistojen laadun. Alempien katogorioiden kellomerkkejä en lähtisi ainakaan investointimielessä keräämään.
 

TimePiece

Uusi jäsen
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
43
Vs: Vintage kellojen kupla?

Tuo on muuten varmaan totta ettei vintaget sinänsä ole kokonaisuutena nousseet - vaan ainoastaan hyvin valikoidusti & rajoitetusti.

Fiksuja pomppuja kyllä pystyy tekemään ihan uudemmillakin kelloilla. Jopa Casioilla ja Citizeneillä jos flippauksiin on taipumusta :)
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

Tässä ei ole ehkä kyse kuplasta, mutta paljon kysymyksiä herättelevästä hinnoittelusta.

Kyseessä on about sama ihan perus teräskuorinen Tissot Seastar T.12 60-luvun alkupuolelta/puolesta välistä. Kuori ja kunto ovat samat, molemmissa Tissotin oma nuppi sekä molemmat ovat huollettu arvostetuilla sepillä. Koneisto on eri, mutta käsittääkseni kumpikaan ei ole mitenkään erityinen kone. Rannekkeissa ei ole merkittävää eroa. Halvemmassa on jopa orkkisranneke Tissotin soljella. Halvemmassa on myös 6 kk pidempi takuu.

Loppela: Tissot Seastar T.12, 720 €
https://kellohuoltoloppela.com
-> Myyntikellot -> Muut merkit

Kalevan kello: Tissot Seastar T.12, 290 €
http://www.kalevankello.fi/tuote/tissot-116/

Ihan samaan kategoriaan ei enää mene Kellodivarin Tissot Seastar T.12, joka on kultadublee-kuorilla eikä ole huollettu, mutta muuten sama kello. Tämän hinta on 100 €.
https://kellodivari.com/collections/vintage/products/tissot-seastar-t12

Ehkä tästä nousee esille pari havaintoa. Ensiksi vintagekelloissa voi olla suuria hintaeroja jo ihan peruskamassa. Toiseksi, osa myyjistä arvottaa jo ihan perusvintagekellon hyvinkin arvokkaaksi. Mun mielestä yli 700 euroa kellosta on jo sen verran paljon, että sopisi odottaa jotain spessumpaa, esim. krono, vähän harvinaisempi malli tai koneisto, jalometallikuoret ym. Toki joillekin perus-Tissot voi olla ilmeisesti yli 700 euron arvoinen.

Divarin ja Kalevan kellon Tissotin hinnat ovat mun mielestä vielä linjassa. Ne ovat itse asiassa noilla hinnoilla jopa hyviä ostoksia. Esim. jos satkulla saa palan hienoa mekaanisten kellojen historiaa niin ihmetyttää, miksi jengi ostelee jotain danielwellingtoneita, ganteja ym. No jokainen taplaa tavallaan.
 

tinke

Jäsen
Liittynyt
17.10.2014
Viestit
110
Vs: Vintage kellojen kupla?

Ehkäpä nykyajan nuoriso ei tiedä, että vanhat kellot ovat ihan käyttökelpoisia. Tai sitten he haluavat päästä helpolla ja hankkivat "kertakäyttöiset" patterikellon, joka menee vaihtoon kun ranneke hajoaa tai patteri loppuu. Itse kun hankin tuon vanhan leijonan niin tuntuu että se vie kaiken ranneajan, on se vaan hienoa aamulla kun herää niin ensin vetää kello.
 

teppo teboil

Uusi jäsen
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
49
Vs: Vintage kellojen kupla?

Loppelan on kai vaikea myydä huollettua Tissotia alle 420 euroa koska sivuillaan ilmoittamiensa huoltohintojen mukaan huolto maksaa tuon ja varaosat ja tarvikkeet lisäksi päälle?

Itse olen ihmetellyt vintageissa sitä, että missä huollattaa, koska esim Omegan huolto on 595 ja ajanmittauksen erikoislaitteiden, kuten sekundaattorin huoltohinta 1000 euroa.

Jos kaapissa sattuisikin olemaan vanha Omegan rannekello ja sekuntikello niin sinne saavat jäädä, koska huoltamattomana ei saisi käyttää ja huollot yhteensä 1600 euroa!?

Kertokaa ihmeessä edullisemmista vaihtoehdoista!
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

teppo teboil sanoi:
Loppelan on kai vaikea myydä huollettua Tissotia alle 420 euroa koska sivuillaan ilmoittamiensa huoltohintojen mukaan huolto maksaa tuon ja varaosat ja tarvikkeet lisäksi päälle?

Loppelan hinta tällaisen Tissotin huollolle on 190 euroa.

teppo teboil sanoi:
Itse olen ihmetellyt vintageissa sitä, että missä huollattaa, koska esim Omegan huolto on 595 ja ajanmittauksen erikoislaitteiden, kuten sekundaattorin huoltohinta 1000 euroa.

Jos kaapissa sattuisikin olemaan vanha Omegan rannekello ja sekuntikello niin sinne saavat jäädä, koska huoltamattomana ei saisi käyttää ja huollot yhteensä 1600 euroa!?

Kertokaa ihmeessä edullisemmista vaihtoehdoista!

Loppelan, jonka huoltohinnasto ei ole halvimmasta päästä, hinnat mekaanisen Omegan huollolle lähtevät vajaasta 500 eurosta ja kronot noin 700 euroa.

Itse olen huollattanut perusvintagekelloja 150-250 euron hinnoilla. Kovin hinta on ollut 470 euroa. Kronoja mulla ei ole, mutta vaikea kuvitella, että perushuoltoon saisi menemään 1000 euroa.

Kannattaa googletella omalta alueelta kelloseppiä ja kysellä huoltojen hintoja. Tai jos asut pääkaupunkiseudulla, ottaa yhteyttä kelloseppäkouluun. Sen sijaan ei kannata mennä vaikka valtuutettuun Omega-liikkeeseen, jossa eivät itse huolla kelloja vaan lähettävät ne muualle. Tällöin kertyy extrahintaa ja voidaan hyvin pyöriä noissa mainitsemissasi hinnoissa.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Vs: Vintage kellojen kupla?

Ostin Omega Seamaster 30m kellon kirpputorilta joskus noin 2003. Huollatin sen äskettäin Nastolalaisella Timo Käpillä. Perushuolto olisi maksanut 90€(!),mutta halusin siihen alkuperäisen Omega nupin ja lasike meni vaihtoon. Kokonais kustannus jotain 140€. Siis kello on 60 luvun alusta. Seppä sanoi että kestää kyllä vesisadetta mutta älä uita. Kyllä halvallakin saa huollettua. Kello käy nyt tosi hyvin ja tarkasti. Aikanaan maksoin 80€. Siinä mulle vintage KÄYTTÖ KELLOA taas vuosiksi. Vaan ei nykyään vintageita kirppiksiltä paljon löydy enää. Pelkkää romua. Jos halvalla saa niin ostoon vaan ja kyläsepälle huoltoon. Arki/työ käytössä Seamaster 300m chrono vuodelta 2000. Loppelan kunnossa pitämä. Pommin varma. Mutta viikonloppuisin vintage Omega. On hienoa vetää ja fiilistellä historiaa. Vintagea ei ole kuori kunnostettu tarkoituksella joten patinaa on. On se fiilis vaan hyvä!
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

EVK sanoi:
Ostin Omega Seamaster 30m kellon kirpputorilta joskus noin 2003. Huollatin sen äskettäin Nastolalaisella Timo Käpillä. Perushuolto olisi maksanut 90€(!),mutta halusin siihen alkuperäisen Omega nupin ja lasike meni vaihtoon. Kokonais kustannus jotain 140€. Siis kello on 60 luvun alusta. Seppä sanoi että kestää kyllä vesisadetta mutta älä uita. Kyllä halvallakin saa huollettua. Kello käy nyt tosi hyvin ja tarkasti. Aikanaan maksoin 80€. Siinä mulle vintage KÄYTTÖ KELLOA taas vuosiksi. Vaan ei nykyään vintageita kirppiksiltä paljon löydy enää. Pelkkää romua. Jos halvalla saa niin ostoon vaan ja kyläsepälle huoltoon. Arki/työ käytössä Seamaster 300m chrono vuodelta 2000. Loppelan kunnossa pitämä. Pommin varma. Mutta viikonloppuisin vintage Omega. On hienoa vetää ja fiilistellä historiaa. Vintagea ei ole kuori kunnostettu tarkoituksella joten patinaa on. On se fiilis vaan hyvä!

Juuri näin. Tuollaisen kellon kohdalla ollaan hyvin kaukana mistään vintage-kuplasta. Daniel Wellingtonin hinnalla saatu hieno ja hyvin laadukas palanen kellohistoriaa. Samalla vielä tuettu suomalaista ja paikallista käsityöperinnettä.

Näitä kelloja tosiaan harvemmin enää löytää kirpoareilta vaikka toki niitäkin tarinoita vieläkin kuulee. Hinnatkin ovat mukavasti nousseet. Itse ostin kellosepänn liikkeestä huolletun ja mintin Omega Seamaster 30:n 2010-luvun alussa jollain 270 eurolla. Nyt vastaava maksaisi liikkeessä vähintään 500 euroa tai ylikin. Mutta 100-200 eurolla saa edelleen laadukkaita vintagepelejä vaikka netin myyntipalstoilta, joista voi huollattaa kyläsepällä 150 eurolla käyvän laatukellon.
 

teppo teboil

Uusi jäsen
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
49
Vs: Vintage kellojen kupla?

Kiitos noista huollon hintavinkeistä. Itse en ole ollut yhteydessä seppiin ja katsellut vain hinnastoista että Omegan mekaanisten kellojen huollot virallisen huoltohinnaston mukaan 595, sisältäen tarvittavat lasi ja teräsosat, sekä Loppela myös pitää hinnastoaan sivuillaan, hänellä taitaa Omega-huolto olla halvempi, mutta kaikki osat erikseen.

Kellotorilla on myynnissä Leijona Tissot 782-1 koneistolla hintaan 290, ja nyt keskustellussa Tissot T12 mallissa on kai 781-x koneisto - onko tuo Leijona sitten myös ihan edullisesti hinnoiteltu verrattuna esim. Kalevan Kellon Tissot T.12 malliin, vai ratkaiseeko kellossa merkki/kuori niin paljon että Leijona on huono vaihtoehto?

https://kellotori.fi/leijona-diver
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

teppo teboil sanoi:
Kellotorilla on myynnissä Leijona Tissot 782-1 koneistolla hintaan 290, ja nyt keskustellussa Tissot T12 mallissa on kai 781-x koneisto - onko tuo Leijona sitten myös ihan edullisesti hinnoiteltu verrattuna esim. Kalevan Kellon Tissot T.12 malliin, vai ratkaiseeko kellossa merkki/kuori niin paljon että Leijona on huono vaihtoehto?

https://kellotori.fi/leijona-diver

Ilman muuta Tissot on lähtökohtaisesti Leijonaa kalliimpi. Se, miksi tässä nyt puhutaan saman hintaluokan kelloista, johtuu mielestä siitä, että Leijona on suklari. Ne ovat halutumpia kun normit kolmeviisariset pukukellot. Lisäksi suklari-Leijona on vähän spessumpi tapaus, kuin normi-Leijona tai edes normi-Tissot. Jos Leijonassa olisi vielä kromattujen kuorien sijaan teräskuoret niin varmasti se olisi jopa kalliimpi.
 

hkk

Jäsen
Liittynyt
29.1.2017
Viestit
105
Vs: Vintage kellojen kupla?

Olen aina ihmetellyt miten kunnon huolto kellolle voi maksaa vain satku? Siihen hintaan ei kyllä kelloa pureta, osia ja kuorta pestä, ja kelloa kasata ja säädetä. Tai sitten seppä on valoakin nopeampi liikkeissään, jos itselleen tuntipalkkaa maksaa. Vai onko tässä sama ilmiö, kuin karvakäsien pizzerioissa, pystytään tekemään alle kustannusten?
Samat ihmiset, jotka ei kelloaan huollata, koska se maksaa enemmän kuin kahvi huoltiksella, maksavat nurisematta auton huollosta enemmän, kuin kellosepän huoltohinta kellolle? Kumpaankiin kuluu aikaa, mutta kellosepän aika ei voi olla maksullista, koska silloin se olisi kallista?
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

hkk sanoi:
Olen aina ihmetellyt miten kunnon huolto kellolle voi maksaa vain satku? Siihen hintaan ei kyllä kelloa pureta, osia ja kuorta pestä, ja kelloa kasata ja säädetä. Tai sitten seppä on valoakin nopeampi liikkeissään, jos itselleen tuntipalkkaa maksaa. Vai onko tässä sama ilmiö, kuin karvakäsien pizzerioissa, pystytään tekemään alle kustannusten?

Kyllä nämä ns. kyläseppien satkun huollot kyllä pitävät sisällään kellon purun, pesun, öljyämisen jne. Siihen päälle toki tulee sitten osat. Kustannusrakenne on varmasti eri kuin vaikka Hkin keskustan sepällä.

Pizzavertaus on mun mielestä vähän huono, koska eihän tuollaisen perushuollon hinta ole kuin lähinnä työtä + kiinteöt kustannukset. Pizza on työtä + raaka-aineet + kiinteöt kustannukset. Seppä myy tuossa vain työtään.

hkk sanoi:
Samat ihmiset, jotka ei kelloaan huollata, koska se maksaa enemmän kuin kahvi huoltiksella, maksavat nurisematta auton huollosta enemmän, kuin kellosepän huoltohinta kellolle? Kumpaankiin kuluu aikaa, mutta kellosepän aika ei voi olla maksullista, koska silloin se olisi kallista?

Totta ja kyllähän sitä toivoisi, että kelloja huollatettaisiin siinä missä autoja. Silti ynmärrän, miksi autot menevät kellojen ohi. Harvalla on kymmenien tuhansien kelloja ja niillä keillä on, varmasti niitä pääsääntöisesti huollattavat. Auto on myös vielä selkeemmin arjen käyttöesine ja monelle sen pitää olla kunnossa. Kellon pysähtyminen ei ole samanlainen ongelma kuin auton leviäminen.
 

hkk

Jäsen
Liittynyt
29.1.2017
Viestit
105
Vs: Vintage kellojen kupla?

En tarkoittanutkaan sitä että onko auto vai kello tärkeämpi huoltokohde, vaan sitä, että miksi kellosepän aika on halvempaa, kuin automekaanikon.
Enkä kyllä edelleenkään usko että satkulla saa muuta huoltoa, kuin valohoitoa, tai lyyran alle laakerinpäälle uutta öljyä tippa. Ei satkulla millään tehdä kunnon huoltoa, jos seppä itselleen säällisen palkan maksaa.

itse en kelloa veisi tuommoiselle sepälle, joka naama vakavana väittää tekevänsä täyden huollon säätöineen, tunnissa.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Vintage kellojen kupla?

hkk sanoi:
En tarkoittanutkaan sitä että onko auto vai kello tärkeämpi huoltokohde, vaan sitä, että miksi kellosepän aika on halvempaa, kuin automekaanikon.

Millä perusteella näin on?

hkk sanoi:
Enkä kyllä edelleenkään usko että satkulla saa muuta huoltoa, kuin valohoitoa, tai lyyran alle laakerinpäälle uutta öljyä tippa. Ei satkulla millään tehdä kunnon huoltoa, jos seppä itselleen säällisen palkan maksaa.

Olen eri mieltä enkä usko, että täällä mainittu kelloseppä tai munkaan kohtaamat kellosepät ovat mua kusettaneet. Mikään ei viittaa siihen. Kellot ovat näyttäneet, tuntuneet ja käyneet ihan erilaisilta kuin ennen huoltoa.

hkk sanoi:
itse en kelloa veisi tuommoiselle sepälle, joka naama vakavana väittää tekevänsä täyden huollon säätöineen, tunnissa.

Missä täällä on puhuttu, että huolto tehtäisiin tunnissa?
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Vs: Vintage kellojen kupla?

Pakko vielä kommentoida. Kun hain Omegani sepältä ja tein ensi vetoa oli kyse kuin eri ns. planeetalta. Siis fiilis. Mutta kai kaveri tekee laatutyötä kun n. 2 kuukauden toimitus aika. Ja se perushuolto vanhukselle 90€...
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Vintage kellojen kupla?

A) Jos ammattilainen elää edullisesti eikä asiakkaita ole jonoksi, on ihan viisasta pitää laatu korkealla ja hinnat matalalla.
B) Mitkään ihmisryhmiä herjaavat ilmaisut eivät kuulu asiapalstoille, on sekä laitonta että asiatonta (se "karva..")
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Vs: Vintage kellojen kupla?

Ton kohdan A kyllä ymmärsin mutta kohta B ei oikein aukea. Hyvää joulua vaan sinnekin.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Vintage kellojen kupla?

EVK sanoi:
Ton kohdan A kyllä ymmärsin mutta kohta B ei oikein aukea. Hyvää joulua vaan sinnekin.

Edellisellä sivulla keskustelussa epäonnistunut pizza-analogia, sopii vain suljettuun kaveripiiriin.
Olen vähän myöhässä toki sen suhteen, ollut offline saitilta..

Hyvää joulua joka tapauksessa, rauhaa ja rakkautta! :-*
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 571
Viestit
64 599
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös