Tervetuloa

Suomen suurimmalle kelloaiheiselle keskustelufoorumille

Liity mukaan!

Vintage-Rolex käy ulkomailla huollossa

vhild

Jäsen
Tykkäyksiä
2
Mielenkiintoista! Ilmeisesti kaveri on luotettava ja osaava?

Tykkäyksiä
3

Arska

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
6
Suomessa on myös jamppoja jotka huoltaa Rolleja niin sanotusti harrastusmielessä, veloittaa 250-300€. En ole itse näitä kokeillut mutta kuullut Rolle harrastajilta. 2 Rollea itse watchservisellä huollanut ja noin 640€ ollu hintaa.

Tykkäyksiä
3
^ Samaa tarjosi kotimainen toimija - ennen kuin kuuli sanan "vintage-rolex".

Ostaisin mielelläni kotimaista työtä, koska olen itsekin yrittäjä. Mutta tässä tapauksessa tonnin huollon hinta max. 2 000 €:n kelloon oli korkeahko ja hintaero tuon Watchguyn tarjoamaan oli liian iso.

Hänen hintansa on kyllä liian pieni näin kalliin maan näkövinkkelistä katsottuna, mutta minkäs teet - kun katsoo blogistaan korjaamiaan kelloja, niin siellä on ihan hirmuinen määrä vintage-rolexeja huollettuina. Ihan mikään käenpoika ei Christian siis ole:
https://watchguy.co.uk/

arbit

Aktivisti
Tykkäyksiä
4
Mutta "generic"-osilla on Rolex "franken" kellona, eli ei enää puhdas Rolex. Se ei ole kiva yllätys, joten tuota ei kannata myydä ikinä eteenpäin. Ainakaan kertomatta.

Tykkäyksiä
3
Niinpä. Ihan hyvä huomio - mutta toisaalta tuo 48 vuotta vanha kello on ollut minulla 10 vuotta, eikä minulla tietenkään ole hajuakaan niistä aiempien vuosikymmenten huolloista ja niissä käytetyistä osista..

(Saksasta tuo mulle tuli, kun olin yrittäjä ollut 5 vuotta. Eiköhän Saksassakin ole monensorttista sukankuluttajaa kelloseppinä)

Tämä sama koskee vintage-kelloja muutenkin, tuskin niiden huoltoja on kovinkaan dokumentoitu?

Crystron

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
22
Alkuperäisyys on vintage -kellossa toki tärkeää, siinä missä muissakin, mutta musta on aika kärjistettyä, jos jousen ja lasikkeen vaihto tekee kellosta frankenin. Varsinkaan, kun alkuperäisiä ei ole tosiaan vapailla markkinoilla saatavilla.

Toki lähtökohtaisesti pitää toimia niin, että alkuperäisyyttä muutetaan mahdollisimman vähän, mutta musta tässä on ainakin toimittu täysin oikein. Jousi on jousi ja lasike on lasike, ja jos jostain joskus sattuu alkuperäiset löytämään, ne voi kuitenkin halutessaan kelloon tulevaisuudessa vaihtaa.

Tulee mieleen se joku lukemani tapaus, kun asiakas väen väkisin halusi Seamateriinsa tms. alkuperäisen OMEGA -vetojousen tarjotun Generale Ressortsin tarvikkeen tilalle, kun ei se kuulemma voi olla yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Ja tilatusta Omegan sinetöidystä varaosapaketistahan paljastui tottakai aivan sama jousi Ressortsin leimoilla.

Tykkäyksiä
3
Kun katselee chrono24:stä vintage-kelloja, niin niissä joko mainitaan että "fully serviced with original parts" tai "serviced" - tai sitten ei serviisistä mitään.

Kieltämättä jos olisin ostaja, ottaisin sellaisen kellon, joka olisi tuota ekaksi mainittua ja vielä todistuksen mukaan.

Esimerkiksi tuota samanlaista kelloa kuin itselläni himoitsevan ainoa konsti tietää, että kello on "100% genuiini", on lähettää se ostotapahtuman jälkeen 1 000€:n huoltoon:
https://www.chrono24.fi/rolex/6426-oyster-precision-silver-stick-linen-dial-1973-box--id11810637.htm

Omegan kohdallahan tätä ongelmaa ei ainakaan lasikkeen kanssa ole..

Edit. oma rajani menisi tässä; en lähtisi asennuttamaan kellooni paksumpaa safiirilasia ohuenohuen pleksilasin tilalle:

Viimeksi muokattu:

teppo teboil

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
0
Mielenkiintoista! Ilmeisesti kaveri on luotettava ja osaava?
Hänhän on luotettu auktoriteetti kelloharrastajien piirissä. Kirjoittanut paljon huoltokertomuksia ja kaikki tietävät että hän tietää kellot.

Itselläni jonkin verran arvostus laski kun luin tuon Swatch testin jossa hän rumasti dremelöi uuden Swatchin auki ja haukkui sen huonoksi.

Tuosta artikkelista olikin keskustelua puolesta ja vastaan muuallakin kuin artikkelin kommenteissa. Jonkun muun mukaan tuon Swatcin olisi saanut siististi auki mattoveitsellä lasikkeen kehyksen saumasta ja koneiston siististi ulos ja ehkä myös takaisin asennettua.

Että pränikkä kello rikotaan testaamatta sitä kädessä muutama päivä tai viikko tuntuu kyllä vähän erikoiselta .

Swatch väittää että jousi täytyy tuossa kellossa vetää täyteen uutena ja vasta sen jälkeen alkavat tehtaan säädöt vaikuttaa ja käynnin pitäisi asettua tarkaksi muutamassa päivässä verrattuna siihen että nyt mittalaite näytti 20 sekunnin heittoa eri asennoissa.

https://watchguy.co.uk/review-a-trip-inside-the-swatch-sistem51-eta-c10111/

Crystron

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
22
Juu, tuon avauksen olisi -ehkä- voinut hoitaa todellakin siistimminkin. Muuten sitten olen kyllä ko. herran kanssa samoilla linjoilla tuosta tuotoksesta. Itse en ole niinkään huolissani tuosta käyntituloksesta, parinkymmenen sekunnin delta noinkin halvassa kellossa on minusta aikalailla hyväksyttävää, vaikka kaukana loistavasta. Muuten sitten tuossa nauhassa näkyvä sotkuisuus on kyllä melko huolestuttavaa, ja heilahduskulma on myös melkoisen kehnoa joka asennossa. Tiedä sitten Christianilla täysin oikea kytketty kulma käytössä, mutta eipä se muutaman asteen virhe suurta eroa tuohon tekisi.

Muuten sitten on kyllä aika surkea esitys sveitsiläiseksi automaatiksi, mutten nyt ehkä avaudu siitä sen enempää, tuosta artikkelista on tosiaan kirjoitettu riittämiin. Jottei mene tämä tyystin negatiiviseksi, ja vielä OoTeeksi, niin itse pidän tuota Watchguyn toimintaa suuressa arvossa. Asiallisesti kirjoitettua tekstiä hyvillä kuvilla, ja tietotaito tuntuu olevan kaverilla kohdillaan. Ja itse ainakin tykkään että kirjoitellaan näistä alan uutuuksista ja yleisistä toimintatavoista välillä vähän kriittisempäänkin sävyyn.

Tykkäyksiä
3
^ Rolex-vanhukseni kunnostukseen liittyvään asiakaspalveluun olen enemmän kuin tyytyväinen. Parempaa ei oikeen vois olla, tarkemmin ajatellen.

Valokuvaajana voin sanoa, että olisipa kameran, dronen, salamoiden ym. huolto ja kommunikaatio yhtä sujuvaa

Tykkäyksiä
3
Kun alkuperäisasioista päästiin juttuun, niin minkähänlaisia on Rolexeissa olleet nahkarannekkeet 1970-luvun alussa? Helisevä rosteriranneke mulla onkin, mutta se ei ihan houkuttele, kun en ajatellut naisia naurattaa tuon kellon kanssa..

ABP Paris myy sikahienoja rannekkeita. Sikakalliita, mutta elämä on:

Crystron

Uusi jäsen
Tykkäyksiä
22
Rolexin vintageranteisiin en ole törmännyt, mutta parin muun laatumerkin (Omega, Universal geneve, Zenith) näkemäni tuon ajan alkuperäiset nahkarannekkeet ovat kaikki olleet -nykyäjan mittapuulla- melkoisia "liruja". Loppelalla kuva muutamasta:

https://kellohuoltoloppela.com/VintageRanneke.html

Googlella löytyi jotain rolleakin, tiedä sitten miltä ajalta:

https://www.chrono-shop.net/en/3973...-new-17mm-x-14mm-with-gold-filled-buckle.html

Jotain nahkaista, simppeliä, suht. ohutta ja neutraalin väristä. Eiköhän siihen sovi vaikka mikä.

Tykkäyksiä
3
RolexOyster.jpg

Uusi ranneke ja ranteeseen!

Yksi moite huollosta löytyi; genuiinijousella veto kestäisi 58 h., tarvikejousella 48 h. Toisaalta ennen huoltoa kesti veto hiukkasen päälle päivän..

Kellouutiset

Foorumin tilastot

Keskustelut
7 825
Jäsenet
4 635
Uusin jäsen
Pentzo
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet