Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Ennen tätä Defy Skylinea on tullut erilaisia variaatioita Defystä. Sinitauluista Classicia, Skeletonia... miten näette konkreettiset erot Defy Skeleton Ceramicin ja Defy Skeleton Carbonin välillä? Carbon-versioissa hinta on kalliimpi ja etenkin hiilikuiturannekeella varustettu versio tuntui erityisen hinnakkaalta. Tuoko tuo materiaali niin ison edun, että kannattaa maksaa lisää?

https://www.hodinkee.com/articles/zenith-defy-classic-ceramic-hands-on

https://revolutionwatch.com/introducing-the-zenith-defy-classic-carbon/
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
396
Molemmat materiaalit ovat kevyitä ja keveys korostuu varsinkin jos kello on iso. Kummassakin aika maltillinen koko 41mm ja ohuitakin ovat, mutta se johtunee koneistosta ja alhaisesta vedenpitävyydestä. Korjatkaa, jos tarvetta, mutta Zenith on ainoa valmistaja, jolla on myös ranneke hiilikuitua. Ei liene kovin helppoa valmistaa tuollainen. Epäilen, että hinnassa maksetaan osittain suunnittelusta ja tuotekehityksestä.

Muillakin valmistajilla on hiilikuitukelloja ja yleensä ne on hinnaston yläpäässä. Hiilikuitu kellomateriaalina on melko uusi ja vähän käytetty. Jostain syystä se ei ole yleistynyt. Johtuuko se siitä, että se mielletään muoviin. Ainakin ulkonäön perusteella sellaisen mielikuvan voi saada. Sellainen taidonnäyte hiilikuituinen kello kuitenkin on, että varmasti saa hyvän kellokeskustelun muiden harrastajien kanssa. Toisella ei välttämättä ole vastaavaa.

Minulla on ollut päivittäisessä käytössä n. 45mm keraaminen Omega PO ja pitää sanoa, ettei aiemmin ole ollut mukavampaa kelloa ranteessa. Keveys, naarmuuntumattomuus ja hyvä istuvuus, siinä tärkeimmät. Huono puoli iskunkestävyys, keraamista ei kannata tiputtaa lattialle, ainakaan laatoitukselle. Hiilikuitu sen sijaan kestää myös sen.
 
Viimeksi muokattu:

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Nämä muut mallit ovat sitten mielenkiintoisempia. Huonosti Zenithin historiaa tuntevana. Olisikos kuitenkin mahdollista, että käynyt niin kuin tuolle mainitsemalleni Alpine Eaglelle kilpailijalla? "Ei tämä ole Royal Oak - kopio, perustuu ihan meidän St. Moritz malliin." Sanottiin julkaisussa. Sitten istutaan porukalla hiljaa pöydän ääressä siitä mihin se Moritz alkujaan perustui ;)
Ja jos lähdetään oikein kaivelemaan historiaa niin voidaan ilmeisesti sanoa, että ei se Royal Oakkaan ollut ihan ensimmäinen tuon designin omaava kello. Ennen sitä Genta suunnitteli ilmeisesti Rolexille vastaantyyppisen kellon, ref. 5100.
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Molemmat materiaalit ovat kevyitä ja keveys korostuu varsinkin jos kello on iso. Kummassakin aika maltillinen koko 41mm ja ohuitakin ovat, mutta se johtunee koneistosta ja alhaisesta vedenpitävyydestä. Korjatkaa, jos tarvetta, mutta Zenith on ainoa valmistaja, jolla on myös ranneke hiilikuitua. Ei liene kovin helppoa valmistaa tuollainen. Epäilen, että hinnassa maksetaan osittain suunnittelusta ja tuotekehityksestä.

Muillakin valmistajilla on hiilikuitukelloja ja yleensä ne on hinnaston yläpäässä. Hiilikuitu kellomateriaalina on melko uusi ja vähän käytetty. Jostain syystä se ei ole yleistynyt. Johtuuko se siitä, että se mielletään muoviin. Ainakin ulkonäön perusteella sellaisen mielikuvan voi saada. Sellainen taidonnäyte hiilikuituinen kello kuitenkin on, että varmasti saa hyvän kellokeskustelun muiden harrastajien kanssa. Toisella ei välttämättä ole vastaavaa.

Minulla on ollut päivittäisessä käytössä n. 45mm keraaminen Omega PO ja pitää sanoa, ettei aiemmin ole ollut mukavampaa kelloa ranteessa. Keveys, naarmuuntumattomuus ja hyvä istuvuus, siinä tärkeimmät. Huono puoli iskunkestävyys, keraamista ei kannata tiputtaa lattialle, ainakaan laatoitukselle. Hiilikuitu sen sijaan kestää myös sen.
Eli keraaminen kestää deskdivingia ja pikkukolhuja oikein hyvin... mutta jos oikein isosti kolisee, niin menee rikki?
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
396
Eli keraaminen kestää deskdivingia ja pikkukolhuja oikein hyvin... mutta jos oikein isosti kolisee, niin menee rikki?
Sellainen käsitys minulla on. Joskus ammattimyyjillä on ollut myynnissä kelloja esim. Paneraita, joihin on vaihdettu kuori. Tämä on kerrottu ilmoituksessa.
 

macn0ble

Uusi jäsen
Liittynyt
11.11.2015
Viestit
29
Pukukelloa tekeevi mieli ja Zenithin Elite ja Captain mallisto kiinnostaa. Minkäslaisia kokemuksia porukalla on? Aftern market kellojen kohdalla myös huolloista.
 

Qristian

Jäsen
Liittynyt
12.4.2013
Viestit
236
Pukukelloa tekeevi mieli ja Zenithin Elite ja Captain mallisto kiinnostaa. Minkäslaisia kokemuksia porukalla on? Aftern market kellojen kohdalla myös huolloista.
Ei ole kokemusta mutta Helsingin pohjoisespalla Laatukoru-liikeen ikkunassa oli eilen mielestäni jotain Zenithin pukukelloja (taisi olla Eliteä) ja sitten Corumin kelloja 50 prossan alessa.
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Ei ole kokemusta mutta Helsingin pohjoisespalla Laatukoru-liikeen ikkunassa oli eilen mielestäni jotain Zenithin pukukelloja (taisi olla Eliteä) ja sitten Corumin kelloja 50 prossan alessa.
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Kumpi sinitauluinen vie mielestänne voiton? Uudempi vai vanhempi? Titaaninen vai metallinen? Kyseessä siis mietintä: Zenith Defy Classic (sinitaulu) vai Zenith Defy Skyline (sinitaulu)?

OIP.fPLz5GSPQbbur_g2PA8kugHaHa
7102O06J6rL._AC_UY741_.jpg
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Mielestäni vanhassa vara parempi. Pelkästään jo sen takia, että El Primeron käyttämisessä tällaisessa kellossa on vähintäänkin outoa. 10 sekunnissa rundinsa kiertävä sekkari on oikeastaan täysin turha. No, näkeehän siitä, että kello toimii. Vanhemman mallin Elite-koneisto on just mainio tällaiseen kelloon. Lisäksi kun Classic irtoaa selkeesti halvemmalla niin mulle tää ois selvä valinta: Classic.
 
Viimeksi muokattu:

Veli-Matti

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2017
Viestit
14
katso liitettä 17179

Mä olen rakastunut! En ole koskaan välittänyt kronoista, en edes daytonasta johon tätä halutaan verrata niin kovasti. Mutta tämä kolahtaa todella kovaa.

Meikäläisillä foorumeilla ei ole hirveästi keskustelua herättänyt, mutta maailmalla melkoista kuohuntaa. Lähinnä yhdennäköisyydestä daytonan kanssa.
Ensi silmäys voi ehkä tämän tehdäkkin (minulle ei tehnyt), mutta tarkemmalla tarkastelulla huomaa, ettei juuri mikään yksityiskohta ole sama ja ne mitkä ovat, kuten viisarit, ovat olleet Zenithillä käytössä jo pitkään.

Minkälaisia ajatuksia tämä foorumilaisissa herättää?

Edit: Unohtui laittaa, että tässähän on Zenithin uusi iteraatio el primerosta ja kuten bezelistä huomaa tällä on mahdollista mitata sekunnin kymmenyksen tarkkuudella. Viisari kiertää taulua melkoisella haipakalla, eli kerran joka 10 sek.
Moikka. Minulla on samalla koneistolla oleva chronomaster. Jostakin? olen saanut ymmärtää ettei tuota "chronoa" elikkäs ajanottoa ole hyvä pitää jatkuvasti päällä. Mitä arvon raati on asiasta mieltä? ( cal. 03.2040.400) Muuten se ja sama mutta saisipa lisää liikkuvaa kellotauluun. Sama kysymys koskien 03.2410.4010 koneistoa.
 

Veli-Matti

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2017
Viestit
14
Höö.
Vastaan itse itselleni seuraavaa:
Ei kannata koneiston jokaista ratasta sekä muita osia jatkuvasti kuluttaa jollei halua käyttää kelloa jatkuvasti huollossa/korjattavana.
Mukavaa uuttavuotta.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 604
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös