Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
874
Ylähyllyn merkkien tarjonta on keskittynyt viime vuosina kovalla kädellä.

Syitä voidaan pohtia, koska eihän merkit niitä suoraan sano, mutta itse olen saanut koottua itselleni tällaisen listan:

  • Myymälän taso (retail on tänä päivänä enemmänkin kiinteistönkehitystä)
  • Verrokkimerkit
  • Kurantti varasto
  • Markkina-alueen koko (Suomi on kuin keskikokoinen sveitsiläiskaupunki)
  • Markkinoinnin taso (liittyy myymälän tasoon ja sitten jälleenmyyjän oman brändin esilläoloon)
  • Myyntidata (melkein kaikki merkit ovat jollain tavalla jossain groupissa, jossa ihan takuulla data liikkuu merkkien välillä)
Tänä päivänä vaatimukset myymälöiden sijainnille, ilmeelle, henkilökunnan osaamiselle ja jopa pukeutumiselle ovat korkealla. Myymälöitä pitää rempata koko ajan ja brändit haluavat entistä enemmän vaikuttaa siihen, sekä entistä useampi merkki haluaa omat kalusteet ja jopa shop-in-shopin. Tämä vaatii rahaa ja vaivaa, koska ei se ilmaista ole.

Merkit ovat myös entistä tarkempia siitä, millaisten merkkien kanssa he myymälässä ovat. Joillakin merkeillä on sellainen tahtotila, että eivät ehkä halua olla samassa myymälässä jonkin toisen merkin kanssa. Tämä tuli väkisin mieleen, kun Bucherer muutamia vuosia sitten pisti Omegan pihalle, koska heillä oli jo Rolex. Sitten Rolex osti Buchererin. Ehkä sattumaa, ehkä ei.

Toinen asia on ajanmukainen varasto. Merkit haluavat, että myynnissä esillä ovat uusimmat kellot riittävällä variaatiolla, eli esim. jos haluat sinulla olevan Speedyä, pitää sinulla olla riittävä määrä sitä vähemmän liikkuvaa mallistoa. Sama koskee ihan muitakin merkkejä, kuten vaikkapa Swatch Groupin keski- ja alahyllyä. Jos et investoi varastoon, joka edustaa suuressa määrin merkin nykyolemusta, olet luiskassa.

Markkina-alueelle emme voi mitään, se on mitä on. Koska merkkien globaali kysyntä kasvaa jossain toisaalla, niin tuotannon säilyessä samalla tasolla sitä tuotetta ohjataan kasvumarkkinoille, joissa ei tarvitse kelloa myydä niin kovasti hinnalla, koska kova kysyntä pitää osaltaan hintakuria.

Tästä pääsemmekin markkinoinnin tasoon, joka on meillä todella onnettomissa kantimissa. Markkinointi ja mainonta, molemmissa on muutamia tahoja, joiden taso näyttää ulospäin hyvältä. Keltaisella ja punaisella huutavat ALE-mainokset ovat juuri se, mitä merkit eivät halua. Sen sijaan pitäisi tehdä enemmän sitä hyvää ja laadukasta visuaalista markkinointia, jossa tuodaan esille paitsi merkkejä (siellä on useimmilla isot määrät erilaisia visuaaleja valmiina käytettäväksi, plus näille aikataulutettu kalenteri) myös itse jälleenmyyjän brändiä.

Kaikki edellä mainittu kulminoituu siihen, että käykö kauppa. Jos kauppa ei käy, jokin edellä olevista on takuulla (merkeillä on todella paljon dataa markkinakohtaisesti siitä, mikä myy missäkin päin) jäänyt hoitamatta kunnolla. Ja jos et ole tehnyt työtäsi kunnolla, se on brändeille merkki siitä, että sitoutumista voidaan epäillä.

Mitä enemmän olen alalla ollut omassa pienessä roolissani, sitä enemmän arvostan niitä jälleenmyyjiä, jotka jaksavat investoida ja uudistua, koska se on ainoa tapa pitää olemassa olevista merkeistä kiinni - eikä sekään välttämättä riitä, jos merkki päättää omaksi minimistandardiksi vaikka kymmenen miljoonan ihmisen väkiluvun per markkina-alue.

Rolex on siinä mielessä hyvä esimerkki maamme kelloliikkeille, että toimimalla kuin he olisivat Rolexin jälleenmyyjä asettaisi se laadun mittarit riittävän korkealle. Tällä tavalla yritys kehittyy ja voi parhaassa tapauksessa saada uusia edustuksia (esimerkkinä vaikkapa Doxa tai Hamilton). Sillä jos näin ei toimi, niin kylmää kyytiä on luvassa, mutta toisaalta jos toimii viimeisen päälle, jotain parempaakin voi olla luvassa.

Sori pitkä teksti, mutta tulipahan nyt naputeltua. :-D
Pieni riski tässä kehityksessä olemassa, että käy kuten siinä vanhassa piiretyssä: hiljalleen ankka maalaa itsensä nurkkaan ;)

Liiketoiminnan jatkuvuuden ja riskienhallinnan kannalta tämä on melko vaarallista peliä: ei ole kaikki munat samassa korissa vaan kaikkien munat samassa korissa. Toisaalta on niin pieni markkina, että pahassa paikassa on helppo hylätä merkkien kokonaan. Koko maan kellot kun myisi yksittäisessä suuremmassa kaupungissa ilman ylimääräisiä kuluja.

Vaihtoehdoista lamaantuminen olisi myynnillisesti myös huomioitava seikka.

Markkinoinnista sen verran sanoa, että ainakin itselle suunnattu mainonta kasvanut melkoisesti. Ammattilehtiin ilmestynyt paremman pään kellomainoksia melkoisesti viime vuosina. Eli hyviä liikkuja tässä nyt tehty.

Mairan erinomaiselle listalle korostaisin tuota kiinteistön tasoa. Takavuosina törmäsin tapaukseen, jossa haaveissa tuoda "parempaa seppälää" harmaalle kansalle. Vaatimukset tilalle olivat aivan mahdottomat. Yksinkertaisesti ei kyseistä tilaa löytynyt vapaana. Todennäköisesti tilaa ei ylipäätään ollut edes olemassa tai mahdollista tai edes rakentaa. Listalla oli vaatimuksia, joissa ostoskeskukset kiellettiin ja vaadittiin uskomattomia detaileja kävelykaduista, fasaadin yksityiskohtiin ja ohikulkijamääriin. Tämän jälkeen itse sisäpuolelle olisi tullut vielä kovemmat speksit.

Tässä peltomarkettien maassa homma kaatui alkuun. Merkkejä kyllä ymmärrän täysin, en itsekkään kyllä lupaa antaisi peltomarketista "Ferraria" alkaa myymään. Toki tässä tapauksessa merkki taisi enemmänkin kuvitella olevansa Ferrari...
 
Viimeksi muokattu:

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 235
Ensi kuun Rolex-julkaisuista piti vielä sanomani: ne kaksi asiaa jota odotan kauhulla, ovat kokojen kasvattaminen josta jo mainitsinkin, ja toisena kyklooppien lisääminen. SD meni pilalle kun siihenkin tungettiin kyklooppi päivyrin päälle, ja odotankin seuraavaksi jotain tällaista:

side-jpg.14829997


Toisaalta oma ikänäköni alkaa olla sitä tasoa että on pitänyt jo vaihtaa pari kelloa pois liian täysien pikkutaulujen vuoksi. Ehkä jossain kohtaa muutan mieleni noiden pienten suurennuslasien vuoksi, mutta en vielä. Wildorfin huononäköisen vaimon syytä siis edelleen tämä.
 

blingmatic

Uusi jäsen
Liittynyt
11.8.2020
Viestit
24
Suurilla merkeillä on suuntaus karsia jälleenmyyntipaikkojen määrää ja sanella jäljellä olevien toimintaehtoja erinäisin rajoituksin, ehdoin. Yksinkertainen asia, myynti tehdään vaikeaksi. Tyhjiöllä on taipumus täyttyä ja ylihinnoittelun, myyntipisteiden karsimisella nimenomaan tehdään tuota tyhjiötä. Valmistusmaan ollessa pikkuinen Sveitsi, ei kaikille riitä asiakkaita pelkässä keskiEuroopassa. Aikoinaan IWC:n ja monen muun kelloja sai tilattua ihan pikkuliikkeistä: homma toimi. Ajat ovat toiset mutta sykleissä näyttävät asiat menevän. Nykyään valmistajat liittävät tuotteen myyntiin asioita jotka pelkästään imagoon, kosmetiikkaan liittyviä: ei tuote muutu paremmaksi vaikka minkälaisesta palatsista sitä kauppaisi. Olkoon esimerkkinä Oris: asiallinen tuote jolla vielä jälleenmyyjiäkin useammassa kaupungissa. Vastaavasti Longines joka katoaa hiljalleen näkyvistä omistajiensa päätösten seurauksena. Tietysti nämä lasketaan ammatikseen toimivien joukossa erilaisella matematiikalla.
 

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 235
Ja nepä ne olivat. DSSD täyskultaisena vaatii bodattua rannetta, ja taitaa sen ostajakunta löytyä muualta kuin syvänmerensukeltajien parista. GMT Master II musta-harmaana on kovin lähellä täysmustaa, eikä huono idea pieneksi variaatioksi.
 

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
874
Ja nepä ne olivat. DSSD täyskultaisena vaatii bodattua rannetta, ja taitaa sen ostajakunta löytyä muualta kuin syvänmerensukeltajien parista.
Pääsee pohjaan joutuin kun painoa ranteessa kunnolla ;)
 
Viimeksi muokattu:

Qristian

Jäsen
Liittynyt
12.4.2013
Viestit
237
Ilmeisesti DSSD on tästä lähin pelkkä DS eli tekstiä on (onneksi) vähennetty taulusta Sea-Dwellerin verran. Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin Yacht-Master 2 on nyt historiaa eli tämä ottanee sen paikan monsterikellona sitten. Toi mustaharmaa GMT oli kyllä pliisu.
 

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 235
Kappas joo, "sea dweller" -rivi on pudonnut DS:n taulusta jossain välissä. Ilman että ref muuttui ilmeisesti? Muistan että jossain kohtaa deepsea-teksti olisi siirretty yläreunaan ja nyt sitten SD poistunut ja DS takaisin alhaalla. Ja kuka vielä väittää että Rolex ei uudistaisi kellojaan usein...

Ja kyllä, YM2 näköjään putosi pois listalta. Yllättävän pitkään se myynnissä olikin sellaiseksi hieman kummajaiseksi, bezel-säätöisten Rolexien testikappaleeksi... ei sillä että sky-dwellerin bezel-käyttö sen luontevampaa olisi, kun siinäkään ei visuaalisesti näe missä asennossa bezel sattuu kulloinkin olemaan.
 

Oyaoik

Uusi jäsen
Liittynyt
12.10.2021
Viestit
36
Itse tykästyin tuohon uuteen gmt:hen. Veikkaisin, että tuo ranteessa on pepsiin verrattuna pienempi todennäköisyys sille, että käsi hakataan irti lomamatkalla, joten siinä mielessä käy paremmin reissukellosta. Täytyypä tutkia, onko mitään mahdollisuuksia hankkia.
 

Harbal

Uusi jäsen
Liittynyt
28.9.2022
Viestit
12
Nyt on sitten uusi Explorer 224270 40 mm ranteessa. Vaikka ranteeni ei ole niitä kaikkein paksuimpia niin täytyy sanoa että kello istuu mukavasti eikä näytä liian suurelta ranteeseen. Kello on nätti kuin mikä ja tykkään todella tästä hillitymmästä muotokielestä verrattuna joihinkin pornahtaviin malleihin[1].

Asiointi liikkeessä kävi mukavasti, vaikka hetken saikin odottaa myyjää. Pelkkä haahuilu kellostandien edessä ei riittänyt ylittämään myyjän herätekynnystä, vaan vasta kun siirryin notkumaan Rolexin huoltotiskille myyjä saapui kyselemään asiaani.

Siitä sitten siirryttiin Rolex-nurkkaukseen, tuotiin kahvia ja kello tuotiin lopulta paikalle semi-juhlallisesti. Kello ranteeseen, yksi linkki pois ja onnentoivotusten saattelemana kotimatkalle. Ilman omia kysymyksiäni aiheen ympäriltä toimitus olisi ollut varsin nopea. Vaikka yksi linkki otettiin pois niin solki on silti keskellä rannetta. Hieno suoritus Rolexilta, sillä joissain muissa kelloissa olen törmännyt siihen että linkin poisto vie soljen hiukan pois keskeltä rannetta.

Mitä neuvoksi sitten uuden kellon ostajalle omien kokemusteni pohjalta? Ensinnäkin tarvitaan kärsivällisyyttä. Yllättäen kyllä omalla kohdallani kello saapui suhteellisen nopeasti, noin 15 kk:ssa. Lieneekö tilanne parantunut globaalisti. Toiseksi ostajan katumus iski jo menomatkalla kelloa noutamaan. Ostajan katumus on normaalia, ja se menee kyllä ohi ja kellosta pääsee nauttimaan. Kolmanneksi sanoisin että sekä varaus- että noutomatkaan kannattaa yhdistää muuta toimintaa ja ottaa se miniloman kannalta.

Soitto tuli noin kuukausi sitten ja yritin silloin puhua hinnasta. Tinkaamisyritykseni ei tuottanut mitään tulosta, vaan hinnat ovat kuulemma kiinteät eikä niihin voi vaikuttaa. Tämä on tavallaan ymmärrettävää, kalahan on jo koukussa ja jopa haavissakin. Tinkaamisesta ei tullut mitään senkään takia että lasku tuli sähköpostitse ja se piti suorittaa ennen noutoa.

[1] Pornahtavista malleista puheen ollen, mieli on alkanut kääntyä siihen suuntaan että joku kultarunkoinen, sinitauluinen ja "fluted" -kehällä varustettu datejust olisi kyllä aika makea. Tällaista komboa ei tosin taida saada. Mutta kyllä se pornahtavakin malli voi näyttää hyvältä :cool:
 

Oyaoik

Uusi jäsen
Liittynyt
12.10.2021
Viestit
36
Nyt on sitten uusi Explorer 224270 40 mm ranteessa. Vaikka ranteeni ei ole niitä kaikkein paksuimpia niin täytyy sanoa että kello istuu mukavasti eikä näytä liian suurelta ranteeseen. Kello on nätti kuin mikä ja tykkään todella tästä hillitymmästä muotokielestä verrattuna joihinkin pornahtaviin malleihin[1].

Asiointi liikkeessä kävi mukavasti, vaikka hetken saikin odottaa myyjää. Pelkkä haahuilu kellostandien edessä ei riittänyt ylittämään myyjän herätekynnystä, vaan vasta kun siirryin notkumaan Rolexin huoltotiskille myyjä saapui kyselemään asiaani.

Siitä sitten siirryttiin Rolex-nurkkaukseen, tuotiin kahvia ja kello tuotiin lopulta paikalle semi-juhlallisesti. Kello ranteeseen, yksi linkki pois ja onnentoivotusten saattelemana kotimatkalle. Ilman omia kysymyksiäni aiheen ympäriltä toimitus olisi ollut varsin nopea. Vaikka yksi linkki otettiin pois niin solki on silti keskellä rannetta. Hieno suoritus Rolexilta, sillä joissain muissa kelloissa olen törmännyt siihen että linkin poisto vie soljen hiukan pois keskeltä rannetta.

Mitä neuvoksi sitten uuden kellon ostajalle omien kokemusteni pohjalta? Ensinnäkin tarvitaan kärsivällisyyttä. Yllättäen kyllä omalla kohdallani kello saapui suhteellisen nopeasti, noin 15 kk:ssa. Lieneekö tilanne parantunut globaalisti. Toiseksi ostajan katumus iski jo menomatkalla kelloa noutamaan. Ostajan katumus on normaalia, ja se menee kyllä ohi ja kellosta pääsee nauttimaan. Kolmanneksi sanoisin että sekä varaus- että noutomatkaan kannattaa yhdistää muuta toimintaa ja ottaa se miniloman kannalta.

Soitto tuli noin kuukausi sitten ja yritin silloin puhua hinnasta. Tinkaamisyritykseni ei tuottanut mitään tulosta, vaan hinnat ovat kuulemma kiinteät eikä niihin voi vaikuttaa. Tämä on tavallaan ymmärrettävää, kalahan on jo koukussa ja jopa haavissakin. Tinkaamisesta ei tullut mitään senkään takia että lasku tuli sähköpostitse ja se piti suorittaa ennen noutoa.

[1] Pornahtavista malleista puheen ollen, mieli on alkanut kääntyä siihen suuntaan että joku kultarunkoinen, sinitauluinen ja "fluted" -kehällä varustettu datejust olisi kyllä aika makea. Tällaista komboa ei tosin taida saada. Mutta kyllä se pornahtavakin malli voi näyttää hyvältä :cool:

Onnittelut, hyvä valinta. Katumus/pelko lienee ihan psykofyysisestikin järkevä reaktio Rolexin hankintaan, kun tällainen perus perus teräsmallikin on listahinnaltaan jo yli 8000 €.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 693
Viestit
64 998
Jäsenet
7 009
Uusin jäsen
NikoH
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös