Automaatit kovassa käytössä.

Pölli

Uusi jäsen
Liittynyt
21.3.2020
Viestit
5
Käsittääkseni esim. Sinn kestää kovaakin kohtelua, mutta kuinka kestävät tärinää ja tärskyjä Sjöö Sandströmin tyylikkäät kellot?
Jos harrastuksiin kuuluu vaikkapa golf, pyöräily tai puiden hakkuu, pitääkö automaatti kello siirtää taskun puolelle turvaan?
 

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
874
Alkuun sanoa, että se tasku on usein vaarallisempi paikka kuin ranne. Aika hyvä fyysinen jousto ja tärinän vaimennin ihmisruumis on ;)

Fillaroidessa olen pitänyt ranteessa aika surutta mekaanisia kelloja aina vintagekelloihin saakka. Muuten ei kelloja tulisi pidettyä kuin kotosalla. Pallopeleistä kuullut tarinoita, joissa huoltoa saatu aikaistettua melko mukavasti kun toistuvat iskut rikkoneet koneistoa. Nämä tosin melko kovalla harrastekäytöllä: Eli siellä kentällä viihdytty monta päivää viikossa.

Tämä ei perustu mihinkään syvällisempään tietoon, mutta itse juuri noissa kirves ja lekahommissa vaihdan Casiota tai Vostokkia ranteeseen. Toinen esimerkki on raivaussaha ja vanha ruohonleikkuri. Molemmat vispaa sillä tasolla, että sormet ja ranteet tunnottomat parin tunnin työn jälkeen. Vostok ollut vähän "kanarianlintu" kokeilussa mitä kello voi kestää. Melko uskomatonta osumaa ottanut ja käy naarmutta tarkasti.

Nykyisellään Tudorin North Flaggia ja Aeronauttia ollut ranteessa hiihtäessä, lenkkeillessä ja muutenkin menossa. Vähän ollut itsellä asenne, että korjaillaan sitten huollossa mikäli siihen tulee tarvetta. Enemmän nauttii kellosta ranteessa kuin vitriinissä tai kassakaapissa. Enemmän harmittaa jonkun muun tekemät naarmut. Esimerkiksi huollossa tuli yhteen kelloon AR-pinnoitteeseen kunnon vekit.

Väärinymmärtäjille kommenttina, ettei tätä kannata lukea niin että kelloja tahallaan hajoittaisi. Järki aina käteen, mutta kyllä ne tavallista vaihdikkaampaa arkea kestämään on tehty.

Aina myös lyötyy se harrastajaporukka, jotka käy jokaisen naarmun sepällä kiillottamassa ja suojailee rannekkeen osia kontaktimuovilla. Ei kai tuossakaan mitään vikaa, hirveän stressin vaan tuolla saa aikaiseksi.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
313
Vesisuojattu automaatti kestää kyllä periaatteessa normi liikunnan/urheilun, lenkkelyn, pyöräilyn, tms. Toki jos kolareja sattuu, niin asia erikseen. Voimakas tärinä/iskut tekevät sitten hallaa, golf, halonhakkuu, lapiohommat, yms.

Itse sain äänirauta-Longinesin hajalle, kun ihan vaan unohdin että se oli ranteessa, ja menin hakkaamaan portaista jäätä rautapetkeleellä. Tämä toki äärimmäinen esimerkki omasta huolimattmuudesta/typeryydestä yhdistettynä herkäksi tunnettuun kellotyyppiin.
 

Kellopoika

Uusi jäsen
Liittynyt
14.1.2022
Viestit
31
Nykyaikaiset automaatit(esim diverit) ovat yllättävän kestäviä, mutta ei nekään ihan mahdottomia kestä. Vanhojen pukukellojen kanssa olisin varovainen, mm vesisuojauksen takia ja kaikissa ei ole "jousituksia" koneistossa. Valmistajat antavat ohjeissaan ymmärtää, että lähes kaikkea pitäisi välttää:D.

En itse käyttäisi automaattia tilanteissa missä voi olla paljon tärinää tai kovia iskuja. Näihin tilanteisiin on omat kellot jos sellaisen haluaa ostaa.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Itsellä ollut Omega Seamaster chrono automaatti yli 22 vuotta käytännössä 24/7 päivittäisessä normi käytössä ongelmitta. Tavallinen tehdastyö pulliainen olen,ei mitään extreme juttuja. Välillä kello ottaa kolhuja,auts...
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
179
Itsellä ollut Omega Seamaster chrono automaatti yli 22 vuotta käytännössä 24/7 päivittäisessä normi käytössä ongelmitta. Tavallinen tehdastyö pulliainen olen,ei mitään extreme juttuja. Välillä kello ottaa kolhuja,auts...
Näitä todella käytännöllisiä kokemuksia arvostan aina. Kertoo enemmän, kuin tuhat myyntipuhetta.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Kiitos kiitoksesta! Onhan peliä toki huollettu noin viiden,kuuden vuoden välein. Nuppiputki korjaus tehty,aikarengas vaihdettu kun pentele on sitä anodisoitua alumiinia. Ei kestä värejä lähtemättä kun niin paljon kemikaaleja käytetään. Rannekkeen tapit ja "laakerit" pari kertaa vaihdettu. Huvittavinta oli kun Omega lupaa rannekkeen kestolle 20 vuotta. Siinä vaiheessa claspi oli jo aika loppu( 19 vuoden jälkeen). Heikki Loppela joka on ollut luotto äijä ja sertifisoitu Omega huoltaja(ei mainos) tilasi uuden,hinta 700€. Vanhan rannekkeen palautus Swach Goupille alensi hinnan puoleen! Loppela sanoi että haluavat romut pois ns. Tori.fi osastolta kuljeksimasta. Eli uusi alkuperäinen Seamaster metalliranneke 300€! Minusta pilkkahinta koska se on paras ranneke mitä olen koskaan käyttänyt. Vanhan ranteen kanssa Omega painoi 200g ennen vaihtoa,vaihdon jälkeen 203g. Mitattu töitten tarkkuus vaaalla. Joten oli kulunut. Nyt ollut huoltamatta ilman täys huoltoa noin 5 vuotta. Käynti -5.3 sekuntia/ vrk. Ok minulle jos ajattelee jotain Metas ym juttuja. Kun vuorokaudessa on 84600 sekuntia niin käynnin tarkkuus heitto on 0,00613 prosenttia. Aika hyvin ikänestorille,7750. Onko myynnissä? Jäniksen vuosi elokuvan sanoin: Ei kaveria saa myydä. Aika pitkä tarina mutta koittakaa kestää.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Unohti sanoa että silloin vuonna 2000 kun vehkeen ostin niin iso kriteeri oli että ajanotto nuppeja voi painaa veden alla. Oli Omegan patentti vuodelta 1996 muistaakseni,ensimmainen. Ei ole tarvinnut katua,koskaan ei ole pettänyt.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Siis vuorokaudessa 86400 sekuntia... Ei juuri vaikuta lopputulokseen.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 693
Viestit
64 993
Jäsenet
7 009
Uusin jäsen
NikoH
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös