Edullisemmat vaihtoehdot Tank-tyyppisille suorakaidekelloille

Liittynyt
13.11.2020
Viestit
147
Pidän kovasti suorakaidekellojen klassikoista Cartierin Tankista ja JLC:n Reversosta, mutta olen melko varma, etten ikipäivänä raaski laittaa niihin niin paljon rahaa kiinni, että ne omistukseeni päätyisivät. Silläkin uhalla, että halvemmat vaihtoehdot ovat lähinnä kiertotie ja lisäkustannus matkalla siihen, mitä oikeasti haluaa, olen vähän keräillyt mahdollisia budjettivaihtoehtoja. Tämä on itselläni pikemminkin sellainen muhimassa oleva hankinta eli ostohousut ovat vielä kaapissa.

En ole oikein löytänyt sellaista vajaan tonnin vaihtoehtoa, mikä ehkä olisi itselleni realistinen. Vintage-vaihtoehdot ovat vähän siinä ja siinä, koska vaihtolasin löytäminen on luultavasti mahdotonta, jos lasirikko käy.

Alla on muutamia ehdokkaita.

Baume & Mercier: Hampton 10522 (hinta noin 2400€)
1674487716629.png


Longines Dolcevita, hinta 1770€ (myös muita tauluvaihtoehtoja).
1674487849198.png


Oris Rectangular, hinta 1900€
1674487913827.png

Sitten on aika iso hintapudotus:

Lip Churchill (499€) Seikon tytäryhtiön (Time Module) koneistolla. En tiedä, onko tämä uhka vai mahdollisuus.
1674488174785.png
Jännä muuten, että kaikki löytämäni mekaaniset ehdokkaat tuntuvat olevan automaattikoneistolla. Vedettävä tuntuisi loogisemmalta vaihtoehdolta tuohon menneen maailman designiin. En muuten oikein osaa päättää, mitä ajattelen kvartsikoneistosta tällaisessa kellossa. Alla on kuitenkin vielä kuriositeettina Varion kvartsiversio kaksipuoleisella taululla (mallin nimi Versa, loppunmyyty tällä hetkellä, noin 400€):

1674489104901.png

edit. kieliseikkoja
 
Viimeksi muokattu:
Olet saman kysymyksen äärellä kuin itse.

Todella hyvä lista tässä.

Toinen kulma mitä pohtinut on vintage tankit. Saa joka hintaryhmässä valita. Itseä harmittaa universal Geneven tankki alle kolmensadan, jonka jätin muistaakseni jonkin turhan muun kuluerän vuoksi ostamatta.

Anna muuten armo Cartierin kvartsille. Noita saa tuohon budjettiisi.
 
Muistelinkin, että joskus oli tuosta Oriksesta puhetta.

Pitää pitää kvartsi-Cartier mietinnässä. Kaksiviisarisena kvartsi ei ehkä häiritsisi.

Kalevan kellon sivuilta olen välillä katsellut juuri yhtä Universal Geneveä (https://kalevankello.fi/tuote/universal-010-geneve-vuodelta-1962/). Tosin se on dubleekuorilla ja vähän turhan neliömäinen siihen verrattuna, mitä minulla on mielessä.
 
Cartierin hinnat alkaen -kvartsimallit ovat tosiaan hämmästyttävän edullisia, silloin toki pitää tyytyä kooltaan hieman pienempiin mutta samalla klassisempiin kokoihin: aikoinaan miesten, nyt unisex-mallistoa joita jotkut kauppiaat myyvät jopa naisten malleina.

Sekä Longines että Oris ovat uskottavia vaihtoehtoja ja kummankin nykytarjonta on tyylikkäitä.

Muista edullisista voisi mainita Frederique Constant Classics Carrée, Raymond Weil Toccata, ja myös Tissotilla oli jotain tuon kaltaista kaupan vielä ainakin muutama vuosi sitten.

Käytetyissä jopa Rolex Cellini -kelloja on näkynyt aika ajoin kaupan yllättävän halpaan hintaan. Malleista ks https://www.bobswatches.com/rolex-blog/buying-guides/rectangular-rolex-watches.html

Ja joo, minullakin tulee välillä fiilis että jotain tuon kaltaista pitäisi taas hankkia. Minulla on ollut Tank, ja pari Reversoa, mutta ei niitä ole tullut kuitenkaan käytettyä niin että olisi malttanut säästää. Tuossa Tank-mallistossa ongelma oli ja on että automaattimalli jonka ostin oli kuitenkin liian iso (tyylisekseen) ja pienemmät sitten kvartseja joita en tuolloin halunnut. Tosin nyt Must-sarjassa kvartsikellossa ei ole sekuntiviisaria ja pariston kesto 8 vuotta, joten...
No, mietin ja odotan mitä eteen tulee. Ehkä taas jossain välissä.
 
Cartierin hinnat alkaen -kvartsimallit ovat tosiaan hämmästyttävän edullisia, silloin toki pitää tyytyä kooltaan hieman pienempiin mutta samalla klassisempiin kokoihin: aikoinaan miesten, nyt unisex-mallistoa joita jotkut kauppiaat myyvät jopa naisten malleina.

Sekä Longines että Oris ovat uskottavia vaihtoehtoja ja kummankin nykytarjonta on tyylikkäitä.

Muista edullisista voisi mainita Frederique Constant Classics Carrée, Raymond Weil Toccata, ja myös Tissotilla oli jotain tuon kaltaista kaupan vielä ainakin muutama vuosi sitten.

Käytetyissä jopa Rolex Cellini -kelloja on näkynyt aika ajoin kaupan yllättävän halpaan hintaan. Malleista ks https://www.bobswatches.com/rolex-blog/buying-guides/rectangular-rolex-watches.html

Ja joo, minullakin tulee välillä fiilis että jotain tuon kaltaista pitäisi taas hankkia. Minulla on ollut Tank, ja pari Reversoa, mutta ei niitä ole tullut kuitenkaan käytettyä niin että olisi malttanut säästää. Tuossa Tank-mallistossa ongelma oli ja on että automaattimalli jonka ostin oli kuitenkin liian iso (tyylisekseen) ja pienemmät sitten kvartseja joita en tuolloin halunnut. Tosin nyt Must-sarjassa kvartsikellossa ei ole sekuntiviisaria ja pariston kesto 8 vuotta, joten...
No, mietin ja odotan mitä eteen tulee. Ehkä taas jossain välissä.
Tuota Mustia kävin kanssa kokeilemassa. Nuo mekaaniset melko kookkaita, jopa omaan suureen kouraan.

Mikäli mustin testaa kannattaa samalla vilkaista toinen patterimalli, eli Cartierin Santos Dumont. Tuossa kanssa jotain outoa taikaa ranteessa.
 
Cartierin hinnat alkaen -kvartsimallit ovat tosiaan hämmästyttävän edullisia, silloin toki pitää tyytyä kooltaan hieman pienempiin mutta samalla klassisempiin kokoihin: aikoinaan miesten, nyt unisex-mallistoa joita jotkut kauppiaat myyvät jopa naisten malleina.

Sekä Longines että Oris ovat uskottavia vaihtoehtoja ja kummankin nykytarjonta on tyylikkäitä.

Muista edullisista voisi mainita Frederique Constant Classics Carrée, Raymond Weil Toccata, ja myös Tissotilla oli jotain tuon kaltaista kaupan vielä ainakin muutama vuosi sitten.

Käytetyissä jopa Rolex Cellini -kelloja on näkynyt aika ajoin kaupan yllättävän halpaan hintaan. Malleista ks https://www.bobswatches.com/rolex-blog/buying-guides/rectangular-rolex-watches.html

Ja joo, minullakin tulee välillä fiilis että jotain tuon kaltaista pitäisi taas hankkia. Minulla on ollut Tank, ja pari Reversoa, mutta ei niitä ole tullut kuitenkaan käytettyä niin että olisi malttanut säästää. Tuossa Tank-mallistossa ongelma oli ja on että automaattimalli jonka ostin oli kuitenkin liian iso (tyylisekseen) ja pienemmät sitten kvartseja joita en tuolloin halunnut. Tosin nyt Must-sarjassa kvartsikellossa ei ole sekuntiviisaria ja pariston kesto 8 vuotta, joten...
No, mietin ja odotan mitä eteen tulee. Ehkä taas jossain välissä.

Kiitos vinkeistä. Mä en tosin löydä ainakaan Cartierin sivuilta yhtäkään Tankia alle 3000€. Olenko vain puusilmä?

Tuo Frederic Constant (1040€) ei ollut pöllömpi. Se taitaa tosin olla isompi kuin nuo muut. Laitan tähän kuvan, niin kaikkien kiinnostuneiden ei tarvi käydä etsimässä, miltä se näyttää:

1674575534872.webp


RW:n Toccata on kvartsikoneistolla. Tämä siis toteamuksena, ei kritiikkinä. Tissot'lla taisi olla ainakin se hillittömän pitkä ja kaareva Banana-malli ja sitten tonneau-kuorinen Porto.
 
Ai niin, vielä Hamiltonilta löytyy noin tonnin hintaluokassa Boulton-niminen malli, jonka olin unohtanut:

1674576230334.webp
 
Kiitos vinkeistä. Mä en tosin löydä ainakaan Cartierin sivuilta yhtäkään Tankia alle 3000€. Olenko vain puusilmä?

Tuo Frederic Constant (1040€) ei ollut pöllömpi. Se taitaa tosin olla isompi kuin nuo muut. Laitan tähän kuvan, niin kaikkien kiinnostuneiden ei tarvi käydä etsimässä, miltä se näyttää:

katso liitettä 24022


RW:n Toccata on kvartsikoneistolla. Tämä siis toteamuksena, ei kritiikkinä. Tissot'lla taisi olla ainakin se hillittömän pitkä ja kaareva Banana-malli ja sitten tonneau-kuorinen Porto.
Cartier näköjään ottanut Rolexista mallia hinnoittelussa. Näyttää esimerkiksi siitä kun kävin Santos mediumin rannettamassa nousseen hinta 6200€ -> 7450€ Eli vielä vuosi sitten olisit saanut tuon kvartsin budjettiisi... Ihan oikein olet katsonut. Mennyt vain ohi, itseltä nuo korotukset.

Heittämälle alle kolme oli ja saatavuus nopeaa vielä viime kevät talvella.

Ei ole kivaa enää, hinnoittelu kelloissa ei...

Edit. Kyllä tässä pakostakin alkaa olla kutina, että olisikohan se kellokokoelma nyt lukittu. Vähän katoaa maku hommasta näillä hinnoilla. Alkaa tuolla rahalla saada muissa harrastuksissa paremmin vastinetta investoinnille.

Edit 2. Villikortti ehdotuksena nakkaan Chopardin kellot. Tuollakin useampaa tankki varianttia. Viimeksi kun katsoin noita sai pariin tonniin valita. Varmaan hinta sitten nyt sen neljä ;) Noissa vaan haaste kun sen verran mikrosarjaa tehneet, että tarjontaa yksittäisistä malleista harvakseltaan. Tuo varmasti olis laadullisesti Cartieriä. Helpoiten löytää mallit kun lähtee selaamaan chronoa laajalla valikoimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen myös tuon muotoisten kellojen ystävä ja yksi jota kannattaa katsella on Corumin Tabogan mallisto. Löytyy automaattia ja quartzia.
 
Jos vintage, niin esim. Eternaa löytyy Kalevan Kellosta kvartsia ja automaattia alle tonnilla. Eternaan voi olla jotain toivoa saada osiakin Watch Servicen kautta.

Eterna-188-1024x765-1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Cartier näköjään ottanut Rolexista mallia hinnoittelussa. Näyttää esimerkiksi siitä kun kävin Santos mediumin rannettamassa nousseen hinta 6200€ -> 7450€ Eli vielä vuosi sitten olisit saanut tuon kvartsin budjettiisi... Ihan oikein olet katsonut. Mennyt vain ohi, itseltä nuo korotukset.

Cartierissa on kuitenkin ilmeisesti edelleen myös Lindroosilla mahdollisuus saada listahinnasta se 15% tai enemmän pois. Sen voi laskea tuohon mukaan. Lisäksi jostain syystä esim se uusin ja edullisin Must-kokoelma (Solarbeat) puuttuu kokonaan Cartierin Suomisivuilta, mistä johtuukaan. Siinä ovh-hinnatkin ovat jo alle sen 3k rajan hinnankorotusten jälkeenkin.

Edit, tätä tarkoitin. Large-malli: https://www.cartier.com/en-gb/tank-must-watch_cod20346390236386481.html
 
Hamiltonilla on myös American Classic Timeless -mallistossa neliskulmainen Boulton. Niitä on ainakin kahden tyyppisiä: pienellä sekuntiviisarilla tai isolla. Koneisto joko mekaaninen tai kvartsi,
 

Liitteet

  • Hamilton Boulton iso sekkari.webp
    Hamilton Boulton iso sekkari.webp
    114,4 KB · Katsottu: 23
  • Hamilton Boulton pikkusekkari.webp
    Hamilton Boulton pikkusekkari.webp
    387,2 KB · Katsottu: 22
Cartierissa on kuitenkin ilmeisesti edelleen myös Lindroosilla mahdollisuus saada listahinnasta se 15% tai enemmän pois. Sen voi laskea tuohon mukaan. Lisäksi jostain syystä esim se uusin ja edullisin Must-kokoelma (Solarbeat) puuttuu kokonaan Cartierin Suomisivuilta, mistä johtuukaan. Siinä ovh-hinnatkin ovat jo alle sen 3k rajan hinnankorotusten jälkeenkin.

Edit, tätä tarkoitin. Large-malli: https://www.cartier.com/en-gb/tank-must-watch_cod20346390236386481.html
Solarbeatissa oli jokin saatavuus kuvio. Menee käytettynä preemiolla.

Kysyin itse tuon ostamista niin myyjä sanoi, ettei tiedä saavatko lisää. Noita tieten tuli alkuun ja sitten ne katosivat. Olisikohan tuon "hauku oma kellos" - ketjun teema hiipinyt ranskanmaalle. Itselle kyseinen ainakin paperilla melko täydellinen pukukello.

Tämä tieto tosin kohta vuoden takaa. Tuolloin ei siis päässyt edes listalle kyseisessä. Niin epävarma oli tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Edox on myös tarjonnut jossain välissä neliötä ja tankkia. Ei vain taida tämän hetkisestä mallistosta löytyä, joten 2nd hand linjalle pitäisi mennä.

35d03e9e-2105-11e6-96cb-644b88b5b723_edit_357961681981837.webp
 
Edox on myös tarjonnut jossain välissä neliötä ja tankkia. Ei vain taida tämän hetkisestä mallistosta löytyä, joten 2nd hand linjalle pitäisi mennä.

katso liitettä 24034
Nätti tekstuuri taulussa.

Tässä ketjussa alkaa olla ihan kivasti vaihtoehtoja. Lisään vielä yhden Kalevan kellon valikoimasta:

1674747814085.webp

Tuossa on vähän Cartierin Santos-mallin industrial-henkeä noissa ruuveissa/niiteissä.
 
Yksi Boulton näkyy olevan myyntipalstalla myynnissä. Harkitsin tuota itsekin, mutta kun kävin kelloliikkeessä kokeilemassa eri kokoisia kelloja, niin pakko valitettavasti todeta, että Boulton taitaa olla omaan laihaan ranteeseen liian iso.
Boultonia yhdessä vaiheessa kun haaveilin, niin noita saa chrono24:ssä välistä aika edukkaasti uutenakin. Käytettynä myös tarjolla sovukkaasti.

Edit. Tuossa melkein kvartsi voisi olla klassisempi mitoiltaan.

Hamiltonilla harmi kun ei kotimaassa myyntiä. Muutama varma klassikkomalli, joita varmaan kohtuudella menisi.
 
Viimeksi muokattu:
1676810621050.png
1676810636391.png
1676810656242.png
1676810683562.png
1676810708919.png
Tällaisella koodilla löytyy maailmalta myyynnistä: MTP-B205M-7E

Täyttä peltiä koppa. Särmemmän näköinen oikeissa, kuin mainoskuvissa.
 
Viimeksi muokattu:

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Viestit
69 128
Jäsenet
7 630
Uusin jäsen
masavain
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös