Eka automaatti Longines vai Oris?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kontti A
  • Aloitettu Aloitettu

Kontti A

Uusi jäsen
Ensimmäinen arvokkaampi ja automaattikello kuumottaa. Lopullisina vaihtoehtoina Longines Hydroqonquest sininen/teräs 41mm ( L3.742.4.96.6) tai Oris Aquis Diving sininen/teräs 39,5mm (01 733 7732 4135-07 8 21 05PEB). Oris miellyttää enemmän silmää ja pienempi koko tuntuu luontevammalta. Ainoa mikä mietityttää on Oriksen melkein tuplahinta lonkkuun verrattuna. Mitä kellotietäjät mieltä onko Oriksessa katetta isolle hintaerolle? Perusteluita kiitos?

Laadukkaita kelloja varmasti molemmat. Itse, ehkä vähän tarpeettomastikin, tulee aina keskityttyä koneistoihin, ja Longinesin eta 2892 -pohjainen cal. L888 kivan pitkällä käyntivaralla kyllä päihittää omissa kirjoissa aika isolla marginaalilla Oriksen Sellitan.

Itse arvostan Longinesia valmistajana todella korkealle, ja hinnatkin ovat moneen muuhun verrattuna ihan kilpailukykyisiä.

Loppujenlopuksi valinta noiden kahden välillä on kuitenkin ihan vaan kiinni siitä, kumpi nyt vaan viehättää enemmän. Multa ääni Lonkulle, mutta todella hankala Oriksellakaan on kai metsään mennä.

Juu hinta puoltaa voimakkaasti Longinesia. Siinä vaan hiemaqn häiritsee turhan kulmikas muotoilu kellotaulun ylä-ja alaosassa. Oriksessa taas kellotaulu symmetrinen pyöreä ylhäältä ja alhaalta. Jos sait yhtään kiinni mitä tarkoitin.

Molempia kelloja olen omistanut, molemmat ovat kelpo laitteita (Longinesin Hydroconquestia kahdessa koossa + muutaman erilaisen Aquiksen). Oris on mielestäni ylivoimainen viimeistelyssä, rannekkeiden suhteen ja tyyli on linjakkaampaa. Viimeinen kohta on toki makuasia.

Koneistot ovat varmaankin lähellä samaa tasoa. Historia Longinesilla on pidempi, mutta Oris on edelleen itsenäinen firma joten ainakin itse arvostan sitä enemmän. Longinesit ovat varmasti kestäviä, mutta käytössä ja tuntumaltaan laaduttomampia.

Kannattaa pyytää tarjous molemmista ja käydä hypistelemässä kelloja. Tarjouksia kysymällä hinta voi tasaantua.

Noiden kahden kellon välillä kokoero on aika iso. Veikkaisin, että Oriksen 43mm versio on lähempänä 41mm Longinesia. 39mm Hydroconquest olisi ehkä lähempänä. Mutta jos olet sovittanut kelloja niin varmasti tiedät kumpi on parempi.

Itselläni on molemmat olleet ja valinta kannattaa mielestäni tehdä sen mukaan, kumpi miellyttää enemmän. Longines on toki edullisempi, mutta niin on myös jälkimarkkinahinta jos haluaa siitä joskus eroon päästä vaikka uuden hankinnan tieltä.

Oriksen etuna on noissa kelloissa laadukkaampi teräsranneke, joka on etenkin 39,5 mm Aquis Datessa erittäin linjassaan kellonkuoren kanssa. Miinusta Oris saa integroidusta rannekkeesta, eli tarvikerannekeshow ei ole mahdollinen, ellei löydä juuri Orikseen sopivia tarvikerannekkeita.

Ominaisuuksiltaan ja viimeistelyltään HC:t varmasti päteviä vaihtiksia omassa hintaluokassaan, mutta mua toi muotoilu ei innosta. Ongelmana lähinnä noi isot numerot talussa. Eikö ne voisi tehdä näitä perusindekseillä?

Terve vaan kaikille. HC oli minulle toinen automaatti ja juuri nuo isot numerot viehätti. Muuten olisi voinut jäädä huomaamatta koko kello. :)
Ensimmäisen automaatin ostin viime kesänä, Carrera Calibre 16 jonka jatkuva ranteessa pito aiheutti pientä stressiä, siksi hommasin HC:n rinnalle.

Viimeksi muokattu:

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 151
Jäsenet
7 598
Uusin jäsen
ippe73
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back