Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Olis ensimmäinen oikea kello hakusessa. Olen vähän ajatellu Certinaa tai Seikoa, mutta nuo Certinat miellyttää itseä erityisesti. Koneistot on erityisen mystisiä ja arvosteluja löytyy monesti laidasta laitaan, niin risuja kuin ruusujakin.

Ajattelinkin nyt kysyä tältä foorumilta, että onko täällä jotain kokemuksia Powermatic80 koneistosta?

Myös ehdotuksia ensikelloksi otetaan vastaan. Hinta maksimissaan 600€.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Minkälaista kelloa olet hakemassa ja mihin käyttöön? Onko hakusessa ns. jokapaikanhöylä, sporttinen kello, pukukello vai mikä? 600 eurolla saa jo hyvin monenlaisia kelloja moniin eri käyttötarkoituksiin.
 

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Arkikello, joka menee tarpeen tullen myös pukukellona.
 

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Tällä hetkellä Certinan kello Powermatic 80 koneistolla tai sitten Christopher Ward Sellita SW200-1 koneistolla.

Koneistot ilmeisesti pohjautuvat samaan ETA 2824 koneistoon, mutta molemmissa lienee pieni twisti. Tuo Powermatic 80 lupailee 80 tunnin käyntiajan ja Sellita on vain nykyaikaisempi versio 2824:sta. Kokeneemmat kelloharrastajat todennäköisesti huomaavat eron, mutta onko noviisin kannalta jotain merkittäviä eroja? Kumpi olisi ns. pommin varmempi vaihtoehto ensikertalaiselle?
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Itse ehdottaisin Seikon SARB-sarjaa. Kauniita kelloja ja lyömätön hinta/latusuhde. Maksavat reilu 400€. Kyseisissä kelloissa Seikon in house 6r15 koneisto jossa 50h käyntivara sekä safiirilasi. Itse omistan SARB017 Alpinistin ja päivääkään en ole katunut ostosta.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

Vayrymat

Jäsen
Liittynyt
11.5.2013
Viestit
399
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Ääni myös Seikolle, siinä on niin laaja kattaus erilaisia laatukelloja ja toimii myös ponnahduslautana tähän loputtomaan suohon ( kelloharrastukseen) ;D
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Seiko on kova haastaja tässä lähdössä. Minä pidän Certinasta ja Tissotista juurineen kovin paljon, mutta nämä nykyiset talouskoneet eivät saa minulta ihan lähtemätöntä tukea ja kannustusta. Mieluummin haluaisin nähdä perinteiden ylläpitämistä hyvällä maineella ja tinkimättömällä "robustiudella" "affordable luxury" -osastolla kuin tuottamalla näitä uusia muoteja saada "low cost" -tuotannolla kilpailuetua.

Artikkeleiden mukaan tämä koneisto on saatu edullisesti aikaan käyttämällä synteettistä materiaalia ja alentamalla käyntitaajuutta. Eli viisari värähtää 6, ei sitä yleisintä 8 kertaa sekunnissa.

Uskon, että tehdas kyllä tietää mitä tekee ja vehkeet pelaa hyvin, mutta niin tämä kuin nyttemmin myös huoltovapaat, kertakäyttöisehköt mekaaniset koneet verrattuna puhtaisiin 2824-laitteisiin saavat minut valitsemaan viimemainitun. Samasta syystä niin kuin ylipäätään mekaaniset ja "ikuiset" laitteet tuntuvat sielukkailta. Ei suotta käytetä 2824:ää monessa viisinumeroisen hintaisissa arvokellossakin.

Tämä puhtaasti maallikon fiilistelynä.

Artikkeleita aiheesta löytyy paljon.
http://wornandwound.com/review/tissot-luxury-automatic-powermatic-80-review/

"The C07 is in fact a heavily modified ETA 2824-2 movement, which we are all very familiar with. And like the 2824-2 it’s a hand-winding, hacking automatic with date, but 2 less jewels for a total of 23. The first and only noticeable major difference is that the frequency of the movement has been reduced from 28,800 to 21,600 bph, which reduces the overall energy consumption of the movement. You will see the effect of this in the sweep of the seconds hand, as the smoothness will be visually reduced. The hand will now tick 6 times per second rather than 8.

Other modifications include reduced friction in the escapement, which was achieved through the use of “a high-performance synthetic material”."
 

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Kiitokset vinkeistä. Jotenkin nuo Seikot eivät vain kolahda? Pitää varmaan kaivella lisää ja tutustua.

Täytynee harkita tuota 2824-2 koneistoa uudemman kerran.
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Omasta mielestäni Seikoille on vaikea ellei mahdoton löytää haastajaa tuossa hintahaarukassa. Seikojen koneistot kestää helposti 15 vuotta ilman huoltoa, toisin kuin ETA koneistot.

Mutta jos Seikoista ei löydy mieleistä niin esim. Christopher Ward tekee laadukkaita ja hienoja kelloja. Plussana niissä viiden vuoden takuu. Wardissa vaan se huono puoli että ne eivät pidä mielestäni arvoa kovin hyvin. Liekö syynä jatkuvat ale-kampanjat ja etukupongit joita itsellenikin tulee sähköpostiin jatkuvasti.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Wardilla on ehkä merkin nuoruus suurimpia haasteita.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Itsekin suuntaisin ensikellonostajana tossa hintaluokassa katseeni luotettaviin perusmyllyihin, kuten ETA:n 2824. Uusien kellojen sijaan katsoisin vähän käytettyjä kelloja laadukkailta merkeiltä, kuten vaikka Longinesin Conquestia/Hydroconquestia tai jotain Oriksen perusmallia. Näin saa 600 eurolla jo hyvinkin laadukkaan kellon. Seikotkin ovat tottakai hyviä vaihtiksia, mutta ymmärrän hyvin jos ne eivät sytytä. Kyllähän ne koneistoltaan varmasti menevät hyvin, mutta muotoilun suhteen eivät aina sytytä.
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

arbit sanoi:
Wardilla on ehkä merkin nuoruus suurimpia haasteita.
Totta tuokin

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Christopher Wardeja olen katsellut. Ilmeisesti koneisto Sellita SW200-1 lienee melkeinpä sama tuon 2824:n kanssa.
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

NiHy sanoi:
Christopher Wardeja olen katsellut. Ilmeisesti koneisto Sellita SW200-1 lienee melkeinpä sama tuon 2824:n kanssa.
Ne on käytännössä sama koneisto. Identtiset ulkonäöltäänkin

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

Michael

Uusi jäsen
Liittynyt
30.1.2017
Viestit
64
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Certinalta löytyy melko edullisia ETA 2824-2 koneistoisia malleja, taitaa mennä jotkut jopa uutena alle tuon 600€. Lievästi käytettyjä DS Action Divereitä jossain kaupittiin hintaan 450€. Itselläni on sellainen, aika ikuisen oloinen, asiallinen rymykello jota ei tarvitse hävetä puvunkaan kanssa.
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Omistin aikoinaan Christopher Ward C60 Trident Pro 600 kellon mutta myin sen pois koska oli liian iso. Kello oli 43mm mutta sitä saa myös 38mm. Upea kello joka sopii myös puvun kanssa, varsinkin pienempi malli.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

NiHy

Uusi jäsen
Liittynyt
6.12.2017
Viestit
13
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Pähkäilyn ja tutkimisen jälkeen päädyin kuitenkin Seikon Sarb017 Alpinistiin.

Katsotaan miten hommat edistyy ja mikä tulee olemaan seuraava kello joskus tulevaisuudessa. Jos sitten vaikka siirtyisi noihin ETA kelloihin.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Alpinist on loistava valinta :)
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ensimmäinen kello ja Powermatic 80 koneisto

Alpinist on kyllä hieno kello!

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

Liitteet

  • IMG_20171210_195315.jpg
    IMG_20171210_195315.jpg
    62,7 KB · Katsottu: 76


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 603
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös