Kellon ostaminen ulkomailta

leevings

Uusi jäsen
Liittynyt
3.11.2013
Viestit
2
Uskoisin että monia vähemmän harrastaneita kiinnostaa, että mitä sudenkuoppia kannattaa välttää.
Olisi ehkä syytä kerätä huonoja kokemuksia esim. ulkolaisista verkkokaupoista, koska niistä ei täällä kukaan puhu ja
Monesti se päätös on tehtävä, jos kellon haluaa.. C:)
 

Mars

Uusi jäsen
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
51
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

leevings sanoi:
Uskoisin että monia vähemmän harrastaneita kiinnostaa, että mitä sudenkuoppia kannattaa välttää.

Minulla ei ole huonoja kokemuksia. Homman perusta: osta ensi myyjä, sitten vasta tarjottu kello -- ts. selvitä myyjän maine ja tausta, ja jos epäily jää, siirry eteenpäin.
 

jyzzzy

Ticking away the moments that make up a dull day.
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
1 046
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Itse en ole ostanut yhtään kelloa vielä Suomesta. Vanha Omega Dynamic, Rolex DJ, pari vanhaa Seikon diveriä ja jotain muuta. Ei mitään ongelmia. En ole tarttunut siihen edullisimpaan, yrittänyt selvittää myyjän taustoja ja miten hyvin kommunikaation on toiminut. Jos myyjän peruskysymyksiin vastailu on ollut hidasta ja epämääräsitä niin olen antanut olla. Tuskin vastailu innokkuus paranee mahdollisten reklamaation myötä.
 

grego

Uusi jäsen
Liittynyt
14.3.2013
Viestit
68
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Mulla taas hieman erilainen kokemus Uhren kölbe- nimisestä liikkeestä. Ostin metallirannekkeen Chrono24-sivuston kautta. Odotettuani noin viikon otin myyjään yhteyttä kysellen, onko lähettänyt ostamani tuotteen. Lisäselvitteenä lähetin kopion Paypal- kuitista. Myyjä vastasi, että saattaa kestää noin kaksi viikkoa (normaali toimitusaika Saksasta 3-4 arkipäivää). Odotettuani toisen viikon kysyin uudelleen, sain vastauksen että tuotteen pitäisi saapua ihan lähipäivinä, myyjä kertoi näkevänsä sen lähetysseurannasta. Pyysin lähetyskoodin, mutta myyjä ei enää vastannut posteihin. Otin yhteyttä Paypal:n ja riitautin asian. Muutama päivä tämän jälkeen myyjä lähetti sähköpostin, että lähetys oli palautunut hänelle ja hän lähettäisi sen uudelleen. Jonkin päivän kuluttua UPS-lähetti toi paketin. Kaiken vaivan lisäksi ranneke oli naarmuinen ja koottu useammasta samanlaisesta rannekkeesta. Ranneketta myytiin uutena, eli huijari koko paska.
 

JerryLevis

Jäsen
Liittynyt
26.11.2014
Viestit
185
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Moro!
Olen vaimon kanssa piipahtamassa Tallinnassa parin viikon päästä. Onko kyseisessä kaupungissa piipahtamisen arvoisia liikkeitä, jos hakee Omega/Breitling -akselilla käytettyä kelloa?
Googlettaminen ei hirveästi luvannut.
 

vieteri

Jäsen
Liittynyt
2.10.2015
Viestit
110
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Itselläni on jakaa varoittava tarina Chrono24 kautta tarjolla olleen Omega Seamasterin muodossa.

Chrono24:ssa oli yksityisellä ranskalaisella myyjällä tarjolla varsin asiallisesti hinnoiteltu complete set Seamaster diver hyvillä kuvilla ja kattavin tiedoin. Laitoin viestiä myyjälle, jossa pyysin kellosta vielä muutamia lisätietoja sekä tiedustelin kellon toimituskuluista sekä hinta- ja maksupolitiikasta. Myyjä tinki hinnasta hieman liian helpon oloisesti, mutta toimitus- ja maksupolitiikka vaikutti kuitenkin näin ostajan kannalta varsin turvalliselta mahdollista huijausta ajatellen - myyjä ehdotti että maksaisin 500€ (joka oli vajaa kolmannes kellon kauppahinnasta) etukäteen hänelle PayPallilla ja loput kauppasummasta sitten kellon saatuani.

Pyysin myyjää toimittamaan kellosta ja sen mukana tulevista oheismateriaaleista valokuvan niin, että hänen ajokorttinsa on kuvassa mukana. Myyjä toimittikin pyydetyn valokuvan varsin nopeasti mailitse, noin vartin päästä pyynnöstäni ja kaikki näytti olevan kunnossa. Jokin noissa liian hyvän tuntuisissa maksuehdoissa ja turhan helposti tingityssä hinnassa piti minut valppaana, ja laitoin myyjän toimittaman valokuvan Googlen reverse-kuvahakuun joka tuottikin täydellisen osuman kuvasta, jossa ei tuota ajokorttia ollut kuvassa mukana! Myyjä oli siis editoinut oman ajokorttinsa todella taidokkaasti mukaan tuohon valokuvaan, meni täydestä kuin väärä raha. Alkuperäinen valokuva ilman tuota ajokorttia oli varastettu jostain satunnaisesta jenkkien kellofoorumin myyntikuvasta.

Laitoin myyjälle vielä mailin takaisin jossa oli linkki tuohon alkuperäiseen valokuvaan saatetekstillä "Nice try :)", mutta harmikseni myyjä katkaisi tässä vaiheessa yhteydenpidon ;D

Harvemmin nuo huijarit taitaa PayPalin kautta kusettaa ja varsinkin vajaasta kauppahinnasta - ihme ettei pyytänyt koko summaa maksettavan etukäteen.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Laitetaas tännekin, jos joku osaisi antaa valistunutta arviota. Ulkomailta olisi yksityiseltä myyjältä tarjolla Tag Heuer Aquaracer. On jenkkiliikkeen takuukortti, jonka sarjanumero täsmää kellon takakannen nuneroon. Silti aina vähän epäilyttää, kun kaverin kommunikaatio on todella heikkoa.

Edit. Kuva poistettu, ei enää ajankohtainen kysymys.
 

tinke

Jäsen
Liittynyt
17.10.2014
Viestit
110
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

Jos viestintä on heikkoa ja hieman epäilyttää niin ainakin itse jättäisin kaupat tekemättä.
Tuohon itse kelloon en osaa sanoa kommenttia.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Kellon ostaminen ulkomailta

tinke sanoi:
Jos viestintä on heikkoa ja hieman epäilyttää niin ainakin itse jättäisin kaupat tekemättä.
Tuohon itse kelloon en osaa sanoa kommenttia.

Jep, samaan olen päätymässä itsekin. Oli kuinka huono kielitaito tahansa, voihan sitä vaikka Google translaten avulla edes yrittää kunnon kommunikointiin. Eli eiköhän tää skipata.
 

timemachine

Uusi jäsen
Liittynyt
12.2.2020
Viestit
15
joku pyysi, että kirjoittaisin kokemusta kellon hankinnasta ulkomailta, tässä:
Wanha kello (Rolex Oyster Perpetul DJ) tuli myytyä ja tilalle piti saada kello, jossa on enemmän rokkia ja erityisesti huomattavasti vähemmän hintaa:oops:
Joku pakkomielle tuli Tag Heuerin Aquaracerista ja sellainenhan sitten piti yrittää hankkia. Sinisenä, vietärikoneistolla ja keraamisella rinkulalla. Kestäisköhän tuo virheettömänä reilut 32 vuotta, niin kuin edellinen:D
Listahintahan tuollaiselle on 2500 euron hujakoilla ja kotimaan nettikaupoissa sitä myydään suurin piirtein kahdella. Noh, oli kyllä vähän liikaa budjettiin.
Kierros piäkaapunnin kaupoissa antoi tulokseksi suurin piirtein saman, kellon olisi saanut ranteeseen heti. Ei tullut kauppoja.
Netistä on tullut ostettua maailmalta vaikka mitä, kai nyt yksi kellokin onnistuisi helposti. Luulin tässä vaiheessa.
Tässäkin ketjussa mainittu Chrono24.fi tuli tutuksi ja siellahän noita ajannäyttäjiä oli vaikka kuinka.
Halvin oli tasan 1500 jota kauppasi Mall of The Watch Monacosta. Toimitusajaksi luvattiin reilu kuukausi. Nooo, köyhän pitää olla nöyrä ja odottaa. Kysyin liikkeeltä tuosta toimitusjasta ja lopulta minulle tuli käsitys, että tuo 6 viikkoa oli todennäköisesti minimi, todellisuus saattoi olla vaikka useampi kuukausi. Nuo nimittän myyvät muualta haalittuja, kylläkin uusia kelloja. Konkurssipesistä ympäri maailmaa jne. Jaaha, se lopahti tuohon. Oli vähän liikaa odottamista.
Seuraava potilas oli Wear the time Italiasta. Hinta pompsahti satasella, mutta kello "luvattiin" kahdessa viikossa. Taas kyselyä menemään jne, ja lopputuloksena päädyin tilaamaan kellon tuolta viime viikon perjantaina! Hienoa, jaa? Tuo saittihan toimii niin, että ensin tilataan, sen jälkeen liikkeeltä tulee tilausvahvistus ja maksuohjeet. rahathan menee aluksi sulkutilille ja liike saa ne vasta sitten, kun kello on vastaanotettu. Nitä maksutietoja vaan ei tullut. Kysyin asiaa maanantaina ja vastauksena sain ,että "heidän nettisivuissa on jotain häikkää". Hyvin ne minun mielestä toimivat. Tuohan on ilmeisesti virallinen jälleenmyyjä. Jatkoin kyselyjä ja eilen aamulla (keskiviikko) laitoin viestiä, että odotan vielä puoleen päivään, mutta kertokaa nyt rehellisesti, onnistuuko se edes silloin. Hetken päästä tilaukseni oli peruttu. Hyväähän tuossa on se, että mitään rahaa ei oltu lähetetty minnekään.
Seuraava: olisi ollut joku Espanjalainen liike (virallinen), mutta en löytänyt niiden nettisivuja mistään. Hieman epäillytti. Samoin niiltä ilmeisesti onnistui vain espanjaksi kommunikointi. Mutta, ei hätää, samaan hintaa (reilu 1700) löytyi Italiasta toinen valtuutettu liike Rosso srl. Ne lupasivat kellon suoraan varastosta...niin varmaan. Taas kyselyä menemään ja vakuuttivat. että kello löytyy heti. Uhkasin, että arvostelu tulee olemaan ankaraa, jos näin ei ole :cool:Tuo hinta lisäksi sisälsi toimituskulut, jolloin oltiin budjetin ihan ylärajalla. Ei muuta kuin tilaamaan. Ihmeekseni hetken päästä tuli maksutiedot. maksoin visalla, vaikka AMEX kyllä houkutti, kun olisi saanut pisteitä plakkariin. Olisi vaan joutunut maksamaan 2% extraa, ei kiitos. Vielä enemmän hämmästyin, kun tunnin päästä tuli ilmoitus DHL:tä, että kello lähtee toimitukseen ihan kohta. Seurasin sitten kuljetusta ja --->
Tänään torstaina klo 12:30 DHL:n lähetti koputti oveen!
Aivan käsittämättömän hyvä kokemus. Voin suositella. Kommunikointi oli melkein reaaliaikaista ja toimitus 24 tunnissa.
pisteet 10/10

Ai niin, myyjä sääti mittojeni mukaan rannekkeenkin valmiiksi:):):)
 
Viimeksi muokattu:

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Kiitoksia ostoraportisra, ja hienoa, että Tag löysi tiensä uuteen kotiin.

Itse olen ostanut ulkomailta yhden kalliimman kellon Chrono24:sta ja yhden Swatchin eBaysta. Lisäksi olen ostanut vintagejelloihin suht arvokkaita metallirannekkeita niin eBaysta kuin ulkomaalaisilta kellofoorumeilta. Juuri minkään ostoksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Yhden rannekkeen kanssa oli toimituksessa pikkasen viivästystä, mutta sekin taisi olla Suomen Postin päässä. En tiedä, onko sattunut vain hyvä tuuri, mutta kaikki mennyt siis mainiosti ja jatkossakin ulkomaat on vaihtoehto siinä missä Suomi.
 

Toolwatch

Jäsen
Liittynyt
21.3.2014
Viestit
119
Tuleeko Liechtensteinista tilatessa tulli- tai veromaksuja Suomen päässä?

Edit. Ilmeisesti tulee, kun ei kuulu EU:n tulli- ja veroalueeseen. Euroopan talousalueeseen (Eta) toki kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:

Kapernik

Uusi jäsen
Liittynyt
30.1.2015
Viestit
23
Hankintalistalla on ollut pitkään Omega Speedmaster Reduced, mutta kotimaan markkinoilla yksilöitä liikkuu harmittavan vähän, joten olen siirtämässä katsettani ulkomaiden suuntaan. Chrono24 -sivustolla näyttäisi olevan paljon tarjontaa Japanissa, ja hintakin verojen jälkeen tietyissä yksilöissä verojen jälkeen varsin kilpailukykyinen. Kuvissa kellot näyttävät siisteiltä ja kelloliikeet ovat saaneet hyviä arvosteluja, mutta onko riskinä, että paketin sisältä paljastuu puhkikiillloitettu, huoltamaton kello? Onko porukalla kokemuksia japanilaisista kelloliikkeistä?
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Hyviä kokemuksia Chrono24:n kautta. Kaksi Zenithiä olen ulkomailta tilannut ja molemmissa mm. toimitusajan ripeys on ollut iso positiivinen yllätys.

Sitä hyvistä kokemuksista huolimatta mietin, että uskaltaako Rolexia, Cartieria tai Paneraita tilata ko. kauppapaikan kautta ulkomailta, kun ko. merkkejä feikataan niin paljon ja erittäin laadukkaitakin kopioita on olemassa. Toisaalta; ehkäpä tässäkin kohtaa ne perusopit ovat a ja o, eli pitäisi ensin ostaa se myyjä ja lähteä siitä rakentamaan....
 

Notlimah

Uusi jäsen
Liittynyt
16.8.2018
Viestit
74
Ostin halvan (< 80 eur) Rolex Submariner Date -kellon "homagen" Aliexpressistä ( Pagani Design PD-1661, NH35A- automaattikoneisto, 120 napsun keraaminen bezel, safiirilasi, ruuvinuppi, 100 m vesitiivis, ikkuna takakannessa. Edit: ranneke on ratkaisuiltaan kuten vanhemmissa Submarinereissa, uusien liukusäätö puuttuu mutta Easylink on vaikka sitä ei mainosteta). Aliexpressillä on tullin vaatima IOSS-tunniste ja kellon hinnassa on mukana Suomen-prosenttinen ALV. Kello tuli kolmen tullin (Kiinan vientitullaus, Hollannin EU-tulli, Suomen tulli) läpi ongelmitta, eikä Postikaan vaatinut lisämaksua. Kiinalaiset kuljettivat sutjakasti, mutta kun paketti saapui Liettuaan Itellalle, alkoi takkuilu ja jatkui Postilla Suomessa lähijakeluun asti. Aliexpressilläkin on tuotteilla "yleinen hintataso", jos joku myy samaa selvästi halvemmalla voi epäillä vilunkia. Kannattaa myös katsoa paljonko kelloa tms. myyvällä liikkeellä on myyntiä ja mikä on asiakkaiden antama yleisarvosana. Jos määrät ovat suuria ja arvosana 4,8 tai yli, voi uskoa kauppiaan olevan kunnollinen.
 
Viimeksi muokattu:

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Onko kukaan tilannut UK:sta Brexitin tultua kaikkinensa voimaan? Tuleeko verojen maksua tai tullimaksuja kyseeseen ja kuinka hurjia ne ovat?
 

Notlimah

Uusi jäsen
Liittynyt
16.8.2018
Viestit
74
En ole sinänsä tilannut Iso-Britanniasta, mutta eiköhän se sääntö ole sama kuin muillakin EU:n ulkopuolisilla: Alle 150 euron tuotteesta ALV 24 %, yli 150 euron tuotteesta tullimaksu + arvonlisävero, joka lasketaan tuotteen ostohinnasta lisättynä tullimaksulla. Tullimaksu ei kuitenkaan ole suuren suuri, taisi olla 80 senttiä. Iso-Britanniasta kotoisin olevasta tuotteesta (alkuperätuote) ei peritä tullia vaan pelkästään ALV, mutta pitäisi löytää aito brittikello...
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 603
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös