Kellotapahtumat yleisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puhti
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Kellotapahtumat yleisesti

Michael sanoi:
Yksi "kelloharrastukseen" liittyvä asia jota ei ole julkisuudessa ollenkaan käsitelty on sosiaalisen median ja näitten käsilläolevan tapaisten foorumien merkitys "kelloharrastuksen" kasvulle. Keskusteluja ja palstoja seuranneena olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että kyseessä on vain vähäisessä määrin aito horologian harrastaminen ja kiinnostus hienomekaniikkaan ja ajan mittamisen historiaan, vaan yksinkertaisesti sosiaalisen median tarjoama erinomainen alusta pröystäilylle.

Olen eri mieltä. Varmasti osa käyttää somea tai foorumeita "pröystäilyyn". Itse olen kuitenkin törmännyt molemmissa hyvin moniin todellisiin kelloharrastajiin ja "aidosti" kelloista diggaileviin. Taustalla ei ole tarve pröystäillä vaan oppia uutta kelloista, vaihtaa näkemyksiä ja kokemuksia jne. Lopulta esim. harvemmassa kuvassa on taustalla hienoa autoa ym. vaan ihan vain kello. Tai harva täällä pröystäilee milläön, edes hienoilla kelloillaan.

Eli somet ja foorumit ovat varmasti lisänneet ihmisten kiinnostusta kelloihin, lisänneet tietoutta ja tuoneet kelloihmisiä yhteen.

Kyllä kellofoorumit on aika huono paikka pröystäilyyn. Tuolla ulkona kukaan ei kiinnitä mitään huomiota mitä kädessä on, no joku harrastaja voi tsekata. 1978 kun Rolexin tsiikailin Aseman Kellossa niin omistaja sanoi, että huoletta voi kävellä missä vaan kultainen Rolex kädessä koska kukaan ei sitä aidoksi kuvittele.

Kelloharrastajien Facebook -sivu näyttää hieman toisen kuvan kuin tämä suhteellisen siisti foorumi. Tässä Facebookiin kopioimani teksti:

"Yleinen asennoituminen kelloihin tuntuu olevan muuttunut hyväksyvämpään suuntaan, eikä kalliita kelloja ihmetellä enää samalla tavalla kuin muutamia vuosia sitten. Tässä mielessä ryhmän perustavoite näyttää olevan täyttynyt kohtuullisen hyvin. On tärkeä huomata, että tämä on tapahtunut vain siksi, että me – yhteisön jäsenet, olemme ruvenneet puhumaan kelloista ja ravistaneet esimerkiksi ”ökyilyyn” liittyvät stereotypiat kukin omassa ympäristössämme."

Tällä kommentoin juuri tyypillistä Facesivuston "ökyilyviestiä". Seurauksena oli poistaminen Facebook -ryhmästä.

Mikä ironisinta, tuo teksti oli kopioitu Kelloharrastajien omalta sivustolta, "minne kuljet Kelloharrastajat" -matkaraportista. Täältä: http://kelloharrastajat.fi/lontoo2018/

Toisin sanoen yksi käsi ei tiedä mitä toinen tekee.

"Kalliit" tarkoittaa asiayhteydessä yksinkertaisesti kalliimpaa kuin 50 e kello, eli se mitä yleisesti kahvipöydissä kauhistellaan, satasia tai tonneja kelloihin.

Joutava riidanhaastaminen ei kuulu asiallisille harrastepalstoille btw ja loppuu aina ennen pitkää.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 624
Uusin jäsen
skoda99
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back