Kiinnostavatko muut kuin rannekellot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja markoh
  • Aloitettu Aloitettu

markoh

Jäsen
Löytyykö foorumilaisilta kiinnostusta myös muihin kelloihin, kuin rannekelloihin?

Oma harrastus on edennyt rannekellojen keräilystä kellojen kasaamiseen ja pienimuotoiseen huoltoon.

Hankin taannoin kahdeksan vuorokauden käyntivaralla olevan koneiston uutta projektia varten, mutta nyt näyttää siltä että en raaski pistää tätä osiksi.. :-\

kokonaisuus.jpg

etu.jpg

takaa.jpg

inv.jpg

Koneisto kävelee reilut kahdeksan vuorokautta ja vieläpä ajassa. Kyseessä lienee Felsa F4100, vaikka mitään merkintöjä ei koneesta löydykään. Fyysisesti koneisto on varsin pieni "kasipäiväiseksi": n. 24mm halkaisija ja korkeutta n. 7,5mm.

Esitelkääpä siis kaikki muut kuin rannekellonne!

Vs: Kiinnostavatko muut kuin rannekellot?

On alkanut kiinnostamaan. Nimen omaan mekaaniset vanhat pöytä- ja herätyskellot. Seinä- ja kaappikellot ei juurikaan. Yhtään en omista johtuen hyväkuntoisten hinnoista. Voishan sitä harkita, jos hankkis sellasen roplauskellon?

Tässä pari kuvaa helmistä. (kuvat longitudin sivuilta)

Hohwu.jpg

Omega_p%C3%B6yt%C3%A4kello.jpg

Hamilton_krono1.jpg

Pitää ilmoittautua tähän ketjuun vähän vaatimattomammalla kalustolla. Haikailin tällä palstalla joskus kuntoon laitettavan herätyskellon perään. Sainkin heti tarjouksen melko ilmaiseksi Sunflowerfieldiltä. Liipottimen akseli oli vaurioitunut, mutta löysin varaosan kympillä postikuluineen. Se on rakenteeltaan periaatteessa ihan laadukas peli, ja jostain syystä se sai hieman muovisesta ulkoasustaan huolimatta paremman puoliskon hyväksynnän. Pienen ulkopuolisen siistimisen ja koneiston perusteellisen puhdistuksen jälkeen siitä tuli olohuoneeseen käyttökello:
i26n.jpg

Koneisto on ankkurikäynnillä, ja kiviä on kriittisimmissä paikoissa. Ääni on kuuluva, mutta omasta mielestäni miellyttävän sävyinen:
f7os.jpg

En tiedä lasketaanko tähän ketjuun taskukellot, mutta tämä isoisän vanha taskukello ei ole mielestäni edes vaatimaton varsinkaan sisältä. Se kaipaa vain huoltoa vielä:

I10HJy.jpg

afozCA.jpg

Tuo Türler on muuten komea ja merikronometrit kiinnostavat jo historiansakin puolesta.

Kyllä meikäläinen joskus hankkii taskukellon, juuri semmoisen jonka takaluukku aukeaa ja siihen voi ammattimies kirjata minun nimeni ja päivämäärän jolloin se on ostettu.
Olen ajatellut, että sitten kun ole vanha pappa, niin antaisin sen lapselleni, jos niitä nyt siunantuu. Eli kunnon perinnekello.

Nissilä sanoi:
Kyllä meikäläinen joskus hankkii taskukellon, juuri semmoisen jonka takaluukku aukeaa ja siihen voi ammattimies kirjata minun nimeni ja päivämäärän jolloin se on ostettu.
Olen ajatellut, että sitten kun ole vanha pappa, niin antaisin sen lapselleni, jos niitä nyt siunantuu. Eli kunnon perinnekello.
Noita taskukelojahan on myynnissä vaik kuin paljon ja hinnat ei päätä puistata.
Tietty ainakin itse huollattaisin kellon ennen vitriiniin pistämistä.

Tasku Hamilton löytyy.
13605398224_0016516a02_o.jpg

Priima sanoi:
Tasku Hamilton löytyy.

Priiman legendaarinen kulta Hamilton. Ei voi kuin pyyhkiä suupieliä... WAU

Yöpöydän lamppu. Kuuskytluvulta veikkaan.

f9sJqsP.jpg

Tää juttu lirpoaa kyll jo offtopikin puolelle, älkää hirttäkö :drool
Saako tuohon periaattessa minkä nauriin tahansa vai onko kello kiinteää asenusta?
Mä olen koittanut etsiä selaista antiikinoloista lasista kellorasiaa tai jotain mageeta telinettä mihin laitaisin mun Omega true 24h bauriin killumaan kun se palajaa huollosta. jos johonkin sen tyyppiseen törmäätte niin antakaa heti vinkki.

Kyllä tämä vekkari on integroitu lamppuun.

Nostetaan vanhaa lankaa, kun löytyi näin jännä kello:

leima1.jpg

Leimasinosassa on myös viisarit, jotka käyvät aikaa :D

leima2.jpg

Wau enpä tiennyt että tuommoisiakin on olemassa!

No enpä ole ajatellut väittäväni leimasinta koskaan hienoksi tai teknisesti mielenkiintoiseksi! Aikamoinen laite!

Tässä minun tasku-Hamilton...

Liitteet

• image2.webp
    image2.webp
    171,9 KB · Katsottu: 22

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back