Made in Finland?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hm42
  • Aloitettu Aloitettu

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 347
Jos kategorioisi kahteen.

Ensin on nämä Kiinassa tai muualla kootut, mutta Suomessa ainakin osittain "suunnitellut", mm Rohje, Aarni, Pook, Woobs, Leijona...
Suomessa suunniteltua voi olla logo, tai valmiskomponenttien valinta, tai enemmänkin. Tämän sarjan kellot kuitenkin valmistetaan muualla.

Sitten tämä kiinnostavampi kategoria, jossa työn määrä Suomessa kasvaa ja kelloa voi kutsua jo suomalaiseksi.
Kellot ovat Suomessa ainakin osittain valmistettuja, tai vähintääkin koottuja ja viimeisteltyjä. Vaikka kellot taitavat kaikki pohjautua valmiisiin koneistorunkoihin, niin kaikki muu voikin olla Suomessa tehtyä. Rungot, taulut, viisarit ym voivat olla omaa tuotantoa, ja rannekkeet Suomessa teetettyjä, ja koneistoa tuunattu paikallisesti.
Näihin kuuluvat mm S.U.F., Sarpaneva, DeMotu, Ilmar, Jurmo, Rajamäki, Rönkkö (,VHD).

Onko suomalaisia kellovalmistajia, nimenomaan näitä made in Finland -kategorian edustajia, lisää?
 
Hieman ajassa taaksepäin, alkaen vuodesta 1974, LAPPONIA JEWELRY OY valmisti Björn Weckströmin muotoilemia kelloja hopeasta, kullasta ja platinasta. Koneistot olivat Sveitsiläisiä (yleensä ETA, AS tai ESA LCD näytöllisen kellon osalta).
Vuoteen 1997 mennessä Weckström muotoili Lapponialle lähes 20 erilaista kellomallia jotka valmistettiin Suomessa.

LAPPONIAN tarina yrityksenä on jo tosin päättynyt, kuten kyseisten kellojen valmistus.

qlmI9e3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pook on siirtänyt käsittääkseni kellojen kokoamisen Suomeen.
 
En tiedä noiden lisäksi muista kotimaisista, mutta sen sanon, että Jurmo kiinnostaa itseäni eniten. Vaatii nimittäin melkoisesti "munaa" tyrkätä heti mallistoon jo firman alkumetreillä järkevän kokoinen- ja hintainen flyback- krono ilman päivyriä. Arvostan!
Toisena rohkeana vetona voitaneen pitää Jurmolta myös naisille tarkoitetun mallisarjan lanseerausta.
 
Jurmon osalta on todettava, että yrittäjillä on tekemisen meininki ja kova usko siihen. Tulossa on mielenkiintoisia juttuja, joista pääsen minäkin piakkoin kertomaan lisää.
 
Pookilla on maininta Suomessa kokoamisesta nyt tämän tuoreimman Vintage Citizen-nettiryhmälle tehtävän erikoismallin yhteydessä. Muissa ei ole tuosta mainintaa, eikä toisaalta tämä erikoismalli taida olla edes Pook-merkkinen...


VCW2500x.jpg



Pook on siirtänyt käsittääkseni kellojen kokoamisen Suomeen.
 
POOK verkkosivuston kautta tarkasteltuna mallit HURMA, TORNI ja SALPA kokoonpannaan Suomessa;

https://official.pookwatches.com/fi/tuote/hurma-limited-edition/
Valmistamme tämän kellon suomessa tilauksesi mukaan, nykyinen toimitusaika on noin yksi viikko.

https://official.pookwatches.com/fi/tuote/torni-limited-by-pook/
Suunniteltu sekä kokoonpantu Suomessa.

https://www.instagram.com/pookwatches/
Design and Assembly in Finland #pookwatches

https://official.pookwatches.com/fi/tuote/salpa/
Pook Salpa on suomalainen kello joka kootaan Pook Watchesin kellopajalla Joensuussa.


2rWaDOA.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Finnish Jurmo Bracelets (my own photos )


20210503_160107.jpg20210416_155720.webp
 
Viimeksi muokattu:

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Viestit
69 132
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös