Mekaanisen kellon kestävyys (iskut ja tärinä)

M

Makeinen

Guest
Moi! Aloitteleva harrastaja täällä pohtii miten kestäviä nykyiset koneistot ovat. Tässä muutamia tilanteita joita tuli mieleen: 1. Maastopyöräily 2. Golf tai jokin asia/laji missä tulee yht äkkinen liike 3. Käsi osuu seinään tai johonkin kovaan. Minulta löytyy rymykello extreme tilanteisiin. Arkikäyttöä kellon tietysti pitääkin kestää mutta minkälainen käyttö tai tilanne on liikaa koneistolle?
 
Golfia pelannut kohta 35 vuotta ja aika monella kierroksella on ollut mekaaninen kellokin ködessä (putit poislukien varmaan suuruusluokka 100000 lyöntiä, toki moni niistä myös ilman kelloa). En ole koskaan havainnut mitään ongelmia kellon kanssa. (intuitiivisesti tuntuu siltä, että jos kelloon kohdistuisi liian kova voima, niin saattaisi kädessäkin tuntua jotain - voin toki olla ihan väärässäkin)
 
Golfia pelannut kohta 35 vuotta ja aika monella kierroksella on ollut mekaaninen kellokin ködessä (putit poislukien varmaan suuruusluokka 100000 lyöntiä, toki moni niistä myös ilman kelloa). En ole koskaan havainnut mitään ongelmia kellon kanssa. (intuitiivisesti tuntuu siltä, että jos kelloon kohdistuisi liian kova voima, niin saattaisi kädessäkin tuntua jotain - voin toki olla ihan väärässäkin)
Mikä mekaaninen kello yleensä ollu kädessä kun olet pelannut?
 
Mä kaaduin pyörällä asvaltille ja kellon +1s/d käynti muuttui samantien muistaakseni -2s/d. Kello ei iskeytynyt maahan mielestäni, ainakaan siinä ei ollut jälkiä. Seiko Samurai oli kyseessä, jonkin soritin rymykellon mainetta mielestäni nauttii. Itse laitan maastopyöräilyhn G-Shockin., ärysttää painavan kellon heiluminenkin ranteessa, kun on joskus ollut mekaaninen maastossa.
 
Mä kaaduin pyörällä asvaltille ja kellon +1s/d käynti muuttui samantien muistaakseni -2s/d. Kello ei iskeytynyt maahan mielestäni, ainakaan siinä ei ollut jälkiä. Seiko Samurai oli kyseessä, jonkin soritin rymykellon mainetta mielestäni nauttii. Itse laitan maastopyöräilyhn G-Shockin., ärysttää painavan kellon heiluminenkin ranteessa, kun on joskus ollut mekaaninen maastossa.
Muuttuiko käynti mitenkää sitte myöhemmin?
 
Mun mielestä ei. Kyseinen kello jostain syystä ei löydä ranteeseen enää, en ole viimeaikoinan tarkkaillut, joten ihan varmasti en pysty sanomaan
 
Mikä mekaaninen kello yleensä ollu kädessä kun olet pelannut?
Milloin mikäkin. Golfin aloitin vuonna 1987, en edes muista mitä kelloja minulla oli silloin - saattoi olla enimmäkseen kvartsikelloja, ainakin Seikon sellainen ja (golfkisoista voittamani) Orient. 1997 ostin Omega Constellationin, mutta sekin oli kvartsi. 2006 faijan kuoltua perin häneltä pari Omega Geneveä (vedettävä vuodelta 1963 ja automaatti vuodelta 1978), ne olivat varmaan aika usein ranteessa niihin aikoihin. Viime vuosina on ollut sitten nykyisen "kokoelman" kelloja: Tissot Automatics, pari Certinaa Powermatic 80-koneistoilla, Edox Les Vauberts, Oris (jossa SW200-johdannainen), myös mainitut Omegat. Ei voi siis sanoa että joku tietty olisi ollut yleensä.
 
Kuvaamissasi tilanteissa sporttiset mekaaniset kellot kestävät vallan mainiosti. Toki naarmuja voi syntyä. Muista ostaa vaan sen hintainen kello, että ei mene talous sekaisin jos sattuu ns. "worst-case-scenario" ;) Jos laskee vaatteista tutulla "hinta/käyttökerta" suhteella kellojen hintaa varominen se vasta kalliiksi tulee. Pienet naarmut antavat luonnetta ja aina voi huollattaa.

Lähipiirissä on enemmän kelloja rikottu siinä kun on laitettu kaappiin tai pöydälle suojaan ja silloin tippunut kuin ranteessa ja käytössä. Suurempi riski arvokellon kanssa on, että varastetaan kuntosalin pukukaapista kuin, se että saisit kuntosalilla rikki. Toisaalta tällainen reissu voi olla paikka rymykellolle

Mekaaniset laadukkaita nykyään ja kestää yllättävän paljon. Toki järki käteen, eikä tahallaan kannata hajoittaa. Innokkaalla kelloharrastajalla tuntuu olevan vaihe, jossa kelloja ei raaskita pitää ja jokainen naarmu aiheuttaa unettomia öitä. Tästä yleensä päästään yli.

Golffia en pelaa, mutta seuraava anekdootti jäänyt mieleen Omegan AquaTerra golf versiota katsellessa. Myyjä totesi, ettei se ranteessa suositella golfin peluuta...
 
Viimeksi muokattu:
Kuvaamissasi tilanteissa sporttiset mekaaniset kellot kestävät vallan mainiosti. Toki naarmuja voi syntyä. Muista ostaa vaan sen hintainen kello, että ei mene talous sekaisin jos sattuu ns. "worst-case-scenario" ;) Jos laskee vaatteista tutulla "hinta/käyttökerta" suhteella kellojen hintaa varominen se vasta kalliiksi tulee. Kannattaa myös unohtaa nykyään muodikas ajatus kelloista investointeina, ei nämä investointeja ole vaan käyttöesineitä. Pienet naarmut antavat luonnetta ja aina voi huollattaa.

Lähipiirissä on enemmän kelloja rikottu siinä kun on laitettu kaappiin tai pöydälle suojaan ja silloin tippunut kuin ranteessa ja käytössä. Suurempi riski esimerkiksi Rolexin kanssa on, että varastetaan kuntosalin pukukaapista kuin, että saisit kuntosalilla rikki. Jättäisin kuitenkin ehkä kuntosalilta kotiin.

Mekaaniset aika laadukkaita nykyään ja kestää paljon. Toki järki käteen, eikä tahallaan kannata hajoittaa. Useammalla innokkaalla kelloharrastajalla tuntuu olevan vaihe, jossa kelloja ei raaskita pitää ja jokainen naarmu aiheuttaa unettomia öitä.

Golffia en pelaa, mutta seuraava anekdootti jäänyt mieleen Omegan AquaTerra golf versiota katsellessa. Myyjä totesi, ettei se ranteessa suositella golfin peluuta...
Käyttöä vartenhan kellot on tehty nii eikai siinä. Yöunet ei mene naarmuista tai pienistä kolhuista. Löytyy tarvittaessa kunnon rymykello jos tilanne sitä vaatii. Aika outoa että "golf" kelloa ei kannattaisi käyttää golfin pelaamiseen . Kyllähän tuon tavallaan ymmärtääkin kun valmistajat eivät halua lupailla liikoja varsinkaan kestävyydestä.
 
70- luvun jälkipuoliskolla isäukon Omega Speedmaster Professional Mark II (eli se alkuperäinen käsinvedettävä Mark II) oli ollut ainakin yksi niistä kelloista, joka kesti panssarivaunumarssit Parolassa mukisematta. Joidenkin työkavereidensa kellot olivat kuulemma hyytyneet, (kuten myös hänen oma aikaisempi Leijona) tai alkaneet käymään huonosti, tai niitä oli pitänyt asettaa uudelleen aikaan pidemmän rynkytyksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mekaanisten kellojen (vedettävien tai automaattikellojen) iskunkestävyys on rajallinen, tämän voi sanoa koneiston merkistä riippumatta. Liipottimen kivilaakereita on suojattu jo pitkään, ennen vanhaan incabloc löytyi halvemmistakin kelloista, mutta koneiston muut osat ovat heikommin suojattavissa. Tietyssä kulmassa tuleva kova tärähdys vaurioittaa koneistoa vuorenvarmasti. Joko koneisto menee kokonaan rikki tai sen käyntitarkkuus heikkenee. Uskoisin että ne mekaanisen kellon käyttäjät jotka kehuvat että "kelloni kestää vaikka mitä" eivät ole nokonuukia kellon käyntitarkkuuden kanssa, kunhan se käy oikeaa tuntia. Aikoinaan kehuttiin Seikon "legendaarista" 7s26 -koneistoa pomminvarmaksi. Kävin pariakin Seiko 5 -kelloani rukkauttamassa kun ne olivat uusia. Kelloseppä kertoi että vaikea on rukata kun käyntipoikkeamaerot eri kellon asennoissa ovat niin valtavat! Kelloa "keikuttamalla" koneisto pysähtyi melkein kokonaan! On ymmärrettävää että jos kello ei ole uutenakaan tarkkakäyntinen, eivät tärskyjen vaikutukset käyntiin ole niin hyvin havaittavissa jos koneisto ei mene kokonaan rikki. Jos ostaa tuhansien eurojen automaattikellon ja pelaa se kädessä pesäpalloa tai tennistä, on joko sikarikas tai pähkähullu.
 
Minulla ollut mekaanisia kelloja jo reilun vuosikymmenen ajan ranteessa, tosin näitä perus eta koneistolla varustettuja, maatilan/ metsurin/kirvesmiehen töissä. Suurimmaksi ongelmaksi olen kokenut kellon painon. Esim. kangilla reikää ja hakatessa tai lekaa/kirvestä käytettäessä kello hakkaa ikävästi rannetta.
En ole huomannut isompia ongelmia kestävyyden suhteen.
 
Mulla ollut Omega Seamaster 300m chrono 21 vuotta työ ja vapaa ajan käytössä. Panimo hommissa olen. Välillä tullut kolhuja (auts...) ja ei ole ollut moksiskaan. Tuo paino,202 grammaa on ollut vaan tottumis kysymys,tuossa ajassa kyllä tottuu. Eli jos heittää ranteeseen jonkun qwartsi chronon niin kallistaa ukkoa oikealle.
 
Käyttöä vartenhan kellot on tehty nii eikai siinä. Yöunet ei mene naarmuista tai pienistä kolhuista. Löytyy tarvittaessa kunnon rymykello jos tilanne sitä vaatii. Aika outoa että "golf" kelloa ei kannattaisi käyttää golfin pelaamiseen . Kyllähän tuon tavallaan ymmärtääkin kun valmistajat eivät halua lupailla liikoja varsinkaan kestävyydestä.
Se Golf versio on vain värivaihtoehto.
 
Se Golf versio on vain värivaihtoehto.
Tämä muistio varmaan unohtui laittaa "Don Draperille" joka teki mainoskampanjan ja omegan nettisivut ;)

1623775295133.png
1623775330021.png

1623778691441.png

1623778764078.png

1623779251071.png

Suora lainaus vielä omegan nettisivuilta kruunaa kokonaisuuden: The global game has served as inspiration for many of OMEGA's finest timepieces, including this year's Seamaster Aqua Terra "Golf" collection. These 41 mm stainless steel watches are presented on NATO straps, to keep the watch firmly on the wrist through the biggest swings.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos tuntuu että tennislyönti voi olla koneistolle liian tymäkkä, niin onneksi siihenkin löytyy apu Richard Milleltä.

Tourbillon ja kaikki, ja "movement can withstand impacts of over 12,000 Gs"

Tai sitten voi ostaa G-Shockin.
 
Ja jos tuntuu että tennislyönti voi olla koneistolle liian tymäkkä, niin onneksi siihenkin löytyy apu Richard Milleltä.
Tai opettelee lyömään yhdellä kädellä ja pitää kelloa siinä toisessa. (En ole kyllä pelannut tennistä vuosikymmeniin, mutta ainakin silloin kaikki löivät kämmenpuolelta yhdellä kädellä ja kahden käden rystyäkin käytti aika harva)
 
Toivottavasti kukaan ei liitä sponsorikelloja ja "elokuvakelloja" reaalimaailman tapahtumiin?
 
Toivottavasti kukaan ei liitä sponsorikelloja ja "elokuvakelloja" reaalimaailman tapahtumiin?

Juu ei tässä siitä ole kyse, mutta hiukan veisin ajattelua siihen suuntaan kuitenkin, että sponssit hakevat jotain juttua sponssaamalla. Eli jotain vastaavaa tyyliin Heikki Mikkolan motocross-pyörän pinnoihin Timex, ja sitten Mikkola painaa motocross-radalla ja takaisin tultuaan Timex käy edelleen.

Sponssit kuitenkin hakevat mielikuvaa pienen "rymykäytön" kestävyydestä, ja jos se mielikuva ei ole oikeansuuntainen, niin sponssi kulkee hakoteillä.

Itsellä neljä mekaanista kelloa, joista yksi arkityön käytössä, kaksi ns. rymykelloa ja yksi ns. hillityn arkikäytön kello. Toinen rymykelloista voidaan laskea ns. arvokelloihin. Ja ostaessani otin riskin, että voipi tulla ongelmia, mutta toisaalta on diver-sportti joten pitäisi myös kestää kovempaakin menoa.
 

Mainos

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Viestit
69 128
Jäsenet
7 628
Uusin jäsen
Olaville
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös