Mitä muita harrastuksia kelloharrastajilla on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja op
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Mitä muita harrastuksia kelloharrastajilla on?

Kaikenmoinen keräily on aina ollut jotenkin veressä, vaikka kuinka yrittää hillitä itseään. Vintage hifi ja vinyyli esimerkiksi. Ja kelloteräksen lisäksi muutkin teräsesineet ovat harrastuslistalla. Ilmailu ja moottoripyörät, moottoripyöriä löytyy parisen kappaletta vuosimallia -06 ja -72, kuvassa uudempi....

_full.jpg


_full.jpg


_full.jpg


_full.jpg
 
Itselläni kelloharrastuksen budjettia rajoittaa hifiharrastus ja musiikin harrastus. Kohtalaiset stereolaitteet on hommattu ja niitä päivitetään aina joidenkin vuosien välein ja levykokoelmasta löytyy cd-albumeita ja sinkkuja noin 1400kpl. Kuulun Hifiharrastajat Ry:hyn ja meillä on silloin tällöin ihan mukavaa paikallistoimintaa ja kuunteluvierailuja tehdään muiden harrastajien ja jäsenien luo. Joskus pidetään grillibileitä tai aromaattisia musiikki-iltamia.

Musiikinharrastukseen on liittynyt myös soitto- ja bändiharrastusta ja levyjäkin on päästy tekemään muutama keikkojen ohella, mutta nykyään en soita aktiivisissa bändeissä vaan ihan omaksi huvikseni joskus. Kitaroita ei onneksi tarvitse hommata lähiaikoina lisää, sillä se puoli on vähän hiipunut tässä jo. Onneksi.

Lisäksi aika paljon tulee luettua ja ostettua kirjallisuutta; elämänkertoja, scifiä, historiaa, sotahistoriaa, historiallisia romaaneja yms.
Jaa'a... Harrastushommat ovat menneet osittain vähän keräilypainotteiseksi vuosien aikana. Cd- ja vinyylilevyjä on kertnyt jo yhteensä yli 2500 kpl. Tuo vinyyli on tullut takaisin mukaan omaan musaharrastukseen ja ostinkin uuden levysoittimen kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen vinyylilevyjen määrä on lisääntynyt hitaasti mutta varmasti. Kovin pröystäilevään menoon vinyylien kanssa ei ole kuitenkaan voinut ryhtyä, kiitos nykyään aika mielettömien hintojen.

Soitto- ja bändihommat ovat tulleet takaisin ja kitaroitakin on jo kertynyt 10 kpl.

Blu-ray -leffojakin on tullut keräiltyä tässä vuosien varrella useampi sata.

Lapsesta asti olen fanittanut Star Warsia ja nuorempana myös rakentelin erilaisia pienoismalleja ja nämä jutut saivat friikahtamaan myös toisenlaiseen rakenteluun... Tosiaan noin seitsemän vuotta sitten löysin puolalaisen COBIn, joka valmistaa LEGO-yhteensopivia rakennussarjoja ja heillä on aivan loistava toiseen maailmansotaan liittyvä mallisarja jossa on tankkeja, ajoneuvoja, lentokoneita ja laivoja. Niinpä olen keräillyt COBIn rakennussarjoja LEGO Star Wars -aluksien ohella. Noissa rakennussarjoissa on mukavasti puuhaa aina muutamiksi tunneiksi ja se on kohtuu rentouttavaa puuhaa, mutta ei ole kuitenkaan niin työlästä ja aikaavievää näpräystä kuin oikeiden pienoismallien rakentelu. Oikeisiin pienoismalleihin, ei itsellä enää hermot ja pitkäjänteisyys riitä. Kokelin sitäkin rakentelua uudestaan ja se on jo aivan liian tarkkaa näpräystä meikäläiselle nykyään.

haaste8 x.jpg
 
Pienoismallit ovat se pisimpään jatkunut harraste, ennen aktiivisemmin, nykyään valmistuu hyvällä säkällä malli per vuosi. Aiheina oikeastaan kaikenlaiset maalla, merellä tai ilmassa liikkuvat laitteet.

Vanhat autot ovat myös sydäntä lähellä, erityisesti niillä ajaminen. Tällä hetkellä käyttö-harrastelun uhrina '79 Z28. Kuvattuna realistisen törkyisenä.

Muuten sitten kiinnostaa vähemmässä määrin kitaran rämpyttely, sekä kaikenlaisen scifi-fantasia-manga-tyylisen ei-niin-korkeakulttuurisen kirjallisuuden vaihteleva kuluttaminen. Historia, tällähetkellä erityisesti merisodankäynnin sellainen, kiinnostaa myös.

IMG_20231228_134646.webpIMG_20210108_212022__01.webpIMG_20230426_202759.webp
 
Niin ne elämän painotukset välillä muuttuu...

Soittohommat menivät sitten sen verran vakavampaan suuntaan, että sinne menee nykyään aika iso osa ylimääräisestä ajasta ja rahasta. Sinänsä vähän ikävä muiden harrastusten osalta ja kelloharrastuksenkin kohdalta, mutta ehkäpä tässä on enemmän aikaa sitten muillekin joskus myöhemmin...
 
Itselle on noussut parissa kuukaudessa pyöräily uudeksi kivaksi harrastukseksi. Saa nähdä miten paljon pitää kellolaatikkoa realisoida, koska varustelukierteen saa fillariskenessä helposti aikaiseksi.
 
^Jep, oli tossa keväällä 8 pyörää kasassa ja 7 runkoa venaamassa osia... Yritän saada fillarit noin neljään.
 

Mainos

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Viestit
69 128
Jäsenet
7 628
Uusin jäsen
Olaville
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös