Onko hetki aikaa keskustella Olmasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToMiJa
  • Aloitettu Aloitettu

ToMiJa

Uusi jäsen
Miksi ihmeessä keskustella Olmasta? Ehkä siksi että suomalaisten suosima Leijona oli, ainakin 1960-luvun puolesta välistä ja eteenpäin, periaatteessa pelkkä Olma, eikä paljon muuta. Ennen sitä myös Rowenta ja Jacquot valmistivat Leijonia vaikka Olma oli silloinkin mukana kuvioissa.
Korjaa jos sinulla on parempaa tietoa.

Minulle tuli pari hienoa Olm… tarkoitan Leijonaa, pari päivää sitten jotka innosti selvittämään kellojen alkuperää. Molemmissa oli hieman harvinaisemmat mutta hienot koneistot, Felsa 4004 ja AS1886. Molemmat automaatteja.

Itse en ole mitenkään Leijona-erikoismies, päinvastoin. Se on minulle randomi side business kelloharrastuksessani, mutta nämä kaksi ”sykähdytti”. Ja saavat jäädä luokseni ainakin toistaiseksi.

Joten. Kehiin hienot Olma-Leijonat, Rowenta-Leijonat ja muut ja tarinoita sekä tietoja!

Liitteet

• IMG_6654.webp
    IMG_6654.webp
    246,4 KB · Katsottu: 31
  • IMG_6656.webp
    IMG_6656.webp
    166,9 KB · Katsottu: 30
  • IMG_6669.webp
    IMG_6669.webp
    422,1 KB · Katsottu: 29
Tietoa on tarjota hyvin vähän, mutta sen olen pistänyt merkille, että pari suosikki-Leijonaani löytyy tosiaan lähes sellaisenaan myös Olma-brändättynä. 60-luvun AS-koneistoinen Super-Compressor -automaatti, sekä 70-80-luvun ESA-koneinen quartz diver. Tästähän tuli se Voutilainen-versio jokin aika sitten.

Caravellesta sellainen huomio, että pari vastaavaa olen nähnyt, ja yhdessäkään ei ole ollut Swiss Made-merkintää, vaikka Olma Caravelleissä on?

Leijona-malliston historiaa pitäisi kyllä kartoittaa tarkemminkin, ihan mielenkiintoisia ja laadukkaita kelloja sieltä vuosien varrelta löytyy.

1000013812.webp

1000013813.webp

AT4T0Ju.jpeg

Entinen sveitsiläinen kellonvalmistaja NUMA JEANNIN S.A. (perustettu 1906)
rekisteröi OLMA nimen marraskuussa 1924.
(OLMA - NUMA Watch S.A. - Les Fils de NUMA JEANNIN - Fleurier - Tramelan)
Tarina päättyi konkurssiin 1997.

OLMA ja NUMA JEANNIN tuotenimet siirtyivät 2000-luvulla kiinalaisomistukseen - Xinyu Hengdeli Group
https://www.fhs.swiss/eng/2006-07-05_474.html

Buess & Gagnebin (sittemmin Busga Watches Ltd.) oli myös tehnyt OLMA-nimelle rekisteröinnin, ja ehkä siitä luopunut. Montres Busga S.A. yritystarina taisi päättyä 20.11.1969
2MDNKzF.jpeg

https://www.europastar.com/brand-index/1004113123-olma.html#highlight=olma
https://www.europastar.com/brand-index/1004113118-numa-jeannin.html

https://kellofoorumi.fi/threads/leijona.912

Viimeksi muokattu:
Tietoa on tarjota hyvin vähän, mutta sen olen pistänyt merkille, että pari suosikki-Leijonaani löytyy tosiaan lähes sellaisenaan myös Olma-brändättynä. 60-luvun AS-koneistoinen Super-Compressor -automaatti, sekä 70-80-luvun ESA-koneinen quartz diver. Tästähän tuli se Voutilainen-versio jokin aika sitten.

Caravellesta sellainen huomio, että pari vastaavaa olen nähnyt, ja yhdessäkään ei ole ollut Swiss Made-merkintää, vaikka Olma Caravelleissä on?

Leijona-malliston historiaa pitäisi kyllä kartoittaa tarkemminkin, ihan mielenkiintoisia ja laadukkaita kelloja sieltä vuosien varrelta löytyy.

katso liitettä 29594

katso liitettä 29595
Onpa nätti Caravelle! Varsinkin nuo kiertyvät korvakkeet ovat hienot.

Onpa nätti Caravelle! Varsinkin nuo kiertyvät korvakkeet ovat hienot.
Kiitos! Itsellekin oikein mieluisa kapine, designissa on vaan kaikki tosi hyvin kohdallaan. Ja Compressor-kuori on itselle aina ollut kiva juttu. Kello tuli hankittua joskus opiskeluaikoina reilut puolenkymmentä vuotta takaperin, maksoi silloin jotain 150€ mikä oli silloin ihan kauhea raha "jostain Leijonasta", mutta hyvä että tuli silloin kärsittyä, yhtäkään hyväkuntoista ei ole sen jälkeen myynnissä näkynyt.

(Varmaanhan näitä maailmaan mahtuu, ovat vain hyvin minut kiertäneet)

Taas muuten löytyi kokoelmasta yksi Olma-vastaavuus, kun jaksoi googlata. Joskin ruotsalaisen sivun mukaan Olmassa on AS, ja tässä omassa jellonassa on ETA.

1000013815.jpg

1000013814.jpg

Kiitos! Itsellekin oikein mieluisa kapine, designissa on vaan kaikki tosi hyvin kohdallaan. Ja Compressor-kuori on itselle aina ollut kiva juttu. Kello tuli hankittua joskus opiskeluaikoina reilut puolenkymmentä vuotta takaperin, maksoi silloin jotain 150€ mikä oli silloin ihan kauhea raha "jostain Leijonasta", mutta hyvä että tuli silloin kärsittyä, yhtäkään hyväkuntoista ei ole sen jälkeen myynnissä näkynyt.

(Varmaanhan näitä maailmaan mahtuu, ovat vain hyvin minut kiertäneet)

Taas muuten löytyi kokoelmasta yksi Olma-vastaavuus, kun jaksoi googlata. Joskin ruotsalaisen sivun mukaan Olmassa on AS, ja tässä omassa jellonassa on ETA.

katso liitettä 29596

katso liitettä 29597
Siinä on näyttävä kello. Tuntuu siltä että Leijonan parhaat vuodet oli kun kellot olivat Olmat. Laadukkailla koneistolla ja hyvä design.

Olma on ilmeisesti vastannut länsinaapurissakin erään perinteisen paikallisen merkin tuotannosta. Mora tunnetaan ainakin täälläpäin huomattavasti tätä vanhemmista kaappi- ja seinäkelloista, mutta sillointällöin törmää Mora-brändättyyn rannekelloonkin.
Tämä Compressor-kuorinen Mora tuli minulle ruotsalaisesta huutokaupasta, ja on ilmeisesti omaa sukua Olma Sea Cup. Jossain varastoissani on muuten myös huomattavasti uudempi Leijona-brändätty Sea Cupin irtotaulu, designista päätellen se taas on seitsemänkymmenluvun tuotteita.

IMG20250423141501~2.webp

IMG20250423124258~2.webp

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 151
Jäsenet
7 598
Uusin jäsen
ippe73
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back