Sijoituskello?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kr1234
  • Aloitettu Aloitettu
Nostellaas vanhaa aihetta. Jos olisi nyt 5000-10000€ käyttää kelloon, jonka toivoisi vähintään pitävän arvonsa inflaatio huomioon ottaen, mikä olisi raadin suositus(kset)? Mistä ostaisit sen/ne?
 
Nostellaas vanhaa aihetta. Jos olisi nyt 5000-10000€ käyttää kelloon, jonka toivoisi vähintään pitävän arvonsa inflaatio huomioon ottaen, mikä olisi raadin suositus(kset)? Mistä ostaisit sen/ne?
En ole sijoitusneuvoja, mutta arvelisin tuossa hintahaarukassa, että mikä tahansa teräksinen sporttinen Rolex, jonka saat ostettua joltain viralliselta jälleenmyyjältä virallisella ovh:lla. Varmaan sitten joku GMT-master Pepsi tai Submariner vihreällä kehällä voisi olla varmimpia. Vähän kalliimmista mutta alle 13k kelloista teräksinen Sky-Dweller (sinisellä taululla) tai Daytona (millä taululla vaan). Voi kyllä olla haastavaa tai jopa mahdotonta. Ehkä myös joku Omegan Speedmaster Snoopy edition samoilla reunaehdoilla mutta sekin voi olla haastavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nostellaas vanhaa aihetta. Jos olisi nyt 5000-10000€ käyttää kelloon, jonka toivoisi vähintään pitävän arvonsa inflaatio huomioon ottaen, mikä olisi raadin suositus(kset)? Mistä ostaisit sen/ne?
Kelloissa en lähtisi tavallisena tallaajana liikaa sijoitusnäkökulmaa miettimään. Pitkällä aikavälillä ei pysty kukaan sanomaan mikä tulee trendi olemaan. Lyhyen aikavälin varmemmissa spekuloinneissa eivät tahdo myyjät huolia tuulikaappia pidemmälle.

Laatumerkiltä kello ranteeseen joka itseä miellyttää ja toivoa parasta. Jos taas on kassakaappiin ostamassa, on olemassa joukko parempia investointimenetelmiä.

Villinä vaihtoehtona ostaa kovalla volyymilla neuvosto- ja venäjäkelloja markkinoilta. Alkaa seikon koneet tulla hiljalleen uustuotantoon. Euromääräinen nousu ei ole kovaa, mutta prosentuaalinen valtaisaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: Len
Sinällään olisi mielenkiintoista selvittää miten tämän ketjun aloittajan vuonna 2013 esittämät spekulaatiot (ja muidenkin alkupään kirjoittajien näkemykset) ovat pitäneet paikkansa tänä päivänä. Ja kyllä se perussubi edelleen on aika hyvä vastaus.

…Välillä kun katsoo noita myynti-ilmoituksia ihan uusista lähes suojamuoveissa olevista Rolleista niin ilmeisesti moni ovh:lla sen ostetuksi saanut (sellaisiakin on) laittaa uuden kellonsa saman tien lihoiksi muutaman tonnin voitolla ja kenties asettuu jonottamaan uutta. Taitaa jokaisessa asua tilaisuuden tullen pieni gray dealer. Vai onko tuo sellaista sijoitusvoiton kotiuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti näiden kellojen myyntiteksteihin eksyy näitä mainintoja hinnan noususta tulevaisuudessa. Mun mielestä olisi aivan pähkähullua sijoittaa tällaiseen tavalliseen Moonwatchiin rahat ja laittaa se kassakaappiin. Näitä Omega on valmistanut tuhansia ja tuhansia kappaleita joten tämä ei tule erottumaan merkittävästi massasta 20 vuoden päästä vaikka olisikin muovit vielä päällä. Joku Speedmasterin Limited versio voisi olla eri juttu, mutta niitäkin on Omega tuonut markkinoille kerran kuukaudessa.

Näyttökuva 2021-12-2 kello 12.12.29.webp

Näissä keskusteluissa kannattaa myös ottaa huomioon kuinka helposti sijoitus on muutettavissa takaisin käteiseksi. Uskon, että Subin myyminen yksityisillä markkinoilla hyvään hintaan on melko hidasta koska ostajia Suomessa on todella vähän. Jos tarvitset rahat heti ja viet kellon Kellokonttoriin saatkin 10 000€ kellosta 7 000€ käteistä. Siinä häviää monen vuoden arvonnousut savuna ilmaan.
 
Kovasti näiden kellojen myyntiteksteihin eksyy näitä mainintoja hinnan noususta tulevaisuudessa. Mun mielestä olisi aivan pähkähullua sijoittaa tällaiseen tavalliseen Moonwatchiin rahat ja laittaa se kassakaappiin. Näitä Omega on valmistanut tuhansia ja tuhansia kappaleita joten tämä ei tule erottumaan merkittävästi massasta 20 vuoden päästä vaikka olisikin muovit vielä päällä. Joku Speedmasterin Limited versio voisi olla eri juttu, mutta niitäkin on Omega tuonut markkinoille kerran kuukaudessa.

katso liitettä 20367

Näissä keskusteluissa kannattaa myös ottaa huomioon kuinka helposti sijoitus on muutettavissa takaisin käteiseksi. Uskon, että Subin myyminen yksityisillä markkinoilla hyvään hintaan on melko hidasta koska ostajia Suomessa on todella vähän. Jos tarvitset rahat heti ja viet kellon Kellokonttoriin saatkin 10 000€ kellosta 7 000€ käteistä. Siinä häviää monen vuoden arvonnousut savuna ilmaan.
Tätä ei muuten moni huomioi. Kaveri juuri myi Rolexinsa trokarille kun meni yksityisten kanssa kaupanteko hemmetilliseksi säätämiseksi. 1400 tuli kellolle hintaa lisää valokuvien oton jälkeen. Taisi tehdä muutaman satkun tappiota kellollaan.

…Välillä kun katsoo noita myynti-ilmoituksia ihan uusista lähes suojamuoveissa olevista Rolleista niin ilmeisesti moni ovh:lla sen ostetuksi saanut (sellaisiakin on) laittaa uuden kellonsa saman tien lihoiksi muutaman tonnin voitolla ja kenties asettuu jonottamaan uutta. Taitaa jokaisessa asua tilaisuuden tullen pieni gray dealer. Vai onko tuo sellaista sijoitusvoiton kotiuttamista.
Menee taas itsellä samaan vanhaan paatokseen. Näen suuret riskit Rolexin brändille tuossa trokauskulttuurissa. Omat mietteet menneet linjoille, että kellot hienoja, mutta koko liiketoimintamalli perseestä. Eihän tuon ongelman ratkaiseminen mitään rakettitiedettä ole. Kun kerran Prisma näyttää onnistuvan kohtuudella hallitsemaan pleikkarien trokausta, luulisi rolexiltakin onnistuvan kellojen osalta.

Jos vastaisi sitten alkuperäiseen kysymykseen: Rolexin subit on varmaan ainakin lyhyellä aikajänteellä hyvä investointi, mikäli saat ilman preemioita ostettua. Ongelma vaan tuo saatavuus. Mikäli joudut harmailta markkinoilta ostamaan, en olisi niin varma.

Autojen puolella tuntuu olevan ilmiö, jossa kannattaa ostaa autoja, jotka liian nuoria klassikoiksi, mutta liian vanhoja käyttöautoksi. Prosentuaalinen nousu näillä usein jäätävää. Saman mallin voisi veikata toimivan kelloissa: Ei ole uusi tai ei ole klassikko, niin väki arastelee ja hinnat houkuttelevia. Toisin sanoen arvostettujen merkkien nyt alennusmyynnissä oleva vuosikerta vuosituhannen vaihteesta voisi olla yksi vaihtoehto pidemmän aikavälin investoijalle.

Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että jos katsoo 20-vuotta eteenpäin voi kellojen pitäminen investointina olla yhtä tuottoisaa kuin raviurheilun pitäminen ansaintamallina. Aina on joku joka pärjää, mutta sillä viisitoista kaveria, jotka eivät. Ei tarvitse mennä kuin chrono24:n puolelle ja katsella kuinka halvalla saa, ennen niin arvostettujen brändien kelloja.

Kannattaa myös huomioida, ettei kellojen pitkän aikavälin huippunousioiden arvonkehityskään kovin kaksista ole, jos vertaa esimerkiksi pörssikursseihin. Pörssit vaan tuppaavat nousemaan tasaisemmin ja niiden sisältä löytyy kovempia rakettinousuja kuin minkään kellon osalta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: Len
On eri asia, säilyttääkö kello arvoaan, kuin että se merkittävästi nousisi nykyisestä. Kun aikanaan kvartisivallankumous lähes tuhosi perinteisen kelloteollisuuden, mekaanisilla kelloilla varmaan aikalaiset näkivät yhtä paljon tulevaisuutta kuin me nykyisin filmikameroissa.
Voisi sanoa kvartsikellojen saaneen tuta jotain vastaavaa, kun kansa katsoo aikaa kännykästä. Itse asiassa koneistoltaan laadukkaan kvartsikellon hankkiminen uutena alkaa olla vaikeaa! Kello muuttui käyttöesineestä statusesineeksi. -Kun tällä hetkellä kvartsit ei koe oikein minkäänlaista arvostusta, voisiko tilanne muuttua?

Toinen villi veikkaus vintagekellot ja näistä Zenith ja Heuer? -Merkit eivät ole kokonaisuudessa tehneet ''Rolexeja''.
 
Itse asiassa koneistoltaan laadukkaan kvartsikellon hankkiminen uutena alkaa olla vaikeaa!

No ei oikeastaan. Huipputarkkoja kvartsikoneistoja tekevät esimerkiksi Grand Seiko, Citizen (The Citizen-sarjassa), ja myös Breitling, ja Longines VHP sitten edullisemmassa sarjassa. Kyllä noissa kehitys on edelleen edennyt ja tarkkuus myös.

veikkaus vintagekellot ja näistä Zenith ja Heuer? -Merkit eivät ole kokonaisuudessa tehneet ''Rolexeja''.

Vanhojen merkittävien vintage-mallien hinta on jo näissäkin noussut, kuten tätä aiemmin esim Omegassa. Muuten Zenith kärsii mielestäni aliarvostusta edelleen tekniseen osaamiseensa verrattuna. Tag Heuer taas päinvastoin.
 
Kvartsikoneistot ovat edelleenkin huomattavasti mekaanisia koneistoja tarkempia. Eniten minua harmittaa paristojen pieneneminen. Kun esim. Junghans-kelloissa oli 50 sentin kokoinen paristo joka kesti vuosikausia, on nykyään yleisenä käytäntönä pikkuruinen muruparisto. Aikoinaan ostin Kinetic-Seikon kun kehuttiin että "ei paristonvaihtoa" . No, siinä meni kondensaattori vaihtoon parin vuoden kuluttua. Taitaa niissä ollakin akku nykyään, kuten nk. Solar-kelloissa.
 
Toveri Koistisen sanoissa on kyllä viisaus!

Jos kelloa valitsee vain sijoituksena niin sitten kannattaa tehdä kuten VC:t yleensäkin, sijoittaa 20:een vaihtoehtoon joista ehkä 1 tai 2 tuottaa kunnolla.
Suurinta prosenttuaalista kasvua odottaisin edelleenkin 60/70-lukujen 6100-koneistoperheen Seikoille ja 70-luvun Grand/King Quartz malleille.
Kun hinnat nyt ovat 150€:sta ylöspäin niin alkuinvestointi ei ole kovin paha.
Tuskin näistä tuhansia saa koskaan mutta kymmenien prosenttien arvonnousu on erittäin mahdollista.

Kellothan on tehty ranteeseen eli osto omat mieltymykset ja fiilis edellä, tappiot voi laskea sitten vuosien päästä
 

Mainos

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Viestit
69 128
Jäsenet
7 628
Uusin jäsen
Olaville
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös