Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Arska

Jäsen
Liittynyt
30.11.2015
Viestit
154
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Mun pomot on jostain syystä ottanut mun kellot silmätikuksi. Kuulemma rahan haaskausta, koska puhelimesta näkyy myös aika ja satkulla saa kelloja kaupasta. Heillä itsellään tosin täytyy olla se kallein mersun maasturi tai s-sarjalainen kaikilla herkuilla. Tekis mieli tokaista että rahan haaskausta, Nissanin saa paljon halvemmalla!
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Arska sanoi:
Mun pomot on jostain syystä ottanut mun kellot silmätikuksi. Kuulemma rahan haaskausta, koska puhelimesta näkyy myös aika ja satkulla saa kelloja kaupasta. Heillä itsellään tosin täytyy olla se kallein mersun maasturi tai s-sarjalainen kaikilla herkuilla. Tekis mieli tokaista että rahan haaskausta, Nissanin saa paljon halvemmalla!

Jep, nautiskelu on nautiskelua ja olisi hienoa, kun ymmärtäisi toisenkinlaisen kuin omansa. Silloin ei alkaisi vertailla rahalla harrastuksia ja intohimoja toisiin, koska niistä ajokeista lähtee parin Rollon hinta allekirjoittaessa kaupat.
 

countzero

Uusi jäsen
Liittynyt
5.12.2015
Viestit
46
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Arska sanoi:
Mun pomot on jostain syystä ottanut mun kellot silmätikuksi. Kuulemma rahan haaskausta, koska puhelimesta näkyy myös aika ja satkulla saa kelloja kaupasta. Heillä itsellään tosin täytyy olla se kallein mersun maasturi tai s-sarjalainen kaikilla herkuilla. Tekis mieli tokaista että rahan haaskausta, Nissanin saa paljon halvemmalla!

Aika tyypillistä tuntuu olevan, ainakin Suomessa. Rahan laittaminen esim. juuri autoihin on yleisesti hyväksyttyä eikä sitä tarvitse selitellä, kellojen osalta tilanne on yleensä vähän erilainen.

Edit. Aiheen vierestä, Seppä kerran totesi, että toisin kuin Suomessa, Italiassa (vai oliko se Keski-Euroopassa) miehet ajaa vaikka kierrätyskuntoisilla autoilla, mutta kunnon rolle tai pannu pitää ranteessa olla. Jäi tosin hämäräksi mikä oli tämän informaation lähde - viimeksi Roomassa käydessä ei kyllä osunut tavanomaista suurempaa määrää arvokelloja silmiin, mutta ehkä se johtui turistien paljoudesta. ;)
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Calle_H sanoi:
Kaiken paheksunnan keskellä vahvistuu kulttuuri, jossa se arvokello pitää olla, mutta siitä ei katsotakaan enää aikaa...

https://www.wsj.com/articles/why-men-are-wearing-watches-that-dont-tell-time-1531155881

"Kello asusteena"..

Minulla on tapana sanoakin, että kello on hienomekaaninen design-tuote, josta näkee lisäksi ajan.

Tuo artikkeli on btw maksumuurin takana. Alusta voi lukea A. Warhol-anekdootin kyllä.
Harva jättää kellon laittamatta aikaan. Mutta lisäkomplikaatioissa onkin vähän laveampaa..huomasin juuri, että eilen ostamani uusi (käytetty) arvokello on päivämäärässä 5 tänään :)

Laitoin näemmä vain aikaan..
 

robstu

Jäsen
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
119
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Aika tyypillistä tuntuu olevan, ainakin Suomessa. Rahan laittaminen esim. juuri autoihin on yleisesti hyväksyttyä eikä sitä tarvitse selitellä, kellojen osalta tilanne on yleensä vähän erilainen.

Oman kokemukseni mukaan kellolla pääsee kyllä "helpommalla" kuin autolla. Jos toinen ei ole kiinnostunut näistä, niin ei kyllä löydy yhtään ymmärrystä moiselle rahankäytöllä. Itseni ei muiden mielipiteet ei niinkään enää liikuta näissä asioissa.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Jos joku paheksuu tai ylipäänsä arvottaa toista ihmistä tämän kelloon käyttämän summan perusteella, mielestäni se kertoo enemmän paheksujasta kuin paheksunnan kohteesta. En antaisi itse tällaisille puheille mitään arvoa.
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

robstu sanoi:
Aika tyypillistä tuntuu olevan, ainakin Suomessa. Rahan laittaminen esim. juuri autoihin on yleisesti hyväksyttyä eikä sitä tarvitse selitellä, kellojen osalta tilanne on yleensä vähän erilainen.

Oman kokemukseni mukaan kellolla pääsee kyllä "helpommalla" kuin autolla. Jos toinen ei ole kiinnostunut näistä, niin ei kyllä löydy yhtään ymmärrystä moiselle rahankäytöllä. Itseni ei muiden mielipiteet ei niinkään enää liikuta näissä asioissa.

Suomessa aika usein oikein kytätään, että millaisellakohan autolla henkilö x liikkuu. Ja sitten taas kellot eivät yleensä tule mieleenkään. Jos sitä ihan oikeasti halutaan lähteä veikkailemaan jonkun varallisuutta, palkkatasoa tai sitä onko perintöä saatu vai ei, niin asunto olisi varmasti aika oleellinen asia. Ja se, että kuinka paljon ko. ihmisellä on velkaa / velatonta omaisuutta.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Monia pohdintojahan tuossa on mutta moni asia riippuu niin monesta seikasta.
Olen todennut omalta kohdalta, että auto on jotenkin suvaittavampi. aiheuttaa lähinnä kadehdintaa kuten ehkä asuntokin.
Paljon on ”piilo omaisuutta”, joka ei ole tiedossa vai pitäisikö sanoa, että on ”sala varakas” mikäli ei niillä kerskaile ei aiheuta reaktioita. Mutta kello, ”turhake”, joka näyttää vain aikaa saa helpommin kommentteja.

Tämä ketjuhan lähti tästä liikkeele, joku kirjoitti näin. Siis kysymys on siitä että jos elääkseen pitää töitä tehdä niin arvokello on väärä hankinta.

Itseäni itkettää, kun ihmiset ovat niin vietävissä. Ostaa nyt 6000€ kello?
Haloo pölvästit. Rahalla tulee hankkia ensisijaisesti varallisuutta, eli asioita jotka
tuottavat lisää rahaa. Sitten kun varallisuutta on tarpeeksi, voi sen tuotolla hankkia asioita.

Niin kauan kun joudut heräämään aamulla "töihin", yli 5k€ rannekellosta sulaa hulluutta.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Arvokellot on kuin pankkitili.

Itse en ajattele sijoituksena, vaan niin, että ne ovat (joskus isollakin vuokrahinnalla mutta) realisoitavissa rahaksi.

Siten fiksumpia leluja kuin monet muut.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

arbit sanoi:
Arvokellot on kuin pankkitili.

Itse en ajattele sijoituksena, vaan niin, että ne ovat (joskus isollakin vuokrahinnalla mutta) realisoitavissa rahaksi.

Siten fiksumpia leluja kuin monet muut.

Hyvin monet muutkin "lelut" ovat realisoitavissa rahaksi. Autot, kitarat, postimerkit, designhuonekalut, vanhat rahat, muumimukit jne. Kaikissa löytyy hyvin arvonsa pitäviä juttuja tai jopa arvonsa kasvattavia sekä huonommin arvonsa säilyttäviä. En siis osaa nähdä näitä juurikaan sen fiksumpina.

Itse en kuitenkaan ajattele kellojen rahallista arvoa tai arvon kehitystä. Kyse on intohimosta, jota ei edes kannata perustella järjellä. Kaikki kelloni ovat sentään käyttöesineitä. Joitain käytän enemmän ja joitain vähemmän. Tärkeintä on kuitenkin niiden historia, tarinat ja design, niiden aiheuttama fiilis.

Jos joku näkee paheksuttavana sen, että olen laittanut monta tonnia vanhoihin kelloihin niin siinähän näkee. Olennaista tässä kaikessa on, että tällainen paheksunta kertoo lähinnä hänestä itsestään ja hänen ajattelumaailmastaan. En minä katso pahalla muiden rahan käyttöä, menivät ne sitten säästötilille tai johonkin itselle tärkeään asiaan.

Summa summarum, turha keskustelun aihe.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Jep, ja vielä ylitse sen, niin voi koko aiheesta olla tosiaan välittämättä, koska harrastuksiin saa ja lähes kuuluu mennä kaikki rahat :)
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Arvokello aiheuttaa paheksuntaa

Niin kyllähän harrastukset maksaa, enempi tai vähemmän.
Keskustelun aiheena lienee turha mutta kovasti on keskustellanut.
Tähän loppuun jos laittaisi tällaisen ”kevennyksen” liekö totta vai tarua mutta paikalliset teollisuuspomot oli tankkaamassa, toisella oli Bentley ja toisella Mersu 500.
Mersumies sanoi ettei ymmärrä että joku laittaa noin paljon rahaa autoon, johon Benteymies tuumasi ettei hänkään ymmärrä että joku laittaa kaikki rahansa autoon.
 

Tapio

Uusi jäsen
Liittynyt
29.1.2019
Viestit
57
Arvokello voi aiheuttaa paheksuntaa, mutta vain jos joku paheksuja sen huomaa. Sen voi välttää kahdella tavalla, joko pitämällä kellon hieman katveessa kun on vaarassa tulla paheksutuksi (ei ole 100% varma konsti), tai hankkimalla arvokellon jonka vain tosi asiantuntija huomaa sellaiseksi. Itselläni on pari kolme "arvokelloksi" tuomittavaa ajannäyttäjää, ja toistaiseksi kukaan ei ole parin vuoden aikana pannut niitä merkille. Ehkä liikun oikeassa seurassa, tai väärässä. Jos tiedän joutuvani tilaisuuteen jossa kello saatetaan huomata vaihdan ranteeseen titaaninharmaan 170€ Seikon, eikä ole pelkoa siitä että tarvitsisi selitellä.
 

tommi2

Uusi jäsen
Liittynyt
3.3.2017
Viestit
69
Ehkä en tajua koko ongelmaa, koska yksikään kelloni ei ole yli 1000€ arvoinen, mutta jos omistaisin arvokellon, niin tunnustan olevani sen verran turhamainen että pikku paheksunta vaan kuuluisi asiaan :D .
 

gropa

Uusi jäsen
Liittynyt
5.6.2015
Viestit
9
Joskus tuli itsekin tätä ajateltua, tosin ei enää pitkään aikaan, kun huomasin ettei kukaan oikein näitä kelloja huomaa jos ei itse satu olemaan harrastaja. Ei vaikka ranteessa killuukin se ehkä tunnistettavin arvokello mitä on olemassa. Toisen harrastajan kanssa sitä myös turisee ihan mielellään kelloista, kun kumpikin ymmärtää mistä on kyse.
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Suomessa on päästy tässä(kin) asiassa eteenpäin. Ihmisten intressit ovat pirstaloituneet ja se on tuonut ehkä rauhaa kaikille, kun valtaosalla on jokin fetissiharrastus. :-D

Media-alan yrittäjänä olen myös oppinut, että kellot ovat järkihintaista puuhaa. Kun olemme tässä kuutioineet videokuvauskalustoa, niin kunnon arvokellon hinnalla saat erinomaisen rungon ja hyvän optiikan, tai hyvän rungon ja erinomaisen optiikan. Mutta et molempia. :-D Näin kärjistäen.
 

JHellberg

Uusi jäsen
Liittynyt
15.2.2019
Viestit
63
Kauan kuolleena ollut lanka, mutta koska olen asiaa pohtinut, niin omaksi huvikseni tänne ajatuksiani kirjoittelen.

Itselläni kellolaatikon sisällön arvo ylittää ajamani auton arvon. Harrastusta ei ole paheksuttu, ihmetelty kylläkin.

Olen ajatellut, että arvokellon luoma kuva varakkuudesta tai leveilystä juontaa osakseen juurensa ihmisten erillaisten arvomaailmoiden luomasta harhasta. Ihminen joka ei ole kelloista kiinnostunut ajattelee, että ennenkuin ostaisin usean tuhannen euron kellon, minulla pitäisi olla kivitalo, Mersu, pari etelän matkaa vuodessa jne.
Tästä johtuen ko. ihminen saattaa ajatella, että arvokellon kantajalla nuo asiat ovat, tai hän haluaa esittää, että hänellä ne ovat.
Totuus voi kuitenkin olla se, että arvokellon kantaja voi viettää hyvin vaatimatontakin elämää.

Tälläistä tajunnanvirtaa ekana postauksena...
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Ajat ovat muuttumassa hiljalleen tässäkin asiassa, näin uskon. Tähän vaikuttanee osaltaan se, että kellojen kirjo on laventunut ja kelloja näkee entistä useammin ihmisten ranteessa. Tietynlainen kännyköiden aiheuttama kellojen katoaminen katukuvasta ja ajan katsominen puhelimesta on pienenemään päin. Näin itse tulkitsen.
 
Liittynyt
14.8.2019
Viestit
110
Rikollisten ranteessa killuvat Huplotit tms. pistää kyllä paheksumaan!:)

..kun eivät edes tilaamiaan joulukinkkuja maksa.

Epsanjan Uunolta taidettiin ulosmitata Huplotti, missähän se mahdetaan realisoida..

848df2d1480c4787a86849169ab7dfef.jpg
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 571
Viestit
64 594
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös