Certina

Vs: CERTINA

BlueRoan sanoi:
Auttakaa noobie-kelloharrastajaa. Certinan DS Action Diverin osto mielessä, kannattaako maksaa lisähintaa automaatista vai tyytyäkö quartz-koneistoon? Rahaa ei ole liikaa käytössä.

Selvittäisin itselleni, onko sillä aatteellista/fiiliksellistä eroa itselleni nyt, kumpi on käyntitapa. Nimittäin jos viikon päästä kyllästyn siksi, että olis ihan pakko olla automaatti enkä osaakaan tykätä ekana arvokkaampana kellona kvartsista, niin tulee vielä kalliimmaksi.

Se hassu puoli asiaa on, että sitä ei voi tietää, kun ne emootiot/fiilikset mitataan vasta siinä kontekstissa, jossa ne on, ja muussa uudessa hetkessä ne on ennakkoon vain arvailuja.

Joten jos suinkin raaskit ja kutkuttaa automaatti, ottaisin sen. Mutta jos olet ihan rela kvartsin kanssa etkä epäile saavasi minkäänlaisia pakkomielteisiä oireita siitä, että osa kelloharrastajista suhtautuu ylimielisesti ja pilkkaa kvartseja. Vaikka ne on todellakin ihan ok. Koko maailma painottui pariksi vuosikymmeneksi tuottamaan kvartsikelloja, joten se on vain pieni juttu laatumielessä.

Mutta (tyypillisesti kahdeksan kertaa sekunnissa hyppäävästi) liukuva sekuntiviisari on useille se ainoa oikea, jota osaa katsella vaikka suhtautuisikin kunnioittavasti kvartsiin per se, ja saa kiksinsä myös siitä hienomekaanisesta sisuksesta ja sen "elävyydestä" kellon sisällä.

Eli voisi olla varman päälle hankkia eka arvokello joko sveitsiläisistä Certinasta, Tissotista tai pienvalmistajista taikka Saksan maalta Stowaa, Steinhartia tms. automaattisena. Odotusarvo "tunnelogiikalla" voi olla pidempi, vaikka olisi flippaajan vertakin suonissa.

Omasta näkökulmastani en kvartsikelloihin koskisi kuin tarkkuuden vuoksi, Precidrivet sun muut superkvartsit tai sitten jostain erikoisesta syystä kuten Seikon Kinetic Auto Relay ja Casion G-shock. Mutta moni muu voi löytää kvartsille hyviä syitä.

DS action diver automaattina on mielestäni "bang for the buck", kiva kädessä ja näyttääkin hyvälle. Jätättää vaan pirusti, 8-10 sek/vrk, en jaksa muistaa tekikö Lonkun HydroConquest yhtä lepsuja lukemia. Sikäli joku 100-150€ automaatti-Seiko kepittää rukkaamattomana ainakin ton oman Certinan.

Osta se, mistä tulee hyvä mieli!

Itselläni nyt yhdeksän käyttökelloa joista kaksi quartzia. Citizen Eco Drive 2004 ja Edoxin chrono 2007. Ollut tosi tyytyväinen molempiin. Tosin automaatit on vielä mieluisampia.

Mulla on siis tällä hetkellä käytössä Tissot Luxury Automatic, joten toi Certinan automaatti olisi luonnollinen jatko kellokalustoon. Certinasta olisi tulossa ns. työ/harrastuskello mm. viisareiden lumeen takia, Tissotista aikaa ei pimeällä näe. Kolmivuorotyön arkea, kellonaika olisi hyvä nähdä hämärässä ja pimeässä.

Tuo Action Diverin lume on heikko, sillä ei pitkin tiirailla.

enkero sanoi:
Tuo Action Diverin lume on heikko, sillä ei pitkin tiirailla.

Ainakin oman Diverin lume on riittänyt elokuvateatterissa aivan hyvin ajan tarkistukseen. Sukeltanut en ole, mutta eikös ISO-standardi juurikin vaadi tuon lumen näkymistä veden alla johonkin syvyyteen asti?
(Jos kello on hihan alla päivät niin silloinhan minkään kellon lumme ei pitkälle riitä.)
No taas tullaan tähän mihin vertaan kohtaan mutta riittää minulle ja olen aika vaativa tässäkin valossa 8)

No niin, on lume millainen tahansa niin tuli tilattua DS Action Diver mustana. :D Eiköhän siitä tule kiva kaveri Tissotille, molemmille luvassa ranneaikaa...

Minulla on viimeistä edellisen sukupolven DS Podium Chrono Valjoux Steel (ref. C674.7129.42.69) ruskealla kellotaululla ja en voi muuta kuin kehua.. Loistava peruskrono jokapäiväiseen käyttöön, joka on käynyt uudesta asti noin +6-+8 sekuntia/vuorokaudessa, eli varsin mukavasti. Ongelmia ei ole ollut. No jos nyt oikein haluaa nillittää, niin ehkä silloinen Certinan oma teräsranneke ei ihan yllä muun kellon tasolle. Kelvollinen/tyydyttävä toki sekin. Rohkenisin melkein väittää että kellotaulu ja kellon ulkonäkö muutenkin on yksi tyylikkäimmistä ainakin hintaluokassaan. Koneistona tietenkin legendaarinen Valjoux 7750 joka toimii kuin junan vessa ja mikä lopulta sinetöi ostopäätöksen aikanaan.

Nyt kun tuo lume tuli puheeksi, niin toinen "nillittämisen" aihe on, että lume voisi kieltämättä tässäkin olla hieman parempi.

BlueRoan sanoi:
No niin, on lume millainen tahansa niin tuli tilattua DS Action Diver mustana. :D Eiköhän siitä tule kiva kaveri Tissotille, molemmille luvassa ranneaikaa...

Ihan varmasti. Itsellä on moinen ollut nyt joitakin kuukausia päivittäisessä käytössä. Tykkään edelleen kuin hullu puurosta. Itsellä ensimmäinen "kunnon kello" ja täytyy tunnustaa, että välillä sitä katselee ranteeseen ja miettii kuinka hieno kello se on.

Alkuunsa olin hieman pettynyt käynnin tarkkuuteen, kun heitti pari minuuttia viikossa. Äsken tarkistin ajan ja se oli noin 7 sekuntia oikeaa kelloa edessä.. erona vain se, että en edes muista koska olisin viimeksi säätänyt. Eli selvästi uusi kello vaatii joitakin kuukausia päivittäistä ajoa, että koneisto asettuu (ostin itse kellon palstalta pari kk käytettynä).

Kumiranneke oli metalliseen tottuneelle alkuunsa oudon tuntuinen, nyt sitä ei edes huomaa.

Kerrassaan miellyttävä ja hieno kello jokapäiväiseen käyttöön.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk

Naisten Certina

Aloitin vintage-kellojen keräämisen viime vuoden marraskuussa ja Certina- kellosta tuli merkkisuosikki.

Kuvassa oleva kello on ensimmäinen Certina rannekello ja nyt kellokaapissa on jo neljä naistenkelloa ja yksi
miesten Certina rannekello. ;)

tXbNioR.jpg

Vs: Certina

Tweeng sanoi:
Mikä mahtaa olla paras paikka pääkaupunkiseudulla rannettaa DS Action automaattia? Myös vinkkejä parhaasta hinnasta otetaan vastaan, Naantalin hopean tarjous hieman kuumottelee... 8) Toisena vaihtoehtona olisi Longinessin Hydro...
Westerbackilla Certinaa. Palvelu on ollut moitteetonta ja olen päässyt aina sopuun hinnasta.

Svengihirvi sanoi:
Tweeng sanoi:
Mikä mahtaa olla paras paikka pääkaupunkiseudulla rannettaa DS Action automaattia? Myös vinkkejä parhaasta hinnasta otetaan vastaan, Naantalin hopean tarjous hieman kuumottelee... 8) Toisena vaihtoehtona olisi Longinessin Hydro...
Westerbackilla Certinaa. Palvelu on ollut moitteetonta ja olen päässyt aina sopuun hinnasta.

Westerbackilta ei löytynyt viikonloppuna kuin vain kumirannekkeista. Hydroakin oli vain 39mm versiona...

Markku J sanoi:
Tuo on kyllä erittäin hieno Certina. Houkuttelee minua myös. Hinta lienee kuitenkin Certinan tapaan houkutteleva sekin. Omaan Certina DS:ään olen ollut erittäin tyytyväinen, kun sen hinnan huomioi. Ranneke, ja erityisesti sen lukko, ei tietenkään ole yhtä tukevasta materiaalista, eikä yhtä viimeistelty kuin kalliimmissa kelloissa, mutta jossain sen hintaeronkin pitää näkyä. Ulkonäöltään tämä kestää vertailun lähes 10 x kalliimpiin kelloihin.

Minulla on tällainen Certina:

IMG_0209.JPG

Mikä tuon alimmaisen viisarin tarkoitus on? Käyntivarako kenties vai näyttääkö se eletäänkö aamupäivää vai iltapäivää?

Täällä on aika monella ainakin ollut käytössä Certinan DS Action Diver automatic. Minkälainen käyntitarkkuus kelloillanne on ollut? Omani edistää vuorokaudessa yli 20 sek. eli vähän liikaa. Suositelkaa seppää/liikettä minne tuo kannattaisi viedä rukattavaksi pääkaupunkiseudulla?

Mulla on just tuo samainen automaatti diveri sinisenä. Omasta mielestä hintalaatusuhteeltaan erinomainen valinta ja tyytyväinen olen ollut. Taulun väri on todella nätti! Mulla se edistää n. 10s/vrk mutta eipä tuo pahemmin häiritse. Ranneke istuu ainakin omaan ranteeseen hyvin ja "puolikkaat" palat helpottavat täydellisen pituuden löytämistä. Ja vielä lumesta sen verran että ei ehkä paras mahdollinen, mutta riittävä. Aika lailla samaa luokkaa kuin hydroconquestissa.

Nissilä sanoi:
Markku J sanoi:
Tuo on kyllä erittäin hieno Certina. Houkuttelee minua myös. Hinta lienee kuitenkin Certinan tapaan houkutteleva sekin. Omaan Certina DS:ään olen ollut erittäin tyytyväinen, kun sen hinnan huomioi. Ranneke, ja erityisesti sen lukko, ei tietenkään ole yhtä tukevasta materiaalista, eikä yhtä viimeistelty kuin kalliimmissa kelloissa, mutta jossain sen hintaeronkin pitää näkyä. Ulkonäöltään tämä kestää vertailun lähes 10 x kalliimpiin kelloihin.

Minulla on tällainen Certina:

IMG_0209.JPG

Mikä tuon alimmaisen viisarin tarkoitus on? Käyntivarako kenties vai näyttääkö se eletäänkö aamupäivää vai iltapäivää?

Tuo kello kuutosen indeksissä sijaitseva alimmainen viisarinäyttö, mietityttää edelleen. Yritin käydä netissä katsomassa että, mikä se voisi olla, mutta en löytänyt ko. viisarin tarkoitusperään, mitä ilmeisemmin juuri näyttää eletäänkö aamu- vai iltapäivää vai onko sillä joku muu tarkoitus, etenkin kun se on tuossa kuvassa hieman epätarkka - Jos joku voisi sivistää, ettei menisi yöunet.

Nissilä,

eiköhän tuo pieni alhaalla ole sekuntiviisari. Ja sitten tuo isompi on ajanoton sekuntiviisari. Näin ainakin omassa ds podium chrono-kvartsissa.

gerhardrihmakallo sanoi:
Nissilä,

eiköhän tuo pieni alhaalla ole sekuntiviisari. Ja sitten tuo isompi on ajanoton sekuntiviisari. Näin ainakin omassa ds podium chrono-kvartsissa.
Niin tuntematta Certinaa kyllä taulussa pitää olla sekuntiviisari. Eternassa ja Tagissa se on vasemmalla.

Moi! Olen seurannut foorumia tovin. Pähkäillyt seuraavaa kunnon kellohankintaani. Törmäsin vähänaikaa sitten tähän automaattiseen Certina DS Action Diver malliin. Osa on kritisoinut ranneketta ja lukkoa, onko tosiaan huomioimisen arvoista moinen kritiikki kellossa? Entä bezel, miltä tuntuu. Tykkään kovasti muotoilusta. Toisena vaihtoehtona Steinhart Ocean One Black. Näistä Certina autenttisempi kylläkin ja pidän sinisestä lume väristä.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 292
Jäsenet
7 666
Uusin jäsen
JyrkiM
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back