Certina

Vs: Certina

DS Action Diver on ollut nyt vajaan vuoden käytössä. Minulla ei ole valittamista Certinan rannekkeesta tai lukosta. Ehkä jos Tissotin Luxury Automatic-kellon rannekkeeseen vertaa, niin Tissotissa mielestäni himpun verran laadukkaampi. Mistään Omegasta tai Rolexista ei ole kokemusta joten niihin en pysty vertaamaan.
Edelleenkin ostaisin Certinan, ranneke kelpaa minulle täysin...ja kellohan on siis todella hieno!

Kaksi vuotta ollut Action Diver automaatti päivittäisessä käytössä alkuperäisellä kumirannekkeella. Pidän kellosta edelleen todella paljon enkä keksi siitä valittamista. Ehkä orgis kumiranneke voisi olla pari milliä pidempi, jos nyt jostain pitää valittaa.

Toiminut täysin moitteetta, edistää jonkin verran mutta ei ongelmaksi asti. Yleensä korjailen ajan kun alkaa olemaan heittoa 3-5min luokkaa.

Vaikka kyseessä ei ole mikään Rolex, Omega tjsp arvokello niin silti välillä kelloa tulee katseltua hymyssä suin ja miettien että pirun hyvä kello.

Mielessä olisi hankkia 1-2 kelloa lisääkin jossain välissä, mutta Certina tulee silti pysymään päivittäisenä rymykellona. Kello tuntuu ydinlatauksen kestävältä.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuli hankittua elämäni ensimmäinen rannekello tuossa pari viikkoa sitten. Pikkuvikaisena sain vaihtokaupassa ja sepälle vein suoraan. Kiinnostaisi hieman tutkia kellon ominaisuuksia tarkemmin, mutta googlailemalla en paljoa viisastunut. Eikö valmistajat pidä katalogeja vanhemista malleista netissä, vai mistä tietoa/speksejä kannattaisi kaivaa?

Kello siis Certina DS Podium Automatic (633.7129.42.66).

Osaisiko joku kertoa tästä jotain? Netistä en ole samanlaista löytänyt ja mietin nyt että onko aito Certina.
2lcv4ea.jpg

2zew675.jpg

NaamaVelli sanoi:
Osaisiko joku kertoa tästä jotain? Netistä en ole samanlaista löytänyt ja mietin nyt että onko aito Certina.
2lcv4ea.jpg

2zew675.jpg
Kyseessä vaikuttaisi vahvasti olevan DS-1, aitouteen en vaikea ottaa kantaa mutta kovasti on näkö omaani.
34780620072_70957ff5c6_k.jpg

Pari vuotta ollut ranteessa DS action diver.

Ruuvikruunun kierteet menivät, eikä nuppia saanut enää ruuvattua kiinni.
Takuu on jo mennyt umpeen.

Muutoin olen kelloon erittäin tyytyväinen, mutta tämä oli vähän yllättävää.
Mielestäni en ole mitenkään hampaat irvessä vääntänyt kiinni, vaikka kireälle aina olen nupin laittanut.

ETA 2824-2 vs Powermatic 80.111 (DS Action Diver)

Edellisessä Certina DS Action Diver -mallistossa oli koneistona 2824-2 ja uudessa on käsittääkseni Powermatic 80.111. Onko näiden eroista havaintoja? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin jälkimmäisen taajuus on 21600 kun edellisen oli 28800. Onko tällä käytännön vaikutusta muuhun kuin sekuntiviisarin liikahteluun ja siihen että osin matalamman taajuuden ansiosta Powermaticilla on pidempi käyntivara?

Entä mallien erot muuten, ulkonäköä lienee hieman päivitetty ja vesitiiveys on parantunut 20ATM -> 30ATM, onko jotain muuta?

Vajaan vuoden ollut ranteessa Certina DS First Automatic 200m, ETA 2836-2 koneistolla. Ihan tyytyväinen olen ollut käyntitarkkuuteen (en ole mitannut, kun ei heitä paljon) ja muutenkin. Vintage-miehenä en kuitenkaan pidä ylikiillotetusta ja teräväreunaisesta bezelistä, johon tulee helposti selvästi näkyviä naarmuja. Mutta toisaalta ei pikkunaarmut haittaa, tämä kello on hankittu vain työkaluksi, arvokkaammat vintagekellot ovat ranteessa vain erikoistapauksissa ja lähinnä sisätiloissa. Kello on huoleton ja sen kanssa voi mennä uimaan ilman pelkoa, että vesi menisi jostain sisään.

Ensimmäinen murjominen suoritettu DS action diverille(powermatic 80) Uutena tuo jätätti noin 2sek/vrk. Kävimme radalla ampumassa melko järeillä kivääreillä (9,3x62, 338 lapua) noin 150 paukkua. Kello ei ollut tästä pieksemisestä moksistaan. Edelleen jätättää sen 2sekunttia. Joku on moittinut ranneketta ja etenkin sen lukkoa. Minulla ei ole siitä moitittavaa. Ei edes meinannut aueta raskaasta ryminästä huolimatta. Hintaansa nähden mielestäni aivan hyvä rymykello.

Hieno Certina! Onhan takakantena hieno kilpikonnan kilpi? Itselläkin ollut tavoitteena jossain vaiheessa hankkia vintage DS-2 ja nimenomaan automaattina.

Puhti sanoi:
Hieno Certina! Onhan takakantena hieno kilpikonnan kilpi? Itselläkin ollut tavoitteena jossain vaiheessa hankkia vintage DS-2 ja nimenomaan automaattina.

Ei ole kilpeä, ainoastaan iso DS keskellä kantta.

Liitteet

• IMG_20180314_174554.webp
    IMG_20180314_174554.webp
    118,5 KB · Katsottu: 54

Pääsin tänään testaamaan Certina DS Action Titaniumia, ja olin hyvin positiivisesti yllättynyt viimeistelyn tasosta. Kesällä testailin TagHeuerin Aquaraceria, jonka designissa on paljon samaa kuin tässä. Aquaracer on selkeesti kalliimmassa hintaluokassa, mutta Certina pääsi vähintään samalle tasolle. Todella laadukas kuori sekä koneiston ja nupin tuntuma tässä hintaluokassa. Koneistossakaan ei taida olla valittamista. Harmi, että on kooltaan rahtusen liian suuri. 40-41 mm olisi bueno.

Löysin tänään Certina DS PH200M:n hyvästä alennuksesta vielä linkin hintaakin huokeammin. Muuten yksilö on identtinen.

Voisiko kello(i)sta enemmän tietävä kertoa lisää: hyvät ja huonot puolet yms. Onko hyvä tietää jotain ominaisuuksista (suht untuvikkona liikenteessä ~4 kellon kokemuksella hintaluokassa 300-600).

Menisi päivittäiseen käyttöön smart casual vaatteistuksen seuraksi ja toimistoympäristöön.

Kaikki tieto Certinan kelloista on plussaa.

Kiitos!

Onko muilla DS Action Diverin bezelin merkit tulleet keltaisiksi ajan myötä? Varsinkin auringonpaisteessa huomaa kellastumisen verrattuna taulun tuntimerkintöihin. Netistä luin että on ollut melko yleinenkin vaiva ja Swatch Group on veloituksetta vaihtanut näitä uusiin...

Certina DS Action 80 Powermatic

Olen ajatellut ostaa Nato rannekkeen kelloon. Lug väli on 21mm, käykö tuohon 22mm ranneke?
Onko kellään kokemuksia? Useimmat tarjolla olevat rannekkeet kun ovat 20 tai 22 mm.
Jos jollain on omasta laittaa kuvaa niin se olisi bueno.

Pari vuotta ollut ranteessa DS action diver.

Ruuvikruunun kierteet menivät, eikä nuppia saanut enää ruuvattua kiinni.
Takuu on jo mennyt umpeen.

Muutoin olen kelloon erittäin tyytyväinen, mutta tämä oli vähän yllättävää.
Mielestäni en ole mitenkään hampaat irvessä vääntänyt kiinni, vaikka kireälle aina olen nupin laittanut.
Täällä taitaa olla lähes sama, nupin ollessa auki vaatii vain neljäsosakierroksen ruuvauksen eikä liiku enää...! Huolsitko tuon nupin, ihan mielenkiinnosta?

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back