Kellokuvaus thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peksii
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Kellokuvaus thread

No, makunsa kullakin.

Liitteet

• image.webp
    image.webp
    96,7 KB · Katsottu: 56

Mulle kyllä toimii. Puvun kanssa ei komeempaa vois ollakaan.

Töissä en kyllä kehtais pitää.

IMG_2047.JPG

Hieno on laitos. En ollut aiemmin huomannut 320-mallista, että siinä on takapuolella power reserve -ominaisuus. Uudessa pam531 mallissa, joka on myös gmt, sama ominaisuus on tehty näin (kuva netistä):

13262038.jpg

Power reserve -näyttö on omalla tavallaan tyylikkäämpi takapuolella. Makuasioita toki.

Markku J sanoi:
Sopivasti yhdistää valokuvaus ja kelloharrastuksen, kun kelloja yrittää kuvailla. Pitäisi hankkia kuvausteltta ja valoja. Onko muilla hyviä vinkkejä kaluston suhteen ?

Minulla oli iso järkkäri vielä taannoin mutta luovuin möhkökalustosta ja nykyisin näpsin kuvia melko pienellä kalustolla, mikrojärkkärillä valovoimaisella lasilla tai valovoimaisella pokkarilla. En tykkää salamista, paitsi pizzassa :)

Tuon mikrojärkkärin valovoimaisen (f1.8 ) objektiivini "kinovastaava" polttoväli on kyllä 90 mm (EDIT: +lähin tarkennusetäisyys pitkä), joten vähän meinaa käsi täristä rannetuskuvissa. Olympus M.Zuiko 45mm f1.8 on siis useimmiten käyttämäni objektiivi.

Apuvälineitä en yleensä käytä, vaikka jotain pahviboksia ja taustakankaita tai valojutskia voisi joskus kokeilla. Silloin, jos haluaa neutraaleja taustoja. Tykkään enemmän muunkaltaisesta toistaiseksi.

Kannattaa ehdottomasti hommata loittosarja jos vain muuten sopiva linssi löytyy hyllystä.
Tässä esimerkkinä Nikon täyskennoinen D600 + 24-70 + yhteensä 68mm loittoa ja kuvat on croppaamattomia:

Tämän lähemmäksi ei objektiivi ilman loittoja tarkenna:

Sitten nämä väliin:

Ja nyt pääsee jo kohtuullisen lähelle:

Hieman kuvat pehmenee noilla loitoilla ja valaistus on vaikea saada toimimaan kun linssi on melkein kohteessa kiinni. Tietenkin ottamalla vaikka tuon 12mm:n loiton pois, saadaan etäisyyttä jo tarpeeksi siihen, että valo pääsee helposti kohteeseen. Täyskennoisen kuvaa pystyy kuitenkin croppaamaan reilusti, varsinkin jos on tarkoitus esittää kuvia vain netissä eikä tehdä mitään lakanaa.

Hyvä idea. Loittojen kanssa puuhailin nuorena poikana. Kai ne edelleenkin ovat toimiva vaihtoehto. Ainakin mallikuvasi perusteella. Minulla on Tamron 90 mm macro ja loittojen kanssa voisi sitä kokeilla, sekä varmaan myös Canon 50 mm f/1.2 L -perusoptiikkaa. Lisäksi minulla on kiinteäpolttovlinen 135 mm lasi ja 24-105 zoomi. Mikähän noista olisi paras loittojen kanssa touhuamiseen ?

Makrothan tietenkin toimii hyvin ja onnistuu melkein minkä tahansa linssin kanssa, kunhan vain tarkennusetäisyys on järkevää luokkaa...

Tässä testikuva 50/1.4 ja kaikki loitot:

Ja tässä reilu croppi:

arbit sanoi:
Markku J sanoi:
Sopivasti yhdistää valokuvaus ja kelloharrastuksen, kun kelloja yrittää kuvailla. Pitäisi hankkia kuvausteltta ja valoja. Onko muilla hyviä vinkkejä kaluston suhteen ?

Minulla oli iso järkkäri vielä taannoin mutta luovuin möhkökalustosta ja nykyisin näpsin kuvia melko pienellä kalustolla, mikrojärkkärillä valovoimaisella lasilla tai valovoimaisella pokkarilla. En tykkää salamista, paitsi pizzassa :)

Tuon mikrojärkkärin valovoimaisen (f1.8 ) objektiivini "kinovastaava" polttoväli on kyllä 90 mm, joten vähän meinaa käsi täristä rannetuskuvissa. Olympus M.Zuiko 45mm f1.8 on siis useimmiten käyttämäni objektiivi.

Apuvälineitä en yleensä käytä, vaikka jotain pahviboksia ja taustakankaita tai valojutskia voisi joskus kokeilla. Silloin, jos haluaa neutraaleja taustoja. Tykkään enemmän muunkaltaisesta toistaiseksi.

Minulla oli taanoin järkkäri, mutta sittemmin olen luopunut siitä. Nykyisin Sony RX100 -pokkari hoitaa kuvaushommat, ja onkin siihen hommaan pirun hyvä. Ylipäänsä hifipokkarit kuten Canonin G-sarja tai Panasonicin LX-sarja ovat todella hyviä näihin juttuihin.

Valaistusta kannattaa miettiä (kuten aina kuvatessa). Kuitenkin pari spottivaloa ja esim. joku voipaperista tehty pehmennin riittävät moneen. Myös kamean omaa salamaa kannattaa käyttää vaikka voipaperilla pehmenettynä. Isommat salamat tekevät kuvista aina parempia ja niitä kannattaa heijastaa seinien tai katon kautta kohteeseen. Jalusta on tietysti must, mutta siihenkin riittää hyvin mallia "pöytä"/gorillapod ellei halua jotain todella erikoista.

zeikok sanoi:
Minulla oli taanoin järkkäri, mutta sittemmin olen luopunut siitä. Nykyisin Sony RX100 -pokkari hoitaa kuvaushommat, ja onkin siihen hommaan pirun hyvä. Ylipäänsä hifipokkarit kuten Canonin G-sarja tai Panasonicin LX-sarja ovat todella hyviä näihin juttuihin.

Juu, se mun "valovoimainen pokkari" on Panasonicin LX5. Vaikka on sukua tuon pokkarin kokoisen järkkärin (GF2) kanssa, niin tykkään vähässä valossa aina tuon minijärkkärin tuottamista väreistä enemmän.

Salamia olen käyttänyt aikoinaan "pakkotilanteissa" kuvatessa ja kun oli kilokaupalla täyskennoista ja kakkulaa mutta olen luopunut hetki sitten kaikista, salamoista jo aiemmin. Pitkän aikaa ollut jokin perversio kuvata suht luomuna.

Ja puhdas sattuma itse asiassa, että nuo "keskikokoiset" on Panasonicia, taskupokkarini on IXUS ja olen enemmän Canon-miehiä aina ollut. Pikkuisista en ole milloinkaan ollut hämäräkuvissa tyytyväinen muihin kuin IXUkSiin.. nyt on ihan pieni versio, ja harmittaa, kun hävitin joskus 90IS:n. Paras pieni kamerani hämäräkuviin ever-ever.

Tässä kaikki mitä mies tarvii:

IMG_6283.JPG

..no Subi ois kans iha kiva :drool

nykynuoriso sanoi:
Tässä kaikki mitä mies tarvii:

IMG_6283.JPG

..no Subi ois kans iha kiva :drool

Noh.... En kyllä kellolla naista korvaisi. Ainakin luulisi, että teräsranneke raapii. Miten on?

Ihmeellinen muutos ajattelussani mutta Tudorista on tullut mielestäni tyylikkäämpi valinta kuin Rolexista.
Tudor on tiedän mitä ostin- kello ja Rolex on ostin tän kun en tiedä muita-kello.
Näin kärjistäen.

jyzzzy sanoi:
Ihmeellinen muutos ajattelussani mutta Tudorista on tullut mielestäni tyylikkäämpi valinta kuin Rolexista.
Tudor on tiedän mitä ostin- kello ja Rolex on ostin tän kun en tiedä muita-kello.
Näin kärjistäen.

Minulla vähän sama fiilis, tykkään Tudorin matalasta profiilista.

Omistan yhden, mutta Rolexia vierastan. Never say never mutta epäilen, että en hanki itselleni.

Uusimpien kellohankintojen myötä päivitetty automaatti-potretti. Kuvaan eivät mahtuneet rymy-Precista ja polarin sykemittari.

erebypam.jpg

Vähän tylsiä näistä tuli mutta kuitenkin.

Ei oikein haalean sininen tausta toimi...

Pakollinen Lume-kuva:

Lume on kohtuullinen mutta kestää vain minuutin. :(

On kyllä Zeikokilta todella hieno kuva! :goodjob
Hieno on kyllä kellokin.

J-P sanoi:
Jumalauta mikä kuva! On värit shopattu hienosti kohdilleen!!

Mutta kyllä sen orginaalinkin on pitänyt olla hyvä. Jos toi on shopattu niin Zeikok vois pukata lähtäkohdan näytille.

J-P sanoi:
zeikok sanoi:
10452906_10152262092657648_3132081938167244103_o.jpg

Tämmönen.

Jumalauta mikä kuva! On värit shopattu hienosti kohdilleen!!

Kiitos! Ei tuota ole käsitelty juuri ollenkaan (mikä tietysti vaan nostaa kehujen arvoa!) :). Valaistus on ollut kunnossa, minkä ansiosta tuo taulu juhlii todella näyttävästi kuvassa ( ja noin se tietty juhlii muutenkin).

Käsittelypuolelta lähinnä valkotasapainoa on vähän säädetty ja exposurea lisätty, tällä tavoin on saatu tuollainen karkkikauppa-fiilis tuohon :)

Kuvauslaitteena toimi muuten Sony RX100m2, ja siinä sitten f20m-salama + orjasalama.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back