Leijona

Näen aika turhana keskustelun Sellitasta tässä kohdin, kun aikalailla itsestään selvää on, että tämän hintaluokan kellossa valtaosa jengistä odottaa vähintään pykälään parempaa koneistoa. Edelleen, Sellita ei ole huono, mutta ei oikein sovi tällaiseen projektiin.

En yhäkään väittele, kun tässä on vain mielipiteitä, mutta olen nähnyt suuria massoja molempaan suuntaan. Koneisto edellä kokevat ja kokonaisuus tai ne muut arvot. Ei läheskään kaikki tosiaan dissaa Sellitaa "tämän hintaluokan kelloissa".

Tämän diskurssin taidan kyllä lopettaa itse tässä kohdassa omalta osaltani ja vastaan tuohon Speedy-twistiin vielä yhden :)

En oikein edes ymmärrä, miksi tehdä asiasta kovin vakavaa.

Suomen kellopiirit ovat niin pienet, että niitä Speedejäkään ei tule mahottomasti arjessa vastaan. Toki vähän vaikuttaa se, missä piireissä liikkuu.

Juuri noin. Se "missä liikkuu", vaikuttaa itse asiassa paljon. Tämä palsta mm. on hiljaisimpia kotimaisia tällä hetkellä ja feississä sekä instassa pyörii 20-30 000 suomalaista kelloharrastajaa, joista hypemmin aktiiveja toki murto-osa, mutta joillakin palstoilla lähes 90 % käy kuitenkin kuukausittain sisällä.

Itse näen kotimaisissa some-virroissa kymmeniä Speedyjä päivittäin, tiistaisin aivan hitokseen sen lisäksi, ja myyntipalstoilla pyörii puolisen tusinaa vaihtoehtoa yleensä minä päivänä hyvänsä. Skenen tilanne on se. Speedy prot ja mitsukoshi-modit siis tuossa, sen lisäksi vielä automaatit ja redusoidut.

Tämä siis dissaamatta mitenkään Speedyn upeutta. Hieno historia, hieno kello, erityisesti 321-tasoisena, mutta sen harvinaisuus riippuu piireistä.

En yhäkään väittele, kun tässä on vain mielipiteitä, mutta olen nähnyt suuria massoja molempaan suuntaan. Koneisto edellä kokevat ja kokonaisuus tai ne muut arvot. Ei läheskään kaikki tosiaan dissaa Sellitaa "tämän hintaluokan kelloissa".

"Suuret massat" ovat suomalaisen kelloskenen suhteen jo lähtökohtaisesti aika absurdi käsite.

Tottakai moni kelloharrastajista ei dissaa Sellitaa tämän hintaluokan kelloissa, koska kyse lopulta sinänsä ihan hyvästä peruskoneistosta. En kuitenkaan edelleenkään usko, että kovinkaan moni näkee sitä houkuttelevana tekijänä vaan itse asiassa miinuksena. Silti kokonaisuutena tämä kello voi olla hyvinkin houkutteleva pakkaus.

En oikein edes ymmärrä, miksi tehdä asiasta kovin vakavaa.

En edes ymmärrä, kuka tässä on tehnyt asiasta millään tavalla vakavaa. Se, että asiasta keskustelee ja esittää eriäviä näkemyksiä ei tee siitä vakavaa. Sitä kutsutaan keskusteluksi, ehkä jopa antoisaksi sellaiseksi.

Itse näen kotimaisissa some-virroissa kymmeniä Speedyjä päivittäin, tiistaisin aivan hitokseen sen lisäksi, ja myyntipalstoilla pyörii puolisen tusinaa vaihtoehtoa yleensä minä päivänä hyvänsä. Skenen tilanne on se. Speedy prot ja mitsukoshi-modit siis tuossa, sen lisäksi vielä automaatit ja redusoidut.

Tämä siis dissaamatta mitenkään Speedyn upeutta. Hieno historia, hieno kello, erityisesti 321-tasoisena, mutta sen harvinaisuus riippuu piireistä.

Niin itse puhuin koko ajan suuresta yleisöstä. Lähtökohtaisesti laadukas mekaaninen kello on edelleen Suomessa harvinainen näky. Näisten harvinaisten kelloharrastajien keskuudessa Speedy on toki suht yleinen. Ei mikään Seiko, mutta ikonisena kellona tottakai "yleinen" siinä missä nämä Leijonat ovat harvinaisuuksia. Jos tälle kellopiirien harvinaisuudelle haluaa antaa arvoa niin mikäs siinä. Osa haluaa aina erottua, vaikka sitten pienessäkin piirissä.

Hiljattain isältäni varastosta löytynyt mekaaninen Leijona-kello tuli käytettyä huollossa myös. Kaipaa vielä rannekkeen ja jousitapit niin olisi käyttövalmis.
IMG_0520.jpeg

Kuulin, että uusista leijonista ei saa alennusta kivijalasta. Onko todella näin?

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Ostaessani myyjä totesi "Huomioithan, että Voutilainen x Leijona -tuotteista emme anna alennusta."

Voutilainen X Leijona URHO kronografi ref. 20.100.01.310
aCaR6q3.jpg

Voutilainen X Leijona URHO kronografi ref. 19.100.01.210
qXVCdg6.jpg

Vs: Leijona

Vähän täydennystä Leijona tietouteen:
Perinteikäs Leijonahan on kiinalaistunut/sähköistynyt lähes täysin, mutta mekaaninenkin löytyy edelleen, kiinankiukaalla varustettuna, on sekin jotain.(Juhlamalleissa oli joitain sveitsimekaanisiakin)

PS: Itselläkin 1 mekaaninen, rippikello kaukaa jostain...toimii edelleen - joskus ranteessakin - ja yksi kvartsi, appiukon jäämistöä,olen pitänyt senkin laatikossa ajokunnossa.
Morjensta. Vähän on vettä virrannut postauksesta ja mun vastauksesta, mutta jos joku muukin tänne eksyy, niin mallin 5020-1331 koneisto on japanilainen Citizenin Miyota käsivetoisena. Muu kello onkin sitten muualla Kauko-Aasiassa tehty.

Uutta sukelluskelloa julkaistu: https://leijonaheritage.fi/collections/forsti-diver/products/forsti-diver-limited-edition

Itse hieman hämmentynyt tuosta hinnasta. Jotenkin odotin, että noilla spekseillä oltaisiin samoissa hinnoissa Oris Aquis kellojen kanssa tai ehkä maksimissaan 500€ suomi-lisää. Kuitenkin olisi huomattavasti BB58 ja Seamaster 300M hintatasoa alempana. Nyt hinnassa on kuitenkin lähes tuhat eroa BB58:n hyväksi.

Tuossa videossa näkyy, että bezelissä on huomattavaa heilumista takaisin päin. Olikohan helposti vaihdettava bezel huono idea?

Uutta sukelluskelloa julkaistu: https://leijonaheritage.fi/collections/forsti-diver/products/forsti-diver-limited-edition

Itse hieman hämmentynyt tuosta hinnasta. Jotenkin odotin, että noilla spekseillä oltaisiin samoissa hinnoissa Oris Aquis kellojen kanssa tai ehkä maksimissaan 500€ suomi-lisää. Kuitenkin olisi huomattavasti BB58 ja Seamaster 300M hintatasoa alempana. Nyt hinnassa on kuitenkin lähes tuhat eroa BB58:n hyväksi.

Tuossa videossa näkyy, että bezelissä on huomattavaa heilumista takaisin päin. Olikohan helposti vaihdettava bezel huono idea?
Kiinnostunut ollut näistä uusista jellonista. Hinnoittelu vaan menee omaan logiikkaan erikoiseksi. Oris oli itselläkin verrokkina.

Vähemmän yllättävä oli myös sosiaalisen median näkyvyydessä, ettei kukaan nostanut kissaa pöydälle, eli hintaa. Jäisi varmaan seuraava arvostelukello saamatta jos lähtisi vertaamaan mitä muuta tähän hintaan saa. Tai rehellisesti kyseenalaistamaan onko nyt hintalapussa tonni tai kaksi liikaa. Voutilaisen nimeä ei taida näkyä edelleenkään muussa kuin kuitissa?

Brändinä tykkään leijonasta ja noita edeltäviä useampaan otteeseen käpistellyt liikkeessä. Urhoa jopa arvoin käyttökelloksi ennen tudorin ostoa. Jos en urhoa saanut itselle perusteltua, tätä en edes yritä. Aidosti haluaisin yhden näistä kellokaappiin, ei vaan itsellä mielikuva, kello ja hintalappu ole jiirissä.

Varmasti on hyvä kello, nyt on vaan isketty sellaiseen segmenttiin, että jään jännityksellä odottamaan miten markkina vastaa.

Väärään hintakategoriaan menee, jos ei tätä Voutilaisen pajan työtä enempää avata. Chr Wardilta saa samalla koneistolla suklaria tonniin, ja ne ovat nättejä ja hyvin tehtyjä ja tiiviimpiä.

Harmittaa sanoa, mutta mun mielestä kyseinen Jellona on vielä tylsäkin liian kovan hinnoittelun lisäksi.

Ymmärrän tietty että kaikkia pitää miellyttää jos kelloja haluaa myydä, mutta jotenkin sitä toivoisi että jotain erityistä Voutilaisen nimellä kaupattavaan kelloon saisi. En ollut kovin innostunut ko. kellon esittelyvideostakaan. Vaikuttaa halvalta. Ei oikein ymmärrys riitä, että mitä näillä haetaan jos tehdään kaikin tavoin helpot ratkaisut (ehkä taulun valmistustapaa lukuunottamatta).

Tämä on aidosti harmi, koska olisihan se mahtavaa jos kotimainen kellobrändi nousisi taas arvostetuksi.

Edit: tähän esittelyvideoon viittaan

Harmittaa sanoa, mutta mun mielestä kyseinen Jellona on vielä tylsäkin liian kovan hinnoittelun lisäksi.

Ymmärrän tietty että kaikkia pitää miellyttää jos kelloja haluaa myydä, mutta jotenkin sitä toivoisi että jotain erityistä Voutilaisen nimellä kaupattavaan kelloon saisi. En ollut kovin innostunut ko. kellon esittelyvideostakaan. Vaikuttaa halvalta. Ei oikein ymmärrys riitä, että mitä näillä haetaan jos tehdään kaikin tavoin helpot ratkaisut (ehkä taulun valmistustapaa lukuunottamatta).

Tämä on aidosti harmi, koska olisihan se mahtavaa jos kotimainen kellobrändi nousisi taas arvostetuksi.

Edit: tähän esittelyvideoon viittaan
Tätä en ollut nähnytkään. Kyllähän tästä väkisinkin hieman tulee pienen kello-youtube kanavan introvideo mieleen.

Olisiko käynyt perinteinen eli- "Tein itse ja säästin"? Tai sitten on löytynyt se sukulaispoika, joka "aina tykännyt tehdä videoita" ;)

Jos Seiko on saanut vuosia käyttää siihen, että tehnyt grand seikosta uskottavaa tuotetta ja tässäkin onnistunut vain asiaan perehtyneiden osalta on Leijonalla kyllä hankala polku edessä näiden mallien kanssa. Edelleenkin saa räkänaurun aikaan kun menee sanomaan Grand Seikon hinnan aiheeseen perehtymättömälle.

Perustallaajalle saa melko myyntimies olla, että viiden tonnin leijonan myy. Varsinkin jos viereisessä vitriinissä omegaa James Bondin kuvalla samaan hintaan. "Kuka helvetin Voutilainen, onko se se laulaja" - taitaa olla vahvin assosiaatio...

Viimeksi muokattu:
Siinä on saattanut olla myös S.U.F hintareferessinä. "Kas, 4600 Stepan pyysi Vetehisestä, kai me myös"...

Aiemmat Leijona Heritage -mallit ovat tuntuneet hinnoittelultaan enemmän uskottavilta, mutta pitäisikö niitäkin nyt arvioida uudelleen?

Haluaisin kuulla vielä perusteluita tuohon hintatasoon, voihan siellä olla ihan hyvät perusteet. Esimerkiksi mitä tämä mahtaa pitää sisällään:
"Malliston koneistot ovat purettu kokonaan Sveitsissä, jonka jälkeen niihin on tehty rakenteellisia muutoksia parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. "
Tai
"Jokainen Voutilainen x Leijona Försti Diver -rannekello käykin läpi useita käsityövaiheita ennen matkaansa sveitsiläisestä Jura-vuoriston kupeessa sijaitsevasta Val-de-Travers-kellolaaksosta Suomeen."

Siinä on saattanut olla myös S.U.F hintareferessinä. "Kas, 4600 Stepan pyysi Vetehisestä, kai me myös"...

Aiemmat Leijona Heritage -mallit ovat tuntuneet hinnoittelultaan enemmän uskottavilta, mutta pitäisikö niitäkin nyt arvioida uudelleen?

Haluaisin kuulla vielä perusteluita tuohon hintatasoon, voihan siellä olla ihan hyvät perusteet. Esimerkiksi mitä tämä mahtaa pitää sisällään:
"Malliston koneistot ovat purettu kokonaan Sveitsissä, jonka jälkeen niihin on tehty rakenteellisia muutoksia parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. "
Tai
"Jokainen Voutilainen x Leijona Försti Diver -rannekello käykin läpi useita käsityövaiheita ennen matkaansa sveitsiläisestä Jura-vuoriston kupeessa sijaitsevasta Val-de-Travers-kellolaaksosta Suomeen."
Leijona Heritage oli julkaissut Youtube-kanavallaan Voutilaisen haastattlun, jossa avataan yksityiskohtaisesti valmistusprosessia:

En ole, ainakaan vielä, mikään kelloharrastaja, mutta kaikki mekaaniset laitteet kiinnostavat sen verran, että tuli tännekin rekisteröidyttyä. Laitetaanpa ensimmäinen postaus ensimmäisestä omasta kellostani, jonka sain ennen kouluun menoa 70-luvun puolivälissä. Nykyään tiedän, että kysymyksessä ei tietysti ole Leijona, vaan "Akkaleijona", eli Lion et Dompteuse. Kello sai pikkupojan ranteessa kovaa kyytiä rippikouluun saakka, jolloin sain Citizen Ana-Digin rippilahjaksi. Lasi uusittiin kerran, nuppi ja ranneke muistaskseni kahteenkin kertaan.

1984 tuo jäi siis pöytälaatikkoon, kunnes viime talvena vein sen kelloseppä J. Heiskarille Ouluun. Himmentynyt, naarmuinen ja vääränmallinen lasi piti uusia. Muuten riitti puhdistus ja uudet öljyt. Uusi ranne paikalleen, käy mutta ei kuku. Kooltaan tuo on normi naisten ja miesten kellojen puolivälistä, eli miehen ranteeseen vähän pieni. Kuitenkin nätti nostalginen kello, vaikkapa omilla synttäreillä pidettäväksi. Ja silloiseen hintaan (en tiedä hintaa, mutta ei missään tapauksessa ole voinut olla kallis) nähden yllättävän lujaa tekoa. Mielellään kuulen, jos joku tietää noista lisää, vaikkapa kaliiperin.

edd5d6085430e7e8266fd36c5fa586e4.jpg

0f2d3feda5a0292e2c8de1d6b3be2dc6.jpg

Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa vielä kuva tuon Akkaleijonan taustasta, jos joku tuntisi tuon symbolin.

Lisäksi kuva ko. kellon järjestyksessään kolmannesta ranteesta. Kunnosta voi päätellä, millaista kyytiä kello maalaispojan ranteessa sai. Ihme, että pelkkä puhdistus, öljyäminen ja uusi lasi herätti tuon jälleen henkiin.
2d83c09a5cc4506c14441715a6cdcee8.jpg
d49a530a50f81e70ed5fe54d47d3f337.jpg

thewatchforum.co.uk löytyi tietäjä, joka sai pengottua lisää tietoja Akka-Leijonista. alla lyhyesti suomeksi se mitä Spinynorman kirjoitteli Thewatchforumille.

Ensinnäkin laittamani kuvan perusteella tunnistivat kellon koneistoksi todennäköisesti AS 1287.

Lion - Dompeteuse logon ja tavaramerkin ensimmäinen rekisteröijä olisi voinut olla 1967 Nicolet/Telda
1673351392689-png.84070

Vuonna 1984 logo ja nimi ovat siirtyneet toiselle Nicolet -yritykselle, Montres Deltalle. Samassa yhteydessä meni myös nimi Favre.

1673351691263-png.84073

Loppelan sivuilta löytyy tieto, että maahantuoja olisi yrittänyt käyttää logon yhteydessä suomennettua nimeä Leijona ja kesyttäjä, mutta Leijonan maahantuoja Perkko nosti asiasta jutun, voitti sen ja nimen käyttö loppui alkuunsa. Tämä pitänee paikkansa.

1673351906540-png.84074

Nimimerkki Spinynorman onnistui lisäksi löytämään tiedon, että samanlaisen Lion - Dompteuse -logon on rekisteröinyt jo 1928 August Favre of Cormoret.
1673352642376-png.84077

1938 tavaramerkki siirtyi G. Gagnebin & Co of Tramelanille.

1673352145181-png.84076

Ja Nicolet/Telda sitten hankki oikeudet logoon ja Lion - dompteuse -nimeen vuonna 1960.
1673353444857-png.84080

1673352108720-png.84075

Nicolet/Telda meni konkurssiin 1992 jolloin Favre ja Lion - Dompteuse merkkien ja logon taru loppui siihen.

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
14 775
Jäsenet
7 469
Uusin jäsen
finmodz
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back