Mikä kello on seuraavaksi kiikarissa ?

Vs: Mikä kello on seuraavaksi kiikarissa ?

Johannes sanoi:
Sarpaneva K0
Se on vainonnut nyt pian puoli vuotta... :hair

Vain puoli vuotta :) . Mun takaraivoa on vainonnut Omega Constellation ainakin 25 vuotta. Siis nuo nykyisen kaltaiset mallit. Ihan uusimmat eivät kiinnosta, mutta -90 lukuiset teräsautomaatit. Niiden pieni koko vain mietityttää, suurin 36mm on vielä vähän neitimäinen.

pietu sanoi:
Johannes sanoi:
Sarpaneva K0
Se on vainonnut nyt pian puoli vuotta... :hair

Vain puoli vuotta :) . Mun takaraivoa on vainonnut Omega Constellation ainakin 25 vuotta. Siis nuo nykyisen kaltaiset mallit. Ihan uusimmat eivät kiinnosta, mutta -90 lukuiset teräsautomaatit. Niiden pieni koko vain mietityttää, suurin 36mm on vielä vähän neitimäinen.

Heh! mutta jos ekan "kunnon" kelloni hommasin vasta pari vuotta sitten. (Issey Miyake, To Automatic)
Jep, myöhäis herännäinen.

Jo pari vuotta tehnyt mieli Stowan Fliegeriä, mutta kaikkea muuta tullut hommailtua välissä. Edelleenkin semmoista haluaisin :)

No niin. Kyselin aikaisemmin inhouse kronoja, mutta ei oikein tullut hyviä ehdotuksia, enkä ole itsekään löytänyt juurikaan vaihtoehtoja näille. SEn verran kierrellessäni kuulin, että saattaapi olla, että Tampereelta alkaa saamaan Grand Seikoja jo ihan lähitulevaisuudessa, tai sitten ei.

Mielipiteitä?

omega_Zenith%204.jpg

omega_Zenith%205.jpg

omega_Zenith%202.jpg

omega_Zenith%203.jpg

omega_Zenith%201.jpg

Kuvaista ei näy Omegan suurin ongelma, nimittäin korkeus. Zenith on muutenkin noista vahvoilla. Hintaa vaan reilusti enenmmän, kun ei tunnu noista saavan lähellekään sellaisia alennuksia kuin Omegasta, jossa alkaa olla jo "kansainvälinen" hintataso. Molemmat tulisi siis metallilla ja kumilla. Zenithiin tulisi vielä nahkakin mukaan. Kuvan Zenit on Baumgardner-versio, jossa on metallinen takakansi miehen motolla varutettuna. Ottaisin kuitenkin mielummin lasisen takakannen, kun koneisto on sen verran upeaa katseltavaa.

Kierroksellani kokeilin myös ihailemaani GO:n square 70's mallia kahdessakin värissä, mutta kyllä se saa jäädä sinne 50v tai kenties 60v päiville. Sen verran kuitenkin "pappamalli" kyseessä. Rolexin TT GMT kävi myös ranteessa, mutta se on liian blingi ja sitä vaivaa sama ongelma kuin kaikkia Rolleja, eli pienen puoleinen ja varsinkin ranneke on edelleen kompastuskivi. Hyvää työtä toki nykyään, mutta kapea ja vieläpä kapenee aivan liikaa ranneketta kohti. Aivan liian neitimäinen minun makuuni. POC:a ei ollut kumilla hyllyssä, mutta kokeilin 42mm PO:ta rannekkeen vuoksi ja jännä kuinka myyjältäkin pääsi spontaani "aivan liian pieni" kun olin sen ranteeni päälle saanut. Jotenkin näytti huomattavasti kokoaan pienemmältä. Ehkä metallilla olisi toisin, mutta vaikkapa Legend Diveriin, joka on siis 42mm myös, oli ero järkyttävän suuri, vaikka sita ei pitäisi olla :)

K.K.Kello sanoi:
SEn verran kierrellessäni kuulin, että saattaapi olla, että Tampereelta alkaa saamaan Grand Seikoja jo ihan lähitulevaisuudessa, tai sitten ei.

Hienoja kelloja, mutta tämä lause kiinnitti huomioni. Grand Seikoja olisikin kiva päästä ihan kotimaassa tutkimaan kaikkien "perus" Seikojen jälkeen. Ja minä siis pidän niistäkin, mutta ovathan nuo GS:t reilusti mielenkiintoisempia.

Noista ehdottomasti Zenith, mutta kallishan se. Koko on tietysti makuasia mutta onko Rollen 40mm todella liian pieni? Omega PO 8500 on järkyttävän korkea möykky niin kuin ilmeisesti myös tuo testaamasi Ceramic.

Rolle on tosiaa pieni makuuni, mutta heillä ei myöskään ole mitään kiinnostavaa mallistossaan, joten se siitä. TTgmt:tä kokeilin lähinnä muodon vuoksi kun Lindroosilta ei löytynyt mitään tällä kertaa kiinnostavaa tuotetta, mutta ystävällinen myyjätär ikään kuin epäsuorasti ehdotti tuota. Sinne mennessäni olisin toivonut löytäväni heiltä uuden Ingenieurin kronona, mutta sitä ei ollut.

Yleensä muutenkin valitsen mm. kelloni muusta kuin valtavirrasta, joten sekin puhuu Zenithin puolesta. Kauppias tiesi kertoa, että Elprimeroja valmistetaan n. 40000/vuosi ja vaikka POC ei ehkä ole Omegan suosituimpia malleja, niin kyllä sitä ranteissa näkyy toisin kuin Zenithejä. Elprimero on klassikkoiden klassikko, mutta toisaalta cal.9300 kiinnostaa myös ja siinä voi olla vaikka ainesta tulevaisuuden klassikoksi...

Ei välttämättä kiikarissa, mutta ensi lauantaina pääsee ryystämään samppanjaa ja hiplaamaan uutta platina Daytonaa kuin myös muita tämän vuoden uusia malleja sekä joitain protoja.

^Shamppanja + kellot...ei hyvä. Jätä kortti kotiin.

Ilmanmuuta Zenith. Se on manufacture kello ja viimeistelyn taso huikea. Kolme kertaa olen ollut kellokaupiolla ostamassa Omegaa ja joka kerta jäänyt kauppaan :(
Pari kertaa on pitänyt ostaa Aqua Terra ja kerran POC. Samalla olen aina verrannut Omegaa Rolexiin, Zenithiin ja IWC:hen. Näistä Rolex ja Zenith eroittuivat edukseen. IWC:n inhouse mallit ovat hienoja, mutta niin on hintalappukin. POCin viimeistelyn taso kelpasi, mutta kellon korkeus oli liikaa. Eli Rolex ja Zenith jäivät vaihtoehdoiksi. Nyt ranteessa Zenith.

Isomman voluumin kellovalmistajia, jotka tekevät täysin itse kellonsa on enää harvassa: Patek Philippe, Audemars Piquet, Vacheron Constantin, Jaeger Lecoultre, Rolex, Zenith ja Girard Perregaux.

jkamppi sanoi:
Isomman voluumin kellovalmistajia, jotka tekevät täysin itse kellonsa on enää harvassa: Patek Philippe, Audemars Piquet, Vacheron Constantin, Jaeger Lecoultre, Rolex, Zenith ja Girard Perregaux.

Näistä valmistajista Patek Philippe, Audemars Piquet ja Vacheron Constantin tilaavat koneistojensa pohjat pääasiassa muualta. On yleinen harhaluulo että huippumerkit tekisivät hommansa pelkästään itse - ne käyttävät tosiasiassa alinhankintaa siinä missä edullisemmatkin. Näille hintaluokille on kuitenkin tarjolla sellaisia ebaucheja jotka nostavat hintaa niin paljon, ettei niistä synny kilpailua alemmissa hintaluokissa. JLC, Zenith, Brequet, GP, Rolex, Seiko ja Glashüette Original lienevät hyviä vaihtoehtoja jos haluat mahdollisimman korkean omatekoisuusasteen, mutta nämäkin pajat tilaavat osan osistaan muualta.

Kokonaan toinen kysymys onkin, onko omavalmistusasteesta juurikaan hyöytyä? Itse olen päätynyt valitsemaan kellon joka miellyttää eniten :).

JLC, Zenith, Brequet, GP, Rolex, Seiko ja Glashüette Original lienevät hyviä vaihtoehtoja jos haluat mahdollisimman korkean omatekoisuusasteen, mutta nämäkin pajat tilaavat osan osistaan muualta.

Kokonaan toinen kysymys onkin, onko omavalmistusasteesta juurikaan hyöytyä? Itse olen päätynyt valitsemaan kellon joka miellyttää eniten :).
[/quote]

Tuo on hyvä kysymys.
Välillä itseä on mietityttänyt voiko uusi/tuore inhouse koneisto olla heittämällä parempi, kuin koneisto jota on valmistettu vuosikymmeniä ja matkan varrella kaikki materiaalit ja yksityiskohdat on hiottu paikalleen. Osalla valmistajista juuri se lippulaivamalli on inhouse koneistolla ja perusmallit sitten Sellita tai ETA pohjaisia.
Tänä päivänä ymmärrykseni mukaan ETA ei enää toimita ebaucheja Swatch groupin ulkopuolelle ja tästä johtuen moni valmistaja ei enää juuri koneistoon koske ETAn toimituksen jälkeen. Eli modaaminen/viimeistely tapahtuu ETAn toimesta tilaajan speksien mukaan. Uskon, että tällainen toiminta sopii hyvin monille kellovalmistajille. Tuotantokuluja saadaan alas ja myös laatukin on jollain tasolla varmistettu. Toisaalta ETA koneistolla varustettu kello ei ole kovin yksilöllinen ja massasta on vaikea erottua. Laadukkaalla ja itsetehdyllä kuorella ja rannekkeella saa kylläkin paljon aikaan ja tämä lisää arvostusta omalla kohdalla.

Ehkä kuitenkin ottaisin mieluummin Grand Seikon Quartz koneistolla, kuin kellon perus ETAlla ??? Makuasioita :)

Stowan ja Lacon fliegerieta on tullut katseltua, mutta viimeaikoina niiden sijaan on alkanut himottaa tämä Stowan Marine Original. Tuo sisällä oleva vedettävä Unitas 6498-1 koneisto kiinnostaisi erityisesti; tosin en osaa oikein perustella miksi. Koon puolestakin (41mm) tämä olisi juuri sopiva. Saa nähdä meneekö jossain vaiheessa tilaukseen.

stowa_marine_original.jpg

Kuva Stowan sivuilta

He, tilasin Sinn U1 klokun, kelloa on hyllyssä mutta metalliranneketta saa odottaa syyskuuhun. Tällä kertaa en taida hätäillä ja vaihtaa silikoniin, harmittaa sitten kumminkin. Odottavan aika tulee olemaan pitkä. Pitkä.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Törmäsin tänään tähän ei yhtään pöllömpään Certinaan. Sinitauluista etsivälle 695€ ovh ei paha. Taitaa olla keraaminen kehäkin:

erxm.jpg

Tästä kuvasta muistui mieleen, että joskus talvella, minäkin halusin sinisen kellon ja silloin tilasin tämän (kuva on prototyypeistä):

IMG_20130406_104952-3_zpsa6da2bc7.jpg

Ok... taisin olla kevyessä pintakännissä koneella kun mainosposti lävähti ruutuun ja nappasin kellon samantien, sitten homma pikkuhiljaa unohtui. Nyt tarkistin asian ja kellon pitäisi olla valmis ja postissa Elokuun aikana. Saas nähdä. Ei nyt tähän lähtöön suuria tunteita herätä, mutta voihan tuota käyttää vaikka avantosaunalla seuraavan talven.

Zenith vs Omega taitaa osaltani kääntyä Zenithin suuntaan, mutta täytynee vielä tuota hintapolitiikkaa miettiä. Parin tonnin gäppi saamaani parhaaseen suomi-tarjoukseen verrattuna chrono 24 hintoihin. Sillä rahalla mielellään hakee kellon ja viettää mukavan viikonlopun rouvan kanssa kaupan päälle. Sitten aion katsoa vielä tuon Grand SEiko kortin, jos se on mahdollista, joten ihan mahdotonta kiirettä en asian kanssa aio pitää. Mukavintahan oikastaan on "sen oikean" etsiminen.
Kiitos kommentoinneista.

vhild sanoi:
Törmäsin tänään tähän ei yhtään pöllömpään Certinaan. Sinitauluista etsivälle 695€ ovh ei paha. Taitaa olla keraaminen kehäkin:

erxm.jpg

Itse tuota kävin pari kertaa katselemassa ja tänään sitten jäi käteen.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Mistä tuota Certinaa (sinisenä) saa? Tuo hinta kuulosti todella edulliselta?

Tampio sanoi:
Mistä tuota Certinaa (sinisenä) saa? Tuo hinta kuulosti todella edulliselta?

Omani tuli Jumbon Timanttiset liikkeestä. Oli ainut sininen. Ja hinnasta lähti vielä kiva siivu pois.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Olen hieman Longines HydroConquestia katsellut sillä silmällä. Hieman hämmennystä aiheuttaa, että monesta paikasta netissä näyttäisi löytyvän mainintoja 41mm mustasta versiosta mutta Longinesin nettisivuilla näyttäisi kyseistä kokoa löytyvän vain sinitauluisena. Onko teillä parempaa tietoa, että onko musta poistunut juuri hiljattain vai mistähän mahtaa olla kyse?

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back