Millaisella kellovalikoimalla alkaneeseen vuoteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Binh
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Kellokokoelmat

Oma kellokokoelmani on kasvanut jo sen kokoiseksi (11) että aiheuttaa ahdistusta kun ei ehdi kaikille antaa tarpeeksi ranneaikaa. Millainen kellokokoelma on muilla harrastajilla se sopiva? Onko joku tietty määrä sopiva tai pitääkö kokoelmasta löytyä tiettyihin tarkoituksiin sopiva tiuku?

Mulla on uhkaavasti kasvamassa kellokokoelma, jota ei tule aktiivisesti käytettyä. Tämän johdosta sitä pitää siis karsia. Olen tästä varmaan jo aiemmin maininnut, mutta olen vintage-Omega-miehiä (ja sitten uusista menee Seikot), mutta tämän lisäksi repertuaarissa on Citizen ja Slow.

Omega-kokoelmaa olen pystynyt suhteellisen fiksusti rakentamaan, mutta siinäkin homma hieman hajosi, kun talliin tuli toinen Speedmaster (ei pro, mutta Speedy kumminkin). Tämä onkin myynnissä, jolla sitten rahoitan osaltani suunnitellun kokoelman rakentamista.

Oma suunnitelmani kokoelman suhteen on ns. yhtä kelloa vaille valmis:

- Speedmaster Pro Mark 2
- Omega Geneve (vaalea taulu, juhlakello)
- Omega Seamaster 30 (musta taulu, juhla- ja pukukello)
- Omega Seamaster 200 (tumma taulu, rymykello)
- Omega Constellation (honeycomp, tai Gentan C-shape), tämä on vielä hankkimatta

Sitten löytyy vielä yksi sinitauluinen Seiko5, joka toimittaa minulle sinitauluisen kellon virkaa ja on köyhän miehen (tai oikeastaan rutiköyhän) Rolle. 8)

Summa summarum:

Yritän päästä jatkossa siihen, että rullaan elämäni läpi viidellä Omegalla ja sitten joku satunnainen Seiko, niissä kun on mulle oikeanlaista fiilistä. PS. Ostakaa multa toi Speedy ja Slow pois. :D

Kun hommasin neljännen kellon tuntui, että eiköhän tämä määrä riitä. Yleensä käytän yhtä työkellona ja muita vaihtelevasti vapaa-ajalla. Pukukellokin löytyy, vaikka sille on vähemmän käyttöä.

Viime aikoina on ollut kellokuumetta havaittavissa ja kolmas saksalainen sinnin ja stowan rinnalle kiinnostaisi. Vaihtoehtoina olen katsastellut: Sinn 856 b-uhr, Archimede pilot42h bronze ja Damasko da20 black -kelloja. Kesää kohti mennään ja kesäkello olisi tarpeen. Katsotaan, miten käy.

Foorumilla oli jokunen aika sitten myynnissä Damaskos, joka oli kyllä törkeän hieno. Työkalukelloksi sitä muistaakseni omistaja sanoi.

Bald Eagle sanoi:
Oma kellokokoelmani on kasvanut jo sen kokoiseksi (11) että aiheuttaa ahdistusta kun ei ehdi kaikille antaa tarpeeksi ranneaikaa. Millainen kellokokoelma on muilla harrastajilla se sopiva? Onko joku tietty määrä sopiva tai pitääkö kokoelmasta löytyä tiettyihin tarkoituksiin sopiva tiuku?
Oma kokoelma on sattumoisin saman kokoinen, mutta en ole vielä kokenut sitä liian suureksi. Itse olen ajatellut asiaa niin että kelloja pitää olla joka tilanteeseen, ja useimpiin vielä pari että on sitten valinnanvaraa mielen muuttuessa. En tiedä kylläkään miten tätä toteuttaa ainakin tyttöystäväni mielestä kolme "ihan samanlaista" Seikon suklaria..

Eli määrällisesti vaikkapa parikymmentä kelloa menisi todnäk ihan hyvin. Toisaalta, omat kellot ovat sen verran edullisia että hieman vähemmälle käytölle jäävässä kellossa ei sidotun pääoman määrä harmita samalla tavalla kuin jos vaikkapa kassakaapissa olisi mint-kuntoinen kuussa käynyt Speedy jota en käyttäisi kun pelkäisin ettei kuupöly varise pois.

Paljoa ei ole viimenäkemältä tapahtunut, varsinkin kun ensimmäinen synttärikello-ostos meni puihin ja jatkoa ei ole vielä seurannut...

kokoelma%20tammi%202016%202_zpsv9xv5eza.jpg

En tiedä onko tämä kokoelma vai lajitelma, mutta ainakin moneenlaiseen käyttöön olen näiden todennut sopivan. Ilmailuaiheinen nyt ehkä puuttuu. Noilla nykyisillä voi olla maalla, merellä ja pinnan alla. :) Kaikki on muuten max 40mm.

2aB6BTA.jpg

268xKTi.jpg

State of collection kesäkuussa 2016. Kellolaatikossa vielä kuusi paikkaa vapaana.

attachment.php

Kellot kiinnostelleet nyt reilu kolmisen vuotta, kokoelma on karttunut sinä aikana melko harkiten kolmen käytettynä ostetun kellon verran. Yhtään kelloa en ole myynyt, tarkoitus on ollut tehdä oikeasti pitkäaikaisia hankintoja.

Ja onneksi edelleen todella tyytyväinen jokaiseen :)

FullSizeRender.jpg

Viimeksi muokattu:

Tässä on oma kellokatras, joka ei sisällä kalliita arvokelloja vaan on painottunut halvempiin vintage-kelloihin. Itseäni kiinnostaa kellot, joilla on tarina ja jotka ovat palvelleet jo pitkään. Kaikki kellot ovat mulla tasaisesti käytössä.

Kellojen hankinta lähti oikeassa laidassa olevasta 60-luvun lopun Omega Seamaster 30:sta. Tuli innostus hankkia Seamaster, kun James Bondillakin on ollut sellainen. Budjetti ei riittänyt Bondin versioihin, joten katse siirtyi vanhempiin Seamastereihin. Samalla syntyi innostus vintage-kelloihin. Kello on sen verran hyvässä kunnossa, että en tohtinutkaan pitää sitä päivittäin. Tätä käytetään nykyisin vain juhlissa. Hauska yksityiskohta on se, että kellon takana on sattumoisin kaiverrus "J.B." :)

Seamasterin kaveriksi piti siis saada käyttökello. Isällä on 50-luvun Zenith, joten halusin jatkaa tätä "perinnettä". Kelloksi valikoitui hyväkuntoinen Zenith Sporto 28800 70-luvun alusta.

Pitkään ajattelin, että mennään näillä kahdella kellolla. Tänä keväänä tuli kuitenkin tarve saada toiseksi käyttökelloksi mustalla nahkahihnalla varustettu kello, joka on normivintagea isompikokoisempi. Merkki oli aikalailla selvä eli Zenithillä jatketaan. Kun kävin liikkeessä katsomassa vaihtoehtoja, ihastuin tähän hyvin simppeliin ja selkeätauluiseen Zenithiin 70-luvun vaihteesta. Tähän hankintaan olen todella tyytyväinen.

Nälkä kasvaa syödessä, ja kahden virallisemman käyttökellon kylkeen tuli halu hankkia yksi rennompi vapaa-ajan kello. Kävin läpi eri vaihtoehtoja, ja lopulta ihastuin todella paljon Seikon suklareihin. Hinta-laatusuhteiltaan hyviä kelloja. Seiko SKX009 ja pepsiväritys vei lopulta voiton. Rannekkeeksi vaihdoin Punavuoren rannekkeen tumman sinisen naton.

5UGbk9lo0LE05SB0xjLRZhjQEabieeixn63056yXzRK1iSZvqkBzye9YdliFOn_RHJd167sNoqW7w1_GpLjvhwFS7PCywilyTlZSZcs0wFFB2GGxlQuq3_yefinBtIGd0yccY_Nl13-FkH1nioqGotPkmvFsR6YE1dh6sO8B8LkF4TiR48vdMY772PmOZHvhQuX5zzfR6bjRh-vmte-uJarLU2YAiImJxMg-80rlGCe3buDPW8JlnDFIQxV5rxi3FC_euVXy2kkD8SomRUNt2NQSWJq_iIdpNFYSiZ2IjF56eFWq431wuEzgFkm7ptSnjh0mAiZddvrhJv6UsJzM2JbDJk5xqbf4EaWLxNj0fb7UbWTiDEA8fY1F5ike_oa0HgZcP_b8DjaWEc4wReRNrjPZnlrxGkpues_XwT1tBcABZTR2fAHztZ6FRI6IPN3Oou-ajqw146qGO5ksiaWMxRGdU0zIR83UnOD1F-FQAIfA-mNEeAY-qR2cEJR85dsBaEClBJNBzNATXgxirXdKR45a1GXr6P4L9y-TlEMW7xYyddAKZGOQxINsr0p_l3pz75WC6_K_PvecWP-Ig2zX9ITu=w1366-h620-no

Kellojen hankinta saa nyt riittää ainakin vähäksi aikaa. Tosin pukukello-osasto saanee täydennystä, kun korjautan vaarin vanhan Tissot Tissonicin kuntoon. Toinen vapaa-ajankello saataa olla jossain vaiheessa hankinnassa. Eniten himottaisi Stowa Flieger Baumuster B. Sen jälkeen kelloja en varmasti enää hankikaan, koska en pidä siitä, että kellot ovat vain vitriinissä. Käyttöä varten nämä on tehty.

Seiko-painotteinen tasaiseen tahtiin muuttuva kokoelmani näyttää tällä hetkellä tältä - olen pyrkinyt siihen että koko setti mahtuu kahteen laatikkoon:
2cxgvf6.jpg

11kgxz4.jpg

2qxnhip.jpg

... mutta kai sitä aina pitää yksi ranteessakin olla? :D
24zlxue.jpg

Asiallista, sanon minä.

eeki sanoi:
Seiko-painotteinen tasaiseen tahtiin muuttuva kokoelmani näyttää tällä hetkellä tältä

Ja komiaa settiä pukkaakin. Seiko on kova sana täälläkin.

eeki sanoi:
Seiko-painotteinen tasaiseen tahtiin muuttuva kokoelmani näyttää tällä hetkellä tältä - olen pyrkinyt siihen että koko setti mahtuu kahteen laatikkoon:

Hieno kokoelma. Omaa silmää miellyttää etenkin Tissot Seastar Navigator (?) ja Seiko Turtle. Eikös tämä Seiko-painotteinen kokoelma kuitenkin huuda yhtä SKX:ää?

Tässä osa kelloista.
Rolex BLNR, Omega Speedmaster Apollo XV 35th, Speedmaster 1957 reissue, Omega Aqua Terra "Skyfall"
Sitten kellolaatikossa ylhäältä alas, Luminox, Certina Bristol 230, vuoden 1952 Omega manuaalinen, Seiko "Spork", Certina Bristol, Tissot Stylist kultakello.
Puuttuu ainakin: Casio Pro Trek, Omega 1948 bumper automaatti.
IMG_0196.jpg

Puhti sanoi:
Hieno kokoelma. Omaa silmää miellyttää etenkin Tissot Seastar Navigator (?) ja Seiko Turtle. Eikös tämä Seiko-painotteinen kokoelma kuitenkin huuda yhtä SKX:ää?
Thanks! Oikein bongattu, Seastar Navigator siellä pitää ainoana sveitsiläisten puolia.. SKX007/9-malleja olen kyllä joskus katsellut, mutta eivät ole vielä innostaneet ostopuuhiin saakka. Ulkomuodoltaan vastaava 7548-7000 oli kyllä laatikossa vielä vähän aikaa sitten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alex70 sanoi:
Tässä osa kelloista.
Rolex BLNR, Omega Speedmaster Apollo XV 35th, Speedmaster 1957 reissue, Omega Aqua Terra "Skyfall"
Sitten kellolaatikossa ylhäältä alas, Luminox, Certina Bristol 230, vuoden 1952 Omega manuaalinen, Seiko "Spork", Certina Bristol, Tissot Stylist kultakello.
Puuttuu ainakin: Casio Pro Trek, Omega 1948 bumper automaatti.
IMG_0196.jpg

Tässähän on melkoinen herkkukorillinen Omegoita ja kukkulan kuninkaana Batman Rolle, mutta miten noi muut?

Vintage Omegat on myynnissä, samoin molemmat Certinat. Tissot kultakello jää ns pukukelloksi.
Seiko "Spork" varmaankin jää, vaikka ei usein käy ranteessa. Hinnat nousevat ja tarvii yhden jokapaikan kellon.
Ei vain tule noita vanhoja juuri käytettyä.

Mitä sitten tehdään kun kellokokoelma on valmis (12 + 1 kpl)?

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back