Nahkarannekkeet

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
"Rannekellon nahkaranneke kestää päivittäisestä käytössä hyvänä puolesta vuodesta korkeintaan vuoteen". (Joona Vuorenpää, Kellomies-kirja)

Tämä lause saa allekirjoittaneen aloittamaan keskustelun nahkarannekeiden käyttöiästä. Oman kokemuksen perusteella laadukkaiden nahkarannekkeiden käyttöikä on paljon pidempi. Esim. omassa vintage-Zenithissä on ollut jo vuosia laadukas ja pehmeänahkainen Morrelaton nahkaranneke. En ole pitänyt kelloa joka päivä, mutta se on kuitenkin mun yleisin arkikello ympärivuoden. Ranneke on tottakai jo vähän elämää nähnyt, mutta ihan täydessä iskussa ja menee vielä pitkään ahkerassa käytössä.

En siis osta tätä mainion Kellomies-kirjan näkemystä vaikka varmasti jossain hyvin lämpimässä maailmankolkassa hikoilu syö nahkahihnaa eri tavalla kuin täällä Suomessa.

Mitkä ovat muiden kokemukset nahkarannekkeiden kestosta?

Ketjussa voidaan keskustella myös kaikesta muusta nahkarannekkeisiin liittyen. Itse diggailen eniten juuri nahkarannekkeista natojen ja metallirannekkeiden sijaan. Laadukkaita rannekkeita saa hyvinkin huokeaan hintaan.

Omista kelloista löytyy Hirschin, ColaRebin ja Morrelaton rannekkeita. Kaikki ovat aivan loistavia eivätkä ole maksaneet maltaita. Vaikka olisi mukava tukea ColaRebin kaltaisia pikkumerkkejä (ja hyviä ovatkin) niin pakko antaa tunnustusta isoille valtamerkeillekin. Esim. viimisin hankinta oli vaalean ruskea Hirschin Mariner täältä palstalta 20 egellä. Todella laadukas ja pehmeä ranneke varustettuna mainiolla soljella. Voisi mennä hyvin jonkin laatumerkin omanana rannekkeena, jolloin maksaisi taatusti kolminumeroisen summan.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Nahkarannekkeet

Itse käytän nahkaisia vain kevyissä kelloissa tai paneraissa. Painavissa kelloissa 99 % nautin metalleista.

Mutta keveissä korukelloissa yms. nahkaiset tuntuvat hyviltä.

Jokapäiväisyys voi olla vaikea verrata kierrossa oleviin kelloihin. Samaa varmaan kuin kenkienkin kanssa (=menevät muhkuraisiksi ainakin seisomatyössä, jolleivät saa lepoa vuoropäivin).

Eli jos päivittäin käyttää (ainakin ympäri vuorokauden), arvaisin esim. 7 päivää putkessa varmaankin rankempi kuin päivä viikossa kahden kuukauden ajan, jolloin nahka ei ole jatkuvasti vaikkapa kostuneena eikä "jatkuvalla teholla ihon eritteiden alaisena".

En ole pitänyt samaa kelloa yötä päivää tai edes päivisinkään päivästä toiseen putkessa kuin joskus vuosikymmeniä sitten, siitä ajasta muistelen, että hirveäksi kulahtivat ja haisivat ajan mittaan. Aikaa en osaa arvioida.

Erityisen paljon luulen myös olevan väliä sillä, miten tiukalla nahkainen ranneke on tapana pitää kädessä. Syy miksi en painavissa kelloissa luisen ranteen kanssa pidä nahkaa, on juuri se, että haluan pitää kelloa löysällä ja nahkaisen kanssa se ei oikein onnistu painavan kellon kanssa, ainakaan minulla mukavasti.

Mutta löysällä oleva ranneke saa aika vähän sitä tuhoisaa ihokontaktia.
 

Vayrymat

Jäsen
Liittynyt
11.5.2013
Viestit
399
Vs: Nahkarannekkeet

Joskus olen käsitellyt rannekkeita nahanhoitoaineella, snadia tekohengitystä joo, mutta kulutustavaraahan nuo kuitenkin ovat. Itse tykkään vaihdella nahan ja metallisen välillä esim. Speedmasterin kanssa ja joka kerta se työkalu tekee sen pienen vekin nahkaan.. ::)
 

mp67

Jäsen
Liittynyt
19.9.2013
Viestit
444
Vs: Nahkarannekkeet

Vayrymat sanoi:
Joskus olen käsitellyt rannekkeita nahanhoitoaineella, snadia tekohengitystä joo, mutta kulutustavaraahan nuo kuitenkin ovat. Itse tykkään vaihdella nahan ja metallisen välillä esim. Speedmasterin kanssa ja joka kerta se työkalu tekee sen pienen vekin nahkaan.. ::)

Mieluummin nahkaan kuin metalliin....
 

Vayrymat

Jäsen
Liittynyt
11.5.2013
Viestit
399
Vs: Nahkarannekkeet

mp67 sanoi:
Vayrymat sanoi:
Joskus olen käsitellyt rannekkeita nahanhoitoaineella, snadia tekohengitystä joo, mutta kulutustavaraahan nuo kuitenkin ovat. Itse tykkään vaihdella nahan ja metallisen välillä esim. Speedmasterin kanssa ja joka kerta se työkalu tekee sen pienen vekin nahkaan.. ::)

Mieluummin nahkaan kuin metalliin....

Juurikin näin ;D
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Nahkarannekkeet

Nahkaranneke kestää päivittäistä käyttöä max 3-4kk käyttökelpoisena kun ei olla " valkokaulus" töissä. Metalliranneke vaatii viikoittaisen ultrapesun ja nuo tekstiilinatot myös fairyn viikottain tai ranne tai ranneke mustana.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Nahkarannekkeet

Osaako joku sanoa, että mistähän löytyisi vastaava ranneke kuin on tässä kellossa:

https://kellotori.fi/certinan-blue-ribbon-automatic_1

Kyse on siis vissiin hyvin vahvasti topatusta rannekkeesta, mutta onko tuon tyyppiselle rannekkeelle jotain muuta nimitystä?
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Nahkarannekkeet

Puhti sanoi:
Osaako joku sanoa, että mistähän löytyisi vastaava ranneke kuin on tässä kellossa:

https://kellotori.fi/certinan-blue-ribbon-automatic_1

Kyse on siis vissiin hyvin vahvasti topatusta rannekkeesta, mutta onko tuon tyyppiselle rannekkeelle jotain muuta nimitystä?

Hirsch LUCCA ?
 

Swissjürgen

Uusi jäsen
Liittynyt
4.8.2015
Viestit
17
Vs: Nahkarannekkeet

Ihmetyttää hiukan tuo vuoden ohjeistus, itse olen ainakin laittanut kellon ja rannekkeen käyttötarkoituksen mukaan. Valkokaulushommissa nahkaa, kesällä ja välimallin aktiviteeteissa metallia ja körmytessä casion kumia. Nykyinen alligaattori ollut nyt elokuusta -15 kiinni päivittäisessä käytössä, eikä haise, lupsu tai röpötä muutenkaan.

Oma näkemys on, että vaihdetaan, kun vaihdon tarpeessa, eikä sitä kannata päätellä kalenteria katsomalla.

Täytyy vielä sanoa, että nahka on mielestäni selvästi mukavin ja tyylikkäin rannekkeen materiaali. High-end kumi olisi myös kiinnostava kokeilla, jos johonkin Hubsutteluun tms. joskus päätyy.
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Nahkarannekkeet

Pidempää käyttöikää ilmeisesti haetaan nahkarannekkeilla, joissa sisäpinta on kumia. Esim. nykyisissä Zenithin El Primeroissa tuppaa olemaan semmoisia. Itse en pitänyt siitä.
 

Alex70

Jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Viestit
306
Vs: Nahkarannekkeet

Puhti sanoi:
Osaako joku sanoa, että mistähän löytyisi vastaava ranneke kuin on tässä kellossa:

https://kellotori.fi/certinan-blue-ribbon-automatic_1

Kyse on siis vissiin hyvin vahvasti topatusta rannekkeesta, mutta onko tuon tyyppiselle rannekkeelle jotain muuta nimitystä?
Kuten jo todettiin Hirsch Lucca on hyvin tuon tyyppinen. Siihen vielä kun laittaa linkklukon niin hieno ja mukava. Itselläni on yksi Speedmasterissa.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Nahkarannekkeet

Swissjürgen sanoi:
Ihmetyttää hiukan tuo vuoden ohjeistus, itse olen ainakin laittanut kellon ja rannekkeen käyttötarkoituksen mukaan. Valkokaulushommissa nahkaa, kesällä ja välimallin aktiviteeteissa metallia ja körmytessä casion kumia. Nykyinen alligaattori ollut nyt elokuusta -15 kiinni päivittäisessä käytössä, eikä haise, lupsu tai röpötä muutenkaan.

Oma näkemys on, että vaihdetaan, kun vaihdon tarpeessa, eikä sitä kannata päätellä kalenteria katsomalla.

Täytyy vielä sanoa, että nahka on mielestäni selvästi mukavin ja tyylikkäin rannekkeen materiaali. High-end kumi olisi myös kiinnostava kokeilla, jos johonkin Hubsutteluun tms. joskus päätyy.

Näin on toimittava. Nuo nahkaiset käy siisteihin sisähommiin ja siinä ne varmaan kestää mutta ulkotöissä pidän parhaan kumia tai tekstiiliä.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Nahkarannekkeet

pietu sanoi:
Hirsch LUCCA ?

Saman suuntainen, mutta ei samalla tavalla topattu ja rannekkeen pääkin on erilainen kuin Luccassa. Täytynee kysyä kelloa myyvältä firmalta.
 

jperala

Uusi jäsen
Liittynyt
30.7.2017
Viestit
56
Nahkamiehiä kun olen niin ei se käyttöikä kauhean pitkä ole, laadukkaat remmit toki kestää paremmin kun vitosen "geniune leather" lätyskät. Hiki tuhoaa aika tehokkaasti, itse suosin pestäviä rannekkeita jotka kestävät putsaamisen, soljen kolot venyy ja nahka rispaantuu siitä kohtaa mistä taittuu kun hihnaa laitetaan käteen tai otetaan pois. Hirsch remmejä olen ostellut, niissä on takuu ja ovat pestäviä.
 

Starba

Uusi jäsen
Liittynyt
29.6.2019
Viestit
3
Minä olen aina pitänyt nahkarannekkeita tyylikkäinä, mutta toki se riippuu kellosta. Moderneihin sukellus- tms. kelloihin sopii mielestäni usein paremmin muut materiaalit. Jos kello on paksu, raskas ja iso, niin silloin metalli on minusta paras.

Se alkuperäisen viestin lainaus, eli "nahkaranneke kestää puolesta vuodesta vuoteen" hyvänä, pitää kyllä oman kokemukseni perusteella paikkansa. Tämä siis mikäli kello on päivittäisessä käytössä. Ilmeisesti tässä on myös yksilöllisiä tekijöitä, kuten ihon PH-arvo, joka voi vaikuttaa rannekkeen kestoon huomattavasti. Minulla eivät kuitenkaan kestä (siis hyvänä) kuin max. vuoden. Olen kokeillut käsitellä rannekkeita uutena mehiläisvahalla ja se auttaa kyllä jonkin verran, mutta käsittely pitää uusia säännöllisesti, jotta rannekkeen elinkaari merkittävästi pitenee.
 

McCone

Uusi jäsen
Liittynyt
15.2.2019
Viestit
80
Uteliaisuuttani kävin Colarebin nettisivuja tutkimassa ja niinhän siinä kävi että tulin tilanneeksi sieltä nahkaisen rannekkeen mallia Siena. Olipa nopea toimitus, sunnuntai-iltana tilaus varttia vailla kahdeksan ja tänään tiistaina kuriiri toimitti paketin klo 13.35. Hintaa rannekkeelle kuljetuksineen tuli 59€. Laadukkaan oloinen ranneke mutta enpä osaa sanoa onko ylivertainen muihin nähden. Aiemmin olen käyttänyt Hirschin rannekkeita jotka pärjäävät kyllä laadultaan tälle ja ovat samassa hintaluokassakin. Mutta ihan kivalta tämä tuntuu.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Uteliaisuuttani kävin Colarebin nettisivuja tutkimassa ja niinhän siinä kävi että tulin tilanneeksi sieltä nahkaisen rannekkeen mallia Siena. Olipa nopea toimitus, sunnuntai-iltana tilaus varttia vailla kahdeksan ja tänään tiistaina kuriiri toimitti paketin klo 13.35. Hintaa rannekkeelle kuljetuksineen tuli 59€. Laadukkaan oloinen ranneke mutta enpä osaa sanoa onko ylivertainen muihin nähden. Aiemmin olen käyttänyt Hirschin rannekkeita jotka pärjäävät kyllä laadultaan tälle ja ovat samassa hintaluokassakin. Mutta ihan kivalta tämä tuntuu.

Jep, itse käytän nahkarannekkeina lähinnä vain Hirschin ja ColaRebin rannekkeita. Mielestäni Hirschit ovat laadukkaampi ja kestävät paremmin käyttöä, mutta valitettavasti heiltä ei löydy juurikaan ns. rouheampaa ja rennompaa nahkaranneketta, joita ColaRebilta taas löytyy paljon. Molempiin olen kuitenkin ollut tyytyväinen.
 

McCone

Uusi jäsen
Liittynyt
15.2.2019
Viestit
80
Tuota Sienaa ulkonäöltään vastaava Hirschiltä olisi ollut Ranger mutta se on soljen kohdalta pari milliä leveämpi sekä myös paksumpi, saman mittainen oli myös Sinnin originaaliranneke joka tuntui liian jämerältä ranteeseeni. Hetken aikaa Sinnissä oli kiinni Meyhofer Havre joka taasen pari milliä kapeampana ja ohuempana tuntui myös hiukka väärän kokoiselta. Sienan kokoon olen tyytyväinen.F0762257-C4DB-478D-99CB-5FCDFE3C5096.jpeg
 
Viimeksi muokattu:


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 603
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös