nappe74

Aika on rahaa...
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
412
Käytetty Panerai alkanut polttelemaan. Onko jotain erityistä huomioitavaa ostaessa? Miten priorisoisitte manuaalin vs automaatin? Miten huollot jne. Jos max. 4000-5000 väliin budjetti, mihin malliin kallistuisitte? Miten vanhemmat yksilöt vs uudemmat tapaukset? Yleistä huomiotavaa paneraita ostaessa haen.

Lähtökohtaisesti paras startti on että selailet malleja ja valitset muutaman omaa silmää miellyttävän.

Alkuun valitset Luminor vai Radiomir, siitä se sitten lähtee !!

Itse arvostan inhouse koneistoa, on se sitten manuaali tai automaatti... jälkimmäinen sopii "laiskemmalle" mutta 8 tai 10 päivän manuaalin jaksaa laiskempikin virittää tarvittaessa.

Koppana 1950 on varmaan halutuin Luminorissa mutta esim. Submersiblet pitää myös aina vahvaa suosiota.

Oma suosikki "ominaisuus" on sandwich taulu jota ei koskaan väsy ihailemaan.

Malleja on siis paljon ja ominaisuuksia vähintään saman verran joten rohkeasti tunteella etsimään sitä omaa lempparia ja eikun kaupoille !!

PS. Itselläni on kuvan Luminor Marina PAM312 joka on inhouse automaatti, 1950-koppanen ja sandwich-taululla... tästä voisin tarvittaessa luopua 4500€ hintaan !! Full set.image.jpg
 

ruffryder

Uusi jäsen
Liittynyt
1.2.2017
Viestit
96
Lähtökohtaisesti paras startti on että selailet malleja ja valitset muutaman omaa silmää miellyttävän.

Alkuun valitset Luminor vai Radiomir, siitä se sitten lähtee !!

Itse arvostan inhouse koneistoa, on se sitten manuaali tai automaatti... jälkimmäinen sopii "laiskemmalle" mutta 8 tai 10 päivän manuaalin jaksaa laiskempikin virittää tarvittaessa.

Koppana 1950 on varmaan halutuin Luminorissa mutta esim. Submersiblet pitää myös aina vahvaa suosiota.

Oma suosikki "ominaisuus" on sandwich taulu jota ei koskaan väsy ihailemaan.

Malleja on siis paljon ja ominaisuuksia vähintään saman verran joten rohkeasti tunteella etsimään sitä omaa lempparia ja eikun kaupoille !!

PS. Itselläni on kuvan Luminor Marina PAM312 joka on inhouse automaatti, 1950-koppanen ja sandwich-taululla... tästä voisin tarvittaessa luopua 4500€ hintaan !! Full set.katso liitettä 14986

Tuossa Napen 312:ssa yhdistyy aikalailla kaikki omasta mielestä Paneraille haluttavat piirteet. Tuollaisen joskus omistaneena voin varauksetta suositella kyseistä mallia. Tuo 4,5k€ on vielä todella hyvä hinta ko. kellosta.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Onko kellään täällä kokemuksia 40 mm Paneraista? Lähinnä mietityttää, että kun paksuutta noilla on noin 16 mm niin onko kuinka möhkäle-fiilis?

Ite käytän kelloja lähinnä 36-38 mm koossa. Toki multa löytyy esim Seiko SKX, joka on sen 42 mm. Pannu kiinnostaisi huikean designin takia, mutta koko mietityttää. 40 mm ois varmaan läpimitan suhteen ok. 42 ehkä vähän iso. Jos 40 mm ois ohuempi niin vois olla aika varma nakki. Valitettavasti Hkissä en päässyt testaamaan ollenkaan tota 40 mm kokoa kun ei putiikista löytynyt.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Kellään ei vissiin ollut täällä kokemusta 40 mm Paneraista?
 

Taavetson

Uusi jäsen
Liittynyt
9.3.2018
Viestit
27
Ite oon kokeillu sekä 42mm Radiomir 1940stä että 38mm Luminor Dueta, ja se on ainakin millejään pienempi mutta toki Pannuksi myös suhteellisen ohut. Lugista lugiin on noilla Luminoreillakin suhteellisen pieni eli ranneistuvuus on ihan ok, mutta korkeus näkyy sit varmaan lähinnä rannetuntumassa muuten.
Ja itsellä tosin melko iso ranne.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Pääsin vihdoin kokeilemaan 40 mm Paneraita, ja olihan se aika pienen näköinen. Mittasuhteet eivät oikein toimineet. Erityisesti kellotaulu näytti mun makuun liian pieneltä. Varmastikin 42 mm versio toimisi jo paremmin, mutta ei tuntuisi ja näyttäisi miltään lautaselta ranteessa.
 

macn0ble

Uusi jäsen
Liittynyt
11.11.2015
Viestit
29
Käytetty Panerai alkanut polttelemaan. Onko jotain erityistä huomioitavaa ostaessa? Miten priorisoisitte manuaalin vs automaatin? Miten huollot jne. Jos max. 4000-5000 väliin budjetti, mihin malliin kallistuisitte? Miten vanhemmat yksilöt vs uudemmat tapaukset? Yleistä huomiotavaa paneraita ostaessa haen.

Lindroosilla saan uusistakin iloisesti rabattia, joten uusikin on vaihtoehto. Kannattaa käydä rannettelemassa, jos pääkaupunkiseudulle on helppo liikkua. Ja jos jää kiipperiksi, niin uusille saa nykyisin 8 vuoden takuun (Pam Guard). Itse halusin faux patina taulun ja 8 päivän vedon, joten päädyin PAM590 juuri uutena.
 

W.R.C.

Aika ei lopu.
Liittynyt
28.8.2014
Viestit
2 198
Vsg5ikj.jpg
 

KrisM

Uusi jäsen
Liittynyt
11.5.2021
Viestit
2
Kävin tällä viikolla Lindroosilta hakemassa oheisen Pam 915. Tarkoitus oli ostaa sinitauluinen ”blu mare” mutta livenä ei kolahtanut yhtä paljon. Tässä 915:ssa on oikein mukava 8 päivän käyntivara vaikka miellellään tätä hypistelisi useammin.. ‍♂️
 

Liitteet

  • FEAEEB94-FBF6-46E6-B4AC-3B231C5509E9.jpeg
    FEAEEB94-FBF6-46E6-B4AC-3B231C5509E9.jpeg
    163,3 KB · Katsottu: 70

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 212
Huomasin muualla Panerai-keskustelusta, että viime aikoina Panerain P.-alkuiset koneistot, jotka ovat aiemmin tarkoittaneet enemmän tai vähemmän in-housea tai ainakin in-grouppia, eivät enää olekaan sitä. Esimerkiksi tänä vuonna esitelty P.9200 on ETA 2892 DD:n krono-modulilla, eikä edes erityisesti viimeisteltynä. Minulle tämä oli vieläkin uutinen vaikka keskustelusta on jo jokunen kuukausi. Toisaalta aiemmin esitelty P.900 tiedettiin kyllä olevan Richemontin yleiskoneisto eikä Paneraille erikseen tehty.

Mutta Panerai on yrittänyt ilmeisesti edelleen salailla tätä ja lähes johtaa asiakkaita harhaan, ks
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
396
Kritisoidaan, että kymppitonnin kellossa on Eta. Jokainen voi toki itse päättää, onko kello sen arvoinen. Ennen ostoa, voi vierailla esim. Watchbasessa, siellä on kerrottu perusasiat. Suurin osa ei tee niin, koska ei kiinnosta. Harrastajia sen sijaan voi kiinnostaa ja ne jos ketkä on vaativia. Monesti olen ihmetellyt, miksi esim. Sarpanevassa on ollut Soprodin koneistoja, kun hintaa on yli kymppi. Ilmeisesti kuoren, taulun ja viisareiden ansiota. Ei Panerai ole ainoa. Usein luksuskelloissa maksetaan muusta kuin tekniikasta.

Panerain identiteetti perustuu poikkeukselliseen muotoiluun, jota ei ole juurikaan kopioitu. Iso koko ja persoonallinen kellotaulu ei seuraa muotia, vaikka joku saattaisi väittää Panerain olevan muotikello. Pienempiä ja ohuempia malleja on tullut mallistoon, niinhän se bisnekseen kuuluu. Malleja on jo melko reilusti. Minusta panerai on jotain muuta kuin koneistot. Ei kai niissä sinänsä ole mitään vikaa. Se, mikä ihmetyttää on, miten paneristeja yhdistää hengenheimolaisuus kaikkine Pday-tapahtuminen jne. Eikö tämä ole jo hieno ja ihmisiä yhdistävä asia, jota ei taida monelta kellomerkiltä löytyä. Silloin koneistoihin liittyvät kauneusvirheet unohtuvat.
 

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 212
Kritisoidaan, että kymppitonnin kellossa on Eta.

Ei, vaan kritisoidaan sitä, että Panerai kehottaa AD:itaan puhumaan muunneltua totuutta ja joko väittämään tai ainakin myötäilemään asiakkaille, että kellossa on in-house -koneistot ETAn ym sijaan.

ETAn ja muiden valmistamia yleiskoneistoja käyttää moni valmistaja. Jotkut kertovat sen avoimesti, jotkut eivät erityisesti nosta asiaa esiin, mutta harvempi ryhtyy väittämään muuta.

Panerai jäi jo aiemmin kiinni PAM381 -koneisto-ongelmastaan.
Tästä uudemmasta kirjoittaa myös truthaboutwatches , jonka artikkelin loppu kuvaa hyvin ongelman ydintä:

Claiming that the movements are in-house – when photos clearly show they are not – is not only wrong, it’s stupid.
A company working in the luxury sector cannot afford to be stupid. A large (the largest?) part of an upmarket watch brand’s appeal/sales comes down to the consumers’ perception of exclusivity. If an exclusive watchmaker is caught selling “cheap” goods for a premium price, the damage to their reputation is both large and long-lasting. As we shall see.
 
Viimeksi muokattu:

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
396
Asia, mitä kommentoin, otetaan perezcopen jutussa esiin, vaikka se ei olekaan jutun ydin.
 

Arska

Jäsen
Liittynyt
30.11.2015
Viestit
154
Panerain huollolla joko kiirettä, työntekijäpula tai varaosien puutetta. Kellon huoltoaika arvio 26 viikkoa....
 

hm42

Aktivisti
Liittynyt
30.9.2014
Viestit
1 212
Puolen vuoden huoltojonon pitäisi olla vitsi. Ei se ole, itse olen odottanut yhteen spesiaalimpaan kelloon tehdashuollon valmistumista yli 9kk.

Lieneekö trendi, että kellovalmistajat keskittävät enemmän ja enemmän malliensa huoltoja omiin käsiinsä. Erikoismalleissa tuon tavallaan ymmärtää, eivät luota valtuutettuun huoltopisteeseen kaikessa - tietävät kouluttaneensa kellosepät nykyään liian huonosti uusiin malleihin kenties?
Mutta ihan vakimalleissakin on kadonnut takuunalaisten huoltojen oikeuksia valtuutetuilta lähihuolloilta ja muuten on hankaloitettu varaosien saantia.
Tuloksena huoltoajat pitenevät ja huoltojen hinta kasvaa, kun kelloja pitää lähettää monen maan päähän. Ehkä ne ovat todenneet että vuosihuollot ovat niin hyvä bisnes että haluavat rahat siitäkin itse.

Monella alalla jo käytäntönä olevat huoltosopimukset ovat varmaan tässäkin seuraava vaihe...
 

Koistinen

Aktivisti
Liittynyt
10.2.2020
Viestit
838
Puolen vuoden huoltojonon pitäisi olla vitsi. Ei se ole, itse olen odottanut yhteen spesiaalimpaan kelloon tehdashuollon valmistumista yli 9kk.

Lieneekö trendi, että kellovalmistajat keskittävät enemmän ja enemmän malliensa huoltoja omiin käsiinsä. Erikoismalleissa tuon tavallaan ymmärtää, eivät luota valtuutettuun huoltopisteeseen kaikessa - tietävät kouluttaneensa kellosepät nykyään liian huonosti uusiin malleihin kenties?
Mutta ihan vakimalleissakin on kadonnut takuunalaisten huoltojen oikeuksia valtuutetuilta lähihuolloilta ja muuten on hankaloitettu varaosien saantia.
Tuloksena huoltoajat pitenevät ja huoltojen hinta kasvaa, kun kelloja pitää lähettää monen maan päähän. Ehkä ne ovat todenneet että vuosihuollot ovat niin hyvä bisnes että haluavat rahat siitäkin itse.

Monella alalla jo käytäntönä olevat huoltosopimukset ovat varmaan tässäkin seuraava vaihe...

Vähän ajatus herännyt, että ajaa osan kelloista "vikaan saakka ja huoltaa sitten" Aika kylmäävä huoltokokemus oli Lindroosin kanssa viimevuonna. Kelloa laitettiin useamman kerran huoltoon. Huollossa tehtiin huolto ja todettuja vikoja ei korjattu. Sitten laitettiin uusiksi huoltoon ja lopputulemana vielä naarmutetttiin kellon AR-pinnoite rikki. V-käyrä oli niin korkealla etten puolen vuoden postittelun jälkeen jaksanut enää edes reklamoida. Asiakas kokemus huoltojen osalta vähän rajoittanut myös ostohaluja kauppiaan osalta.

Erikoinen ilmiö on myös tuo trendi jossa vaihdetaan koko koneisto. North Flagille kuulemma AD:lla huolto tehtäisiin näin. Tästä syystä en huoltoa kiirehdi. Ei mitään merkitystä onko huoltoväli 5 vai 15 vuotta tuolla toimintamallilla jos kello käy ajallaan.

Itse aiheeseen. Paneraihin vähän outo viha-rakkaus-suhde. Joskus voisi hankkia, merkin touhu vain hieman hämmentää versioden, mallien ja hinnoittelun osalta. Vähän harmittanut, että yhden jätin aikanaan ostamatta, kun mielekäs malli oli puoli-ilmaiseksi myynnissä luotettavalla kauppiaalla.

Varmaan ostettava malli olisi ajalta ennen Inhouse-sekoiluja ja muita markkinointisäätöjä tehty kapine. Näissä myös taulu siisti kun tekstiä ja logoja vähemmän kuin uutukaisissa. Merkkinä tämä on kyllä erikoinen tapaus. Käytännössä tekee kahta kelloa, mutta variaatioiden ja hinnoittelun viidakko melkoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Arska

Jäsen
Liittynyt
30.11.2015
Viestit
154
Puolen vuoden huoltojonon pitäisi olla vitsi. Ei se ole, itse olen odottanut yhteen spesiaalimpaan kelloon tehdashuollon valmistumista yli 9kk.

Lieneekö trendi, että kellovalmistajat keskittävät enemmän ja enemmän malliensa huoltoja omiin käsiinsä. Erikoismalleissa tuon tavallaan ymmärtää, eivät luota valtuutettuun huoltopisteeseen kaikessa - tietävät kouluttaneensa kellosepät nykyään liian huonosti uusiin malleihin kenties?
Mutta ihan vakimalleissakin on kadonnut takuunalaisten huoltojen oikeuksia valtuutetuilta lähihuolloilta ja muuten on hankaloitettu varaosien saantia.
Tuloksena huoltoajat pitenevät ja huoltojen hinta kasvaa, kun kelloja pitää lähettää monen maan päähän. Ehkä ne ovat todenneet että vuosihuollot ovat niin hyvä bisnes että haluavat rahat siitäkin itse.

Monella alalla jo käytäntönä olevat huoltosopimukset ovat varmaan tässäkin seuraava vaihe...
212 Flyback malli itsellä huollossa. Muutama vuosi sitten huollatin 305:sen ja Lindroos sai tiedon huollolta että huoltoon menisi liki 11kk, eli melkein vuosi! Kysyin miksi näin kauan kestäisi niin Panerai kuulemma joutui odottamaan uusia viisareita. Sanoin että en odota vuotta ja laittakoot vanhat viisarit takaisin paikoilleen. Kello tuli kahdessa kuukaudessa takaisin.
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 571
Viestit
64 595
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös